Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:18

Laurapalmer schreef:
Ik vind het verhaal van flitzz toch wat uitgebreider dan alleen inbraakgolf.

Natuurlijk kun je niet zien hoe het zal gaan,maar alles met de mantel der liefde/openheid en niet over 1 kam scheren bedekken behoorlijk naief.

Wat is er naïef aan om niet iedereen over een kam te scheren? Ik ben me ervan bewust dat het soms fout gaat en ja, er zullen dingen anders gaan, maar dat maakt me nog niet naïef als ik niet elke vluchteling als onrustzaaier, inbreker, verkrachter, moslimextremist, o.i.d. zie. ;) Dat is gewoon een verschil in instelling.

Dat ik niet bang ben om alleen het bos in te gaan omdat er een paar vluchtelingen komen of dat ik niet bang ben om contact met hen te maken heeft in mijn ogen niets met naïviteit te maken, dat heeft ermee te maken dat ik een mens (dus ook een vluchteling) als een persoon, een individu, zie en ze dus niet bij voorbaat al de stempel 'slecht', 'verkeerd', 'bedreiging', o.i.d. geef omdat een paar rotte appels zich niet weten te gedragen.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 14-06-16 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:23

Bruintje 123, ik ben wel benieuwd bij welk AZC jij in de buurt woont!

En ja... Als je een hoop mensen met een oorlogs trauma op een hoop gooit dan kan er inderdaad weleens wat gebeuren! Hou je ook bij hoevaak de politie verder in de buurt uitrukt?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:31

Ik zeg altijd maar, we hebben bijv. hier in Nederland al meer last gehad van autochtonen rondom de vluchtelingen kwestie, dan de vluchtelingen zelf.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:46

Je slaat het hele verhaal over waar ik op doelde,het verhaal van flitzz.

Dit gaat ook niet over een paar..maar 40 op een bevolking van 150..waar blijkbaar de ervaring niet zo fijn is gebleken ondanks het open opstellen door verschillende lagen van de plaatselijke bevolking..over een jonge meid die haar angst bespreekt..

Maar goed,dit soort topics kun je heel lang uitstrijden..ieder heeft zijn eigen mening.en gelukkig maar!ik ben iig blij dat andere hier wel heel positief instaan..dat siert de mens dan ook weer :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:57

Ik vind het alleen maar goed dat ze haar angst bespreekt, maar sommige reacties (niet van TS) gaan in mijn ogen echt te ver. Er worden rampscenario's bedacht die helemaal niet van toepassing zijn en als ik dat soort dingen lees, kom ik graag voor deze zwakke groep mensen op. Soms moet je je eens afvragen hoe jij je zou voelen in de situatie van een ander.

Het verhaal van flitzz is inderdaad niet alleen een inbraakgolf, maar het verandert mijn mening niet. Dat kan/mag toch? Het is heel vervelend dat het daar blijkbaar gruwelijk misgaat, maar als het goed gaat hoor je mensen niet. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:02

Polly schreef:
Hier ga ik in mee, het zijn geen monsters maar mensen die voor veel ellende op de vlucht zijn geslagen.

Ja ja, dat is dus het probleem. Dat zijn ze niet. Maar oké, eindeloze discussie.

Zijn het vooral ouderen? Zijn er kinderen tussen? Ik zou inderdaad proberen contact te maken. Ook als het slechte mensen zouden zijn; je kunt ze beter kennen dan niet. :o

Eunomia

Re: Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:06

Dus jij beweert dat er geen ellende in Syrië is?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:11

Ik bezit genoeg inlevingsvermogen..dit is mijn mening op basis van mijn ervaringen.ik respecteer jou mening voor de volle 100%.maar als je niet eens naar iemands ervaring(flitzz) kan luisteren omdat je je aan jou eigen gebruiken vast wilt houden,is dat prima meis :)

Ik ben klaar met "strijden" ik ga me paard binnen halen!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:16

xCarpediem schreef:

Zeker is er ellende in Syrië! Zulke ellende, dat de mannen horen te vechten en vrouw + kinderen hierheen moeten. Maar ik gok dat bij TS (wéér alleen maar) mannen zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:28

