Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:51

Ik vind sommige opmerkingen nogal grof. Bijv. die over adoptie.

Krijg je wel KOT als je studeert eigenlijk? Ik mag hopen van wel.

Een opleiding kiezen waar werk in is lijkt me wel verstandig. Die keuze heb je nu nog. Met dierverzorging en paardenhouderij heb je 90% kans op geen of heel zwaar werk. Tenzij je zeker voor je tante kan gaan werken.

Je vriend is nog zo jong die vindt vast wel weer werk. Mits hij gemotiveerd is. Vast wel. Ergens een keer een diploma halen zou het leven voor jullie waarschijnlijk wel makkelijker maken. Misschien BBL?

Als je echt bekkeninstabiliteit hebt kun je niet nu zo maar ergens vakken gaan vullen of achter de kassa zitten. Dat gaat dan nu even niet. Dat doet heel erg zeer. Ik hoop dat je school mee werkt, maar denk goed na over je toekomstperspectief.

Verder veel sterkte, zo veel stress is nu niet fijn en komt waarschijnlijk nu extra hard binnen. Misschien valt het allemaal mee! Blijf in elk geval hulp vragen bij gemeente, uwv, maatschappelijk werk, woningstichting etc. Je eigen huis behouden lijkt me erg belangrijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:58

Dat is wel heel drastisch, nee de situatie is niet ideaal, maar ook zeker niet onmogelijk.

Belangrijkste is dat ze beide leren dat je dingen moet doen die misschien niet zo leuk zijn, maar wel nodig zijn. Dat kan ook een studie zijn die je wat minder ligt. Leren doorzetten is een belangrijke vaardigheid als je moeder bent. Studie is een mooie plek om mee te beginnen. Stap van die pret studie af en ga iets nuttigs doen.

Ik kan me niet voorstellen dat de overheid een jong gezin zo laat zitten. Kan niet anders dan dat daar regelingen voor zijn. Ja je bent onder de 21 verplicht een studie te volgen. Als je bij je studie geen recht hebt op studiefinanciering kun je toch een uitkering krijgen. Ik denk eigenlijk ook dat je met je studie recht hebt op zwangerschapsverlof en dus een uitkering in die periode.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat een studie je mag weigeren puur op basis van dat ze zwanger is. Dat lijkt me je reinste discriminatie! Een werkgever mag je officieel niet eens afwijzen voor een baan met als reden zwangerschap, kan me niet voorstellen dat een studie dat wel mag. Ook nu met bekken instabiliteit, lijkt het me ook dat je deels gewoon recht hebt in de ziektewet te zitten.

Kortom ga naar het UWV, win advies in, ga eens informatie inwinnen bij het juridisch loket. Laat je informeren. Weet wat je rechten zijn.

En wat je vriend betreft. Ja, hij wordt waarschijnlijk naar een studie gestuurd als hij zonder baan komt te zitten. Maar geef hem eens chop onder zijn hol... "dat ligt hem niet zo"... dan zorgt hij er maar voor dat hem dat ligt. Er zijn meer dan genoeg werk/opleiding mogelijkheden. Het is goed voor jullie toekomst en je hebt dan ook inkomen of eventueel studie financiering.

Jullie kindje komt nu gewoon voorop te staan en wat jullie zelf leuk vinden of willen is gewoon even niet meer zo belangrijk. Dat is pas weer aan de beurt als jullie de boel op de rit hebben.

En ben reuze dankbaar dat je in Nederland woont met al die regelingen. Meer dan genoeg landen waar je enige echte realistische optie echt alleen adoptie is.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 06-06-16 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:04

KimD schreef:
Vind het vrij realistisch eerlijk gezegd... Zeker een heftige keuze, maar in de situatie waar TS zich in bevind is een kind opvoeden en bieden wat het nodig heeft niet realistisch.

De school neemt haar niet aan, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk een tussenjaar krijgt en dus zoals hierboven haar Stufi en toeslagen verliest. Ze kunnen niet bij de ouders terecht voor oppas of inwonen. Vriend verliest door reorganisatie waarschijnlijk zijn baan. Ze mogen in de handjes klappen als ze zelf al rond kunnen komen, zonder kind.

Dat is echt geen situatie voor een kind, kinderen zijn ontiegelijk duur, zeker het eerste jaar.

