Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:54

Maar dan zou je kunnen zeggen; oké we zijn meer geld kwijt aan boodschappen. En we kunnen dan een keer minder uit eten of iets anders.
Jullie moeten het natuurlijk zelf weten maar Ik zou, zeker m'n kinderen, bewust maken van de keuze.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:58

Gisteren op een verjaardag een boer gesproken, en als hij weer varkens heeft hebben we al een half varken besproken. Diertjes scharrelen ook echt in de modder buiten rond, beter dus als op veel andere plekken.

onbarefeet

Re: Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:01

Zou ik me hier mogen melden? :o
Ik ben vegetariër en wil eigenlijk (deels) veganistisch en ook gezonder gaan eten, maar dat valt nog niet mee om met een klein budget te doen. Ik kan het m'n ouders ook niet aan doen om elke keer allemaal dure dingen te gaan halen speciaal voor mij :D

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:08

Ik vind het een beetje jammer dat het tegenwoordig de trend is dat de beste kwaliteit voor de laagste prijs moet zijn. Zeker in veel supermarkten. Dit betekent dat de boeren dus niet eens hun kostprijs betaald krijgen. Waarom mag goed eten niks kosten? Als je goede kwaliteit spullen(kleren,sierraden, meubels enz) wil moet je vaak meer betalen. Waarom niet als het om eten gaat?
Sorry, ik wordt daar best een beetje boos van. Wij hebben een fruitteeltbedrijf en moeten aan steeds meer eisen voldoen en krijgen steeds minder betaald voor ons fruit.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:09

Nancy96 schreef:
Ik vind het een beetje jammer dat het tegenwoordig de trend is dat de beste kwaliteit voor de laagste prijs moet zijn. Zeker in veel supermarkten. Dit betekent dat de boeren dus niet eens hun kostprijs betaald krijgen. Waarom mag goed eten niks kosten? Als je goede kwaliteit spullen(kleren,sierraden, meubels enz) wil moet je vaak meer betalen. Waarom niet als het om eten gaat?
Sorry, ik wordt daar best een beetje boos van. Wij hebben een fruitteeltbedrijf en moeten aan steeds meer eisen voldoen en krijgen steeds minder betaald voor ons fruit.

Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten! _/-\o_

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:35

Nancy96 schreef:

Ik denk dat het grootste probleem bij de tussenhandelaren zit die er ook nog eens allemaal op willen verdienen.
Als ik zie dat ik voor 50 cent een zakje tomatenzaden koop, waar ik bv 100 kilo tomaten mee kan telen.. en ze liggen vervolgens voor 2 euro per kilo in de supermarkt, dan vind ik dat natuurlijk best vreemd. En ik denk dat het grootste deel van dat bedrag in het vervoer en de verpakking/wegen/labelen en de belasting enz zit en de boer er natuurlijk veel minder voor krijgt. Appels zijn inderdaad goedkoop, maar heb je daar echt zo veel kosten aan als die bomen eenmaal staan? Het sproeien en plukken en onkruid bijhouden zal zeker wat kosten, maar er komen natuurlijk ook enorm veel appels af.
Het zou natuurlijk veel beter zijn als we al ons nederlandse fruit gewoon bij de boer zelf konden halen.. Maar de boeren zijn gewoon zo afhankelijk geworden van dat hele distributiesysteem en de export dat ze er langzaamaan aan onderdoor gaan. Zonde, absoluut. Het zou veel beter zijn als boeren veelzijdiger zouden produceren en daarmee een winkeltje met een breed assortiment hadden zonder tussen handelaars waardoor zij meer verdienen en wij consumenten goedkoper uit zijn dan bij de supermarkt.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:29

8annemiek- dat klopt ook. In een vakblad stond een keer het rendement van appels en peren per tussenfase en de supermarkt en distributie hadden een aardig rendement en de teler als enigste een negatief rendement.
Veel telers hebben al een huisverkoop en daar is het rendement veel beter van. Maar om machines rendabel te krijgen moet je een flink aantal hectares planten en dat kun je vaak niet allemaal kwijt via de huisverkoop. De prijzen van gewasbeschermingsmiddelen en personeel voor het plukken zijn de laatste jaren ongeveer verdubbeld en de opbrengst van het fruit bijna gehalveerd. Dan kom je toch in de knel op een gegeven moment. Ik wil niet een klaagverhaal ophangen, want we hebben een schitterend beroep. Maar men mag zich ook wel wat beter bewust zijn dat de beste kwaliteit voor de laagste prijs ten koste gaat van iets. En in dit geval is dat de boer/teler.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:41

Maar ik geloof niet dat wanneer de prijs hoger is, dat het geld dan bij de telers terecht komt. Ik vermoed dat dat naar een andere begunstigde gaat -O-
Als het naar de telers zou gaan, zou ik het er absoluut voor over hebben. Maar zodra andere kanalen ervan profiteren liever niet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:43

Ik wilde eigenlijk ook net gaan zeggen: het gaat over je gezondheid, waarom moet dat goedkoop? Het is denk ik één van de belangrijkste dingen die je kunt hebben in je leven: gezondheid.