Heel veel jaren gelden hebben we ook een vluchtelingen golf gehad. Wat me van die tijd nog goed voor ogen staat is de brutaliteit van mensen die uit landen kwamen waar ze het op zich best goed hadden qua leven. We hebben heel veel speelgoed en babykleding ingezameld en toen we het gingen uitdelen waren de mensen uit echt arme landen, Erytrea, Ethiopie zeer blij en dankbaar, de mensen uit landen waar ze het beter hadden voor de oorlog waren hondsbrutaal en konden niet op hun beurt wacht en jatten gewoon de zaken onder je handen weg. Misschien iets kleins in het huidige beeld maar het zal mij altijd bijblijven, echte vluchtelingen zijn blij en vaak dankbaar, gelukszoekers laten een andere kant zien.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:53

xSlvna schreef:
xCarpediem schreef:

Zeker is er ellende in Syrië! Zulke ellende, dat de mannen horen te vechten en vrouw + kinderen hierheen moeten. Maar ik gok dat bij TS (wéér alleen maar) mannen zitten.

Als je met asielzoekers gaat praten, kom je erachter dat het vaak net iets anders ligt. De mannen willen daar helemaal niet vechten, daar zijn ze helemaal niet voor opgeleid. Veel asielzoekers zijn de hoogopgeleide mensen uit Syrië.
Dat er hier voornamelijk mannen aankomen, heeft te maken met het feit dat de overtocht zo verschrikkelijk gevaarlijk (en duur) is dat de mannen dat wagen, hier asielaanvragen en vervolgens wanneer ze een status krijgen hun vrouw en kinderen (veilig) over kunnen laten komen.
Ik ken een heel aantal vluchtelingen, en als je die mannen in hun ogen kijkt en hun wanhoop, angst en verdriet ziet om hun vrouw en kinderen die daar nog in gevaar zijn, echt vreselijk, dan breekt je hart. Het is ontzettend makkelijk om te roepen dat ze dan hun vrouw en kinderen hierheen hadden moeten sturen, maar dat is zo mogelijk nog gevaarlijker dan daar (hopelijk voor nog maar een korte tijd) achter te blijven.

En wat betreft de vechtpartijen op AZC's: Oorlogen worden veroorzaakt doordat verschillende groepen tegen elkaar opstaan. Aan beide kanten moeten mensen vluchten. Als je die vervolgens bij elkaar in een AZC zet, soms zelfs in de zelfde cabin, dan krijg je inderdaad vechtpartijen. Veel mensen zijn familieleden en geliefden verloren door de tegenpartij, die dan vervolgens wel mooi bij jou in huis woont.

Ik blijf me erover verbazen dat mensen de ellende in Syrië blijven bagatelliseren. Als je echt denkt dat het daar wel mee valt, praat dan asjeblieft met een paar vluchtelingen.

Deze post is overigens niet alleen op jou gericht xSlvna ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:03

_KiMbErLeY_ schreef:
Ik snap je reactie ENIGSZINS... je wordt immers bang gemaakt door alles wat je in de media hoort :+
Ik werk met vluchtelingen en heb me nog nooit onveilig gevoeld! Waar komen deze mensen vandaan?

Als je ze niet kent moet je JUIST kennis gaan maken, alles wat je niet kent kan "eng" zijn! So just get over there! En ontmoet, maak een praatje en dan zul je merken dat het allemaal niet zo eng is!

Sorry, maar je praat teveel goed.

Moslimmannen kijken heel erg neer op de vrouwen, ze zijn slechts gebruiksvoorwerpen en dienen enkel om zoons te baren en voor eten en huishouden te zorgen.

Verder zien ze vrouwen allemaal als iets wat je mag gaan pakken, ze zien ze allemaal aan voor prutsmutsen. Tenzij ze getrouwd zijn. En dat was helaas ook wat er in Keulen was gebeurd.

Sterker nog, in arabische landen is het heel gewoon dat er zoveel vrouwen verkracht worden ook meisjes van rond de 10 jaar, maar dat wordt zeer zorgvuldig geheimgehouden en binnengehouden.

