Welk bedrag geef jij uit bij deze gelegenheden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:56

Ouders verjaardag 10-50
Vrienden verjaardag 10-20
Bruiloft, ligt eraan van wie 20-80
Kraamcadeau 10-20

Ook hou ik wel een beetje bij van wie ik wat krijg. Als ik 3 jaar op rij vrienden 10-20 euro geef en elk jaar niks voor mijn verjaardag krijg, dan houdt het op.
Wij hebben een paar jaar souverniers meegenomen van vakantie voor onze vrienden, daar kregen we lauwe reacties op en ook niks voor terug, dan houdt het wederom op :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:57

Verjaardagen rond de 10 euro.
Bruiloften 50 euro

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:10

Als ik het zo lees geef ik in verhouding niet veel uit aan cadeaus, maar dat doen anderen in mijn omgeving ook niet.
Waar ik me wel een beetje over verbaas is dat ik op een aantal plekken de veronderstelling lijk te lezen dat het bedrag wat je uitgeeft aan cadeau's ook afhankelijk zou zijn van je inkomen?
Ik geef nu eigenlijk niet veel meer uit aan cadeaus dan toen ik nog studeerde. En het lijkt me ook aan mij waar ik mijn geld aan uitgeef toch?

Vorig jaar heb ik mijn zusje een kaartje gegeven voor deelname aan de strong sister run, samen met mij. Dat kostte 45 euro, vond zij eigenlijk veel te veel. Maar als je nagaat hoeveel plezier we ervan gehad hebben, dan is dat mij het geld meer dan waard.
Een paar jaar geleden heb ik manlief een wetsuit gegeven voor het lange afstand zwemmen in open water, 450 euro.
Maar de klapper is het weekendje weg met de hele familie wat we met de kinderen aan mijn schoonouders hebben gegeven voor hun 40 jarig huwelijk. Daar sloeg ik stijl van achterover, toen ik hoorde wat dat kost.

Dit zijn echt wel de uitzonderingen. Meestal probeer ik er juist iets persoonlijks van te maken. Als ik bijvoorbeeld weet dat iemand naar een festival gaat, dan maak ik daar een pakket voor. Met dingen er in als een poncho, zonnebrandcreme, doekjes om de toiletbril schoon te maken e.d.. Dat hoeft allemaal helemaal niet duur te zijn, maar is wel heel persoonlijk :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:05

tengeltje11 schreef:
Hog,veel factoren zijn belangrijk.

Een puber/jongere die cadeau geeft bij een verjaardag,kan je moeilijk vergelijken met iemand die een groot feest geeft omdat hij bv 40j geworden is.

Wij hebben hier bv al 2 keer een babyborrel gegeven(dus feestje omdat er een kindje geboren is).
Amper iemand geeft minder dan 50 euro.
Een avondfeest van een huwelijk,daar gaan wij toch ook niet heen zonder minder dan 100 euro.
Uiteindelijk krijg je dan ook x-aantal gangen om te eten,nadien nog een feest met muziek en drank tot in de vroege uurtjes,dan kan je toch moeilijk met 20 euro/man afkomen?

Je koopt je eigen aanwezigheid op een bruiloft toch niet in? Vind dat toch wel zo'n kulargument.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:58

Ik mag ook hopen dat als je een bruiloft plant/organiseert je dit niet doet op basis van "alle daggasten lappen x bedrag, de avondgasten y bedrag en overig lapt weer z bedrag := "
Ik ga er van uit dat het bruidspaar de dag inricht zoals zij dat willen en uitnodigt op basis van met wie zE graag die dag willen delen ongeacht wat die mensen aan cadeaugeld meenemen.
Dan zou iedereen met beperkt budget moet kiezen , naar de bruiloft van x of 2 à 3 weken boodschappen doen :+

En daarnaast idd de punten als in de berichten boven mij

Palmera

Re: Welk bedrag geef jij uit bij deze gelegenheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:11

Ik vind dit altijd heel lastig. Ik heb zelf altijd heel weinig te besteden. De bedragen die hier genoemd worden kan ik niet eens opbrengen. Dus probeer ik altijd creatief te zijn:

Mijn lief is volgende week jarig. Na wat gepieker en eigenlijk niets weten kwam ik in een winkel die opgeheven word een houten fotolijst met 6 kleine houten lijstjes erin tegen. Echt heel mooi en met 75% korting kostte hij nog 14 euro. Ik ga nu 6 mooie foto's van ons en de honden afdrukken en ik weet dat hij het prachtig gaat vinden. Goedkoop? Ja. Gewaardeerd? Zeker weten!
En zo ongeveer probeer ik het voor iedereen die jarig is/trouwt/etc te doen. Want 50 euro per gebeurtenis gaat mij niet lukken. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:13

Hoe vind je het als je als kraamkado van je collega's een zak kersen krijgt? Ik vond het maar een maf kado. Zelf loop je voor collega's in te zamelen voor een normaal kadootje, voor allerlei gelegenheden, komen ze bij jou met een zak kersen := (zij allemaal inkomens van >40k)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:18

xSCWx schreef:
Ouders verjaardag 10-50
Vrienden verjaardag 10-20
Bruiloft, ligt eraan van wie 20-80
Kraamcadeau 10-20

Ook hou ik wel een beetje bij van wie ik wat krijg. Als ik 3 jaar op rij vrienden 10-20 euro geef en elk jaar niks voor mijn verjaardag krijg, dan houdt het op.
Wij hebben een paar jaar souverniers meegenomen van vakantie voor onze vrienden, daar kregen we lauwe reacties op en ook niks voor terug, dan houdt het wederom op :+

Dit vind ik een hele mooie waar ik me helemaal in kan vinden. Hoewel ik onder ouders ook broers/zussen zou doen en onder vrienden de overige familie (mits je daar tenminste regelmatig contact mee hebt).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:20

Ligt eraan:

Geboorte baby/trouw gezinslid/beste vriendin: 40/50 euro
Verjaardag gezinslid/vriendin/overige familie:10-15 euro

Bruiloft/geboorte mensen die verder weg staan: 10-20 euro (ligt eraan hoe de relatie is: kan een cadeautje zijn van 6 euro voor de geboorte van een achternichtje/neefje maar kan ook duurder als de band goed is)

Jubilea trouwdagen: ligt aan hoelang getrouwd. Met 41 jaar doe ik een kaartje, met 50 jaar en wat echt gevierd gaat worden een groot cadeau.

Bij verjaardagen stuur ik ook altijd trouw een kaartje aan gezinsleden

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:26

Voor mijn moeder af een toe een cadeau. Meestal parfum van €50/€60. Die gebruik ik zelf ook dan. Duurste was woonkamer opnieuw inrichten, 2 blikken verf, wat kwasten en een emmer saus, meeste heb ik zelf gedaan en nog wat meubels via mp.
Voor familie doe ik dus het liefst praktische dingen. Maar vriendinnen zie ik meestal een paar keer per jaar, nu wel wat vaker, omdat we weleens gaan paardrijden. Geef meestal gewoon een pakketje met deo/showergel. Ze zijn volgende week jarig en ik zit er nog over nadenken wat ik zal geven, een taart bakken zou ook leuk zijn.

Ik krijg zelf nooit cadeaus, ook niet meer van familie, doen niet meer aan verjaardagen. nodig mijn vriendinnen wel vaak uit, maar ze kunnen dan vaak niet, maar uit fatsoen neem ik wel een leuk cadeautje mee. Wel heeft een een keer iets voor mij meegenomen, omdat ik in het ziekenhuis lag.
Laatst bijgewerkt door Gucci_ op 17-06-16 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:29

piezze schreef:
Hoe vind je het als je als kraamkado van je collega's een zak kersen krijgt? Ik vond het maar een maf kado. Zelf loop je voor collega's in te zamelen voor een normaal kadootje, voor allerlei gelegenheden, komen ze bij jou met een zak kersen := (zij allemaal inkomens van >40k)

Kersen??? Wat voor gedachtegang zat daar achter dan?

