Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:49

[quote="pmarena"]
Ik zie een Danoontje niet als ongezond [quote]

Dat is ook waar ik op doelde; 'gezond' eten is ook grotendeels een kwestie van perceptie is zoals je hierboven schrijft. Iedere ouder vindt andere dingen gezond/ongezond, en dan wordt het lastig voor anderen om overal rekening mee te houden. Jij vindt Danoontje niet ongezond (=gezond?) maar over hoe ongezond Danoontje is kun je een hoop informatie op het web vinden: http://goedgezond.info/2013/12/gezond-t ... lutenvrij/ En dat is dan de lactose- en glutenvrije versie. Dan heb je nog ouders die koolhydraten ongezond vinden (al dan niet om medische reden), of ouders die melkproducten na een bepaalde leeftijd ongezond vinden voor hun kind. Of dat (veel) vlees eten slecht is, of dat voedsel alleen goed is als het Raw is (even een uithoek), of caffeïne in dranken slecht vinden maar hun kind wel zwarte thee te drinken geven. Vaak is het beeld dat iemand bij gezond heeft helemaal geen universele waarheid maar meer een kwestie van geloof.

Als ik de berichten hier lees van ouders over wat zij gezond vinden en hoe wat anderen doen dus 'ongezond' is, dan plaats ik daar dus wel een paar nuancerende vraagtekens bij aangezien er vaak vanuit een andere bril net zoveel tegen dat 'gezonde' eetpatroon in te brengen is.

In jouw specifieke geval vind ik trouwens het netjes dat je weliswaar het eetpatroon op andermans feestje wil beinvloeden omdat jij een bepaalde visie op eten hebt, maar er ook geen probleem van maakt om je eigen eetpatronen omver te gooien naar een van de bovenstaande visies als ouders van een ander kind dat vragen als zij hun eetpatroon gezonder vinden dan dat van jou. Zelf (kinderloos) zou ik niet zo snel anderen vragen om hun feestjes aan te passen aan mijn kind omdat ik in een bepaald voedingspatroon geloof, maar als ik dat wel zou doen dan vind ik het wel zo eerlijk om me ook aan te passen aan de voedselvisies van anderen als hun kind bij mij is. :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:51

Ik geloof in goed voorbeeld doet goed volgen. Ik eet zelf nauwelijks ongezond. Ook op een verjaardag sla ik een stukje taart af maar knabbel wel aan een komkommer. Zoonlief zit momenteel nog in de fase dat hij alleen maar eet wat mama ook eet dus nu gaat dat prima.
Echter kom ik nu al in situaties dat ook zoonlief wat anders wil. Ikzelf eet vegetarisch en zo goed als veganistisch, vader eet wel vlees (vooral beleg, want avondeten kook ik dan weer zonder) en ik haal het vlees voor papa bij de (biologische) slager. Slager vraagt altijd of zoonlief ook een plakje vlees mag en ik zeg altijd ja. Ikzelf wil het niet, zoonlief mag voor zichzelf kiezen en ja hij wil graag een plakje vlees.
Toch merk ik dat als je hem de keuze geeft: een plakje vlees of een tomaatje dat hij de tomaat kiest.

Misschien niet helemaal hetzelfde, maar zo wil ik het ook doen met ongezonde zoete troep. Ik eet het niet, als jij het wil prima. Ik geloof dat hij zich dan echt niet gaat volproppen met snoep, maar zich wel vrij voelt af en toe een snoepje te nemen en zelf daarin een maatstaf vindt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 19:53

In een Danoontje zit net zoveel suiker als in vanille-yoghurt dus tja... dat vind ik niet spannend nee :)
Zie dat er in een ander merk dat we in de koelkast hebben liggen, nog wat minder zit trouwens.

Het is echt niet ons streven om alles te bannen dat geen groente / zaden / noten zijn :P
Ook echt niet angstvallig alles willen vermijden, maar gewoon wel een grens willen trekken wanneer rommel / buikvulling teveel ten koste gaat van eten waar zo'n opgroeiend lijfje daadwerkelijk wat aan heeft.

