Kinderbijslag, wat doe jij ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:12

Als je meer inkomen hebt vervallen allerlei toeslagen.
Ook de peuterspeelzaal komt dan volledig voor eigen rekening.
Soms kan je beter onder een bepaald bedrag verdienen dan krijg je wel alle toeslagen.

Onze puber eet veel, heeft pc nodig en smartfoon voor school.
Boeken en een goede fiets. Schoolgeld en excursies.
Bril en regelmatig ziekenhuisbezoeken.
Dan nog (schone) kleding, dak boven het hoofd en een douche.
Sporten en hobbys.

Natuurlijk kies je zelf voor kinderen.
Maar iemand moet straks je kont afvegen of je rollator maken.

Ik vind die 4x per jaar kinderbijslag erg fijn.

vuurneon

Re: Kinderbijslag, wat doe jij ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:29

Naar de belastingdienst en deel naar kleding voor hem. Flinke tegenvaller in de bus gekregen. Eerste keer hebben wij het bedrag ook volledig uitgegeven aan dingen voor hem. Bedoeling was sparen, maar doordat mijn man nooit meer hoeft over te werken en ik in de ziektewet zit en dus niet extra kan invallen op het werk is het uitgeven ipv sparen wel nodig van zijn kinderbijslag.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:31

Dat is waar luuntje, als ik weleens keek naar een dubbeltje op zijn kant hadden mensen met beiden een uitkering en allerlei toeslagen meer dan waar mijn man iedere ochtend om 5 uur de deur voor uit gaat en om 18 uur weer thuis komt met regelmatig pieken tot 21 uur of later bij calamiteiten (voorman petrochemie)
En nee hij word niet betaald naar verantwoordelijkheid (is niet universitair opgeleid maar in het bedrijf zich steeds verder opgewerkt)
Naschoolse opvang kost hier bij gastouder 6,85 voor kind 1 en 5,20 voor kind 2. Daar krijgen we natuurlijk wel kinderopvangtoeslag over.
Ik ben bewust 4 jaar thuisgebleven omdat ik anders nog 50 euro bij mijn salaris moest leggen om opvang en vervoer te betalen. Nu ze beiden op school zitten ben ik weer wat gaan bijverdienen om eens een extratje te kunnen doen (en momenteel te sparen voor uitbreiding woning ivm zwangerschap en plekgebrek :o

Maar goed, we dwalen behoorlijk af :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:34

Kinderopvang Kan ik niet betalen, heb flexibele opvang nodig en met die verplichte afname van 2 dagen (en dat is meer dan waarvoor ik toeslag krijgt), zou mijn miezigere nettoloon gelijk opgaan aan de kdv.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:46

luuntje schreef:
Als je meer inkomen hebt vervallen allerlei toeslagen.
Ook de peuterspeelzaal komt dan volledig voor eigen rekening.
Soms kan je beter onder een bepaald bedrag verdienen dan krijg je wel alle toeslagen.

Onze puber eet veel, heeft pc nodig en smartfoon voor school.
Boeken en een goede fiets. Schoolgeld en excursies.
Bril en regelmatig ziekenhuisbezoeken.
Dan nog (schone) kleding, dak boven het hoofd en een douche.
Sporten en hobbys.

Natuurlijk kies je zelf voor kinderen.
Maar iemand moet straks je kont afvegen of je rollator maken.

Ik vind die 4x per jaar kinderbijslag erg fijn.

Dat laarste vind ik echt een flut reactie. Is kiest niet voor kinderen zodat ze later anderen kunnen helpen met hun kont afvegen en de rollator te maken....

En iedereen vind extra geld toch fijn?

Wij hebben het ook zeker niet breed, maar ik vind de fokpremie (kinderbijslag) nergens over gaan.
En ik ben er ook blij mee elke kwartaal ;)
Maar ik zie het liever gaan naar de kinderen zelf (zorg zoals gratis opvang/sport) ipv hun ouders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:47

Met zijn allen een stukje investeren in gezond groot brengen van kinderen vind ik helemaal niet verkeerd, maar dat domweg een volledig vrij te besteden bedrag overmaken naar iedereen die een kind heeft....dat is gewoon geld weggooien.

En ja uiteraard accepteer ik dat bedrag ook gewoon nu wij ook een kleintje hebben....natuurlijk is het fijn om te krijgen :P

Ik betaal er immers ook al jaren voor. Maar dat neemt niet weg dat ik het heel gek vind dat je dat bedrag zomaar in je schoot geworpen krijgt en er net zo goed een paar sloffen sigaretten van kan kopen....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:49

pmarena schreef:
Met zijn allen een stukje investeren in gezond groot brengen van kinderen vind ik helemaal niet verkeerd, maar dat domweg een volledig vrij te besteden bedrag overmaken naar iedereen die een kind heeft....dat is gewoon geld weggooien.

