geld lenen... hoeveel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:52

genja schreef:
Ts je klinkt eerlijk gezegd behoorlijk naïef in deze dingen. Denk dat het verstandig is dat je eerst is wat meer gaat verdiepen in wat een eigen bedrijf hebben inhoudt. Wat een hypotheek allemaal inhoudt etc. Je klinkt nu of je er heel makkelijk over denkt.

Heb je ondere andere al bedacht dat als je dit al zou gaan doen je baan hoogstwaarschijnlijk op moet zeggen? Zo pensioen stalling is over algemeen heel veel werk dat redt je niet met een baan. Dus die inkomsten heb je dan ook niet.
En je zegt dat je nu geen geks kwijt aan huur etc neem aan dat je niet tot je 50e wil blijven wonen waar je nu woont ?

Ik zeg ook niet dat ik het effectief al beslist heb eh.
En ik lijk misschien naief, maar ik ben alles behalve dat.
Ik ben gewoon eens aan het nadenken en rondhoren wat mogelijk is en dus ook wat niet.
Daarom ben ik dingen aan het opzoeken en info zoeken.

Ik zeg ook niet dat ik morgen iets ga ondernemen of beslissen he.
Het lijkt voor jullie natuurlijk heel onrealistisch, want jullie kennen de situatie niet.

Misschien moet ik het even proberen iets duidelijker te schetsen...
Het gaat over een kleinschalige springstal.
Ik ben door deze mensen 8 jaar geleden enorm uit de nood geholpen. Ze zijn eigenlijk meer familie voor mij dan mijn eigen familie.
Ik ken deze mensen beter dan mijn familie.
Ik heb altijd vrijwillig op deze stal geholpen toen ik nog naar school ging (en dat was meer dan gewoon een beetje voeren of eens een paard buiten halen). Ik heb hiervoor in ruil heel veel gekregen (geen geld, maar gratis stalling, lessen, gebruik van transport, verzorging van mijn paard als ik met vakantie was en gebruik van alles wat er maar te vinden was).
Ik ben daar meer thuis dan bij mijn eigen thuis.
Enkele maanden geleden boden ze mij een (halftijdse) job aan, wat perfect aansloot op mijn bijberoep.
En ik ben nog nooit zo gelukkig geweest met mijn job.

dus nu willen de eigenaars elk hun eigen weg gaan. Maar omdat er zo veel werk en moeite is gestoken in het opbouwen van de stal, wil 1 van de 2 het niet opgeven en wil er niet weg.
Dus als ze het moeten verkopen, ben ik mijn job kwijt en mijn box, mijn thuis en zoveel meer. deze stal is mijn leven en ik word er niet slecht voor betaald.
Daarom wil ik niet dat het zo ver moet komen dat de stal verkocht wordt.
Dus daarom da ik aan het kijken was of er een mogelijkheid is dat ik mijzelf kan inkopen of de helft kopen van het bedrijf.
De eigenaar die er in zou blijven, zou maar 2 of 3 paarden houden. 5-6 boxen zouden verhuurd worden. (nu staat er hetzelfde aantal paarden en doe ik dus al het werk met de paarden).
Ik was aan het denken om dus als er een mogelijkheid zou zijn, geld te financieren zodat de ene het kan blijven behouden en er voor de rest niets veranderd. Ik blijf de paarden doen, wordt hier gewoon per uur voor betaald. De rest van de verdeling van kosten en opbrengsten zou moeten geregeld worden, maar aangezien hij de stal wil behouden, zouden we een plan kunnen maken dat we bv samen de afbetaling doen van de lening (de andere blijft les geven en handel in paarden doen), terwijl ik mijn bijberoep kan blijven doen buiten de situatie van deze stalling.

Nogmaals, dit is gewoon een idee. ik ben gewoon de opties aan het bekijken. En wordt het niks, dan is het ook zo en zal ik mij hierbij neerleggen.
Maar ik ben geen opgever en ik ben een harde werker. Dus ik zou niet weten waarom ik er niet over mag denken of dit zou kunnen werken of niet...

Mioux

Re: geld lenen... hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:55

Ik denk dat wij allemaal juist realistisch bekijken, van buiten af, op de situatie.

