De start van je biologische klok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jij had wel/geen kinderwens..

-25 en heb nog steeds geen kinderwens
241 (22%)
-35 en heb nog steeds geen kinderwens
180 (17%)
+35 en heb nog steeds geen kinderwens
106 (10%)
Ik wil al sinds of voor de pubertijd kinderen
104 (9%)
Ik kreeg een kinderwens rond 18 jaar
52 (4%)
Ik kreeg een kinderwens tussen 20-25
152 (14%)
Ik kreeg een kinderwens 25-30
110 (10%)
Ik kreeg een kinderwens na mijn 30ste
35 (3%)
Ik weet niet wat ik wil
74 (7%)

Totaal aantal stemmen: 1054

nontie

Re: De start van je biologische klok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:14

Reclame van de Tena Ladies onder dit topic. :Y)
Klapperende eierstokken en incontinente vrouwen? _O-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:41

Tuurlijk vind je je eigen kind leuk en offer je graag het één en ander op voor je eigen vlees en bloed, óók als je eigenlijk geen kinderen wilde. Maar het zou sneu zijn voor het kind als je er toch spijt van zou hebben. Dat moet zo'n kind doorhebben. Heel erg lijkt me dat.

Forumster: een kind zet een vergrootglas op de problemen in de relatie. De huidige problemen in jullie relatie zullen dus waarschijnlijk 10x erger worden en ze zullen ook 10x meer opvallen. Zie je dat zitten zelfs al zou je zelf kinderen willen?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:42

In hoeverre laten mensen hier eigen ambities voorgaan op de kinderwens?

Ik ben 27, vriend 39, bezig met oprichting van groot bedrijf. Allebei geen uitdrukkelijke kinderwens, maar ook niet enorm anti. Het lijkt wel leuk om iets achter te laten ofzo en ik ben een docent in hart en nieren en daardoor erg begaan met opvoeding en educatie van kinderen in het algemeen. Toch nooit enige kinderwens gehad zelf. Het bedrijf heeft meer prioriteit. Toch staat de beslissing, ivm de leeftijd van mijn vriend, wel voor de deur.

Pff ik vind het maar lastig. Het voelt bijna als kinderen maken om niet alleen achter te blijven over zoveel jaar. En of dat nu zo'n goede reden is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:46

Punt is je leeft maar één keer, dus je eigen leven opzij zetten voor een bedrijf zou ik hoogstens voor een paar jaar doen. Maar ik werk om te leven en ik leef niet om te werken. Mijn passie ligt niet in koste wat het kost carriere maken, al zou hele dagen thuis zitten ook weer niet hoeven. Ik haal voldoening uit de diertjes en wat ik nog meer in mijn 'vrije tijd' doe.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:48

Sammie schreef:
Punt is je leeft maar één keer, dus je eigen leven opzij zetten voor een bedrijf zou ik hoogstens voor een paar jaar doen. Maar ik werk om te leven en ik leef niet om te werken. Mijn passie ligt niet in koste wat het kost carriere maken, al zou hele dagen thuis zitten ook weer niet hoeven. Ik haal voldoening uit de diertjes en wat ik nog meer in mijn 'vrije tijd' doe.

Helemaal mee eens, maar ons bedrijf is de vervolmaking van onze passie. Wat is er mooier dan dat? En iets in mij wil dat ook wel overbrengen op kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:01

Het is best vermoeiend en intensief zo'n baby maar toch verlang ik al naar de volgende zwangerschap en het volgende kindje! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:07

Als je werk je hobby is of je haalt uit je werk je 'passie', dan is daar toch niks mis mee :D Ik zit alleen zo niet in elkaar. Ik heb mijn werk, dat is prima. Daar heb ik ook geen hekel aan, maar verder heb ik mijn passie in mn diertjes, mn relaties, mn vrienden en noem maar op. Ik ben in die zin geen carrieretijger :=