En toch, als ik mijn wagentje vol gooi met fruit, groente en basisproducten bij de Lidl, ben ik altijd veel minder kwijt dat als ik ga shoppen voor luxe producten zoals kant en klaar, chips, (fris)dranken, ect.

Mijn tips: koop in de aanbieding en koop groenten en fruit uit het seizoen. Maak een weekschema zodat je groenten over de hele week kunt gebruiken. Koop een leuk kookboek met snelle gerechten (Jamie 15/30 minuten vind ik een aanrader). Verdiep je eens in vegetarisch en veganistisch eten voor goedkope en gezonde gerechten. Eet minder vlees en vis. Drink water, thee, koffie en siroop. En koop af en toe dé kant en klare dingen die je echt lekker vind: die pizza, kant en klare saus of fles frisdrank. Kortom: zoek een goede balans!

Owja: een lekker lunch gerecht: koude rijst met komkommerreepjes en roerei. Lekker met gebakken uitjes en een scheutje ketjap (ja, hihi dat is ook suiker, maar je kunt wel zelf de hoeveelheid toevoegen).

Of een wrap met hummus, wortel, paprika en komkommer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:48

Daar ben ik ook bang voor, Amanda.
En ook bij groente geldt gewoon vraag en aanbod. Als er te veel aanbod is dan zakken de prijzen nu eenmaal. Als teler moet je je vruchten uiteindelijk toch verkopen en als supermarkten er niet meer aan uit willen geven dan heb je pech := Als er dan ineens veel vraag naar komt vanuit de consument dan zullen het de winkels zijn die hun prijzen verhogen, en komt het nog niet bij de boer terecht.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:50

8nnemiek schreef:
Marijee schreef:
Maar, wat ik mij dan afvraag... Wat maakt het dat mensen 'gezond' eten zo duur vinden? Ik bedoel; ik doe voor 2 personen voor ongeveer 60 tot 70 euro boodschappen. Met goed vlees van de slager, goede olijfolie, veel fruit en groente, soms vis etc. En ik doe niet in een grote stad boodschappen, integendeel. Hier kennen we niet eens een turkse winkel :+

Per week neem ik aan? Ik geef meestal zo'n 20 tot 25 euro per week uit aan boodschappen.. als ik voorraad insla zit ik soms tegen de 50 aan.. Gemiddeld zal ik rond de 30 euro per week kwijt zijn. Voor twee personen. Met een fles olijfolie van eerste persing doe ik maanden, dus dat is het geld niet. En veel gezonder kan haast niet, mijn kar ligt bijna helemaal vol verse groenten, fruit en noten, en af en toe een grote zak rijst/pasta, wat suiker/zout/sojasaus of wat zeep/wc papier.. Dat is het wel zo'n beetje. Als je slim inkoopt kun je het echt heel goedkoop maken inderdaad.

:wow:
Maar, hoe dan? Ik let echt wel op de laatste centjes hoor, maar ik hou ook van echt lekker eten. En vooral eerlijk eten. Zo ben ik gisteren naar de delicatessenwinkel geweest en heb daar 1 liter bakolijfolie maar ook 0,5 liter extra vierde olijfolie, dik stuk parmezaan, dik stuk jong belegen kaas en geitenkaas gehaald. Oh en nog een lekkere dipsaus en borrelnootjes. :D Voor 40 euro stond ik weer buiten... En eerlijk; voor de verhouding hoelang wij hier mee doen, is het vrij netjes. Want; die olijfolie blijft zeker een maand of 3/4 staan. De extra vierge ongeveer een halfjaar. Verder haal ik alles uit het seizoen van de markt en ben daar voor 20 euro klaar met veel groenten en fruit. 10/15 euro supermarkt en de rest is vis en kip. 1x in de maand dus extra kosten bij de delicatessenwinkel wat verschilt van 20 euro tot 50 euro.

Echt, ik was al trots op mijzelf :+

En wat betreft het lokaal eten: dat probeer ik oprecht. Ik weet dat hier in de buurt een boerderij de winkel regelmatig open heeft. Maar op de fiets is dat een takken eind weg. Ik heb mijn grenzen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:27

Ik maak veel zelf. Dat scheelt echt veel :)
Ik ga eens in het half jaar naar de biologische molen waar ik een aantal 5-kilo zakken meel haal. En daarmee heb ik dan genoeg voor een half jaar lang zelfgebakken brood, zelfgemaakte pasta en alle andere meelproducten. Met zo'n 6 zakken ben ik een half jaar voorzien, en afhankelijk van het soort meel kost me dat 30 tot 60 euro.
Vlees eten we niet, dat vervangen we bv voor peulvruchten. Droge biologische kikkererwten kosten bv 3 euro per kilo en verdubbelen na het weken bijna in gewicht en waar 100 gram vlees al snel anderhalve euro kost heb je 100 gram kikkererwten dus al voor 15 cent :Y) Per maand zijn we dus niet meer dan 5 euro p/p kwijt aan 'vleesvervangers'.
Nu koop ik ook wel eens stiekem iets lekkers.. Chocolade, snoep, chips, fris.. Maar dat merk je wel, dat tikt flink aan.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:08