Een ton lenen mag je al in je handen klappen, en denk zelfs dat dat voor jouw zoals jij althans alles beschrijft niet mogelijk is. Dus ik denk dat je het idee van inkopen/deel overkopen beter kan vergeten..

Met zo laag spaargeld dus zelf inleg en geen fulltime vaste baan die je al bv 10 jaar hebt, ben je nog niet stabiel. Daar zal de bank ook zeker naar kijken. Ik ken iemand die bv al 15 jaar bij 1 zaak zit, net 30 is en die erg stabiel is en goed inkomen en spaar, maar zelfs die kan met moeite 125.000 lenen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:56

Tuurlijk mag je er wel over denken, iedereen mag dromen en sterker nog: iedereen droomt. Alleen erover denken en misschien verdrietig zijn dat je 'thuis' straks weleens niet meer zou kunnen bestaan maakt nog niet dat een bank je het geld gaat lenen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:57

eerlijk TS,ik denk dat je bitter weinig zal kunnen lenen,je hebt niets van zekerheden naar de bank toe,geen spaargeld,geen deftig vast inkomen,zelfs geen eigen bedrijf(want je wordt maar mede-eigenaar),denk nu zelf,waar kan je het geld halen om zo'n bedragen terug te betalen?die zijn er toch niet,dat zie je toch zelf? wat brengen 5-6 boxjes op?echt geen hopen hoor....

ook ik geloof dat je mss 50 000 euro zal kunnen lenen,veel meer zal het niet worden.

@Shenavallie,in belgie weet je bij eender welke lening,op voorhand wanneer je lening afloopt.
dus op die dag heb je gewoon je huis(in dit geval).

tuurlijk kan je onverwachte kosten hebben,maar dat zie je toch als een investering?

en je kan prima je huis (die deels afbetaald is) verkopen in het ergste geval,gebeurd toch heel vaak?

ik betaal niet graag geld waar je niets voor terugkrijgt.
huur is zo'n voorbeeld.

prima dat veel mensen het niet doen,maar om lenen af te stempelen als dom en niet te doen,is nog dommer,het is vaak de enige optie om na x-aantal jaren een huis van jezelf te hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:59

Shenavallie schreef:
tengeltje11 schreef:
@shenavallie,wat voor zever is dat nu weer?

als je 30j een huis huurt,heb je na 30j niets,nog steeds je maandelijkse kosten.
als je geld huurt om een huis te kopen en je betaalt dit 30j af,dan heb je na 30j een huis,helemaal van jou,als je het verkoopt,dat bedrag netto in je handen.

lenen is veel rendabeler dan huren op termijn,alles wat je huurt ben je gewoon kwijt.als je leent,ben je enkel de rente kwijt,maar heb je na al die jaren afbetalen gewoon iets die helemaal van jou is en wat behoorlijk wat kapitaal bevat.

Bijzondere manier van reageren, maar dat terzijde.

Het hangt ook af van welke hypotheekvorm je gekozen hebt. Als je bijvoorbeeld een - ik noem maar wat - beleggingshypotheek hebt, dan wil dat helemaal niet garanderen dat het huis na 30 jaar van jou is. Heb je jaren alleen maar rente betaald, maar zijn de koersen slecht geweest, dan is er helaas geen sprake van een eigen woning. Zo heb je nog een spaarhypotheek of een hypotheek met rente en aflos in één (alleen in dat geval zijn de maandelijkse kosten nóg hoger).
Voordeel van huren is dat als het je niet bevalt, je het contract kunt opzeggen en - afhankelijk van de gemeente waar je woont - een ander woning huren (sommige gemeentes werken met inschrijving/loting, dus dat is dan weer een nadeel). Of je huurt in de vrije sector. Wel wat duurder, maar dan nog hoef je niet zelf de kosten voor het onderhoud op te hoesten èn kun je vertrekken na de opzegtermijn.
Nadeel van kopen is dat als het je niet bevalt, je afhankelijk bent van de vraag of je huis wel verkocht kan worden. Daarnaast: is het huis überhaupt verkoopbaar? Want als je door de torenhoge maandelijkse lasten niets overhoudt om wat aan het onderhoud te doen (wat bij de huurprijs dus door de huurbaas geregeld wordt), dan is je huis òf onverkoopbaar òf verkoop je met (zwaar) verlies.

