Situatie met ex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:11

Kijk dat doe jij dan netjes Palmera, maar helaas zie ik dat ook anders.
Vader krijgt nieuwe vriendin na een paar jaar na de scheiding. Kind ging om de week naar hem en hadden samen heel veel lol.
Totdat ze na een tijd gingen samenwonen. Vader was een slappe zak want koos voor zijn vriendin zijn nukken, die wilde niet voor een kind van een ander zorgen met als later gevolg kind mocht er ook niet meer komen. Hij moest die dagen maar elders slapen en dan kon hij overdag met zijn kind op stap. Samen kregen ze ook een kind.

Kind is enorm loyaal naar zijn vader en schikt zich in deze situatie, maar van binnen sloopt het hem.

Je hoeft je gevoel niet altijd hardop uit te spreken, dit kan je ook gewoon voor je houden maar daardoor bv wel wat alerter te zijn (de tijd zal uitwijzen of je gevoel klopte). Overigens ben ik wel van mening dat je je kind daar verder niet mee moet lastig vallen of compleet uithoren.
Je kind mag je er nooit tussen zetten vind ik.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 10-06-16 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:12

Anoeska schreef:
Ik vind dat sommigen hier wel meteen enorm met z'n hakken in het zand gaat. Alles wordt zo in het extreme getrokken. De TS heeft nergens recht op, het wordt een vechtscheiding, een ex is exit. Naar wat ik van de TS lees gaan zij en haar ex vriendschappelijk met elkaar om. Wat is er mis om er dan een keer over te praten? Zijn toch volwassen mensen, gewoon bespreken wat je er mee gaat doen als een van de twee een nieuwe relatie krijgt.

Volgens mij ben jij zo'n beetje de enige in het topic die het verhaal van TS snapt. Jemig,
iedereen doet hier alsof TS het leven van kind, ex en diens nieuwe vriendin volledig om
zeep gaat helpen! :x

Esther, ik vind het knap van jullie hoe jullie ermee omgaan, omwille van je dochter. Maar
ik snap ook dat je hiervan een beetje baalt, want als je dochter al bij haar over de vloer
komt, dan zou ik ook graag weten bij wie dat dan is. Ik zou hem gewoon vragen naar zijn
nieuwe vlam, op een geïnteresseerde manier. Als hij het aan de rest van de wereld kan
vertellen via fb, dan kun je er ook vast op een heel normale manier over praten.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:12

UltimOo schreef:
Ten eerste bedankt voor de reacties allemaal! :)

Ik lees veel reacties over mis gunnen en jaloezie.. dat is totaal niet aan de orde.
Ik gun mijn ex al het geluk van de wereld, en ben blij voor hem dat hij een nieuwe vriendin heeft.

Het gaat me er meer om dat ik toch wel graag zou willen weten wie er inderdaad in het huishouden betrokken worden waar ons kind is. Ik hoef echt geen beste vrienden te worden met haar, ik wil haar ook helemaal niet screenen of een sollicitatie laten doen, maar zou graag toch kennis willen maken om te weten waar ons kind bij over de vloer komt :)
Alles op een positieve manier.

Ik heb al wel gezien dat ons kind daar ook al (meerdere) keren is geweest, en wat nou als zij er over begint naar mij toe? En vragen heeft over de nieuwe vriendin van haar vader? Dan kan ik daar niet over communiceren met haar, geen antwoorden geven, omdat ik haar zelf ook niet ken.

Gaat me er meer om dat ik het wel zo fijn had gevonden om haar even de hand te schudden oid, of het persoonlijk van m'n ex te horen, ipv tegelijk met de rest van Nederland :)

Volgens mij kun je dit wat je nu schrijft, prima tegen je ex zeggen (zeker gezien je eerder zei dat jullie goed contact hebben). Je legt jouw gevoel en wens uit, het is vervolgens natuurlijk wel aan hem om te bepalen wat hij ermee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:13

UltimOo schreef:
Ten eerste bedankt voor de reacties allemaal! :)

Ik lees veel reacties over mis gunnen en jaloezie.. dat is totaal niet aan de orde.
Ik gun mijn ex al het geluk van de wereld, en ben blij voor hem dat hij een nieuwe vriendin heeft.

Het gaat me er meer om dat ik toch wel graag zou willen weten wie er inderdaad in het huishouden betrokken worden waar ons kind is. Ik hoef echt geen beste vrienden te worden met haar, ik wil haar ook helemaal niet screenen of een sollicitatie laten doen, maar zou graag toch kennis willen maken om te weten waar ons kind bij over de vloer komt :)

Ik heb al wel gezien dat ons kind daar ook al (meerdere) keren is geweest, en wat nou als zij er over begint naar mij toe? En vragen heeft over de nieuwe vriendin van haar vader? Dan kan ik daar niet over communiceren met haar, geen antwoorden geven, omdat ik haar zelf ook niet ken.