Snap dat het de laatste keuze is die TS wilt maken, maar het is een on geplande zwangerschap die ook nog eens heel rot uitkomt. Maargoed het leven is niet makkelijk, en zeker niet alleen maar makkelijke keuzes... In dit geval zal ze haar verstand moeten laten discussiëren met haar hart.

Na het lezen van dit topic, ben ik het eens met bovenstaande. De situatie waarin het kind geboren gaat worden en zal opgroeien is in mijn ogen niet gezond. Kijken hoe je kunt rondkomen van de ene of de andere uitkering is niet iets wat je moet willen, zeker niet als je zo jong bent. Moeten studeren om geld binnen te krijgen, is ook niet echt de beste motivatie om een studie te halen. Zeker niet als je een studie doet met zo'n laag baanperspectief. Ik denk dat je hier in heel eerlijk naar jezelf moet zijn, maar ook naar het kind.

Ik zeg niet dat je het kind moet afstaan, maar ik denk wel dat je reëel moet blijven..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:13

Zapje schreef:
Ik vind sommige opmerkingen nogal grof. Bijv. die over adoptie. .

En waarom is adoptie grof?? Wat mij betreft zouden meer mensen dat mogen overwegen! Niks grofs aan.

Wel een emotioneel lastige keuze.. maar grof?? Neuh.. Er mag verdikkeme over van alles gesproken worden, maar adoptie ter overweging ter sprake brengen is opeens weer grof.. schiet mij maar lek. Het ter sprake brengen is geen verplichting voor ts.. Wel iets om evt. mee te nemen in haar keuzes.

Anoniem

Re: Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:16

Nou ja, ik vind het nogal wat om adoptie te opperen aan iemand die je niet kent. Ook als het wellicht een betere keuze is. Ik neem aan dat TS gewoon begeleiding heeft zoals de meeste tienermoeders krijgen, en dat adoptie dus ook eerder ter sprake gekomen is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:19

Adoptie mag best overwogen worden. Maar dat is een persoonlijke keuze waar anderen geen flikker mee te maken hebben. Laat staan dat het haar met schuldgevoelens aangepraat wordt.

Dat kan écht niet.

Zo'n beslissing is veel te persoonlijk met een veel te grote impact om voor welke buitenstaander dan ook daar advies over te geven. Hun situatie is lastig, maar zeker niet onmogelijk, in Nederland is er heel veel mogelijk. Adoptie is ook niet een walhalla oplossing die altijd goed gaat.

Ik vind dat de TS goede wil toont in dit topic, maar wellicht nog een iets te onrealistisch beeld over het onderwerp "willen" en "wat leuk is" en dat er nu gewoon even niet toe doet.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 06-06-16 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:21

Ik vind adoptie omdat je even niet genoeg inkomen hebt een veel te zware maatregel. Bovendien is het voor een kind ook niet fijn om niet bij je eigen ouders op te groeien (tenzij het echt uit een slechte thuissituatie komt). Tijdelijk van de bijstand leven lijkt me onvoldoende reden. Je krijgt hoogstwaarschijnlijk wel bijstand. Daarna kan er vast zsm weer werk gevonden worden door vriend en later door ts.

Er zijn in NL genoeg regelingen. Het komt echt wel goed.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:21

Shiloh schreef:
Adoptie mag best overwogen worden. Maar dat is een persoonlijke keuze waar anderen geen flikker mee te maken hebben. Laat staan dat het haar met schuldgevoelens aangepraat wordt.

Dat kan écht niet.

Zo'n beslissing is veel te persoonlijk met een veel te grote impact. Hun situatie is lastig, maar zeker niet onmogelijk, in Nederland is er heel veel mogelijk. Adoptie is ook niet een walhalla oplossing die altijd goed gaat.

Hier ben ik het eigenlijk mee eens. TS heeft al gezegd dat ze met mensen praat en hulp zoekt, vraagt louter info over de economische mogelijkheden.

Ik vind niet dat een paar mensen op een forum zo'n oordeel mogen vellen en dan in mijn mening dat met zo weinig voorzichtigheid en nuancering brengen.

