Prive en Facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:32

Sammie schreef:
Niemand die bedenkt dat nontie t per ongeluk deed...? Mensen kunnen ook hun tijdlijn blokkeren voor t plaatsen door derden. Dan weet je zeker dat t enkel via Pb binnenkomt. Vervelend, maar per ongeluk is per ongeluk.

Natuurlijk kun je iets per ongeluk doen, is mij ook al meer dan eens overkomen. Gelukkig waren dat geen schokkende berichten, puur onschuldige kattebelletjes. Maar in het geval van Nontie krijg ik het gevoel dat ze haar actie goedpraat, niet meer dan dat.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:14

Huertecilla schreef:
En?
Wat zijn de gevolgen voor het recht op privacy?
Hebben we dat nu niet meer omdat de wereld nu een openbaar roddeldorp is?

En... Ik heb het antwoord eigenlijk niet :o Die Privacy wordt inderdaad overschreden in dat soort gevallen. Heb me nog niet echt verdiept in rechten, iemand anders hier al wel? Maar ik geloof je graag als die rechten idd worden overschreden.

Mijn dorpsverhaal is een interpretatie van de sociale controle die ineens terug is in vormen die we enkele jaren geleden niet eens hadden.
In algemene zin heeft het online zijn ook al sprongen gemaakt. Van het 'anonieme' internet dat we ons ooit waanden. Beseffen we nu al veel beter dat je al gauw overal te 'googlen' bent. En dat heeft ons online gedrag beïnvloed!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:28

Kelly_ann schreef:
In algemene zin heeft het online zijn ook al sprongen gemaakt. Van het 'anonieme' internet dat we ons ooit waanden. Beseffen we nu al veel beter dat je al gauw overal te 'googlen' bent. En dat heeft ons online gedrag beïnvloed!

Ik zou willen dat dat zo was. Als ik zie wat mijn nichtjes op fb zetten, daar gaan mijn haren soms van overeind. Zo vaak al gezegd dat ze er veel zorgvuldiger mee om moeten gaan maar het dringt helaas niet tot ze door. Idem met sommige kennissen die bepaalde foto's van hun kinderen erop zetten. Sommige foto's moet je gewoon niet openbaar op internet zetten.

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:39

mijn vriend en ik hebben afgesproken dat onze relatie niet zichtbaar is op social media, het gaat niemand iets aan behalve onze familie en close friends. Tevens plaatst mijn vriend geen fotos van zichzelf online en mag ik dat ook niet omdat hij een bekend persoon is en in de media om zeep geholpen kan worden als er dingen online gaan die gevoelig zijn. idd een privacy issue.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:46

AlSafy schreef:
mijn vriend en ik hebben afgesproken dat onze relatie niet zichtbaar is op social media, het gaat niemand iets aan behalve onze familie en close friends. Tevens plaatst mijn vriend geen fotos van zichzelf online en mag ik dat ook niet omdat hij een bekend persoon is en in de media om zeep geholpen kan worden als er dingen online gaan die gevoelig zijn. idd een privacy issue.

De laatste 2 bokkers die het hadden over een bekend iemand daten, hadden het over Jaap Amesz, alias King Jaap. Hebben we het weer over Jaap? :D

Afbeelding

Fenrir

Re: Prive en Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:50

Wat een player die Jaap!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:58

Het is een hilarisch verhaal wat ik je nog wel een keer vertel. Ik ga weer stuk als ik er aan denk :')

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 01:02

hahaha _O- nee niet zo bekend als jaap uiteraard. mijn vriend heeft meer last van business bekendheid, investeerders etc vakmagazines etc. heeft ook beveiliging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 01:28

Pfoeh nou je kunt maar beter nooit meer naar de Efteling, Plopsaland of Euro Disney gaan want daar wordt je op één dag wel 10000x per ongeluk gefilmd/ gefotografeerd en op iedereens Facebook geknald en daarvoor hoef je niet eens een relatie met die mensen te hebben of bevriend te zijn.
Zo is de wereld nu eenmaal tegenwoordig.
No privacy.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 01:36

Hmm ik heb m'n relatie status wel op relatie maar m'n vriend er niet in getagged. Iedereen weet wel dat we een relatie hebben hoor.