Het heeft beide voor- en nadelen.

Iedereen moet zelf weten of hij koopt of huurt, maar deze info klopt niet helemaal.

Beleggingshypotheken bestaan niet meer. Hypotheken waarbij je niet aflost ook niet.
De meeste huizen zijn prima verkoopbaar zelfs als het een bouwval is, en torenhoge maandelijkse lasten? Huren is hier duurder in de maandelijkse lasten ;). En onderhoud, hoeveel denk je dat dat is? Een keer in de 5 a 10 jaar wat verf op de kozijnen en een keer in de 15jaar een ketel? Die grote kosten zijn geen kosten die jaarlijks terugkomen :)

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:01

ikkebenhier schreef:
Ik zeg ook niet dat ik het effectief al beslist heb eh.
En ik lijk misschien naief, maar ik ben alles behalve dat.
Ik ben gewoon eens aan het nadenken en rondhoren wat mogelijk is en dus ook wat niet.
Daarom ben ik dingen aan het opzoeken en info zoeken.

Ik zeg ook niet dat ik morgen iets ga ondernemen of beslissen he.
Het lijkt voor jullie natuurlijk heel onrealistisch, want jullie kennen de situatie niet.

Misschien moet ik het even proberen iets duidelijker te schetsen...
Het gaat over een kleinschalige springstal.
Ik ben door deze mensen 8 jaar geleden enorm uit de nood geholpen. Ze zijn eigenlijk meer familie voor mij dan mijn eigen familie.
Ik ken deze mensen beter dan mijn familie.
Ik heb altijd vrijwillig op deze stal geholpen toen ik nog naar school ging (en dat was meer dan gewoon een beetje voeren of eens een paard buiten halen). Ik heb hiervoor in ruil heel veel gekregen (geen geld, maar gratis stalling, lessen, gebruik van transport, verzorging van mijn paard als ik met vakantie was en gebruik van alles wat er maar te vinden was).
Ik ben daar meer thuis dan bij mijn eigen thuis.
Enkele maanden geleden boden ze mij een (halftijdse) job aan, wat perfect aansloot op mijn bijberoep.
En ik ben nog nooit zo gelukkig geweest met mijn job.

dus nu willen de eigenaars elk hun eigen weg gaan. Maar omdat er zo veel werk en moeite is gestoken in het opbouwen van de stal, wil 1 van de 2 het niet opgeven en wil er niet weg.
Dus als ze het moeten verkopen, ben ik mijn job kwijt en mijn box, mijn thuis en zoveel meer. deze stal is mijn leven en ik word er niet slecht voor betaald.
Daarom wil ik niet dat het zo ver moet komen dat de stal verkocht wordt.
Dus daarom da ik aan het kijken was of er een mogelijkheid is dat ik mijzelf kan inkopen of de helft kopen van het bedrijf.
De eigenaar die er in zou blijven, zou maar 2 of 3 paarden houden. 5-6 boxen zouden verhuurd worden. (nu staat er hetzelfde aantal paarden en doe ik dus al het werk met de paarden).
Ik was aan het denken om dus als er een mogelijkheid zou zijn, geld te financieren zodat de ene het kan blijven behouden en er voor de rest niets veranderd. Ik blijf de paarden doen, wordt hier gewoon per uur voor betaald. De rest van de verdeling van kosten en opbrengsten zou moeten geregeld worden, maar aangezien hij de stal wil behouden, zouden we een plan kunnen maken dat we bv samen de afbetaling doen van de lening (de andere blijft les geven en handel in paarden doen), terwijl ik mijn bijberoep kan blijven doen buiten de situatie van deze stalling.

Nogmaals, dit is gewoon een idee. ik ben gewoon de opties aan het bekijken. En wordt het niks, dan is het ook zo en zal ik mij hierbij neerleggen.
Maar ik ben geen opgever en ik ben een harde werker. Dus ik zou niet weten waarom ik er niet over mag denken of dit zou kunnen werken of niet...