Ik heb dan ook iets teveel voorbeelden gezien en gehoord van mensen die tot hun 40ste helemaal in hun RA/AA studie zaten en thuiswoonden om daarna te kunnen werken en geen tijd hadden voor een relatie. Zelfs iemand die alvast een huis gekocht had met een vriendin, maar hij woonde er nog niet en zij wel. Eerst de studie af. En ze wacht (half 30) nog steeds :') Of een baan waarbij je om 6u 's ochtends opgehaald wordt door een privechauffeur en 's avonds om 21.00/21.30u weer afgezet wordt. Of iemand die om de twee weken drie maanden achtereen in het buitenland zit. Of met z'n beiden al dik 5 jaar lang 60 tot 80 uur werken in je eigen bedrijf, geen tijd voor vrienden en familie en in de hoop dat het volgend jaar een appeltje voor de dorst wordt. Als je dat leuk vindt prima, maar ik heb zo iets.. straks ben je 80 en wat kun je dan zeggen...? Ja ik heb tenminste gewerkt! Of mag je met je 57ste met pensioen, dan is het leukste deel van je leven toch al voorbij. Iig het deel waarbij je nog kan kiezen of je wel of geen kinderen wil met iemand die je leuk en lief vind. Op die leeftijd kun je nog leuk een paar jaar op vakantie, maar dat houd ook al snel op. En dan soms ook nog de vraag met wie kun je dat.

LittleWillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:08

Ik ben bijna 36 en geen kinderwens. Mijn vriend gelukkig ook niet, we zitten in ieder geval fijn op één lijn.
Toen mijn zusje zwanger werd heb ik wel gedacht 'o gut, nu gaan ze bij mij ook zo rammelen' maar nee, niks... Ben dol op mijn neefjes maar ik zie mezelf geen kinderen opvoeden, heb aan de meeste (gedragingen van) kinderen ook gewoon een 'hekel' :o
Omdat ik dol ben op lijstjes heb ik de 'voors' en 'tegens' ooit op een rijtje gezet; de tegen-rij was meer dan de helft langer :+
Voor mij dus geen moederschap, bewust en volledig onderbouwd :D Mensen in onze omgeving hebben daar meer moeite mee dan wij en daar hebben ze dan weer alle tijd voor haha

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:27

nontie schreef:
Reclame van de Tena Ladies onder dit topic. :Y)
Klapperende eierstokken en incontinente vrouwen? _O-

Eenmaal bevallen kun je niet niezen of lachen onder Tena ladies.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:31

Ik heb echt een hekel aan kinderen en alles wat ermee te maken heeft. :=
Maar ik ben pas 21, dus ik moet nog minstens 20 jaar gaan aanhoren dat het écht wel anders wordt over een paar jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:37

Ik lees hier heel veel dat mensen kinderen niet leuk vinden. Ik vind eigenlijk kinderen van anderen ook niet zo leuk, maar moet zeggen dat de mijne wel echt een prachtexemplaar is :j Hij is heel knap, leuk en erg lief, ook al huilt ie, schijt ie z'n luier (of z'n bed en romper en kleding erbij) vol en houdt ie me 's nachts wakker :')

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:40

Ik wil wel kinderen, de klok is echt hard begonnen met tikken toen het kindje van zus geboren werd. Het is zo'n wonder zo'n kind. <3

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:40

39 hier en nooit een kinderwens gehad, maar ik kan wel echt smelten van mijn neefjes en nichtjes hoor!

Enige angst die ik heb is dat als ik straks bejaard ben, er geen vreugde van een grote familie met vele generaties is waarbij je dan een heel scala aan kinderen + aanhang en daarbij nog kleinkinderen hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:43

laetitia schreef:
39 hier en nooit een kinderwens gehad, maar ik kan wel echt smelten van mijn neefjes en nichtjes hoor!

Enige angst die ik heb is dat als ik straks bejaard ben, er geen vreugde van een grote familie met vele generaties is waarbij je dan een heel scala aan kinderen + aanhang en daarbij nog kleinkinderen hebt.

