Waarschuwing voor gevaarlijk weer woensdag en donderdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:34

Courses schreef:
Bagheera_206 schreef:
En wie gaat er morgen naar Down the Rabbit Hole... Besloten om dan toch maar mijn stormproof tent mee te nemen ipv mijn el cheapo Quecha. :=

DTR is toch pas vanaf vrijdag? :+

Vrijdag t/m zondag zijn de optredens, maar iederen komt gewoon op donderdag en gaat maandag weer weg. :)

8nnemiek

Re: Waarschuwing voor gevaarlijk weer woensdag en donderdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:51

Ik ben heel benieuwd. Vind t altijd prachtig om te zien, dat natuurgeweld, maar het lijkt hier langs te trekken volgens het kaartje.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:02

Als het kaartje klopt krijgen we hier herrie.
Ben benieuwd, bedankt voor de waarschuwing in elk geval!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:02

Koper schreef:
Wat een flauwe reacties hier. Joolien staat er toch wel om bekend verstand te hebben van dit soort dingen. En voorlopig is het hier ook hartstikke zonnig maar ik ben blij dat ze wel even waarschuwt.
Blijkbaar zijn een hoop mensen dat vorige topic vergeten, als toen alle omstandigheden optimaal waren geweest was Nederland zo van de kaart geblazen..

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 ja.. maar men kan ook waarschuwingsmoeheid krijgen. Die stemmen gaan al op omdat het KNMI, ruimschoots van te voren, al begint te strooien met code geel, oranje en rood en dat blijkt achteraf ook zelden juist. Ofwel voor een deel van het land dan wel voor het hele land klopt er niet veel van. En dan gaat een hobbyjager het op Bokt eventjes dunnetjes overdoen. Want stel je voor dat...

Niks zo grillig als het weer, dat zie je in de VS zelf al waar de apparatuur voor tornado's, orkanen etc toch een stukje verder is dan hier en waar ze er echt letterlijk bovenop zitten en op het laatst over het algemeen moeten bijstellen. En dan zou een groepje in Nederland hier al op dinsdag kunnen weten wat er woensdag en donderdag allemaal eventueel mogelijk kan gebeuren, terwijl het KNMI het sinds het weekend enkel over donderdag als slecht weer heeft. En zelfs dat wordt dagelijks bijgesteld.

Margee schreef:
Echt vreemd doen sommige mensen hier. Sinds ik paarden heb, houd ik het weer dagelijks in de gaten.
Ze zijn mijn verantwoordelijkheid en ik heb er maar voor te zorgen dat het goed met ze gaat. Ik ga zelf namelijk ook niet in noodweer buiten staan.
Dat ik dit topic (wederom) deels behoorlijke stemmingsmakerij vind zegt niks over dat het weer niet in de gaten gehouden wordt. Iedereen heeft zelf ook ogen in z'n hoofd en de meeste buien zie je zelf ook wel aankomen. Alleen de intensiteit niet altijd. Om je paarden op tijd binnen te zetten heb je dit topic echt niet nodig.

Ik waardeer de enthousiasme hier echt, Leuk als het je hobby is, maar wellicht zouden er wat meer variabelen weggestreept moeten worden eer er een dergelijk topic geopend wordt.

Ik ga maar eens op zoek naar mn zonnebril.. Dat noodweer heeft tot nu toe een behoorlijk fel karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:07

Hoe hebben we het vroeger toch altijd overleefd...zonder internet, zonder codes geel oranje en rood.
Gewoon als puber met je regenpakje aan naar school fietsen.
Pas als het echt slecht was of er werd erge sneeuw voorspeld: dan mocht ik met de trein.

Tegenwoordig blijven mensen voor elke scheet thuis en een pittige bui is al code geel.

Wat niet wegneemt dat er natuurlijk pittige buien zijn gevallen en dat ik echt wel meeleef met de mensen die waterschade (of andere schade)hebben opgelopen.
Dat is niet niks.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:09

Nou he sammie! Het is hier nu gewoon al te warm in de tuin!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:11

Bagheera_206 schreef:
En wie gaat er morgen naar Down the Rabbit Hole... Besloten om dan toch maar mijn stormproof tent mee te nemen ipv mijn el cheapo Quecha. :=

Valt vast mee, eilanden krijgen wss niks zoals altijd.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:17

Moeten we op het kaartje van Jolien nu naar het rode of het zwarte kijken?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:20

Volgens mij het rode?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:21

Ik heb naar het rode gekeken, maar dat klopt inderdaad niet met de omschrijving.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:26

Bedankt voor je waarschuwing! Ik vind wind zo verschrikkelijk, ik sluit me mooi op binnen en ik zal voor de zekerheid de andere auto meenemen de snelweg op. Mijn auto is vrij licht en hoog waardoor ik bang ben om te waaien :)
En ik ga vanavond dan toch maar niet op de fiets :D

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:30

Anoniem schreef:
Hoe hebben we het vroeger toch altijd overleefd...zonder internet, zonder codes geel oranje en rood.
Pas als het echt slecht was of er werd erge sneeuw voorspeld: dan mocht ik met de trein.