Zoals ik al eerde zei: Kijk of je er in kan komen via een CV. Ik weet niet wat de rechtsvorm van de huidige onderneming is. Via een accountant kan je hier advies over krijgen. Degene die eruit wilt kan de commanditaire vennoot worden en jij koopt jezelf in. Hoef je ook niet naar de bank om geld te lenen. Misschien alleen een gedeelte.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:02

verootjoo schreef:
Iedereen moet zelf weten of hij koopt of huurt, maar deze info klopt niet helemaal.

Beleggingshypotheken bestaan niet meer. Hypotheken waarbij je niet aflost ook niet.
De meeste huizen zijn prima verkoopbaar zelfs als het een bouwval is, en torenhoge maandelijkse lasten? Huren is hier duurder in de maandelijkse lasten ;). En onderhoud, hoeveel denk je dat dat is? Een keer in de 5 a 10 jaar wat verf op de kozijnen en een keer in de 15jaar een ketel? Die grote kosten zijn geen kosten die jaarlijks terugkomen :)

Bij mijn buren groeien er boomwortels door de rioleringsbuizen heen, waardoor niet alleen de hele kruipruimte, maar ook een heel gedeelte van hun laminaat vloer blank staat iedere keer als ze het toilet doortrekken.
Hadden ze gehuurd dan hadden ze daar geen enkele kosten aan gehad. nu betalen ze alles zelf, incl. reparatie van het riool. Dat kost ze een paar duizend euro.

Niet alleen de voorspelbare dingen kosten geld.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:02

Als het deels je eigen bedrijf is kan je niet meer in loondienst zijn :+
Dus misschien betalen de huidige eigenaren jou goed... maar kan jij jezelf niet zoveel betalen.

Ik snap wel dat je niet wil dat het weg gaat... maar daarvoor moet je echt eerst om tafel met de huidige eigenaren. Waarom wil er eentje weg... en is het redelijk dat er dan een bedrag in tonnen op tafel moet komen voor degene?
Er zijn ook nog wel andere manieren dan de helft van het vastgoed te kopen en toch te zorgen dat het bedrijf blijft bestaan... maar dat ligt helemaal aan hoe het nu allemaal geregeld is.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 22:04

bedankt voor de tip.

En huren vind ik weggegooid geld, omdat je niks van jezelf hebt en maandelijks betaald.
Daarom ga ik niet alleen wonen.
Nu ja, ik woon zo goed als alleen want mijn ouders zijn bijna nooit thuis. MAar ik hoef zelf geen huishuur en kosten te betalen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:05

@Vjestagirl,je spaart jaarlijks echt behoorlijk wat uit door (bescheiden) te koop in vergelijking met huren hoor!
zo'n kosten komen nu ook niet jaarlijks voorbij,zelfs met die dingen erbij gerekend komt je vaak goedkoper uit(+ einde aflossing heb je een kapitaal aan een huis op je naam staan,na al dat huren niets)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:07

Ts, het verhaal en je motivatie erachter zijn prachtig, maar daar heeft de bank geen boodschap aan helaas.

Bij ons werd er heel duidelijk gezegd dat er geen 100% geleend kon worden, dus we moesten alle bijkomende kosten zo op tafel kunnen leggen. Dus ik vermoed dat dat hier niet echt anders zal zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:16

tengeltje11 schreef:
@Vjestagirl,je spaart jaarlijks echt behoorlijk wat uit door (bescheiden) te koop in vergelijking met huren hoor!
zo'n kosten komen nu ook niet jaarlijks voorbij,zelfs met die dingen erbij gerekend komt je vaak goedkoper uit(+ einde aflossing heb je een kapitaal aan een huis op je naam staan,na al dat huren niets)

Nou dat valt soms tegen hoor die extra kosten.. in de tien jaar dat we hier wonen: 1000 euro voor nieuw tuinhuis, 750 euro aan schilderwerk, 8500 nieuwe keuken, 250 euro aan cv ketel reparaties. Dit zijn de grote uitgaven. Schilderwerk binnen en kleinere uitgaven nog lang niet meegerekend.