Verder boeit het me niet zo wie mij tagged in dingen aangezien ik tijdlijn controle heb aanstaan. Wat me niet bevalt gaat er toch niet op (mijn tijdlijn) en verder is m'n hele tijdlijn afgeschermd.

Als ik echt ergens niet in getagd wil worden dan geef ik dat aan bij m'n vrienden (bijv; als ik niet wil dat mensen weten dat ik ergens ben geweest).

Ik denk dat het hoofdzaak is je facebook gewoon zo goed mogelijk af te schermen.

Snap zelf het probleem niet van op een foto van iemand staan in de achtergrond.. ben je een gevraagde crimineel dat je echt niet op internet kan ook al is het vaag in de achtergrond?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 07:11

Anoniem schreef:
Pfoeh nou je kunt maar beter nooit meer naar de Efteling, Plopsaland of Euro Disney gaan want daar wordt je op één dag wel 10000x per ongeluk gefilmd/ gefotografeerd en op iedereens Facebook geknald en daarvoor hoef je niet eens een relatie met die mensen te hebben of bevriend te zijn.
Zo is de wereld nu eenmaal tegenwoordig.
No privacy.

Nogmaals de Efteling en No privacy zijn twee uitersten.
Dat is geen argument, net zo min als dat oorlog in Afghanistan erger is dus het een non-probleem is.
Je hebt RECHT op privacy. Zelfs in de Efteling al ligt dat wat flexibel doch in duidelijk private situaties zou dat DUIDELIJK moeten zijn. Helaas.

Al met al is deze draad een illustratie van wat mij schokt; er is geen algemeen besef van normaal fatsoen over het respect van privacy.
Je moet blijkbaar expliciet zeggen tegen je date dat je niet op de foto op Facebook wil, want anders mag het 8)7
en als je dat zegt heb je zeker wat te verbergen :r

De opmerking dat we geen privacy meer hebben maakt dat niet goed of normaal; dat is heel erg :)*
...en dan vervolgens mauwen over onveiligheid....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 07:15

Nagini schreef:
Ik denk dat het hoofdzaak is je facebook gewoon zo goed mogelijk af te schermen.

Dat is als je hoofd in het zand stoppen en denken dat omdat jij niets ziet niemand jou kan zien.
JOUW Facebook is het grote probleem niet.
Het probleem is dat je geen enkele grip hebt op wat anderen over jou op HUN Facebook openbaar maken.

Citaat:
Snap zelf het probleem niet van op een foto van iemand staan in de achtergrond.. ben je een gevraagde crimineel dat je echt niet op internet kan ook al is het vaag in de achtergrond?

Nagini; dat HOEF jij niet te snappen, je MOET het gewoon RESPECTEREN.
Tja.
Zie hier geillustreerd dat als je privacy wil, je dus wat te verbergen hebt en omdat in een democratie de massa sheeple nu eenmaal de meerderheid is, is degene die privacy gerespecteerd wil een potentieel terrorist.
HEEL erg,

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:23

Gewoon geen fb hebben.
Geen gezeur van anderen aan mn kop.
Watss app doe ik ook maar weinig mee. Ze bellen maar.

Wat ik in mn leven doe is mijn probleem. En gaan anderen roddelen enik kom er achter? Contact verbroken en klaar.

Voor mijn werk geef ik toestemming om op de foto te komen. Dit is ook tevens reclame. En werk is weer geen prive.

Wat n ander doet... succes dr mee.
Gaat iemand mijn naam ergens zo maar noemen en ik kom er achter vraag ik... en moet ik dat ook leuk vinden? Eigenlijk past mij dat niet zo. Gelieve volgende x iets vragen alvorens je mijn naan op social media gooit... dankjewel.

Word dit genegeerd? Pech gehad... klaar er mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 07:25

AlSafy schreef:
mijn vriend en ik hebben afgesproken dat onze relatie niet zichtbaar is op social media, het gaat niemand iets aan behalve onze familie en close friends.

Zo is het.
Jouw prive leven gaat niemand iets aan behalve de personen waarvan jij beslist wat ze mogen weten.
Daar hoef je geen enkele andere reden voor te hebben dat dat gewoon zo willen en de rest van de wereld MOET dat gewoon zo accepteren.