Een papje is bij ons iets dat NA het eten er eventueel nog bij kan als bordje leeg is en kwaakmans heeft toch nog honger... dat vind ik van een hele andere strekking dan allerhande koeken en chips e.d. die de maag al gevuld hebben voordat het avondeten op tafel komt :)

Of dat kinderen hun prakje niet op (willen) eten en dan gepaaid worden met: wil je dan ijs?
En er dan een bak ijs op tafel komt met flink saus en zooi er op.... dat hoeft van mij ook niet, dat is teveel in plaats van goed eten. Heb je al goed gegeten en krijg je dan nog een toetje dan vind ik dat iets totaal anders :j

Niet als beloning, maar gewoon omdat je nog wel trek hebt en je best een keer wat "lekkers" mag.
Alleen staat het me dan zo tegen dat dat dan lekkers genoemd wordt, die tegenstelling die dan gemaakt wordt :+

Frietjes met gekookte mosselen met groenten is wel lekker vind ik :9
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-06-16 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:55

Ik moet wel lachen om het moeilijke gedoe met kinderen en eten.

Mijn kinderen hebben ook heel gezond eten gekregen tot een bepaalde leeftijd.
Vlees aten ze pas bij een jaar of 4 en verder alles biologisch of toch zoveel mogelijk.

Maar ze kregen ook gerust wat lekkers.

Ze zijn nu allemaal volwassen, de jongste is net 18 jaar geworden.
Jongste en oudste willen geen alcohol, roken doen ze alle drie niet en de meiden sporten heel veel, zoon wat minder maar gaat af en toe naar de sportschool.

Mijn ervaring is , hoe krampagtiger je dingen in eigen beheer wil houden , des te duidelijker voelen kinderen dat dat andere wel heel speciaal is.
Verder zou ik niet weten wat er mis is met pannekoeken en pizza, zolang je ze zelf maakt, ook wat betreft frietjes.
Biologische aardappelen, zelf snijden en bakken in plantaardige olie, niks verkeerds aan.

Bij mijn man thuis was de tv iets gevaarlijks en ongezond.
Allerlei kinder programma's kent hij niet want de zwart wit mini tv stond op de koude zolder en daar mochten ze niet zomaar komen.
Zijn broers zijn verslingerd aan de tv, eentje zo erg dat hij hem heeft weggedaan omdat hij anders bleef kijken.

Té is nooit goed en het goede voorbeeld geven is het enige wat je kunt doen maar houdt het redelijk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:56

ik geloof vooral niet in extremen.

dus geen snoep en koek en ..... is ook zever,want kinderen zijn gewoon zo dat 'wat niet mag',net ook extra aantrekkelijk is.

als hier teruggekomen wordt van school,wordt er een koek,een snoep,stukje chocolade gegeven,en daar heb ik ook geen problemen mee.

frisdrank wordt hier mss 1/maand gedronken,chips ook zelden tot nooit.
gemiddeld 6x/j gaan we eens frietjes van de frituur halen,en voor de rest laat ik alles.

hier beide kindjes gehad die,toen ze klein waren,geen fruitpap wilden.
heb ze daar ook niet in gepushed en gewoon geen fruitpap meer aangeboden.
eens ze ouder werden en stukjes konden eten,zijn ze gewoon,zonder probleem,fruit in stukjes beginnen eten.

de oudste(bijna 4j) mag 's avonds gewoon zelf kiezen wat hij wil eten.
kan dus bv broodje met kaas,yoghurt,brood met vlees,fruit,....zijn.

ik ga ook nooit zeggen dat hij bv toch nog wat fruit moet eten(in de voormiddag krijgen ze sowieso op school een stuk fruit),en sommige keren eet hij alleen brood met kaas.andere dagen kiest hij een appel,met daarna een kiwi en daarna een peer en heeft hij genoeg.

als we ergens zijn en de kindjes eten friet en frikandel, dan heb ik daar totaal geen probleem mee dat hij hetzelfde eet,idem met dochter die 1.5j is,ze gaan uiteindelijk ook niet dood van een frikandel,en zolang ze niet wekelijks zo'n dingen eten,zie ik daar geen probleem in.

idem met bv chocolade op pasen en snoep met een verjaardag e.d.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:59

Ja, dat gaat wel maar ik eet bijvoorbeeld geen frituur frietjes met bloemkool bijvoorbeeld.