Gaat me er meer om dat ik het wel zo fijn had gevonden om haar even de hand te schudden oid, of het persoonlijk van m'n ex te horen, ipv tegelijk met de rest van Nederland :)

Ja ben het daar dus mee eens. Niks raars aan imo.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 11:14

Hebben jullie mijn vorige reactie wel gelezen? :)

Hij hoeft van mij echt niet z'n scharrels voor te stellen etc. Maar zodra iets Facebook official word gemaakt zie ik diegene naar mijn idee niet als een scharrel, maar als iemand waarmee hij een toekomst tegemoet mee wil gaan.
En in die toekomst is onze dochter ook betrokken, en zou dus graag willen weten wie diegene is :)
Niks geen negatief gedoe, ik gun mijn ex alle geluk van de wereld, en ben blij voor hem dat hij een nieuwe vriendin heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:15

Het is als moeder je taak om je kind te beschermen en begeleiden, dus is het heel normaal om te kijken of de verliefdheid van je ex geen idioot van hem heeft gemaakt en hij iemand in huis heeft gehaald die schadelijk kan zijn voor je kind.
Het zou niet de eerste keer zijn dat hormonen blind maken.
Kijk eens waar de nieuwe vlam van de moeder van het meisje van Nulde toe in staat was, om maar meteen even iets ontzettend extreems te noemen.
Nergens iets mee te maken? Nou en of!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:16

Met alle respect voor de reacties hier maar die van Kwanyin is in mijn ogen de enige juiste. Als je goed met elkaar omgaat zoals de TS zegt, dan is dat de juiste weg. Gewoon bespreekbaar maken.En het is niet meer dan normaal dat de verzorger van het kind wil weten waar het kind in terecht komt. Als we het toch over plicht hebben, dan is dat er wel één. Zorgplicht, en dat betekent niet alleen zorgen dat je kind te eten krijgt. Je hoeft heus niet meteen in scenario's van boze stiefvader of - moeder of in het mislukte jaren-70 model van 'iedereen doet wat-ie wil' te vervallen.
Eén uitzondering: dit geldt wat mij betreft als het een serieuze relatie is met perspectief op termijn. Het lijkt me niet dat Pa een in de kroeg opgedoken scharrel waar hij verder geen leven mee opbouwt, hoeft te melden bij z'n ex. Of omgekeerd :)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 10-06-16 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:16

UltimOo schreef:

Hij hoeft van mij echt niet z'n scharrels voor te stellen etc. Maar zodra iets Facebook official word gemaakt zie ik diegene naar mijn idee niet als een scharrel, maar als iemand waarmee hij een toekomst tegemoet mee wil gaan.
En in die toekomst is onze dochter ook betrokken, en zou dus graag willen weten wie diegene is :)
Niks geen negatief gedoe, ik gun mijn ex alle geluk van de wereld, en ben blij voor hem dat hij een nieuwe vriendin heeft :)

Jij omschrijft heel goed wat ik ook bedoel!

Misschien een stom voorbeeld. Maar als je kind bij een vriendje of vriendinnetje gaat spelen (op die leeftijd van ts haar kindje) dan wil je toch ook weten wie die ouders zijn en wat voor soort mensen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:19

Palmera schreef:
En even de wedervraag: als jullie een leuke man hebben leren kennen waarmee je nog in de aftast-fase zit, waarvan je nog niet weet of het een termijn relatie word of niet. Kortom: genieten en elkaar leren kennen.

Slepen jullie die man dan meteen mee naar je ex om hem voor te stellen? Zodat je ex weet met wie je nú weer een poging doet om iets op te bouwen?
Ik vraag mij oprecht af hoeveel nieuwe vlammen er nog blijven, mij zou je ermee wegjagen.

Als je nog in de aftast fase zit zet je imo niet open en bloot op facebook dat je een relatie hebt :) Ook zal ik de aftastfase buiten mijn zoon om houden en dat doet mijn ex ook.