Je kan op deze draad al zien dat dit een niet bepaald gewaardeerde minderheidsmening is geworden -O-

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:26

Er is geen algemeen besef van normaal fatsoen over het respect van privacy.

Volgens jou ja.

Wat is normaal fatsoen? Mijn normaal fatsoen is dat als ik een foto maak en ik wil 'm op fb zetten dat ik die persoon vraag ''He, vind je deze foto wat, ik wil 'm graag op fb zetten.''
Ja --> gaat op fb
Nee --> gaat niet op fb

Wat is het probleem hier dan aan?

Denk je dat mensen kwaadwillend foto's van je op fb gaan zetten?

Ik kan je verzekeren dat m'n moeder geen kwaad in de zin had toen ze een foto op FB zetten van het weekendtripje met haar koor. Weetjewel; ze zit voor in de bus en maakt een foto zodat iedereen erop kan. Ik weet 100% zeker dat ze niet iedereen heeft gevraagd of het oke is dit op FB te zetten.
(Voordat je zegt; ja maar leeftijd, blabla.. m'n moeder is bijna 60).

Ik ben vaak juist met privacy en FB bezig. In het onderwijs in UK waar ik werkte mocht je geen foto's maken zonder toestemming van de ouders, en dan alleen op schoolapparaten en geen enkele foto ging het internet op tenzij het op de school website of twitter was.

Ja kan hier nu wel uren tegen me aan gaan discussieren want vroegah was alles anders.

Nu niet meer. Kan ik daar iets aan doen? Nee.
Er zijn nu eenmaal telefoons waar je in no time mee kunt foto's maken en online kunt uploaden. Tja, daar kan ik niets aan doen.

Als ik zelf in het openbaar ben en ik zie dat er foto's worden gemaakt loop ik om of scherm ik m'n gezicht af/kijk naar beneden.

Moet ik anders elke toerist op de schouder kloppen alsof ik de gestapo ben en zeggen verwijder die foto?

Voor mij is het geen probleem wat anderen over mij op hun fb openbaar maken want ik heb niets waar ik me voor schaam.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 07:28

Nagini schreef:
Er is geen algemeen besef van normaal fatsoen over het respect van privacy.

Volgens jou ja.

Wat is normaal fatsoen? Mijn normaal fatsoen is dat als ik een foto maak en ik wil 'm op fb zetten dat ik die persoon vraag ''He, vind je deze foto wat, ik wil 'm graag op fb zetten.''
Ja --> gaat op fb
Nee --> gaat niet op fb

Wat is het probleem hier dan aan?

Denk je dat mensen kwaadwillend foto's van je op fb gaan zetten?

Ik kan je verzekeren dat m'n moeder geen kwaad in de zin had toen ze een foto op FB zetten van het weekendtripje met haar koor. Weetjewel; ze zit voor in de bus en maakt een foto zodat iedereen erop kan. Ik weet 100% zeker dat ze niet iedereen heeft gevraagd of het oke is dit op FB te zetten.
(Voordat je zegt; ja maar leeftijd, blabla.. m'n moeder is bijna 60).

Ik ben vaak juist met privacy en FB bezig. In het onderwijs in UK waar ik werkte mocht je geen foto's maken zonder toestemming van de ouders, en dan alleen op schoolapparaten en geen enkele foto ging het internet op tenzij het op de school website of twitter was.

Ja kan hier nu wel uren tegen me aan gaan discussieren want vroegah was alles anders.

Nu niet meer. Kan ik daar iets aan doen? Nee.
Er zijn nu eenmaal telefoons waar je in no time mee kunt foto's maken en online kunt uploaden. Tja, daar kan ik niets aan doen.

Als ik zelf in het openbaar ben en ik zie dat er foto's worden gemaakt loop ik om of scherm ik m'n gezicht af/kijk naar beneden.

Moet ik anders elke toerist op de schouder kloppen alsof ik de gestapo ben en zeggen verwijder die foto?

Bedankt voor het uitleggen en onderbouwen van mijn stelling.

Citaat:
Voor mij is het geen probleem wat anderen over mij op hun fb openbaar maken want ik heb niets waar ik me voor schaam.