Je plan is niet realistisch. Je zegt dat je een goed inkomen hebt nu, maar wat is goed? Spreken we over 2000 netto in de maand? Meer of minder??
Ik heb al meer dan 10 jaar een vast contract als leerkracht, 4 dagen pw en mijn vriend werkt fulltime met vast contract als quality engineer, maar wij krijgen nog niet de helft van die 5 ton hoor. Wake up!!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:17

Als ik jou was zou ik een afspraak maken met een adviseur.

Geld lenen om een bedrijf over te nemen of te starten zou ik persoonlijk nooit doen. Ik heb samen met iemand een eigen bedrijf en dit bedrijf is opgezet met eigen geld. Ja, je moet veel geld daarvoor sparen om iets te starten. En alles wat je hebt moet je eerst alleen maar investeren. En om al dat geld wat binnenkomt op je rekening te zien staan, duizenden euros maar al die duizenden iedere maand telkens te moeten investeren voor je toekomst, is echt geen pretje. Maar alles is dan van jezelf, je hoeft niets aan de bank terug te betalen oid. Investeringen doen we met ons eigen geld, winst is winst.

En een bedrijf met iemand anders, dat is ook niet altijd rozenkleur en maneschijn. De afspraken en verdeling van taken, inkomsten etc moet echt heel erg goed op papier staan want geld kan voor rare dingen zorgen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 22:18

okee laat ook maar, ik dacht misschien tips te krijgen ivm lening of huurkoop of die zaken.
Of het realistich is, daar zal een bank wel over oordelen als ik er effectief mee naar een bank zou gaan.
Het was gewoon maar een idee waar ik over wou nadenken en het genoemde bedrag was ook maar om zomaar iets te noemen.

Dit topic mag voor mij gesloten worden

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:20

@Supervixen,maar een nieuwe keuken,dat zijn toch kosten die je weet?als je een huis koopt met een verouderde of mindere staat keuken,dan weet je dat die kosten er sowieso zullen zijn,idem met tuinhuis,dat noem ik geen onverwachte kosten.

en naar TS toe,ik hoop dat je beseft dat je plan totaal onrealistisch is?
zit er veel kapitaal in je bijberoep?
kan je dat niet verkopen als startkapitaal voor je nieuw plan?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:28

Sorry dat ik het zeg hoor, maar er worden hier genoeg tips gegeven lijkt me. Je zult dan echt moeten gaan praten met een adviseur. (ofzo) Dan weet je gelijk waar je aan toe bent. Misschien kan je eerst samen om de tafel met de eigenaren van de stal en daarna met een adviseur erbij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:38

Hoho TS. Even rustig aan doen. Er worden alleen maar tips gegeven om je wakker te maken.
Tijdje geleden wilde ik ook een huis kopen. Ik heb ook een huurhuis en had m'n zinnen gezet op een mooi appartementje. Ik ben net zoals jij alleen. Ik kwam uit bij een hypotheek op 36000 euro.
Het is gewoon niet realistisch om zoveel geld te kunnen lenen. Helemaal niet in deze tijden met alle onzekerheden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:41

TS. Je bent 25. Sorry dat ik het zegen dat dit wat bot over zal komen, maar dit plan klinkt als dat van een 14 jarige zonder enige kennis van zaken en geld, die later droomt van een eigen springstal met geweldige paarden. De bank zal je keihard weglachen.

Er worden hier júist tips gegeven om het allemaal wat realistischer te maken en om je te hélpen, maar daar geef je geen gehoor aan. Misschien moet je het topic zoals je zelf zegt maar laten sluiten. Veel succes met je toekomst.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:41

Ja een adviseur kan je hiermee veel beter helpen! Als dan blijkt dat je plan niet reëel is, heb je daar in ieder geval een onderbouwing voor op basis van cijfers.

Maar hej, dromen mag! *\o/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:01

Waarom moet ts zo belachelijk gemaakt? Ze vraagt toch gewoon iets? Gelukkig krijgt ze van een aantal mensen een serieus antwoord, maar om steeds maar te roepen dat ze naïef is lijkt me niet nodig.