Hun cultuur wijkt totaal af van de onze en daar moet men echt op gaan toezien dat ze ons niet ermee lastig gaan vallen, hou het op hun eigen terrein en laat ze niet vrij rondlopen en onder toezicht.

Dus ik begrijp TS wel.

Maar dat wil niet zeggen dat je ze allemaal over 1 kam moet gaan scheren, er zijn gelukkig ook veel goeien.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:13

Ragdollcat schreef:
_KiMbErLeY_ schreef:
Ik snap je reactie ENIGSZINS... je wordt immers bang gemaakt door alles wat je in de media hoort :+
Ik werk met vluchtelingen en heb me nog nooit onveilig gevoeld! Waar komen deze mensen vandaan?

Als je ze niet kent moet je JUIST kennis gaan maken, alles wat je niet kent kan "eng" zijn! So just get over there! En ontmoet, maak een praatje en dan zul je merken dat het allemaal niet zo eng is!

Sorry, maar je praat teveel goed.

Moslimmannen kijken heel erg neer op de vrouwen, ze zijn slechts gebruiksvoorwerpen en dienen enkel om zoons te baren en voor eten en huishouden te zorgen.

Verder zien ze vrouwen allemaal als iets wat je mag gaan pakken, ze zien ze allemaal aan voor prutsmutsen. Tenzij ze getrouwd zijn. En dat was helaas ook wat er in Keulen was gebeurd.

Sterker nog, in arabische landen is het heel gewoon dat er zoveel vrouwen verkracht worden ook meisjes van rond de 10 jaar, maar dat wordt zeer zorgvuldig geheimgehouden en binnengehouden.

Hun cultuur wijkt totaal af van de onze en daar moet men echt op gaan toezien dat ze ons niet ermee lastig gaan vallen, hou het op hun eigen terrein en laat ze niet vrij rondlopen en onder toezicht.

Dus ik begrijp TS wel.

Maar dat wil niet zeggen dat je ze allemaal over 1 kam moet gaan scheren, er zijn gelukkig ook veel goeien.

Met dit soort heftige uitspraken zie ik toch graag iets van een bron oid!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:13

Wauw Ragdollcat…dus alle moslimmannen pakken zomaar iedere vrouw? Tenminste, diegenen die nog niet getrouwd zijn? Je zegt dat Kimberley teveel goed praat, maar volgens mij ben jij het andere uiterste.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:17

Ga maar een waargebeurde boek lezen van iemand die daar leefde en onder schuilnaam een boek laat schrijven, alles is 100% waargebeurd en dat speelt af in Qatar en in omringende landen.

Het is heftig en vreselijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:17

Kinke schreef:
Wauw Ragdollcat…dus alle moslimmannen pakken zomaar iedere vrouw? Tenminste, diegenen die nog niet getrouwd zijn? Je zegt dat Kimberley teveel goed praat, maar volgens mij ben jij het andere uiterste.

Wauw, je kan goed lezen, niet dus.

Heb ook neergezet dat er ook een hoop goeien zijn dus dat men ze niet allemaal over 1 kam moet gaan scheren.

Ze komen uit die landen en dan ineens zijn ze in Europa........ze hebben geen respect voor vrouwen die niet getrouwd zijn.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-06-16 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:19

Ragdollcat schreef:
Ga maar een waargebeurde boek lezen van iemand die daar leefde en onder schuilnaam een boek laat schrijven, alles is 100% waargebeurd en dat speelt af in Qatar en in omringende landen.

Eén iemand? Ik heb ook wel eens een boek gelezen over iemand die door haar moslim man geslagen werd en uiteindelijk gevlucht is, heel erg inderdaad. Maar om dan zo generaliseren..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:20

LinSa schreef:
Ragdollcat schreef:

Eén iemand? Ik heb ook wel eens een boek gelezen over iemand die door haar moslim man geslagen werd en uiteindelijk gevlucht is, heel erg inderdaad. Maar om dan zo generaliseren..