Hun inkomen doet imo niet ter zake.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:48

Bij mij hangt het er een beetje van af hoe krap bij kas ik erbij zit op dat moment :+ .
Vriendlief krijgt voor z'n verjaardag iets van rond de 75-100 euro.

Voor vrienden kocht ik kadootjes van 35-50 euro, maar ik kreeg op mijn verjaardag gewoon niks terug, met moeite nog een 'gelukkige verjaardag'. Dus dat was meteen ook de laatste keer dat ik iets gaf aan hun.

Voor mijn ouders hangt het er echt van af wat ze graag zouden hebben van kadootje, voor vaderdag was ik er dit jaar bijvoorbeeld van af voor 20 euro, voor m'n moeder haar verjaardag 40 euro.

Hangt dus van verschillende factoren af :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:52

Ik heb 1 vriendin die haar eigen cadeau's uitzoekt als ik het niet meer weet :') Rond de 40/50 euro geef ik meestal aan haar uit.
Cadeau's voor familieleden doen we altijd samen thuis, vaak legt iedereen ook iets van 20/30 in en dan kopen we iets wat diegene nog heel graag wil hebben.
Andere vrienden en vriendinnen krijgen van mij cadeau's rond de 20 euro :j

Geen wonder dat mijn bankrekening altijd iets minder geld bevat dan dat ik hoop :D

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:03

Wij zijn laatst getrouwd en de envelopjes hebben we echt met een shock zitten openen. Níet normaal. Alleen al mijn vriend zijn werk/collega's hadden voor €570 gesponsord. Ik kom bij de meeste gelegenheden uit rond €20,-. Verjaardagen van ouders/broer en bruiloften gaat het rap richting de 50/75.
Verjaardag van mijn man geef ik zo €150,- aan uit, maar dan koop ik wel iets wat echt nuttig/goed gebruikt is/word.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:01

Sammie schreef:
piezze schreef:

Kersen??? Wat voor gedachtegang zat daar achter dan?

Hun inkomen doet imo niet ter zake.

Kersen voor de kraamvrouw jaja, de gedachtengang is dat niemand aan een kadootje had gedacht en tja het was kersentijd dus onderweg maar ff bij een kraampje kersen gehaald. Inkomen maakt idd eigenlijk niet uit. Tis meer de aandacht die je aan een kado wil besteden. Ik zou het echt gaaf vinden om iets zelfgemaaks te krijgen. Dat is veel persoonlijker.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:42

Oh nou in dat geval :') Hadden ze beter kunnen zeggen dat kado'otje komt nog wel :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:16

Jij kreeg nog kersen, mijn goede vriendin gaf mij niets bij de geboorte van mijn kind :+ ja een kaartje die ze terplekke in de hal had geschreven :+

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:13

Ik ben ook altijd erg gul met cadeautjes..

Mijn vader kreeg voor z'n 50ste verjaardag een breitling.
Uiteraard pak ik niet elk jaar zi uit.

Nu met vaderdag een cadeau van €65.
Mijn man krijgt vaak cadeau van ong. €150.
Zus €50.

Vorig jaar m'n oma gesponsord voor een elektrische fiets..
Maar, zij heeft een klein inkomen en ik kon het wel missen.
En ze was zo blij dat ze weer lekker kon fietsen.

En ik begrijp echt wel dat niet iedereen in dezelfde positie als ik zit wbt cadeaus..

Ik ben nml al gelukkig met een mooie bos bloemen :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:31

Eerlijk, tuurlijk zou ik grote bedragen willen ontvangen van iedereen. Altijd fijn, maar dat is niet te verwachten. Kan het zelf ook niet missen.
Met vrienden en familie hebben we afgesproken gewoon een kleinigheidje te doen.
Kinderen krijgen wel altijd meer al naar gelang hun leeftijd en met speciale dingen (bv 18 jaar of iemand die 50 wordt) dan wel meer.
Bruiloft hangt er vanaf van wie. Collega is 20-30 euro, goede vrienden of familie 50-100.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:34

Voor familie koop ik gewoon iets dat bij hen past. als dat toevallig een ding is van 10 euro maar ik weet zeker dat ze het hartstikke kunnen waarderen omdat er over nagedacht is, of dat dat nu een ding van 60 euro is omdat ik weet dat ze het al heel lang willen hebben... maakt me niet uit.
Wat ik merk, is dat als je een doordacht kado hebt, dus iets wat echt heel grappig is of bij hun past, dat ze dat vaak veel meer kunnen waarderen dan duurdere, algemene dingen.