Palmera

Re: Situatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:24

Ik vind facebook nou niet echt een referentiekader.
Als iemand daar vermeld dat hij een relatie heeft zegt dat niets. Het kan zijn dat het een aftastfase is, het kan zijn dat hij reeds getrouwd is, het kan zijn dat hij alweer gescheiden is maar vergeten is zijn profiel bij te werken, etc, etc.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:27

Rindin schreef:
Anoeska schreef:
Ik vind dat sommigen hier wel meteen enorm met z'n hakken in het zand gaat. Alles wordt zo in het extreme getrokken. De TS heeft nergens recht op, het wordt een vechtscheiding, een ex is exit. Naar wat ik van de TS lees gaan zij en haar ex vriendschappelijk met elkaar om. Wat is er mis om er dan een keer over te praten? Zijn toch volwassen mensen, gewoon bespreken wat je er mee gaat doen als een van de twee een nieuwe relatie krijgt.

Volgens mij ben jij zo'n beetje de enige in het topic die het verhaal van TS snapt. Jemig,
iedereen doet hier alsof TS het leven van kind, ex en diens nieuwe vriendin volledig om
zeep gaat helpen! :x

Esther, ik vind het knap van jullie hoe jullie ermee omgaan, omwille van je dochter. Maar
ik snap ook dat je hiervan een beetje baalt, want als je dochter al bij haar over de vloer
komt, dan zou ik ook graag weten bij wie dat dan is. Ik zou hem gewoon vragen naar zijn
nieuwe vlam, op een geïnteresseerde manier. Als hij het aan de rest van de wereld kan
vertellen via fb, dan kun je er ook vast op een heel normale manier over praten.

Dat klopt niet zoals je dat stelt.
Mijn ex is mijn beste vriend maar als ik een nieuwe relatie krijg, zal hij dat pas horen wanneer ik eraan toe ben dat te vertellen.
En ook andersom, we zijn goede vrienden maar als partner is hij exit.
Wat we delen als goede vriend, is wat je wilt delen.

We hebben respect voor elkaars gevoelens maar hoeven geen rekening te houden met elkaars overgevoeligheden.
Als hij een serieuse ander krijgt, zal ik echt wel moeten slikken en verdrietig zijn, maar het is niet zo dat we de ander gaan pamperen. Daar krijgen we allebei de rillingen van.
Vrijheid was ons grootste goed in onze relatie, is dat ook in onze vriendschap.

Maar als ik als partner verliefd was geworden op een ander, had ik hem dat vertelt.
Nu heeft hij daar geen recht meer op.
En ik vertrouw gewoon zoals altijd op zijn gezonde verstand.

Je wordt gewoon een grote meid-jongen van het loslaten van je medemens, juist als die medemens je kind is. Vertrouwen dat het leven goed voor haar zorgt, als het om haar vader gaat.
En als je kind wat zegt en je kent de vriendin van je ex nog niet....reageer dan gewoon hetzelfde als in andere situaties dat je de partner van iemand niet kent.
Als je zoon-dochter gaat spelen of logeren bij iemand, zal dat ook voorkomen dat ze praat over iemand die je niet kent.

Palmera schreef:
Ik vind facebook nou niet echt een referentiekader.
Als iemand daar vermeld dat hij een relatie heeft zegt dat niets. Het kan zijn dat het een aftastfase is, het kan zijn dat hij reeds getrouwd is, het kan zijn dat hij alweer gescheiden is maar vergeten is zijn profiel bij te werken, etc, etc.

idd, maar hier hoef je daar niet vanuit te gaan.

UltimOo schreef:

Je kunt dat bericht even liken en hem gelukwensen.
Hij komt echt wel ermee voor de draad als jullie vriendschappelijk uit elkaar zijn gegaan.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 10-06-16 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:31

Alles bij mekaar is er dus echt geen probleem dat TS graag iets over de veranderde situatie van de papa van haar kind wil weten, zonder het direct over rechten en plichten te gaan hebben, van beide kanten. Als het op facebook staat mag zij dit toch ter sprake brengen op een normale manier? Hij heeft het gecommunoiceerd (indirect ook naar haar), dus wat is dan het probleem dat zij er ook over communiceert met hem?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:32

Palmera schreef:
En even de wedervraag: als jullie een leuke man hebben leren kennen waarmee je nog in de aftast-fase zit, waarvan je nog niet weet of het een termijn relatie word of niet. Kortom: genieten en elkaar leren kennen.

Slepen jullie die man dan meteen mee naar je ex om hem voor te stellen? Zodat je ex weet met wie je nú weer een poging doet om iets op te bouwen?
Ik vraag mij oprecht af hoeveel nieuwe vlammen er nog blijven, mij zou je ermee wegjagen.

Misschien niet, maar dan zou ik ook niet op FB zetten dat ik een nieuwe relatie had. Dus dat station lijkt gepasseerd.