Mijn zoon is nu bijna 1 en ik ik heb zo het idee dat hij nog vrij "baby" eet, buiten een betterfood en boterhammen met smeerkaas eet hij gewoon zijn fruitpap en groentepap en drinkt hij zijn melk.
Daarmee dat ik het ook niet erg vind dat hij zoals gisteren wat frietjes mee eet op restaurant, dat is zowat het enigste ongezonde.

Niet dat hij het niet mag, maar hij kokhalst ( lees: geeft over) van een boterham met confituur. bijvoorbeeld.
Nu heeft hij wel een ontwikkelingsachterstand van een paar maanden, dus misschien ligt het daar wel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:04

pmarena schreef:
In een Danoontje zit net zoveel suiker als in vanille-yoghurt dus tja... dat vind ik niet spannend nee :)
Zie dat er in een ander merk dat we in de koelkast hebben liggen, nog wat minder zit trouwens.

Het is echt niet ons streven om alles te bannen dat geen groente / zaden / noten zijn :P
Ook echt niet angstvallig alles willen vermijden, maar gewoon wel een grens willen trekken wanneer rommel / buikvulling teveel ten koste gaat van eten waar zo'n opgroeiend lijfje daadwerkelijk wat aan heeft.

Dus dan heb je eigenlijk geen probleem met ongezond eten, maar met grote hoeveelheden ongezond eten tegelijk waardoor het kind ziek wordt of normale maaltijden verdrongen worden.
Dat is iets anders dan de openingspost beschrijft, want daar gaat het zowel om grote hoeveelheden als dat mensen kinderen om allerlei redenen eens iets lekkers geven en dat ook iets lekkers noemen, en het feit dat er op kindermenu's ook ongezonde dingen staan. Maar in feite schrijf je dat je zelf eigenlijk helemaal geen probleem hebt met af en toe iets minder gezonds/ongezonds aanbieden (of het nou een toetje of snoepje of koek is), zolang dat maar met mate en niet vaker dan 1x per dag gebeurt.

Als je geen probleem hebt met gezoete vanilleyoghurt of danoontje zolang dat maar geen heel literpak per keer is dan snap ik je punt beter. Ik zou er ook niet blij van worden als op een feestje mijn kind volgestampt wordt met 1 kilo snoep en dat er in mijn auto weer allemaal uit kwam (of dat nou aan de voor- of achterkant is 8-) ), want dat zie ik ook niet eens meer als ongezond zien maar echt als schadelijk.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:14

Hier krijgen de kinderen 1 snoepje na de warme maaltijd.
Omdat ik dit zelf altijd doe.

Ik vind een zoet snoepje heerlijk na de warme maaltijd dus dat hoort er bij ons gewoon een beetje bij.

De rest van de dag eten ze gewoon fruit tussendoor.

Mijn kinderen lusten alles, van olijven tot garnalen ze zijn wild van haring en paling..

Maar, wij eten zelf ook alles en ik denk wel dat het er mee te maken heeft dat je 'vreemde' dingen als vanaf een jonge leeftijd aanbied.

Mijn jongste gruweld bv van cocolade en toetjes..

En dat eten wij zelf wel maar hij vind het gewoon echt vies.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:16

Mijn dochtertje van 20 maanden heeft liever tomaatjes (wel in stukjes), paprika en komkommer dan snoep of koek.
Ook met het avondeten eet ze erg graag groenten. Af en toe mag ze wel wat lekkers maar niet te vaak.

Bij mijn moeder kreeg ze vaak een zakje capri sonne met megaveel suiker. Nu krijgt ze daar water of aanmaaklimonade.