Meerdere boeken hoor van verschillende vrouwen, maar deze boek dat ik nog aan het lezen ben slaat echt alles!!!! Vreselijk en begrijp ik nu hoe het komt, gewoon omdat ze zo opgevoed zijn van kleins af aan door hun vaders en weer de vader ervan.......
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-06-16 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:21

Ragdollcat schreef:
Wauw, je kan goed lezen, niet dus.

Heb ook neergezet dat er ook een hoop goeien zijn dus dat men ze niet allemaal over 1 kam moet gaan scheren.

Ze komen uit die landen en dan ineens zijn ze in Europa........ze hebben geen respect voor vrouwen die niet getrouwd zijn.

Ah, ik zag je laatste zin en dacht…inderdaad, aan het eind nuanceert ze haar verhaal opeens. Maar nu in dit bovenstaande stukje schrijf je weer alsof ze allemaal zo zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:23

Ik zeg niks meer, want jullie geloven liever in mooie sprookjes maar de waarheid is keihard.

En ja, zelf ook hier en daar wat van opgepikt en gezien van de mensen die ik ken die moslim zijn.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-06-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:25

Ik geloof helemaal niet in sprookjes, maar het lijkt me ook straf dat jij zoveel mensen hierover gesproken hebt dat je iedereen over één kam kan scheren. Er gebeuren vreselijke dingen, helemaal mee eens, maar dat maakt niet dat iedereen zo is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:26

LinSa schreef:
Ik geloof helemaal niet in sprookjes, maar het lijkt me ook straf dat jij zoveel mensen hierover gesproken hebt dat je iedereen over één kam kan scheren. Er gebeuren vreselijke dingen, helemaal mee eens, maar dat maakt niet dat iedereen zo is.

Lees nog eens goed, ik zei al, niet allemaal over 1 kam scheren er zijn ook goeien......

Sterker nog, zelf ook meegemaakt en tot op de dag van vandaag duurt het nog voort en dat gaat dan om klasgenoten/ schoolgenoten van de lagere school en ze van moslim afkomstig zijn.

Juist omdat ik een meisje ben en dus ook automatisch met andere meisjes speelt en omgaat op de lagere school, kom je dit soort dingen tegen, wanneer wij ouder werden........

En via de verschillende vluchtelingen dat bij ons naast kwamen wonen voor tijdelijk tot er een andere oplossing zijn, daar vallen ook Somalische mensen onder en van Iraanse afkomst, en van wat ze hadden verteld.........maar ze zeggen natuurlijk niet alles maar was wel angstig voor mannen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-06-16 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:29

Laurapalmer schreef:
Ik bezit genoeg inlevingsvermogen..dit is mijn mening op basis van mijn ervaringen.ik respecteer jou mening voor de volle 100%.maar als je niet eens naar iemands ervaring(flitzz) kan luisteren omdat je je aan jou eigen gebruiken vast wilt houden,is dat prima meis :)

Ik ben klaar met "strijden" ik ga me paard binnen halen!

Waar heb ik gezegd dat ik niet naar flitzz' ervaring luister? Ik verander mijn mening gewoon niet op basis van een ervaring.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:31

Ragdollcat schreef:
LinSa schreef:

Lees nog eens goed, ik zei al, niet allemaal over 1 kam scheren er zijn ook goeien......

En omdat er ook goeien tussen zitten, kan je ze toch beter maar allemaal opsluiten en achter het hek houden?
Ik denk dat deze mannen er veel meer bij gebaat zijn als ze kennis leren maken met onze cultuur.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:40

Het vervelende is dat er rotte appels tussen zitten (zoals overal over de hele wereld) en er dus mensen erdoor gedupeerd raken die er niet om vragen.

Dus ja, ik vind wel, opsluiten en daar houden op hun eigen terrein.
Tot hun is uitgelegd dat het in de niet moslimlanden heel anders gaat............en ze wegwijs is gemaakt.

En hopelijk komen ze dan ook achter wie er de rotte appels zijn.........en dan er houden en niet van het erf af mag.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-06-16 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt