Is dit normaal of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:02

Damned schreef:
Brrr ik ben blij dat ik niet het kind van sommige bokkers ben dan :+

Iedereen heeft recht op privacy, ook kinderen. Controleren alle ouders dan ook elkaars (partners) gsm,emails,internetgeschiedenis enzovoort? Zonder vertrouwen geen relatie

Nee want daar geeft mijn partner geen enkele aanleiding toe. Mijn puberzoon helaas wel..dus het is niet altijd zo zwart/wit. Liever had ik dat natuurlijk ook niet, en nogmaals bij mijn dochter heb ik dat ook nooit gedaan. Helaas gaat bij sommige pubers niet alles zoals je als ouders graag zou willen..en als ze dreigen af te glijden zal je soms toch dingen moeten gaan inzetten die je liever ook niet zou doen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:10

Vjestagirl schreef:
420BlazeIt schreef:
Monteer een slot op je deur. Been there done that :+

Dan had je bij mijn ouders ook direct de sleutel van je nieuwe woonruimte mogen gaan zoeken...

De de mijne ook, :7
Ik ben ook bijna 18 en ik moet thuis nog gewoon luisteren.
Geen slot op de kamer hier, ouders komen regelmatig hier op mijn kamer maar daar heb ik gene problemen mee. Bij mij is het meer met de foto's die er hangen, steeds vragen wie dat zijn :+
Ze zijn een beetje bang dat ik verkeerde vrienden ga krijgen geloof ik. Maar dat komt omdat ik al geruime tijd in Belgie op school zit en ik daar altijd naar vrienden ga omdat dat veel handiger is. Dus mijn moeder zeurt altijd dat ze geen idee heeft met wie ik omga. De lopende rekening mag ik zelf beheren maar wordt een beetje in de gaten gehouden, bij hele rare dingen wordt het even gevraagd (eh Deborah, hoe komt het dat jij terwijl je op internaat in Vlaanderen moest zijn in Wallonnie bij de MC donalds was. En dat begrijp ik ook helemaal!)

Ik vind met bijna 18 dat je zelf wel mag bepalen of je het weekend bij vrienden in belgie blijft of dat je naar huis komt, maar eenmaal in huis moet er geluisterd en meegeholpen worden. En anders weet ik waar de deur is...
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 08-07-16 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:21

Ik zou het niet zo erg vinden als mijn moeder door mijn kamer zou gaan. Daar is echt helemaal niks interessants te vinden.
Maar wat geeft haar dan de aanleiding om jou te ondervragen, dan vindt ze toch ook iets?
Mijn moeder zou alleen gaan zoeken als ze een vermoeden heeft naar drugs of diefstal.

Het enige slot wat ooit op mijn deur heeft gezeten was om mij daar binnen te houden als kind (niet 's nachts hoor). Dat is ook het enige slot wat er ooit zal zijn, ik denk dat ze hier wel boos zouden worden als ik ineens bedenk dat ik privacy nodig heb en een slot maak. Maar goed, ik zou dat nooit doen omdat ik toch niet echt waarde hecht aan privacy voor mijn oude Diddle en stickers collectie :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:23

DatBenIkNou schreef:
Damned schreef:

Iedereen heeft recht op privacy, ook kinderen. Controleren alle ouders dan ook elkaars (partners) gsm,emails,internetgeschiedenis enzovoort? Zonder vertrouwen geen relatie

Nee want daar geeft mijn partner geen enkele aanleiding toe. Mijn puberzoon helaas wel..dus het is niet altijd zo zwart/wit. Liever had ik dat natuurlijk ook niet, en nogmaals bij mijn dochter heb ik dat ook nooit gedaan. Helaas gaat bij sommige pubers niet alles zoals je als ouders graag zou willen..en als ze dreigen af te glijden zal je soms toch dingen moeten gaan inzetten die je liever ook niet zou doen.

Ehhh ja wij controleren van 1 kind ook de geschiedenis en dat heeft een reden, precies zoals DBIN zegt.
En nee die kan zij niet zomaar leeggooien die wordt gemonitord.