Thuis krijgt ze water en af en toe een beker melk. Is ze ook gek op.

Ik vind wel dat er heel veel "kindersnoep en koek" aangeboden wordt. Naar mijn idee veel te veel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 20:25

X: In mijn beleving heb ik nooit iets anders geschreven dan dat :)

In ieder geval zeker niet bedoeld, een keertje iets van "troep" is geen probleem, zolang dat op een dag maar een klein percentage van de totale inname is zeg maar :P

Maar de vanzelfsprekendheid die ik her en der zie om er gedurende de middag zodanig veel troep in te stoppen dat er geen fatsoenlijk avondeten meer bij kan...of men dan ook nog maar in dezelfde lijn doorgaat bij dat avondeten waardoor kind met een buik vol suiker en vet naar bed moet....waarom is dat nu toch nodig en wordt dat verdorie door veel mensen zelfs als normaal gezien :=

Ik vind dat heel apart dat mensen het zien als je kind iets gunnen / extra goed voor je kind zijn terwijl je eigenlijk gewoon je kind onthoudt van fatsoenlijke voeding waardoor de kans groot is dat ze misselijk / slap / lusteloos / ziek worden.... -O-

Die oma's en opa's ook die de kinderen zo vaak "verwennen" met allerhande traktaties... die denken blijkbaar echt dat ze daarmee goed voor hun kleinkinderen zijn, terwijl het tegendeel natuurlijk waar is. Zo gek vind ik dat, je zou toch verwachten dat je juist goed voor ze wilt zorgen en ze gezond opgroeien :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 20:31

chanel1985 schreef:
Ja, dat gaat wel maar ik eet bijvoorbeeld geen frituur frietjes met bloemkool bijvoorbeeld.

Mijn zoon is nu bijna 1 en ik ik heb zo het idee dat hij nog vrij "baby" eet, buiten een betterfood en boterhammen met smeerkaas eet hij gewoon zijn fruitpap en groentepap en drinkt hij zijn melk.
Daarmee dat ik het ook niet erg vind dat hij zoals gisteren wat frietjes mee eet op restaurant, dat is zowat het enigste ongezonde.

Niet dat hij het niet mag, maar hij kokhalst ( lees: geeft over) van een boterham met confituur. bijvoorbeeld.
Nu heeft hij wel een ontwikkelingsachterstand van een paar maanden, dus misschien ligt het daar wel aan.

Ik kan frietjes wel zien als vervanging van aardappeltjes in een maaltijd :j
Maar met frituursnacks erbij zoals een kroket ofzo...nee daar ga je dan niet nog een paar stronkjes bloemkool bij eten :D

Ik vind het wel gek ja als een kind van bijna een jaar oud nog vooral leeft op prutjes.... dat vind ik toch wel iets dat je met hooguit een maand of 9 toch wel flink af gaat bouwen naar gewoon mee eten met de pot, en dan eventueel in stukjes snijden ofzo zodat het makkelijker te behappen is :)

Gewoon zelf stronkjes / reepjes groente en ander eten laten vastpakken en daar een beetje op laten sabbelen / knagen enzo. Gaandeweg gaan ze normaal gesproken dan steeds minder er mee spelen en steeds meer er van eten :j

Maar ieder is daarin natuurlijk helemaal vrij en je zal het vast niet voor niets doen zoals je het doet :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:40

Hoe specialer je iets maakt, hoe groter de drang.

Ik heb geen enkele moeite met een gezoet yoghurtje na het eten.

Gewoon regelmaat en structuur met afwisseling tussendoor.

Overigens: gefrituurd friet van verse aardappelen die niet voorgebakken is is flink schadelijker voor de gezondheid dan diepvries friet ;)

Over de gezondheid van paprika valt ook te twisten (zou atrose kunnen bevorderen) en bloemkool werkt botontkalkend.