Er zijn helaas ook eenzame bejaarden die wel een heel scala aan kinderen hebben, maar die helaas alleen op komen dagen als de erfenis verdeeld moet worden :\ veel kids is ook niet altijd rozengeur en maneschijn en moet je dus echt alleen doen als je het zelf graag wilt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:48

laetitia schreef:
waarbij je dan een heel scala aan kinderen + aanhang en daarbij nog kleinkinderen hebt.

Wees blij! :')

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:48

Ik wist al toen ik heel jong was en nog met poppen speelde, dat ik al kinderen wilde. Nu ik een aantal oppasadressen heb, is dat gevoel alleen maar sterker geworden. Lijkt me fantastisch :+: , maar eerst nog even wachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:55

karijn schreef:
Ik schaar mij niet in de categorie moeders die tegen andere (nog) kinderloze vrouwen dat ze niet weten wat ze missen. Ik heb vriendinnen die namelijk geen kinderen kunnen krijgen, wel of niet op een natuurlijke manier. Ik heb vriendinnen die er bewust voor hebben gekozen geen kinderen te nemen. Ik kan niet tegen ze zeggen dat ze niet weten wat ze missen. Dat vind ik niet eerlijk. Iedereen zijn/haar keuze, dat respecteer ik.

Nou, heel feitelijk gezien weet ik ook niet wat ik mis hoor. Om dat te weten zal je het toch mee moeten maken. :D Ik voel alleen totaal de behoefte niet om dat te doen.

Maar ik snap best dat mensen die wel kinderen hebben zeggen dat ik niet weet wat ik mis. Meestal denken ze daarbij aan hun eigen kinderen en die zouden ze voor geen goud willen missen. Als je als moeder naar je eigen kinderen kijkt, is het waarschijnlijk haast onmogelijk om je voor te stellen dat iemand anders dat niet wil. Gelukkig maar...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 18:04

verootjoo schreef:
Ik lees hier heel veel dat mensen kinderen niet leuk vinden. Ik vind eigenlijk kinderen van anderen ook niet zo leuk, maar moet zeggen dat de mijne wel echt een prachtexemplaar is :j Hij is heel knap, leuk en erg lief, ook al huilt ie, schijt ie z'n luier (of z'n bed en romper en kleding erbij) vol en houdt ie me 's nachts wakker :')

Dat heb ik ook wel. Het is niet dat ik andermans kinderen zo geweldig vind. Eerder vaker niet dan wel. Ik heb een metekind. Iemand anders hier vertelde hoe geweldig leuk en intens die band is en ik hoor wel vaker van anderen hoe fenomenaal dat wel niet is.
Ik vind hem zeker wel een leuk ventje en ik zal er altijd voor hem zijn, maar in alle eerlijkheid kan ik niet zeggen dat mijn hart overloopt van liefde en vreugde als ik hem zie. Ik voel niet iets heel speciaals erbij.
En toch, inbeelden dat het bij je eigen kind anders is kan ik wel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:12

Ik ben 28 (bijna 29) en heb absoluut geen kinderwens. Ik gun wel mijn ouders heel graag een kleinkind, maar dan niet van mij :') Dus daar moet ik nog even wat op vinden.

Afgelopen maand ben ik heel erg bang geweest dat ik zwanger was, en dat was niet tof. Enorme opluchting toen ik eindelijk ongesteld werd. Zwanger, bevallen en een kind, ik moet er níet aan denken. Nou heb ik op dit moment ook geen partner, en alleenstaande moeder worden wil ik al helemáál niet.

Zou ik wel een partner hebben, dan nog een kinderwens. Ben begin dit jaar in een andere baan begonnen, en werk gemiddeld zo'n 50-60 uur per week. Enorm toffe baan, hoge werkdruk, toffe collega's en een gaaf bedrijf. Kan promotie gaan maken, ondanks dat ik er nog maar kort werk. Best wel een bekroning op de afgelopen jaren, en moet er niet aan denken om nou zwanger te zijn of om deze groei te moeten staken/stoppen omdat ik zwanger word en een kind krijg. Brrrrrrrr.