Tegenwoordig blijven mensen voor elke scheet thuis en een pittige bui is al code geel.

Wat niet wegneemt dat er natuurlijk pittige buien zijn gevallen en dat ik echt wel meeleef met de mensen die waterschade (of andere schade)hebben opgelopen.
Dat is niet niks.

Volgens mij valt dat best mee, ik ken niemand die thuis blijft vanwege slecht weer, dus voor elke scheet zal best meevallen, denk ik. Overdrijven is ook een vak.

En "vroegah" was natuurlijk alles beter. Ik zeg: terug naar de steentijd! Had je geen huis om je zorgen over te maken, dus het kon ook niet wegwaaien...

Bedankt voor de waarschuwing, Jolien. Ik houd mijn weerapps (ja, lekker internet!) in de gaten, want morgen zijn mijn kids de hele dag op kdv of school/bso en verandering van kleding en dergelijke kan ik niet even tussendoor doen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:37

Ik heb geen verstand van weersvoorspellingen ect. Het komt wanneer het komt en het gaat wanneer het gaat toch?

De TS brengt ons enkel een waarschuwing/voorspelling. Volgens mij is daar niks mis mee en mag je er mee doen wat je wilt. Ben wel benieuwd hoe de mensen die haar een aandachttrekker noemen reageren wanneer de voorspelling wel uit komt. 'Goh je had toch gelijk.'? Of misschien wel 'Sorry'?

Een aantal weken geleden werden er dagelijks waarschuwingscodes door de KNMI vrijgegeven. Ik kan ook wel zeggen dat daar absoluut niks van klopte. Maarja ik woon dan ook in het zonnige NH, terwijl er in het zuiden van het land wel degelijk overstromingen waren ivm zware regenval. Betekend dat dan dat de waarschuwing niet klopt? Wat men niet kan zien, is er dan ook niet?

Op dit moment is het hier ook zonnige met wat wind. De TS heeft ook helemaal niet gezegd dat het nu direct komt. Het zou pas in de nacht plaats kunnen vinden, op het moment dat wij in ons bed liggen, een moment waarop het voor sommige niet mogelijk is om bijvoorbeeld hun paarden nog binnen te kunnen zetten.

Als ik kijken naar de 24 uurs buienrader, dan is de kans zeker aanwezig dat er wat komt. In vorm van regen en onweer. De intensiteit is nog af te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:40

djinnie schreef:
Anoniem schreef:

Dat is niet niks.

Volgens mij valt dat best mee, ik ken niemand die thuis blijft vanwege slecht weer, dus voor elke scheet zal best meevallen, denk ik. Overdrijven is ook een vak.

En "vroegah" was natuurlijk alles beter. Ik zeg: terug naar de steentijd! Had je geen huis om je zorgen over te maken, dus het kon ook niet wegwaaien...

Bedankt voor de waarschuwing, Jolien. Ik houd mijn weerapps (ja, lekker internet!) in de gaten, want morgen zijn mijn kids de hele dag op kdv of school/bso en verandering van kleding en dergelijke kan ik niet even tussendoor doen.

Idd, overdrijven is ook een vak.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:41

Het kan nooit kwaad om er rekening mee te houden. Of je je dan direct verschanst achter zandzakken is een tweede :)) Ik hoop zelf dat het wel mee gaat vallen, en dat dat rode vlak niet zo uit komt. Want ik moet donderdagochtend naar Alkmaar over de Afsluitdijk, en 's middags weer terug. Da's niet heel grappig als het zulk weer wordt. Andere optie is de dijk van Enkhuizen, maar dat is erg om en alsnog een dijk. Of ik moet helemaal om gaan rijden, door de polder terug naar Groningen. Oftewel, half Nederland door. Mwah :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:49

Strak blauw en heerlijk weer hier nu.

Maar een vraag aan je Joolien, oosten van het land. Moet ik vanavond naar stal om de mannen binnen te zetten of is zoals nu de stallen openlaten voldoende. Ik heb geen voorspellingen gezien nog ben nog gaar van festival,afgelopen weekend.