Verder ben ik het niet met je oneens hoor, de ex van TS moet niets. Het is zijn privéleven. Maar als ik de berichten van TS lees, lijkt ze me een heel redelijk mens dat om een heel redelijke reden even wil weten bij wie haar dochter uithangt. Uit het oogpunt van een moeder vind ik dat ook echt niet zo gek.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:34

Callisto04 schreef:
Alles bij mekaar is er dus echt geen probleem dat TS graag iets over de veranderde situatie van de papa van haar kind wil weten, zonder het direct over rechten en plichten te gaan hebben, van beide kanten. Als het op facebook staat mag zij dit toch ter sprake brengen op een normale manier? Hij heeft het gecommunoiceerd (indirect ook naar haar), dus wat is dan het probleem dat zij er ook over communiceert met hem?

Ik snap ook niet wat het probleem is :o

Anoeska

Re: Situatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:37

Als je iets wil weten, dan moet je het vragen. Dus waarom zou de TS niet aan haar ex kunnen vragen of 'ie aan het daten is?

Gewoon open vraag. Geen conclusies aan verbinden, geen verwijten. Gewoon 'goh, ik zag dat je een nieuwe vriendin hebt, leuk voor je'. Dan komt er vanzelf een gesprek op gang.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:39

Ik kan me heel goed voorstellen dat je deze dame graag een keertje wil zien, mocht de relatie met je ex serieus worden en mocht die dame dus ook meer met je kind te maken krijgen. Zeker als jullie co-ouderschap zijn aangegaan en jullie kind dus vaak bij haar vader is en hij een aanzienlijke rol speelt in de opvoeding van jullie kind.

Geef het gewoon op een relaxte manier aan 'We hebben er nooit afspraken over gemaakt, maar mocht je een serieuze relatie krijgen, dan zou ik het fijn vinden om een keertje kennis te maken met je nieuwe vriendin. Dan weet ik straks over wie ons kind het heeft als ze daar verhalen over vertelt' . Of zoiets.

Klaar toch? En mochten er echt problemen optreden, dan kun je daar op dat moment over praten met je ex. Ik neem aan dat jullie in het kinderconvenant iets hebben opgenomen over de manier waarop jullie omgaan met grote meningsverschillen die jullie kind aangaan. Maar vooralsnog hoop ik dat je dochter en een eventuele nieuwe partner van je ex of van jou het goed met elkaar kunnen vinden :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:46

UltimOo schreef:
Jij ja, maar jij hebt die facebookstatus niet geupdate. Dat heeft hij gedaan, met bepaalde redenen. Hij kan er een hele andere grondslag en beweegreden achter hebben jij. Sommige mensen gebruiken FB voor elke scheet dat dwars zit. Dus nogmaals FB zegt niks. Als het je zo 'hoog' zit feliciteer 'm en vraag er neutraal naar. Dan hoor je vanzelf hoe serieus het is (of niet).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:46

Ts, je gaf aan dat je dochter de dame in kwestie al een paar keer gezien had.

Heeft je dochter het daar ook met jou over gehad?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:48

Sammie schreef:
Yaralisa schreef:
Het gaat hier toch helemaal niet over of het wel of niet mag van TS en dat zij haar goed wil keuren?
TS bedoelt gewoon dat ze het had willen weten, uit interesse omdat die persoon ook met haar kind omgaat.

Ja op een gegeven moment wel, maar een FB status beantwoord eigenlijk helemaal niks. Het zegt echt helemaal niks. Zeker niet of die persoon nu al met haar kind omgaat. En trouwens wat dan nog? Doen moeders ook zo moeilijk als pa in een nieuwe buurt gaan wonen en dan wordt eerst uitgebreid gescreend, want stel je voor dat de buuf met het kind omgaat?

Mi is het het laatste stukje dat je uit handen geeft wat nog je 'had' met je ex. Een heel klein stukje jaloezie en misgunnen. Zeker als die persoon eerder een ander heeft dan (de hypothetische zelf) 'jij' zelf. Gelukkig is niet iedereen zo!

Nee maar ik zou wel willen weten dát hij in een andere buurt gaat wonen. Het maakt niet uit welke buurt maar als je goed contact hebt, is dat toch niet raar om te vertellen...
Imo wordt er aan het punt van TS voorbij gegaan, of ze er nu naar moet vragen of afwachten tot hij er zelf over begint.
Als ik nog zoveel contact (en een goede relatie!) met mijn ex had, zou ik het ook leuk vinden om te weten dat hij een vriendin heeft. Verder boeit het niet of ik haar aardig vind, als hij maar gelukkig is :)
Heeft in mijn optiek niets met misgunnen te maken maar met interesse in de ander zijn wereld (en dus ook een stukje wereld van jouw kind).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:50

UltimOo schreef:

Geldt dat voor al zijn nieuwe contacten? Dus ook vrienden? Of maakt het dan minder uit?