Alles met mate.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:41

janouk schreef:
Bij ons staat de kelderkast altijd vol met snoep/chips. Maar omdat het er altijd is en niet als beloning wordt gegeven of alleen bij feestjes: is het helemaal niet spannend of interessant. Het is bij ons net zo gewoon en aanwezig als groenten in de groentela en fruit op de fruitschaal.

Mijn zoon is nu 21 jaar en hij is gek op fruit en groente, maar vindt chips of ijs ook lekker af en toe. Hij is geen grote snoeper. Hij neemt liever een bakje aardbeien of zo.
Snoep is geen belonings- of feestvoer bij ons.

Alleen vrienden hahaha die plunderen geregeld onze kelderkast, omdat het bij hun thuis niet vrij verkrijgbaar is. Bij hen merk je wel dat het voor hun 'speciaal' gemaakt is en zij het als interessant zien.

Mijn idee is dat het allemaal niet zo interessant gemaakt moet worden: dan is het ook minder aantrekkelijk.

Exact dit.
Kind van 6 en kind van 3 hier in huis. Vragen er zelden om. Eigenlijk alleen als er een vriendinnetje mee komt met de oudste. .. rarara bij wie dat vragen dan vandaan komt...
Op een feestje pakken ze eigenlijk alleen de hartige dingen een rauwkost. Staat er chips, krijgen ze een eigen bakje en daarna is t klaar.

Mungbean

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:52

Ik ben vroeger ook groot geworden met een voorraad kast die ook vol stond met koek en chips.
Gaf geen enkel probleem want het was inderdaad niet speciaal en daardoor was de behoefte niet zo groot.

Zo komt het ook regelmatig voor dat mijn 2 jarige op eigen initiatief ineens een bakje uit de kast haalt en een zak rozijntjes en dan komt laten zien dat ze dat wil.
Dat mag van mij dan eigenlijk altijd, na 10 rozijnen is ze er toch wel weer klaar mee terwijl ik er meer in doe.
Soms vraagt ze heel gericht om een koekje en dat mag ook prima, net zo goed als ze zelf een banaan pakt of een sinaasappel aanwijst.
Zolang er regelmaat in de maaktijden zit is de drang om tussendoor veel te snaaien helemaal niet zo groot.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:02

Ik pas op woensdagmiddag op mijn neefje van twee en half. Als hij wakker wordt uit zijn middagslaap zorg ik dat ik een bakje gesneden fruit klaar heb met wat drinken. Dan eten we dat gezellig samen op en drinken wat. Dan eet hij gewoon gezond met de pot mee en na het eten, eten we een waterijsje. Dat vindt hij heerlijk en is voor hem echt een feestje.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:10

Zoals zoveel dingen, gaat het om balans. Vergeet niet dat kinderen ook enorm veel energie verbruiken, meer dan volwassenen (ik als kind tenminste wel met al dat buitenspelen).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:11

Ik snap hoe sommige mensen hier redeneren totaal niet eigenlijk :o
Zolang ze het niet kennen, kunnen ze het niet missen toch? Dus waarom zou je er dan al van vroege leeftijd ongezonde dingen in willen stoppen ? (en dan heb ik het over de duidelijk/aangetoonde ongezonde desserts zoals koekjes, chips, frisdrank, ijsjes,... niet over het eten zelf) Waarom moet dat dan? Als jij het niet eet in de buurt van je kind, weten ze niet eens dat het bestaat...
De voeding bij jonge kinderen is zo belangrijk voor de rest van zijn leven! De basis wordt daar gelegd, hoe gevarieerd hij eet, met wat hij opgroeit, de normen die worden aangeleerd rond het eten etc...
Ik schrik ook wel een beetje van degenen die zeggen dat ze elke dag een snoepje mogen eten, of iets zoets na het eten hoort erbij... waarom? Waarom wil je dat je kind aanleren?

