Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Nancy96 schreef:Ik vind het een beetje jammer dat het tegenwoordig de trend is dat de beste kwaliteit voor de laagste prijs moet zijn. Zeker in veel supermarkten. Dit betekent dat de boeren dus niet eens hun kostprijs betaald krijgen. Waarom mag goed eten niks kosten? Als je goede kwaliteit spullen(kleren,sierraden, meubels enz) wil moet je vaak meer betalen. Waarom niet als het om eten gaat?
Sorry, ik wordt daar best een beetje boos van. Wij hebben een fruitteeltbedrijf en moeten aan steeds meer eisen voldoen en krijgen steeds minder betaald voor ons fruit.
Nancy96 schreef:Ik vind het een beetje jammer dat het tegenwoordig de trend is dat de beste kwaliteit voor de laagste prijs moet zijn. Zeker in veel supermarkten. Dit betekent dat de boeren dus niet eens hun kostprijs betaald krijgen. Waarom mag goed eten niks kosten? Als je goede kwaliteit spullen(kleren,sierraden, meubels enz) wil moet je vaak meer betalen. Waarom niet als het om eten gaat?
Sorry, ik wordt daar best een beetje boos van. Wij hebben een fruitteeltbedrijf en moeten aan steeds meer eisen voldoen en krijgen steeds minder betaald voor ons fruit.

Als er dan ineens veel vraag naar komt vanuit de consument dan zullen het de winkels zijn die hun prijzen verhogen, en komt het nog niet bij de boer terecht. 8nnemiek schreef:Marijee schreef:Maar, wat ik mij dan afvraag... Wat maakt het dat mensen 'gezond' eten zo duur vinden? Ik bedoel; ik doe voor 2 personen voor ongeveer 60 tot 70 euro boodschappen. Met goed vlees van de slager, goede olijfolie, veel fruit en groente, soms vis etc. En ik doe niet in een grote stad boodschappen, integendeel. Hier kennen we niet eens een turkse winkel
Per week neem ik aan? Ik geef meestal zo'n 20 tot 25 euro per week uit aan boodschappen.. als ik voorraad insla zit ik soms tegen de 50 aan.. Gemiddeld zal ik rond de 30 euro per week kwijt zijn. Voor twee personen. Met een fles olijfolie van eerste persing doe ik maanden, dus dat is het geld niet. En veel gezonder kan haast niet, mijn kar ligt bijna helemaal vol verse groenten, fruit en noten, en af en toe een grote zak rijst/pasta, wat suiker/zout/sojasaus of wat zeep/wc papier.. Dat is het wel zo'n beetje. Als je slim inkoopt kun je het echt heel goedkoop maken inderdaad.

Voor 40 euro stond ik weer buiten... En eerlijk; voor de verhouding hoelang wij hier mee doen, is het vrij netjes. Want; die olijfolie blijft zeker een maand of 3/4 staan. De extra vierge ongeveer een halfjaar. Verder haal ik alles uit het seizoen van de markt en ben daar voor 20 euro klaar met veel groenten en fruit. 10/15 euro supermarkt en de rest is vis en kip. 1x in de maand dus extra kosten bij de delicatessenwinkel wat verschilt van 20 euro tot 50 euro.
Per maand zijn we dus niet meer dan 5 euro p/p kwijt aan 'vleesvervangers'. 

Dat tikt echt ontzettend aan... 
)
Het duurt hier zo lang voor je de stad een beetje uit bent... Neonlight schreef:Biologisch is niet per definitie goed. Bijvoorbeeld biologisch vlees....als een dier iets krijgt mag het niet behandeld worden want dan verliest het de biologische status.....nou, dat is ook geen goed leven altijd dus. Ik koop het liever ergens waar een dier vrijheid blijheid heeft gehad, en niet is ontzien van eventuele medische zorg.

Sheran schreef:Haha
Verwar mijn topictitel overigens niet met 'biologisch' ofzo. Ik bedoelde namelijk met name ook het maken van gezondere keuzes en plekken waar je goede dingen kan halen (zoals bijvoorbeeld bij de boer, maar die zijn hier niet in Amsterdam)
Zuidpark