Nope, geen biologische klok hier :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:45

Kwanyin schreef:
verootjoo schreef:

Dat heb ik ook wel. Het is niet dat ik andermans kinderen zo geweldig vind. Eerder vaker niet dan wel. Ik heb een metekind. Iemand anders hier vertelde hoe geweldig leuk en intens die band is en ik hoor wel vaker van anderen hoe fenomenaal dat wel niet is.
Ik vind hem zeker wel een leuk ventje en ik zal er altijd voor hem zijn, maar in alle eerlijkheid kan ik niet zeggen dat mijn hart overloopt van liefde en vreugde als ik hem zie. Ik voel niet iets heel speciaals erbij.
En toch, inbeelden dat het bij je eigen kind anders is kan ik wel.

Ja, dat ook! Je ziet mensen vaak zo vertederd kijken naar kinderen, en praten over hun metekindjes of neefjes of nichtjes. Maarja, ik denk soms dat ik een alien ben ofzo want ik kan die gevoelens echt niet hebben.
Mijn neefjes zie ik ook graag hoor, en zou zeker niet willen dat hun iets overkomt, en ik vind ze wel leuk enzo.
Maar zolang het klein is en huilt en kwijlt, hou dat maar weg. En die tweejarigen die dan met hun kwijlhanden in de chipspotten zitten te graaien, en spugen op de taart bij kaarsjes uitblazen en iedereen dat maar geweldig vinden, terwijl ik zit te plannen hoe ik dat kwijlding bij me weg kan houden en kan vermijden om een stuk spuugtaart te moeten opeten :D

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:53

Sammie schreef:
Als je werk je hobby is of je haalt uit je werk je 'passie', dan is daar toch niks mis mee :D Ik zit alleen zo niet in elkaar. Ik heb mijn werk, dat is prima. Daar heb ik ook geen hekel aan, maar verder heb ik mijn passie in mn diertjes, mn relaties, mn vrienden en noem maar op. Ik ben in die zin geen carrieretijger :=

Ik heb dan ook iets teveel voorbeelden gezien en gehoord van mensen die tot hun 40ste helemaal in hun RA/AA studie zaten en thuiswoonden om daarna te kunnen werken en geen tijd hadden voor een relatie. Zelfs iemand die alvast een huis gekocht had met een vriendin, maar hij woonde er nog niet en zij wel. Eerst de studie af. En ze wacht (half 30) nog steeds :') Of een baan waarbij je om 6u 's ochtends opgehaald wordt door een privechauffeur en 's avonds om 21.00/21.30u weer afgezet wordt. Of iemand die om de twee weken drie maanden achtereen in het buitenland zit. Of met z'n beiden al dik 5 jaar lang 60 tot 80 uur werken in je eigen bedrijf, geen tijd voor vrienden en familie en in de hoop dat het volgend jaar een appeltje voor de dorst wordt. Als je dat leuk vindt prima, maar ik heb zo iets.. straks ben je 80 en wat kun je dan zeggen...? Ja ik heb tenminste gewerkt! Of mag je met je 57ste met pensioen, dan is het leukste deel van je leven toch al voorbij. Iig het deel waarbij je nog kan kiezen of je wel of geen kinderen wil met iemand die je leuk en lief vind. Op die leeftijd kun je nog leuk een paar jaar op vakantie, maar dat houd ook al snel op. En dan soms ook nog de vraag met wie kun je dat.

Ik ken die gevallen ook absoluut hoor! Om eerlijk te zijn vind ik het vaak sneu als er ook nog kinderen zijn. Ook ik ben geen carrièretijger. Het bedrijf is in ons geval bedoeld om aan huis te kunnen werken en leven zoals wij willen. Als kind van ouders die beide 60-80 uur buitenshuis werkten, wilde ik op zo'n manier nooit kinderen. Wat ik me soms afvraag is of sommige mensen (en hiermee spreek ik heel algemeen) kinderen nemen om 'later' niet alleen te zijn, of uit een soort 'nu kan het nog' principe. Kinderen krijgen zou een positieve keus moeten zijn, kinderen moet gewenst zijn. Ik weet dat ik geliefd ben door mijn ouders en dat zij samen bewust kozen voor kinderen. Maar ik weet ook dat mijn vader een sterke kinderwens had en mijn moeder absoluut niet. Ik ben uiteraard blij dat ik er ben, maar als potentieel-ouder zit ik nu in dezelfde positie. Ik vind dat best lastig.

