Dringende auto vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rossfechten

Re: Dringende auto vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:31

APK is een keuring, een test, die niets zegt over hoe iedere auto werkelijk is.
Waarom is een moment opname zo belangrijk ?

Het is een prima instelling in NL, ben er echt wel voor, maar het is ook schijnveiligheid.
Het is alleen dat de auto op moment van keuring in orde was, een moment later kan iets breken of versleten zijn en dan is die nog steeds APK gekeurd, maar wel volledig onverantwoord om in te rijden.

Ik heb de indruk dat TS wel goed keek hoe de auto echt was, en vind het apart dat iedereen valt over een tijdelijke opname waar iets fout is gegaan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:38

Apk hoort fatsoendelijk te zijn op rem onderdelen
Chassis onderdelen enz
Een auto met roest op het chassis en dan wel echte flinke roest wat je bij golfjes vaak ziet of slechte remleidingen, slechte remmen enz
Word echt niet goedgekeurd door een fatsoendelijke en goede apk keurmeester
Vind het nog steeds jammer dat het niet zo gaat als in Duitsland veel Nederlandse auto's komen daar niet door de tüv en terrecht als je sommige barrels ziet rijden levensgevaarlijk

Dan kan ts nog zo goed kijken veel zie je als normale bestuurder niet :n als je ziet hoeveel mensen niet eens weten hoe ze de olie moeten pijlen enz
En hoeveel mensen kijken na bijvoorbeeld de remmen? Denk nog geen 20% van de (Nederlandse) bestuurders

Weet jij hoe je ziet of je remleidingen nog goed zijn? Of hoe je ziet of je nog genoeg remvloeistof hebt? Of hoe het gesteld is met je handrem of je kokers?

Als je ziet hoe sommige auto's bij mijn inmiddels ex binnen komen voor apk keuring dat is echt om te huilen
Van rotte kokers nog rotter dan rot
Tot "mayonaise" in het koelvloeistof reservoir of zelfs t hele systeem dan weet je waar ik het over heb

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:11

Rossfechten schreef:

Het is een prima instelling in NL, ben er echt wel voor, maar het is ook schijnveiligheid.
Het is alleen dat de auto op moment van keuring in orde was, een moment later kan iets breken of versleten zijn en dan is die nog steeds APK gekeurd, maar wel volledig onverantwoord om in te rijden.

Ik heb de indruk dat TS wel goed keek hoe de auto echt was, en vind het apart dat iedereen valt over een tijdelijke opname waar iets fout is gegaan.

Een APK is geen momentopname, maar geeft ook een garantie over de veiligheid binnen de hele APK periode. Want dat is een keuring echt gericht op de veiligheid en echt op die periode.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:39

verootjoo schreef:
Rossfechten schreef:

Een APK is geen momentopname, maar geeft ook een garantie over de veiligheid binnen de hele APK periode. Want dat is een keuring echt gericht op de veiligheid en echt op die periode.

Nooit geweten dat er garantie op een APK zat :P

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:50

Rossfechten schreef:

Nooit geweten dat APK een momentopname is :P Mijns inzies is dat namelijk niet zo. Weet jij wel wat APK inhoudt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:50

verootjoo schreef:

APK is wel een moment opname.

Het kan best zijn dat jouw banden/remmen prima door de APK komen en 2 weken later te slecht zijn.
Citaat:
De APK is een momentopname en geeft geen garantie dat uw voertuig de rest van het jaar veilig blijft om mee te rijden en dat u een jaar lang geen onderhoud hoeft te plegen. Regelmatige controle en onderhoud van uw voertuig blijven dus belangrijk. De RDW kan bij een tekort aan onafhankelijke Keuringsinstanties zelf keuringen verrichten en keuringsrapporten afgeven.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/APK.aspx

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:51

antje_vip schreef:
Rossfechten schreef:

Nooit geweten dat APK een momentopname is :P Mijns inzies is dat namelijk niet zo. Weet jij wel wat APK inhoudt?

Toch geeft het RDW zelf aan dat het een moment opname is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:59

Of het wel of geen moment opname is, het is onverantwoord te rijden met een auto zonder APK. Dat blijft mijn mening ook al was de auto nu goedgekeurd, dit wist TS ook niet van te voren en besloot er wel mee te rijden met alle eventuele gevolgen van dien.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:03

Citaat:
Het kan best zijn dat jouw banden/remmen prima door de APK komen en 2 weken later te slecht zijn.