Wat goed! Dat scheelt zeker ja! :j
Ik heb zelf ook eerder altijd brood gemaakt, maar doordat andere dingen in mijn leven nu wat meer aandacht vragen, ben ik even gestopt. Is altijd ontzettend dankbaar en vooral lekker werk. Met je handen in het deeg en de geur die dan uit de oven komt! :9
Mijn man is een kannibaal. Vegetarisch eten is echt een no-go. Dat is dus echt een dingetje. Dus we hebben een compromis gesloten: ipv elke dag 100gr, elke dag 70gr vlees. Minderen we toch, maar heeft hij zijn vlees. Helemaal weglaten is op dit moment nog een stap te ver. :D

Ik verbaas me ook altijd hoeveel ongezond eten kost. -O- Dat tikt echt ontzettend aan...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:11

Marijee schreef:
Mijn man is een kannibaal.

En daar ben jij mee getrouwd? Ik bewonder je moed.

Eet hij wel ook bij voorbeeld runder- of varkensvlees of echt alleen mens?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:13

Koper schreef:
Marijee schreef:
Mijn man is een kannibaal.

En daar ben jij mee getrouwd? Ik bewonder je moed.

:D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:16

:')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:20

:')
Dan zou ik maar gaan oppassen als ie je een lekker ding gaat noemen :')

Ik heb met kerst oesterzwammen gebakken met feta en ui, en iedereen dacht dat het kip was :+ Maar echt goedkoop is dat nu ook weer niet haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 18:31

Haha :P

Verwar mijn topictitel overigens niet met 'biologisch' ofzo. Ik bedoelde namelijk met name ook het maken van gezondere keuzes en plekken waar je goede dingen kan halen (zoals bijvoorbeeld bij de boer, maar die zijn hier niet in Amsterdam :P)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:09

Jawel hoor. Om Amsterdam heen zitten er heel veel. Rondje fietsen op zondag brengt je best ver.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 19:11

Laat ik daar nou geen tijd voor hebben :P Het duurt hier zo lang voor je de stad een beetje uit bent...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:15

Rondje Albert cuyp en je hebt je betaalbare boodschappen. 6 dagen per week open.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:28

Biologisch is niet per definitie goed. Bijvoorbeeld biologisch vlees....als een dier iets krijgt mag het niet behandeld worden want dan verliest het de biologische status.....nou, dat is ook geen goed leven altijd dus. Ik koop het liever ergens waar een dier vrijheid blijheid heeft gehad, en niet is ontzien van eventuele medische zorg.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 21:50

Jennyj01 schreef:
Rondje Albert cuyp en je hebt je betaalbare boodschappen. 6 dagen per week open.

Klopt, is een fijne markt! Als ik een dag vrij heb ga ik er idd wel eens heen. Niet veel goedkoper dan de AH trouwens. En maar tot 5 uur open, ik moet het meestal van 21:00 hebben :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:05

Neonlight schreef:
Biologisch is niet per definitie goed. Bijvoorbeeld biologisch vlees....als een dier iets krijgt mag het niet behandeld worden want dan verliest het de biologische status.....nou, dat is ook geen goed leven altijd dus. Ik koop het liever ergens waar een dier vrijheid blijheid heeft gehad, en niet is ontzien van eventuele medische zorg.

Biologisch gehouden dieren mogen absoluut wel! Behandeld worden met oa antibiotica .er zit wel een limiet aan van hoeveel behandelingen per jaar of leven van een dier, maar dat medisch ingrijpen/behandelen niet mag is pertinent niet waar :n
Meer info Zie http://www.skal.nl
En ja, dit betekend Soms dat een dier idd als regulier product het bedrijf verlaat , maar het betekend ook dat biologische bedrijven ook beter kijken naar robuustheid en gezondheid van rassen kijken en niet puur naar productie.
En het betekend ook dat dieren echt geen noodzakelijke medische behandeling onthouden word
Dit geld voor dieren maar ook voor planten, doordat behandelen van Ziektes en plagen beperkt word zul je sterk uitgangsmateriaal moeten gebruiken

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:08

Sheran schreef:
Haha :P

Verwar mijn topictitel overigens niet met 'biologisch' ofzo. Ik bedoelde namelijk met name ook het maken van gezondere keuzes en plekken waar je goede dingen kan halen (zoals bijvoorbeeld bij de boer, maar die zijn hier niet in Amsterdam :P)

Heb je weleens gezocht op Urban Farming ;) Zuidpark :j