En dat spreekt boekdelen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:30

Huertecilla schreef:
AlSafy schreef:
mijn vriend en ik hebben afgesproken dat onze relatie niet zichtbaar is op social media, het gaat niemand iets aan behalve onze familie en close friends.

Zo is het.
Jouw prive leven gaat niemand iets aan behalve de personen waarvan jij beslist wat ze mogen weten.
Daar hoef je geen enkele andere reden voor te hebben dat dat gewoon zo willen en de rest van de wereld MOET dat gewoon zo accepteren.

Je kan op deze draad al zien dat dit een niet bepaald gewaardeerde minderheidsmening is geworden -O-

Ik beslis zelf dat ik bepaalde vakantie foto's wil delen met m'n vrienden in samenspraak met m'n vriend/familie/whoever is on the picture.
Nou, dat ik dat deel met een paar vrienden (want ik heb er echt geen 100-en op mn fb) is dan toch mijn goed recht? Niet heel de wereld kan het zien want alles is afgeschermd..

Dus ik snap het punt niet helemaal wat je hier probeert maakt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:42

Ik snap het probleem ook niet zo. Tenzij je niet zo zeker bent van de relatie.
Facebook is een platform waarmee je snel contact kunt houden met je vrienden en familie.

Ja je hebt erbij met honderden vrienden, in mijn geval is dat ook niet zo maar deel wel graag mooie momenten met dierbare zoals onze vakantie foto,s. Ik ga niet heel mijn hebben en houden delen en over de relatie zelf maar foto's waar hij toevallig opstaat en die ik leuk genoeg vind om te delen die deel ik dus gewoon.

Mijn status staat gewoon op heeft een relatie, niet met wie ondanks dat iedereen ons kent na 14 jaar relatie . De foto's die ik deel daar tag ik nooit dus zet er geen naam bij. Maar ik deel mijn foto's dus graag met mijn vrienden.

Als je dat echt niet wilt zul je dat altijd met je vriendin kunnen bespreken en gewoon niet meer op de foto gaan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:47

Ik plaats niets privé en al helemaal geen foto's en mijn dochters ook niet. Getagd kan ik alleen maar met toestemming. Er zijn mensen die hun hele hebben en houwen op FB zetten maar dat moeten ze zelf weten. Ik vind het alleen leuk om contact te hebben met de mensen die ik niet vaak zie, b.v. mijn vriendin in Thailand.
Mijn dochter wil ook niet dat er foto's van haar zoontje geplaatst worden ivm geen contact met zeer gestoorde ex, ook niet door school en die respecteren dat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 07:51

Nagini schreef:
[
Nou, dat ik dat deel met een paar vrienden (want ik heb er echt geen 100-en op mn fb) is dan toch mijn goed recht? Niet heel de wereld kan het zien want alles is afgeschermd..

Dus ik snap het punt niet helemaal wat je hier probeert maakt.

Ik probeer erop te wijzen dat ANDEREN, ook in jouw prive kring fotos kunnen plaatsen op HUN Facebook account over JOUW prive leven.

Het punt is dat er geen algemeen besef/respect is over privacy en het schenden daarvan. Sterker nog; dat de wens voor privacy jou verdacht maakt 8)7

Het enige wat je er anno nu nog aan kan doen om de schade te beperken is je kennissen HEEL zorgvuldig kiezen en als je aan de buitenrand van jouw kennissenkring bent telkens opmerken dat je in prive situatie NIET op Facebook wil, ook niet op de achtergrond.
Je hebt namelijk geen enkele invloed op wat een ander ermee doet, hoe anderen dit interpreteren.
Ja en een andere oplossing is je schouders ophalen en loslaten wat een ander denkt, zegt en dus ook accepteren;
- dat je moeder de meest wilde info over je kan krijgen of jouw grut
- dat je maximaal risico loopt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 07:53

waxmeltsenzo schreef:
Facebook is een platform waarmee je snel contact kunt houden met je vrienden en familie.