Ts ga rustig eens informeren wat je mogelijkheden zijn, in eerste plaats met de eigenaar met wie je zou willen gaan samenwerken en als je wat meer duidelijkheid hebt over wat hun bedoeling is kun je kijken of en hoe jij in dat plaatje past.

Nb. Ik ben ook van de koop en niet van de huur, maar een eigen huis kost wel degelijk geld aan onderhoud. Afhankelijk van het huis uiteraard, maar om te doen alsof het met een likje verf wel klaar is, is niet erg reëel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:10

Het ligt er maar net aan, de een doet 30 jaar met een badkamer en de ander wil na 10 jaar wat nieuws. Idem dito.. Als je zelf goed kan schilderen en je bent bereid een week van je vakantie op te offeren elk jaar, dan kan je het prima bijhouden.

Mijn ouders laten een paar keer per jaar de tuin (1500m2) en het schilderen doen. Omdat ze daar zelf niet aan toe komen. Dit zijn de duurste zaken, had ook zelf gekund maar dan kan je niet op vakantie bijvoorbeeld.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:14

Je mist nog maar 320.000 euro, even door sparen :D

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:14

ikkebenhier schreef:
het is eigenlijk voor een huis met stal...
Ik zou een deel stallen verhuren.
Een beetje mijn eigen stal beginnen

Het feit alleen al dat je deze vraag hier moet stellen geeft al aan dat je niet klaar bent om aan zo iets te beginnen. Ga je eerst eens verdiepen en een bedrijfsplan schrijven.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:19

Waarom zal een bank niet mee willen doen met een goed lopend bedrijf ? Ik neem aan dat er gebouwen zijn ,huis en land als onderpand . Misschien ouders of een andere investeerders ? Hoeft niet perse een bank te zijn . De huidige eigenaar ziet misschien liever zijn bedrijf verder gaan ipv de hoofdprijs te ontvangen(en die mensen bestaan niet alleen in sprookjes)
Maak een goed haalbaar bedrijfsplanplan en ga praten en rekenen.Laat je niet afschrikken door de negatieve reacties die ik hier boven lees.
Ondernemen is durven ,de ene gaat onderuit ,de andere niet.De een gaat failliet ,de ander blijft altijd behelpen en de ander wordt groot....
Wij hebben nog grotere bedragen geleend om een bedrijf over te nemen.
Succes!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:35

Nikass schreef:
Waarom moet ts zo belachelijk gemaakt? Ze vraagt toch gewoon iets? Gelukkig krijgt ze van een aantal mensen een serieus antwoord, maar om steeds maar te roepen dat ze naïef is lijkt me niet nodig.

Ts ga rustig eens informeren wat je mogelijkheden zijn, in eerste plaats met de eigenaar met wie je zou willen gaan samenwerken en als je wat meer duidelijkheid hebt over wat hun bedoeling is kun je kijken of en hoe jij in dat plaatje past.

Nb. Ik ben ook van de koop en niet van de huur, maar een eigen huis kost wel degelijk geld aan onderhoud. Afhankelijk van het huis uiteraard, maar om te doen alsof het met een likje verf wel klaar is, is niet erg reëel.

Idd. Als je een droom hebt of een wens ga je ergens beginnen met vragen. Je moet ergens starten om erachter te komen of het op een of andere manier haalbaar is. Dat een ander dat onrealistisch vind is dan jammer daar komt diegene dan zelf wel achter als er wat op papier komt.
Ik vind TS echt niet naief, onrealistisch of wat dan ook. Ik vind haar eigenlijk gewoon goed bezig.
Het is een eerste gedachte die ze heeft en nu is ze op zoek in hoeverre dat kan. Ze stelt een vraag en word gelijk afgebrand. Jammer zo durft niemand meer een vraag te stellen.

Ik heb ook vaak genoeg wensen gehad en ben ook ergens begonnen met een vraag stellen om mij op weg te helpen.
Niks mis mee en ik denk dat ze er ook een hoop van kan leren.

Een gesprek met een adviseur kan toch altijd. Lijkt mij ook beter dan de vraag hier op BOKt stellen.