Mijn zoon hebben wij ook een tijdje (helaas) moeten controleren, maar dat is gelukkig nu niet meer van toepassing.
Hier heeft iedereen zijn privacy, maar ook geen geheimen.
In die zin:
Mijn kinderen kijken rustig op mijn kamer tv en ik haal rustig de was van hun kamer (als ze binnen zijn klop ik even en ik ga niet in laatjes snuffelen).
Wij hebben geen "geheimen" plekken/spullen enz. die de kinderen niet zouden kunnen/mogen bekijken.

De kinderen mogen niet zonder toestemming op de kamer van elkaar, maar zolang ikzelf het nodig acht (en dan bedoel ik ook...echt iets serieus) dan zal ik het wel doen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:25

Uit het VN kinderenrechten verdrag:

Artikel 16 privacy

Verdragstekst
1. Geen enkel kind mag worden onderworpen aan willekeurige of onrechtmatige inmenging in zijn privéleven, in zijn gezinsleven, zijn huis of zijn briefwisseling, noch aan enige onrechtmatige aantasting van zijn eer en goede naam.

2. Het kind heeft recht op bescherming door de wet tegen zodanige inmenging of aantasting.

Toelichting
Ieder kind heeft recht op privacy. De overheid beschermt het kind tegen inmenging in zijn of haar privé- en gezinsleven, huis of post en respecteert zijn of haar eer en goede naam.

Voor ouders betekent dit kinderrecht dat zij niet ongevraagd de post of het dagboek van hun kinderen mogen lezen. En vanaf een bepaalde leeftijd is het eerst kloppen op de kamerdeur voor het binnenkomen, ook een vorm van het respecteren van de privacy van een kind.

http://www.kinderrechten.nl/p/13/228/artikel-16

Mioux

Re: Is dit normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:25

Nou weet niet in welke fantasie wereld jij leeft, maar een ouder mag gewoon in hun eigen huis,ook huur want het huur contract staat op hun naam, in kamers kijken indien nodig hoor?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:28

Geloof mij maar dat niemand de rechten van het kind zo nauw bekijkt. Gelukkig ook maar, stel je voor je zou als moederszijnde wél tot hun 18/21 alles moeten betalen maar je mag ze wel vanaf 12 al niet meer aansturen? Meh dan gaan ze toch de straat op en écht op zichzelf leven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:32

EK
Totdat een kind 18 is, is de ouder verantwoordelijk voor hem/haar.
Als hij spijbelt krijg ik een boete... dus ik zal echt moeten zorgen dat hij op school verschijnt.
Zo ook als hij sterke drank heeft of drugs heeft/verhandeld ben ik degene die dat in eerste instantie moet zien op te lossen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:33

Lijkt me ook sterk :P "meneer de rechter ik ben 12, mijn moeder kijkt mijn lades na in mijn kamer, dat is tegen de kinder recht". Nou denk dat de rechter daar echt niks tegen doet hoor...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:36

Ik respecteer mijn zoons privacy zeker. Zou nooit zomaar binnenlopen als er vrienden zijn of zijn vriendinnetje op bezoek bijvoorbeeld. Maar om een voorbeeld te noemen (en zo kan ik er nog een paar opsommen helaas) hij bleek een eenvoudige 'oplossing' te hebben gevonden voor diverse boetes wegens zwartrijden, namelijk gewoon negeren. Aanmaningen werden keurig voordat wij thuiskwamen van de deurmat gehaald, totdat dat een keer niet lukte en we de schrik van ons leven kregen...Wij zijn namelijk wel gewoon financieel verantwoordelijk tot 21 jaar.. De bekeuringen en aanmaningen bleken in een kast op zijn kamer te liggen, inmiddels bijna tot aan deurwaarder aan toe.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:44

Iemand nog een fruitella? :')

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:46

Zit net aan me stophoest snoepjes :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:47

Graag een yokidrink :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:47

Ik wil een pakje wicky!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:07

Thee pauze!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:13

Damned schreef:

