Ik begon bij te houden wat hij precies niet lustte. Ook raar, achteraf, eigenlijk...... bij de meeste mensen hoeft dat helemaal niet, raar is dat. Maar ik leek wel last te hebben van geheugenverlies, en elke keer was het precies anders dan ik me herinnerde, gek was dat. Hij zei me ook dat ik een slecht geheugen had. Dus ik schreef het op...... en toen ging mij een licht op. Het veranderde steeds. Het lag niet aan mij. Hij zocht een reden om mijn geest te gebruiken als boksbal....... ik was gaan geloven dat alles aan mij lag.........
Toen begreep ik ook waarom hij nooit wilde sms-en of appen, maar altijd bellen....... ik begon gesprekken op te nemen...... en er gingen mij lichten op. Filmzonnen. Opeens begreep ik alles, en nog, nog zocht ik excuses. Borderline. Traumatische gebeurtenissen van vroeger. Maar therapie wilde hij niet, ik ben naar therapie geweest omdat ik dacht dat het lag aan mijn stijl van communiceren, dat ik niet duidelijk genoeg was......
Ik wilde relatietherapie, omdat ik dacht dat we langs elkaar heen praatten. Dat was voor ik begreep dat hij woorden niet gebruikte om te communiceren, maar om te controleren. Het ging er niet om wat hij zei, het ging om het effect op mij......
Het duurde nog een half jaar tot het tot me doordrong dat het niet beter zou worden, dat hij echt gestoord is, maar dat hij dat zelf doet.
Mishandeling is een keuze. Het is altijd de keuze van de mishandelaar, en wat je ook doet, hij zal altijd een excuus vinden.......
@ Cayenne, dikke knuf van een lotgenoot

@ TS: voor de honden: bel de fokker, breng ze naar het asiel, naar je ouders, weet ik wat....... ik heb mijn hond destijds door de fokker laten ophalen, mijn ex was zo "lief" om de andere in te laten slapen....... zover gaan ze, namelijk......
Je paarden? Verkoop ze, stal ze bij een ander...... of wacht, zodat hij jou zover krijgt dat je ze uit schuldgevoel verkoopt.......
Uiteraard heb je de training af moeten zeggen? Hoeveel vrienden ben je al kwijtgeraakt in de tijd dat je een relatie hebt met hem? Ga je nog weleens uit met vriendinnen? Heb je nog een leven voor jezelf?
Dit is het punt: je raakt uiteindelijk alles kwijt, dus blijf niet bij hem om iets te houden. Uiteindelijk heb je alleen nog maar een chagrijnig, negatief, destructief stuk mens over, die om de zoveel tijd jou als boksbal of schietschijf of wat dan ook gebruikt, dat is zijn drug....... hij zal je ook niet laten gaan, als jij weg wilt, zal hij alles uit de kast trekken zodat jij blijft, niet omdat hij van je houdt, maar omdat hij ervan houdt een mens als marionet te gebruiken en pijn te doen wanneer hij zin heeft, tot jij jezelf kwijt bent, en niet eens meer weet wie je bent, wat je voelt, wat je leuk vindt, en wat niet, wat je hobby's zijn, wat je interesses zijn.