Mbt tot het buitenshuis eten: bij dichte familie, lees ouders, zussen, broers enz zou ik ook graag hebben dat ze zich houden aan mijn voedingsvoorschriften en niet hun eigen zin doen. Als die persoon voor een bepaalde tijd voor mijn kind zorgt, mogen de ouders van het kind toch bepalen hoe ermee omgegaan wordt?
Bij feestjes en vriendjes ligt het natuurlijk anders, en vind ik het eerder nefast als je jouw kind anders gaat laten eten dan de rest. Maar als je daar thuis niet de aandacht op vestigt, lijkt het me niet dat ze elke dag gaan vragen om snoep omdat ze een keer op een feestje snoep hebben gegeten?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:13

ik ben niet krampachtig en niet te los vind ik zelf...
school wil ik mij wel houden aan gezond eten en drinken, na school kan er soms wel wat lekkers genomen worden maar dan alleen als de lunch en fruit ect er wel in zitten.
Weekend ben ik gewoon wat losser. Eten we gauw eens een patatje, pizza of pannekoeken, nemen we een snoepje/koekje mee naar stal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:15

Damned, Moet je dan steeds alles stiekum doen als gewoon wat chips wil eten of een chocola graving hebt :?
Kinderen zijn echt niet achterlijk, een klein kraakje en ze staan naast je te gluren wat jij hebt.
Ik geef gewoon 1 of 2 chipjes en zeg dan dat het klaar is.
Dat wordt uitstekend geaccepteerd terwijl moedwillig weghouden vele malen lastiger is, zeker vanaf de leeftijd dat ze op trapjes gaan staan.

Ik had vroeger een buurjongen die alles at, zolang hij er maar ketchup bij mocht.
Het was een gezonde, vitale, sportieve jongen en je raad het al, er is een heel normale volwassene uitgegroeid.

Ik ga mijzelf bij sommig eten ook geen saus ontzeggen om het bestaan te ontkennen.
En zo gebeurde het dus laatst dat onze dochter haar sperzibonen in ketchup dipte. Maar daarmee heeft ze dus wel een heel bord sperzibonen gegeten :P
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-06-16 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:20

Stiekem? Ten eerste kan je zelf gezonder eten, is alleen maar in je voordeel :D Dan denk ik dat er ook genoeg momenten zijn wanneer je kan snoepen en je kinderen er niet bij jou zijn maar slapen, bij vriendjes zijn, op school zijn, in en andere kamer zijn, enz, of wanneer jij aan het werken bent, de kinderen bij familie zijn of je partner met ze bezig is,....
Ik denk ook niet dat het zo slecht is als ze je eens zien chocolade eten, of als zij eens een stuk chocolade krijgen, maar hoe minder aandacht je erop vestigt hoe beter toch?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:23

Damned schreef:
Ik snap hoe sommige mensen hier redeneren totaal niet eigenlijk :o
Zolang ze het niet kennen, kunnen ze het niet missen toch? Dus waarom zou je er dan al van vroege leeftijd ongezonde dingen in willen stoppen ? (en dan heb ik het over de duidelijk/aangetoonde ongezonde desserts zoals koekjes, chips, frisdrank, ijsjes,... niet over het eten zelf)

Wat is ongezond. Brood zit vol met suiker, ik lees hier reacties als griekse yoghurt met fruit en evergreen ipv chocolade.
In pure chocolade zit minder suiker dan in een evergreen, griekse yoghurt is hele vette yoghurt ( daarom ook de enige die ik zonder suiker lust).
In vruchtensap uit pak zit net zoveel suiker als in Cola.
Hele generatie kinderen die zijn opgegroeid met Roosvicee, die hadden behoorlijk rotte melktanden.