Dat vind ik wel vreemd, als iets bijna aan vervanging toe is, wordt dit in elk geval bij een goede garage vervangen, of in elk geval melding van gemaakt bij de eigenaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:05

Ieder onderzoek is een constatering van hetgeen je opdat moment waarneemt en dus een moment opname.

Maar het kan wel degelijk een inschatting geven over de nabije toekomst.

Een auto met weinig profiel op de banden heeft naar alle waarschijnlijkheid binnen een snellere termijn palingvellen dan een met nieuwe banden.

Maar als jij in je auto een F1 coureur waant heb je banden eerder kaal dan iemand die heel rustig rijd.

Dat maakt het een inschatting en water dichte voorspelling.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:07

Oh man, hoe serieus kan dit topic zijn, als de 2 konijntjes veiliger vervoeren belangrijker is dan alle mede weg gebruikers? Bijna beetje treurig.

Fijn dat je APK meeviel en je auto in orde is, maar hou het astjeblieft zelf een beetje in de gaten, zonder APK onverzekerd doorrijden, hartstikke gevaarlijk. Had een auto geleend van familie om die konijnen weg te brengen.....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:27

Ach banden kunnen wel wat hebben af en toe even over voelen hang je vast aan t ijzerdraad weet je dat je ze moet vervangen :7

uiteraard sarcastische

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:53

Auw GG, dan ligt je hand open :')

Je staat er idd versteld van hoeveel slechte auto's rond rijden hier... Ook ik krijg ze wekelijks voorbij op mijn werk. Dat is soms echt om te huilen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:00

Man zeg balen :(

Ik persoonlijk zou die 200 km nog wel rijden, wel zou ik een rustig moment uitkiezen.

Maar ik zou ook proberen verhaal te halen op degene die je de auto heeft verkocht.

Oh zag dat het donderdag was.

Nou ik moet de eerste garage nog zien die voor ieder wissewasje mijn kentekenbewijs vraagt.
Dat doen ze alleen voor APK.

Ik rij 28.000 pj en kom alleen als ik moet bij de garage, dus als er iets is of, of om iedere plm 20.000 kleine beurt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:13

janderegelaa schreef:
litilaura schreef:
Ik ga nu rijden morgenvroeg gaat hij naar de garage ik heb een afspraak. Hopen dat we de laatste 200 kilometer veilig doorkomen ook omdat ik ook verantwoordelijk ben voor de levens van mijn 2 konijnen.

Er zitten wel nieuwe banden op en de olie is 2 weken geleden door de garage gecontroleerd.

Dank jullie wel voor alle adviezen. En ik hoop jullie over een uurtje of 2 te kunnen melden dat we veilig zijn aangekomen.

Ik vind het echt bijzonder dat je het leven van jouw konijnen gelijk stelt/belangrijker vindt dan dat van jou en je medeweggebruikers *\o/* *\o/* *\o/*

Mee eens!

En ik vind het bijzonder dom, dat je niet eens controleert of het APK gekeurd is, die hoor je in jouw bezit te hebben, een formulier met het begin en einddatum van de geldigheid van de Keuring.

Vreemd dit alles, want normaal gesproken controleerd de autoverzekering ook of jouw auto APK gekeurd is.

Vreemd hoor, volgens mij klopt er een hoop dingen niet.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:17

loez schreef:
Auw GG, dan ligt je hand open :')

Je staat er idd versteld van hoeveel slechte auto's rond rijden hier... Ook ik krijg ze wekelijks voorbij op mijn werk. Dat is soms echt om te huilen.

Ik deed dat n paar jaar terug bij m'n slicks
Stond in n parkeer garage en vond dat ik "rare" grip had terwijl t prima weer was voor de slicks
Toen ging ik voelen en hing ik vast :+

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:21

Heb al een aantal klanten gehad die idd ook wilde voelen.... Als ik aangaf dat dat niet slim zou zijn deden ze het toch :') en daarna toch maar een pleister komen vragen haha Auw!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:40

distributie 60.000 km? Hoe kom je daar nou bij. Die gaan bij golfjes tussen de 120.000 en 160.000 km mee. Afhankelijk van het type riem.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:44

Distributie ligt aan het type auto en idd het type riem. Kan eens in de 5 jaar zijn of met 60.000km bijvoorbeeld, of na 10 jaar er 120000km... Dus dat zou ik zoiezo zeker willen weten. En anders voor je eigen zekerheid laten doen. Als ie klapt heb je pech.