Vooral doen doch waak ervoor dat je het prive leven van anderen niet publiceert. Wees zorgvuldig want het is wereldwijd transparant en wissen is een illusie.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:55

Ik vind dit een hele interessante discussie. Ik wil niet zo zeer in gaan op de op eigenlijk. Maar het verbaasd mij hoe makkelijk mensen denken over 'zomaar' een foto op sociale media. Ik vind het echt de omgekeerde wereld dat je maar te pas en onpas foto's plaatst waar anderen opstaan. Bekende of onbekende. Alleen maar omdat het tegenwoordig maar zo makkelijk kan...
En je hebt iets te verbergen als je dat niet wil?
Ik plaatst tegenwoordig zelden wat op fb. Heb 1foto met mijn partner er op. Als ik al tekst plaatst over hem zal ik zijn naam niet noemen.
Mijn schoonzusje had een foto van haar kind. Met een tekst erbij met de naam van mijn vriend. Beetje slim iemand wist hieruit voor en achternaam van mijn partner en zijn beroep. Zelfs al heeft hij geen fb. Erg? Ja, want er hoeft maar 1 persoon tussen te zitten die er kwaad mee wil die zo heel makkelijk veel te veel info bij elkaar heeft.
Mensen beseffen niet wat sociale media kan doen en hoe ver iets kan gaan... het is allemaal zo normaal en zo makkelijk dat we er niet eens meer over nadenken... doe je dat wel heb je iets te verbergen...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:57

Tja, zoals ik al zei.. daar kan ik echt niets aan doen.

Als marietje aan de overkant perse een foto van mij online wil zetten kan ik er gewoon niets aan doen behalve vriendelijk vragen of ze 'm dr af wilt halen.

Ik ben idd iemand die de schouders ophaalt, en hiermee nu ook uit dit topic verdwijnt want ik denk dat dit een non discussie is.
- Als iemand de meeste wilde info over mij wilt verspreiden stop ik dat toch niet, en m'n moeder weet wel beter.
- Maximaal risico... dat vind ik bangmakerij en dat maakt het leven een stuk minder plezierig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 07:58

jojootje84 schreef:
Ik vind dit een hele interessante discussie. Ik wil niet zo zeer in gaan op de op eigenlijk. Maar het verbaasd mij hoe makkelijk mensen denken over 'zomaar' een foto op sociale media. Ik vind het echt de omgekeerde wereld dat je maar te pas en onpas foto's plaatst waar anderen opstaan. Bekende of onbekende. Alleen maar omdat het tegenwoordig maar zo makkelijk kan...
En je hebt iets te verbergen als je dat niet wil?
Ik plaatst tegenwoordig zelden wat op fb. Heb 1foto met mijn partner er op. Als ik al tekst plaatst over hem zal ik zijn naam niet noemen.
Mijn schoonzusje had een foto van haar kind. Met een tekst erbij met de naam van mijn vriend. Beetje slim iemand wist hieruit voor en achternaam van mijn partner en zijn beroep. Zelfs al heeft hij geen fb. Erg? Ja, want er hoeft maar 1 persoon tussen te zitten die er kwaad mee wil die zo heel makkelijk veel te veel info bij elkaar heeft.
Mensen beseffen niet wat sociale media kan doen en hoe ver iets kan gaan... het is allemaal zo normaal en zo makkelijk dat we er niet eens meer over nadenken... doe je dat wel heb je iets te verbergen...

Prima verwoord!!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:02

Huertecilla schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Vooral doen doch waak ervoor dat je het prive leven van anderen niet publiceert. Wees zorgvuldig want het is wereldwijd transparant en wissen is een illusie.

Er is een verschil in een privé leven bespreken of een keer een foto plaatsen die gemaakt is in een mooi land of op een plek waar ik trots op ben. Mijn vrienden zijn ook zijn vrienden of familie. Taggen of een naam plaatsen doe ik niet aan dus het blijft wel degelijk transparant.
Persoonlijk vind ik mensen die echt zo transparant willen blijven en echt geen foto's delen meestal wat eng. Als ik dat niet zou willen zou ik geen facebook nemen en ergens in een grot gaan leven.
Het is een hele obsessie om je er mee bezig te houden.

Overal worden gegevens gedeeld denk maar aan als je pin pas gebruikt bij het betalen.
Als je door rood rijd en geflitst wordt een leven waar men niks van je weet bestaat niet meer.