Als ik naar mijn ouders kijk, nu tegen hun pensioen, is hun leven trouwens nog lang niet voorbij. Het zijn workaholics (net als ik), zijn gezonder dan menig 40jarige en zitten vol met plannen voor de komende 30 jaar.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:56

Duhelo schreef:
Ja, dat ook! Je ziet mensen vaak zo vertederd kijken naar kinderen, en praten over hun metekindjes of neefjes of nichtjes. Maarja, ik denk soms dat ik een alien ben ofzo want ik kan die gevoelens echt niet hebben.
Mijn neefjes zie ik ook graag hoor, en zou zeker niet willen dat hun iets overkomt, en ik vind ze wel leuk enzo.
Maar zolang het klein is en huilt en kwijlt, hou dat maar weg. En die tweejarigen die dan met hun kwijlhanden in de chipspotten zitten te graaien, en spugen op de taart bij kaarsjes uitblazen en iedereen dat maar geweldig vinden, terwijl ik zit te plannen hoe ik dat kwijlding bij me weg kan houden en kan vermijden om een stuk spuugtaart te moeten opeten :D

Hahahaha :D Ik snap je helemaal! En dan al die mensen die menen dat moederinstinct vanzelf komt.... Gelukkig komt er de laatste jaren wat meer openheid over die mythe.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:34

F_Orumster had jij mij ooit een pb gestuurd?

Hoe diep is de liefde voor je vriend.
Hoe goed vertrouw je hem?
Hoezo kun je je werk niet doen met 4 dagen pw?

Kijk bewust had ik nooit voor een kindje gekozen nu niet en over 5-10 jaar ook niet.
Mij moest het overkomen en het is gewoon super leuk.

Ik was zwanger en voelde me doodongelukkig ook vond ik het erg voor de kleine.
Wat als ik geen liefde kon geven?
Wat als wij het als stel niet zouden redden.....dan zat of zit ik wel met een kindje.
Als je niet echt kinderen wilt, zie je alleen beren op de weg.

Maar is betere om naar je relatie te kijken, wat bied hij jou en jij hem.
Wat maakt jullie uniek

En 8 jaar is niet mega bijzonder hoor ik heb diverse relaties beëindigd omdat mijn ex-partners kinderen wilden :=
Ik wilde ze niet en niet met hun........ Dus waren die relaties makkelijk te beëindigen ondanks we praten over 10 jaar samen zijn.
Deze jongen had het heel vroeg over kinderen ik wist van zijn wens, hij wist dat ik ze niet wilde.
En toch bleven we praten en op een dag hoefde dat niet meer.

Echter ik wilde het weg hebben en hij had grote wens.
Hij respecteerde mijn keuze wat het ook zou worden ondanks zijn eigen verdriet.......
Uiteindelijk zijn wij dol gelukkig met onze kleine meid en mis krijgt ze nog wel een zusje of broertje in de toekomst........met deze kerel durf ik dat wel aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:46

Alleen de enige vraag die blijft spoken wat als ik 80 ben? , heb 7 neefjes/nichtjes . 4 zussen/broer , maar wat als die gekke tante [naam] zoals verwacht eeuwig single blijft? Geen kinderwens? , zal ik dan eenzaam de hoek omgaan? . Dan is het enige wat mij bezighoud in deze kwestie

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:48

Ik was 32 en HAD geen moedergevoelens, helemaal niet. Tot ik ongepland zwanger werd en mijn vriend en ik het besloten te houden, het gevoel groeide net als mijn buik. Maar een kwartiertje na de geboorte toen ik hem in mijn armen had en hij de eerste keer van mijn borst dronk was het écht BAM = zware moederklok.
Het is hemel en hel tegelijkertijd, je krijgt een hele nieuwe diepte in je gevoel van liefde.