En ja uiteraard accepteer ik dat bedrag ook gewoon nu wij ook een kleintje hebben....natuurlijk is het fijn om te krijgen :P

Ik betaal er immers ook al jaren voor. Maar dat neemt niet weg dat ik het heel gek vind dat je dat bedrag zomaar in je schoot geworpen krijgt en er net zo goed een paar sloffen sigaretten van kan kopen....

Idd, zo zie ik het ook!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:08

Sannens schreef:
ukkiepuk schreef:

Voor 2 dagen dagopvang van 1 kind betalen wij 701 euro bruto per maand. Voor 1 kind 2 dagen KDV en 1 kind 3dgn BSO (en vakantie opvang) betalen we ong. 980 euro bruto.

Zo dan. -O-

Dat is echt een kapitaal ja.

Ik had later mijn bericht gewijzigd want had het even precies opgezocht en het is voor 2016 dus wel 'wat 'omghoog gegaan :o
1155 euro bruto per maandbetalen we nu, daar krijgen we dus wel een deeltje van terug van de kinderopvangtoeslag maar dat is naar gezamelijk inkomen.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:10

Maar ik ga er toch vanuit dat het indirect ook bij de kinderen terecht komt. Want anders kun je alimentatie ook wel stopzetten, dat gaat ook naar een van de ouders en de ander kan niet zien hoe dat besteed wordt.

Of je het nu op de grote hoop mikt en daarvan alles financiert (dus ook kinderkleding e.d.) of je houdt het apart voor dat soort zaken..

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:16

Hier nu €875 per kwartaal voor 4 kinderen. En dat gaat ook op de (in mijn geval zeer kleine) hoop. Sparen doe ik standaard elke maand voor ze, en hebben ze kleding of iets anders nodig koop ik het direct en wacht ik niet op de KB. Altijd erg blij met dit extraatje, heeft me meer dan eens uit de brand geholpen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:25

pmarena schreef:

:j
Ik zie ook liever goedkope zorgverzekeringen, dan zorgtoeslag. Gratis kinderopvang of minimale bijdrage ipv kinderopvangtoeslag.

Het enige voordeel van kinderbijslag is dat het niet inkomensafhankelijk is en het niet om enorme bedragen gaat per kwartaal. Scheelt namelijk in de bureaucratie. Gaat nu vrij makkelijk via de GBA ivm moeilijk (en duur!) te doen met toetsen en controleren etc

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:27

fionaf09 schreef:
Kinderen kies je zelf voor, dus waarom moet de belastingbetaler daar voor opdraaien.

Deze belastingbetaler draait ook op voor jouw studie :Y)
En studeren is toch echt ook een keuze.... :D

En gelukkig maar dat wij met z'n allen bijdragen aan elkaar :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:28

Ik mag toch hopen dat ze het niet afschaffen het is hier altijd erg welkom.
Onze kleine man gaat 1 dag per week naar een kdv wat per maand meer als 300 euro kost. Geloof rond de 340 ofzo en we krijgen er iets van 270 van terug. Als dat niet zo zou zijn had ik net zo goed niet kunnen werken want dan zou een derde van mijn salaris naar de opvang gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:34

Wat een belachelijke prijzen voor kinderopvang :wow: daar had ik echt geen idee van...

Maar: daar krijg je dus ook weer een toeslag voor? Dus daar is de kinderbijslag dan niet voor bedoelt...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 30-06-16 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:34

Hier 198 euro voor 1 kindje...(kinderbijslag)
Ik stort een deel op haar spaar rekening en de rest voor der verjaardags cadeau

Appeltje00Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:35

Ukkepuk en vuurneon: mijn reactie heb ik direct na het plaatsen verwijderd, omdat het inderdaad erg kort door de bocht is :). Ik moet me er meer in verdiepen voor ik een mening geef, dus vandaar het verwijderen van mijn ongegronde mening.

Edit: zie dat het niet is doorgekomen om mijn reactie te verwijderen.. Lang leven internet in de trein.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:49

LadyMadonna schreef:
Wat een belachelijke prijzen voor kinderopvang :wow: daar had ik echt geen idee van...

Maar: daar krijg je dus ook weer een toeslag voor? Dus daar is de kinderbijslag dan niet voor bedoelt...

Kinderopvang toeslag, als je aan de voorwaarden voldoet. bovendien hanteren praktische alle Kdv verplichte afname dagen en als je dan flexwerker bent zoals ik hang je al want het uurtarief is bijna 10 euro en afname 2 dagen (16 uur) en ik krijg is dus maar toeslag voor 4 uur per week (ivm mijn contract en dus wisselend werken) en aangezien ik over die 4 uur al boven de max vergoeding zit per uur, moet ik over wat ik wel vergoed krijg, de helft ook nog zelfs betalen. betekend dat ik elk gewerkt uur, direct naar de rekening van de kinderopvang zou gaan. Retehandig systeem zo :')
Dus mocht mijn gratis opvang wegvallen (dus ik krijg uiteraard ook geen toeslag haha), en ik moet naar de opvang voor kind, dan is kinderbijslag nodig voor de opvang

Zorgtoeslag is ook bedoelt voor het betalen van de zorgverzekering en eigen risico, maar ja... De meesten gooien ook dat op de grote hoop omdat er meer betaald moet worden.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:31

fionaf09 schreef:
Ukkepuk en vuurneon: mijn reactie heb ik direct na het plaatsen verwijderd, omdat het inderdaad erg kort door de bocht is :). Ik moet me er meer in verdiepen voor ik een mening geef, dus vandaar het verwijderen van mijn ongegronde mening.