Edit kaartje gevonden, we lijken precies rustig te zitten. De schade van de vorige ellende hangt nog voor boven het raam. Moet nog weg gehaald worden. En de nattigheid zat net binnen toen. Hopelijk gaat het meevallen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:11

Siersma schreef:
Bagheera_206 schreef:

Huh, wat hebben de eilanden hiermee te maken? DTR is niet op een van de eilanden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:17

Beter een keertje teveel waarschuwen en blij zijn dat het meevalt, dan overvallen worden door noodweer toch? :)

Ben benieuwd, wij zitten in het uiterste puntje van het Noorden en hier schijnt het morgen en donderdag in ieder geval te gaan regenen en onweren.
Ben blij met de waarschuwing, want had het weer nog niet uitgebreid bekeken en nu kan ik even in de gaten houden of we de paarden van de wei moeten halen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:20

Koper schreef:
Wat een flauwe reacties hier. Joolien staat er toch wel om bekend verstand te hebben van dit soort dingen. En voorlopig is het hier ook hartstikke zonnig maar ik ben blij dat ze wel even waarschuwt.

Margee schreef:
Echt vreemd doen sommige mensen hier. Sinds ik paarden heb, houd ik het weer dagelijks in de gaten.
Ze zijn mijn verantwoordelijkheid en ik heb er maar voor te zorgen dat het goed met ze gaat. Ik ga zelf namelijk ook niet in noodweer buiten staan.

Dit dus. Precies dit.

Omdat je de wolksoorten kunt herkennen en in de auto door regenbuien heen toert wil dat nog niet zeggen dat je meteoroloog bent. Bovendien vallen die horrorwaarschuwingen áltijd mee. 'The boy who cried wolf'.

Ik heb al 20 jaar paarden en mijn paarden redden hun gatje wel. Die staan nu lekker buiten en morgen ook.

Berdien je mag morgen komen schuilen hoor *\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:23

magda_90 schreef:
Vorig jaar had je ook zo'n kaart en het is toen bij oa Den Oever enorm mal geweest.
Het blijft altijd afhangen van toeval maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Nou idd toen was het bar en boos hier. Die bui kwam zo hard opzetten dat die met de auto amper voor te blijven was. Meen dan er toen ook een superceel gespot is de buurt?
De dag ervoor hadden we hier toen die windhoos/tornade

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:27

Als ik het goed begrijp is er in heel die strook kans op heftig weer.

Dus, laten we zeggen, 90% van die strook zal waarschijnlijk niks merken en vrijdag het KNMI en Joolien uitlachen.
En in 10% van die strook is kans op verrassingen en heftig weer.

Als er in dat gebied mensen wonen of net een evenement is, is er zeker wel risico.

Wat hier al geschreven wordt, niemand zegt dat Nederland morgen niet meer bestaat, maar de omstandigheden zijn zodanig dat er lokaal kans bestaat dat het lijkt of de wereld vergaat.

Van Joolien weet ik het niet, maar stel dat het KNMI voor de zekerheid maar niet meer waarschuwt, want mensen zijn 'code geel/oranje/rood/pimpelpaars moe'.
En er gebeurd zoiets als op Werchter toen of je staat de volgende dag de brokstukken van de stal van je paard te scheppen.
En dan zie je achteraf op het nieuws zo'n pipo van het KNMI zeggen, ja we hadden wel gezien dat het er aan kwam.
Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Is dat instituut niet zelfs een soort van verplicht om te waarschuwen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:28

Ik ben het ook met Sammie (en de meerderheid) eens. Leuk dat mensen zo enthousiast zijn over het weer en ieder z'n hobby.
Maar je kunt de hysterie ook overdrijven. Blijf gewoon realistisch denken en je ogen open houden.
Als je de topics mag geloven zijn we hard op weg naar een 'weer apocalypse' :')
De alarmcodes van het KNMI neem ik allang niet meer serieus := Gewoon dagelijks even op buienradar kijken en je maatregelen nemen.
(Hoewel het 9 van de 10 keer sowieso meevalt).
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-06-16 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:29

Pff, zie nu het kaartje, we krijgen dan waarschijnlijk de rand mee.
Hoop dat het mee gaat vallen en de wind nog een beetje draait.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:32

imd schreef:

Huh, wat hebben de eilanden hiermee te maken? DTR is niet op een van de eilanden..[/quote]
Serieus? Dacht dat het op Vlieland was. Oeps

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:33

Het is ook altijd hetzelfde, komt er noodweer en word er niet gewaarschuwd dan zijn mensen boos, word er wel gewaarschuwd en komt er weinig dan zijn mensen boos, wat is er mis met het voor kennisgeving aannemen van een waarschuwing en daar eventueel je voordeel mee te doen. Er zijn inderdaad een aantal weersites die verder kijken dan ons kikkerlandje en wat zich daar ontwikkeld, daar word je niet blij van. Ook niet wanneer het langs je heen gaat want als ik zie dat er in sommige delen van Europa hagelbrokken van 12 cm doorsnee uit de lucht kwamen vallen, nou reken maar dat je auto daar niet blij mee is. En wat betreft vroeger, toen was ons weer veel gelijkmatiger, wat we nu zien is echt een gevolg van bepaalde stromingen die zelden voorkomen en van de klimaatveranderingen.