UltimOo schreef:

Dat is toch niet zo moeilijk? Dan zeg je dochter dat je daar nog geen antwoord op weet maar je het er met papa over zult hebben. Tegen haar vader zeg je dan dat jullie dochter wat vragen had aan je over de situatie bij hem. Vroeg genoeg om erover te beginnen.

UltimOo schreef:

Ik begrijp echt wel dat het niet makkelijk is om de controledrang los te laten en ermee geconfronteerd te worden dat je geen controle meer hebt. Maar er is op dit moment nog niets aan de hand en dús ook nog geen reden om in een meer bijzondere positie te zijn dan de rest van Nederland.

Als je het echt anders wil dan zul je in overleg moeten treden met je ex over jullie wensen omtrent nieuwe partners (in welk stadium hoort de ander ervan, wanneer ontmoet kind deze en hoe etc.).
Laatst bijgewerkt door GDG op 10-06-16 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:52

Anoniem schreef:
Het is als moeder je taak om je kind te beschermen en begeleiden, dus is het heel normaal om te kijken of de verliefdheid van je ex geen idioot van hem heeft gemaakt en hij iemand in huis heeft gehaald die schadelijk kan zijn voor je kind.
Het zou niet de eerste keer zijn dat hormonen blind maken.
Kijk eens waar de nieuwe vlam van de moeder van het meisje van Nulde toe in staat was, om maar meteen even iets ontzettend extreems te noemen.
Nergens iets mee te maken? Nou en of!

Dat is toch net zozeer de taak van de vader? :P
iedere partij wil toch het beste voor zn kind

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:52

@yaralisa Dat is zelfs verplicht als het in het ouderschapsplan staat. Het ging mij er om dat sommige moeders, en ze zitten hier ook, alles denken te mogen bepalen omtrent het kind. Dat is immers van 'haar', dus ook als het bij de pappa is willen ze dat nog vaak in detail bepalen. Je kan niet alles beïnvloeden wat er gebeurd in het leven van je kind. Gezonde interesse prima, dat hoort ook maar bij exen komt er gewoon heel vaak een stukje misgunnen of jaloezie bij. En jaloezie is niet perse altijd slecht, maar het erkennen kan geen kwaad. En dat is wat ts inmiddels heeft gegeven. 'Jammer om het te horen met de rest van de wereld'. Nu, vraag er dan gewoon naar. Het hoeft niet enkel van 1 kant te komen. Let alleen wel even op hoe je het zegt :)) Het is immers je ex, de enige band die je nog hebt is je kind. Dus zorg ervoor dat je lijntjes goed zijn met elkaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:53

Er is toch wel een verschil in deel uitmaken in de opvoeding van een kind, dan een vriendin/vriend waar kind zo nu en dan over de vloer komt. Je maakt niet voor niks gezamenlijke afspraken over de opvoeding met je ex-partner.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:54

Sammie schreef:
@yaralisa Dat is zelfs verplicht als het in het ouderschapsplan staat. Het ging mij er om dat sommige moeders, en ze zitten hier ook, alles denken te mogen bepalen omtrent het kind. Dat is immers van 'haar', dus ook als het bij de pappa is willen ze dat nog vaak in detail bepalen. Je kan niet alles beïnvloeden wat er gebeurd in het leven van je kind. Gezonde interesse prima, dat hoort ook maar bij exen komt er gewoon heel vaak een stukje misgunnen of jaloezie bij. En jaloezie is niet perse altijd slecht, maar het erkennen kan geen kwaad. En dat is wat ts inmiddels heeft gegeven. 'Jammer om het te horen met de rest van de wereld'. Nu, vraag er dan gewoon naar. Het hoeft niet enkel van 1 kant te komen. Let alleen wel even op hoe je het zegt :)) Het is immers je ex, de enige band die je nog hebt is je kind. Dus zorg ervoor dat je lijntjes goed zijn met elkaar :)

Dat ben ik met je eens, we bedoelen hetzelfde :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:55

Picasso schreef:
Er is toch wel een verschil in deel uitmaken in de opvoeding van een kind, dan een vriendin/vriend waar kind zo nu en dan over de vloer komt. Je maakt niet voor niks gezamenlijke afspraken over de opvoeding met je ex-partner.

Oh, dus een paar keer bij iemand over de vloer komen staat gelijk aan deel uitmaken van de opvoeding... Bijzonder.