Edit: zie dat het niet is doorgekomen om mijn reactie te verwijderen.. Lang leven internet in de trein.

Was ook niet als aanval bedoeld, maar meer als leermomentje :D De belastingbetaler 'draait' inderdaad ook op voor kosten van o.a. studies zoals vuurneon al aangeeft. Ik deel de mening dat we zo elkaar allemaal een handje (proberen) te helpen in de maatschappij.

Top dat je terug komt op je reactie! +:)+

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:46

Ben heel blij met de kinderbijslag, bij ons gaat het ook direct of indirect naar ons kind. De eerste vier jaar had hij iedere keer wel nieuwe schoenen nodig als de kinderbijslag kwam, dus dat kwam mooi uit. Daarnaast zijn je uitgaven veel hoger, luiers, voeding, opvang, alles. Dus het is zeker welkom. Nu hij wat ouder is en naar school gaat krijg je weer andere kosten erbij, bijvoorbeeld zwemles, dat kost ook een vermogen. Ik ben d'r blij mee :o

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:02

normaal gaat het op de grote hoop maar we gaan in November op vakantie en gaan in usa lekker shoppen, dus deze keer en van oktober (x2 ivm broertje) zetten we apart en kopen daarvan nieuwe kleding/schoenen enz.

kinderbijslag voor baby wil ik daarna vooral besteden aan luiers en voeding ( kleertjes hebben we dan in overvloed al na geboorte en vakantie)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:04

pmarena schreef:

Dat vind ik ook, er zullen best ouders zijn die er daadwerkelijk de sigaretten van betalen. Ik besteed het geld aan de kinderen of dat nou kleding is, hobby, andere dure aanschaf die nodig is of hun spaarrekening voor later.

Maar het is aan iedereen hier zelf mee om te gaan.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:06

Kinderopvang toeslag moet je wel voor werken. Ik hielp mijn schoonvader op zijn bedrijf met de paarden uitmesten. (Nu niet i.v.m. zwangerschap) heb 1 ochtend in de week dan een gastouder aan huis. Is net iets makkelijker. Maar krijg geen kinderopvang toeslag. Omdat ik niet werk (help vrijwillig krijg dus niet betaald) als het het bedrijf van mijn man was zou ik het wel krijgen.

Ze zijn trouwens wel bezig met dat de peuterspeelzaal voor iedereen minimaal 2 dagdelen toegankelijk moet worden. Dus ook voor mensen die niet werken. Geloof dat ze het gratis willen hebben dat de gemeente dat regelt. Hier is het al geen peuterspeelzaal maar peuteropvang en kun je als je dus werkt kinderopvang toestel aanvragen. Dat is nog niet overal in Nederland zo maar komt wel begreep ik.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... aar-opvang

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:07

Ik werk ook redelijk flexibel. Maar je bent bij een kdv verplicht om dus die ene dag dat hij gaat het volledige aantal uren af te nemen, of nou ja te betalen. Of hij er nou een halve dag is of een hele. En bij mijn kdv is een hele dag van 6.30 tot 17.30 geloof ik. Maar mijn zoontje gaat van 7 tot half 5 en stel ik werk een halve dag dan zou ik hem dus nog veel eerder halen. Maar betaal wel voor die hele dag. Nou kan je die uren dus wel opsparen om een keer als reserve te gebruiken. Maar einde van het jaar ben je ze wel kwijt. En om hem nou voor niks een extra dag te brengen ben ik niet zo van. Maar goed wie weet is het wel een keer nodig dan is het wel handig dat we niet een losse dag hoeven te betalen.
Bij de go betaalden we gewoon de uren dat hij er was. Maar zij ging minder dagen werken en de dagen dat ik opvang nodig had waren precies de dagen dat zij niet meer zou werken. Dus nou ja nu dus meer geld kwijt. Dus ben heeeel blij met kinderopvangtoeslag

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:09

Eten, shoppen, stappen.. Jaa, alles wat ik zelf wil haha :+

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:13

Ja en dat geld gaat dan niet meer van de.grote hoop af dus kan dat weer besteed worden aan de nodige zaken voor je kind. Want als hij/zij iets echt nodig heeft, koop je het tóch. Al is het begin juni en is er dus nog geen KB binnen