Kinderen volgen vaak het eetpatroon van hun ouders en iets verbieden wordt aantrekkelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:27

Damned, dat valt bij mij dus onder stiekum ja, even snel iets naar binnen proppen in de keuken terwijl je het kruipende monstertje al hoort schuivelen op de gang?
Pff, nee hoor, kind is onderdeel van mijn leven en in mijn leven hoort soms gewoon ook iets wat niet op de schijf van 5 staat.
De meeste dingen vinden ze toch niet eens echt lekker, het is alleen het willen proeven over het algemeen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:35

nuscaniels: daarom heb ik het ook over de echt ongezonde dingen, niet over betwistere dingen zoals koolhydraten, yoghurt, en fruitsap (wat is er mis met water?) enzovoort

sizzle: ik heb geen kinderen dus ik weet niet hoe het precies gaat natuurlijk :D Ik vind gewoon dat hoe langer je ze weg kunt houden van deze ongezonde dingen, hoe beter. Wat de beste techniek daarvoor is, weet ik niet. Ik heb geen idee of ze direct vragen beginnen stellen wanneer ze je iets zien opeten dat je niet kent, of wanneer ze een stuk chocolade zien rondslingeren of zoiets, want ik heb geen kinderen in mijn buurt. Daarom dacht ik, de effectiefste methode is als je ze de eerste jaren gewoon niet laat kennismaken met deze ongezonde dingen.
Daarbij is het misschien goed voor jezelf als je wat meer moet letten op wat en wanneer je eet dan dat je onnadenkend jezelf volpropt? :D

Ik vind snoep ook lekker, uiteraard, maar ik vind het ook belangrijk om het niet zomaar te eten, of altijd toe tegen wanneer je zin hebt in iets zoet. Ik vind het belangrijk om na te denken voor je iets in je mond stopt, in plaats van standaard na je middageten iets zoet te eten. Het enkel te eten wanneer je er echt van kunt genieten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:38

Damned schreef:
Ik schrik ook wel een beetje van degenen die zeggen dat ze elke dag een snoepje mogen eten, of iets zoets na het eten hoort erbij... waarom? Waarom wil je dat je kind aanleren?

Als baby of dreumes heb ik het nooit gedaan, maar mijn kinderen eten bijna dagelijks wel een koekje of snoepje. Soms zelfs een snoepje en een koekje. Waarom? Omdat ze het lekker vinden. Ik vind daar weinig geks aan en mijn kinderen ook niet. Daardoor vinden ze een snoepje best lekker, maar niet een geweldig grote traktatie waarbij ze staan te juichen omdat ze een keer een snoepje mogen waar ze al dagen naar uitkeken.
Hier eten ze ook net zo lief een stuk fruit, komkommer of tomaat. Ze drinken hier dagelijks wat glazen water, maar ook dubbelfris of holy soda bijv. Ik drink ook water, maar eerlijk is eerlijk ik vind daar maar weinig aan. Ik drink dagelijks ook graag een glaasje fris. In de zomer lekker ijsjes.

Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen bewust leren snoepen en mate leren houden. Ik wil geen kinderen die los gaan met snoepen op een ander omdat ze thuis alleen maar slappe thee, een boterham met courgettespread en een stengel bleekselderij krijgen.
Ik zie genoeg kinderen die in de pauze hun brood weggooien en in de supermarkt los gaan met de chips, koeken en chocolade.

Ik vind dat er soms wel erg krampachtig omgegaan wordt met eten. Gewoon alles met mate en voldoende bewegen. Mijn kinderen zijn 5 en 8 en enorme buitenkinderen. Het liefst zijn ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten op onze boerderij in de weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:40

Ik ben ook opgegroeid met weinig , in het weekend chips een bakje en een glaasje cola . Bij opa en oma trokken we het liefst wortels uit de tuin en die deden we door de waterton en opeten , snoep kregen we amper dan had mam (pap werkte veel) 5 stuiterende kinderen . En toch ik ben geen fruit eter , ik ben een echte snoeper :P . Fruit verstopte ik op school , nee fruit gaat er hier nog steeds niet in . Warm eten was wat de pot schaft , at je niet dan maar met trek op bed .

Mijn neefjes eten veel fruit , bij oma 1x per dag snoepjes . Maar die koekjes van tegenwoordig is pure troep , maar ze vinden het lekker :+

Ik heb geen kinderen(en geen wens) , ik zou niet weten hoe ik ze zou opvoeden. Ik vind fruit echt niks , kan bak peren halen die blijft gewoon staan tot ze wegrotten hoe lekker ook nee heb er niks mee