Ik ben docent in het middelbaar onderwijs en echt, ik zou willen dat meer ouders hun kinderen zouden controleren. Je wil niet weten wat er gebeurt via internet aan rare dingen en voornamelijk pesten. Ik lees wel eens wat in de groepsapp van mijn klassen, daar lusten de honden echt geen brood van. Er is zoveel pestgedrag en dat zou ondervangen kunnen worden als ouders gewoon wel hun kinderen zouden controleren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:14

Of als ze hun kinderen gewoon opvoeden. Als je kind pest, is het volgens mij ergens anders misgegaan dan bij het controleren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:15

Voor mij is privacy van je kinderen bijvoorbeeld dat je niet zomaar de badkamer binnen loopt als ze daar bezig zijn, dat je klopt op de slaapkamerdeur voordat je naar binnen loopt etc. Niet perse dat ze hun eigen wereldje kunnen creëren op die kamer waar jij niets vanaf mag weten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:16

xSlvna schreef:
Of als ze hun kinderen gewoon opvoeden. Als je kind pest, is het volgens mij ergens anders misgegaan dan bij het controleren.

Ten eerste:
Is het niet alleen om pesters op te sporen maar ook om te zien of je kind gepest wordt.
Ten tweede:
Helaas betekend een goede opvoeding niet gelijk dat je kind nooit zal gaan pesten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:17

Pesten, misbruik...inderdaad. Als je daar als ouders geen enkel weet van blijkt te hebben gehad, valt heel de wereld over je heen als het misgaat!
Dan vraagt iedereen zich ineens af 'waar de ouders waren' ??

En dat 'goede opvoeding' is wel lekker kortzichtig en kort door de bocht. ( al dacht ik daar zelf 10 jaar geleden zeer waarschijnlijk het zelfde over)
Was het maar zo simpel?!!
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 08-07-16 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:17

xSlvna schreef:

Deze kinderen komen uit normale gezinnen waar ze een zeer goede opvoeding genieten. Daarom controleren ouders ook niet, die gaan er vanuit dat hun lieve, rustige, vriendelijke, behulpzame Henkie de brave hendrik van de klas is.
Daarom controleren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:18

Vjestagirl schreef:
Voor mij is privacy van je kinderen bijvoorbeeld dat je niet zomaar de badkamer binnen loopt als ze daar bezig zijn, dat je klopt op de slaapkamerdeur voordat je naar binnen loopt etc. Niet perse dat ze hun eigen wereldje kunnen creëren op die kamer waar jij niets vanaf mag weten.

Helemaal mee eens !

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:20

Goof schreef:
xSlvna schreef:

Deze kinderen komen uit normale gezinnen waar ze een zeer goede opvoeding genieten. Daarom controleren ouders ook niet, die gaan er vanuit dat hun lieve, rustige, vriendelijke, behulpzame Henkie de brave hendrik van de klas is.
Daarom controleren.

Maar genieten ze een goede opvoeding, of krijgen ze gewoon voeding in een goed gezin? Want dat is geen basis voor morele ontwikkeling, of hoe ze met andere mensen om moeten gaan.

Ik snap je zeker, mijn moeder moest mij ook nog wel eens controleren omdat ik mensen uitschold. Niet zonder reden, ik schold mensen niet zomaar uit. Vaak werd ik inderdaad gepest en vertelde ik dat niet aan mijn moeder. Maar privacy als in de kamer opgaan van je 16/17 jarige? Meh

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:24

En wat als school belt en je kind betrapt is op verkoop/gebruik van wiet?
Of dat je kind stiekem (sterke) drank gebruikt?

Of dat je denkt dat je dochter misbruikt wordt door een loverboy/ouder iemand?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:25

Brainless schreef:
En wat als school belt en je kind betrapt is op verkoop/gebruik van wiet?
Of dat je kind stiekem (sterke) drank gebruikt?

Of dat je denkt dat je dochter misbruikt wordt door een loverboy/ouder iemand?

Of als je dochter onverantwoordelijk is met geld?
Of als je denkt dat je dochter weleens geld van je heeft gestolen?
Of als je dochter een pestkop is?
Of als je dochter psychische klachten lijkt te hebben?