Dat is vaak ook zo met kinderen, geeft ze een grote fles bellenblaas en van die gave zwaarden en ze zijn de hele middag zoet met jouw kado. maak ze helemaal gek met een tweede fles bellenblaas als de eerste op is en ze zijn de avond ook nog zoet.
Maar die spiksplinter nieuwe fiets die ze hebben gehad van oma, staat heel leuk in de kamer te pronken, maar ze kunnen er niet continue mee bezig zijn en iedereen wil er dan een rondje op fietsen (wat de jarige natuurlijk niet wil). geef ze stoepkrijt en ze kunnen lekker samen spelen.

voor mensen die verder van me af staan, geef ik meestal gewoon een bedrag of kadokaart van 20 - 25 euro.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:39

Eerlijk gezegd kom ik maar heel zelden boven de 25 euro uit. Mijn man is een stuk "guller" (eerlijk is eerlijk; die heeft ook iets meer te besteden per maand. ). Meestal zit ik rond de 20 euro. Bruiloft van mijn moeder hadden mijn broer en ik wel samen gelegd elk 100 euro.
Verjaardagen "willen" onze ouders geen cadeau's van ons en broer en ik doen dat ook niet met elkaar. (we doen meestal ook geen feestje oid :+ )

Babyborrels doe ik niet vaak, laatst eentje gehad, toen had ik een leuke spaarpot gekocht, tien euro in gestoken, wat lekkers voor de ouders en voor het oudere broertje een paar auto'tjes. :)
Alles bij elkaar zal het uiteindelijk ook rond de 20 euro geweest zijn gok ik.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:45

Ik weet niet hoe jullie er tegen aan kijken, maar een vriendin van mij koopt altijd enorme cado's al ik bijv. jarig ben of toen ik geslaagd was. Ik vind het allemaal wel leuk hoor, daar niet van, maar ik vind het zo vervelend omdat ik weet dat ze heel hard moet werken voor het geld dat ze krijgt := Ik zeg ook vaak genoeg dat het allemaal niet hoeft enzo, maar ze doet het toch. Maar ik heb zelf niet het geld om ook zo enorm uit te pakken voor haar :o

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:16

eclair98 schreef:
Ik weet niet hoe jullie er tegen aan kijken, maar een vriendin van mij koopt altijd enorme cado's al ik bijv. jarig ben of toen ik geslaagd was. Ik vind het allemaal wel leuk hoor, daar niet van, maar ik vind het zo vervelend omdat ik weet dat ze heel hard moet werken voor het geld dat ze krijgt := Ik zeg ook vaak genoeg dat het allemaal niet hoeft enzo, maar ze doet het toch. Maar ik heb zelf niet het geld om ook zo enorm uit te pakken voor haar :o

Als je je er echt vervelend onder voelt, zou je kunnen voorstellen om de kadootjes af te schaffen voor elkaar en ieder jaar voor jullie verjaardagen samen iets te gaan doen. Etentje, uitje oid.
Doe ik ook met de meeste vriendinnen. Geen gedoe meer :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:39

Ik geef meestal rond de 7.50 uit voor familie en vrienden. Bruiloft heb ik nog niet gehad. Kraambezoek is ook maximaal een tientje. Tja als je rond moet komen van 30 Euro per week, is het percentage wat je geeft vrij hoog.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:55

Binnen de familie doen we niet standaard aan cadeaus. Vrienden ongeveer 5 tot 10 euro. Mijn allerbeste vrienden mogen wel wat meer van mij :P We geven vaak gezamenlijke cadeaus, zodat het toch wat moois is.