Not done.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:22

Och de manier waarop had wat voorzichtiger gemogen, maar dan nog... het is een idee. Geen ik plaats een pistool op je kop als je dat niet gaat doen opmerking. :)

Persoonlijk denk ik dat je eerst alle opties moet nemen om er zelf wat van te maken als gezin, een kind is ook geen wegwerpartikel en adoptie is ook niet makkelijk. Komt even niet uit mn studie, dus weg ermee. Ik denk ook niet dat ts het serieus zal overwegen, maar grof om adoptie evt. te overwegen Nee sorry.. dat kan ik er echt niet in zien.

Abortus wordt in andere topics ook soms geopperd alsof het een warm broodje bij de bakker is. Als je daar wat van zegt is het ook een stortvloed aan dit kind kun je niks bieden.. Dan denk ik ook wel eens.. Misschien eerst maar eens proberen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:24

Sammie schreef:
maar grof om adoptie evt. te overwegen Nee sorry.. dat kan ik er echt niet in zien.

Nee, het is niet grof om adoptie te overwegen, dat zegt ook niemand. Met adoptie op zichzelf is op zich een prima alternatief als je erachter staat.

Wat grof is is een ander aanpraten dat het de beste keuze is op basis van een paar posts op een internet forum.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 06-06-16 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Shiloh schreef:
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat een studie je mag weigeren puur op basis van dat ze zwanger is. Dat lijkt me je reinste discriminatie! Een werkgever mag je officieel niet eens afwijzen voor een baan met als reden zwangerschap, kan me niet voorstellen dat een studie dat wel mag. Ook nu met bekken instabiliteit, lijkt het me ook dat je deels gewoon recht hebt in de ziektewet te zitten.

Ik woon en studeer in België, dus de details van alle regeltjes zijn wellicht anders, maar de grote lijnen zullen vast wel op elkaar lijken.

Ik doe een opleiding van 4 jaar, met een hoop practica erin.
1. De helft van de practica mocht ik niet volgen ivm chemische stoffen waarmee ik niet in contact mocht komen. Voor zwaar fysiek werk gelden dezelfde regels, mag niet in de laatste zoveel tijd van je zwangerschap. Kan de school niks aan doen, die hebben zich gewoon aan de wet te houden.

2. Alle praktijklessen zijn VERPLICHT, als ik er 1 ongewettigd mis, mag ik geen examen afleggen voor het vak waarbij de praktijkles hoort. Als ik er te veel gewettigd mis, mag ik net zo goed geen examen afleggen, omdat ze er dan van uit gaan dat ik de eindtermen van het vak niet beheers.
4 maanden missen op een opleiding van 10 maanden is zo goed als de helft. Ik vind het eerlijk gezegd niet vreemd dat ze dan je inschrijving weigeren.
Kies je voor een opleiding die voornamelijk theoretisch is, dan ligt dat hoogstwaarschijnlijk anders, dus volgens mij zou je daar bij veel scholen wel een kans krijgen.
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 06-06-16 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

En daar ben ik het ook niet mee eens. Ik vind het raar dat er tegen TS gezegd wordt dat het een onhoudbare situatie is, dat ze het toch niet gaat redden op deze manier en dat ze misschien maar eens aan adoptie moet denken. Dat is iets wat een ouder misschien tegen zijn/haar zwangere kind kan zeggen, of een hulpverlener, maar iets waar je als vreemdeling op Bokt imo enorm mee moet uitkijken. Het is niet aan ons. TS opent een topic omdat ze graag hulp wilt met haar zaken op een rijtje krijgen, niet omdat ze graag wil horen dat ze misschien maar voor adoptie moet gaan omdat het haar toch niet gaat lukken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:27

Shiloh schreef:
Wat grof is is een ander aanpraten dat het de beste keuze is op basis van een paar posts op een internet forum.

Oh nou als dat het criterium is om iets tot grof te bestempelen dan is 90% van wat er gezegd wordt op Bokt te grof. :Y)

Enne??? Aanpraten??? Lees jij iets anders dan ik?? Iets ter overweging brengen is geen aanpraten.. Dat is de pistool op je kop-methode. En dat staat er niet. Iets onhandig geformuleerd. ja.. aanpraten? neuh.. Grof? ook neuh..
KimD schreef:
Ja klopt, maar als de school haar niet accepteert blijft er weinig over natuurlijk. Of ze moet het overwegen om het kind ter adoptie af te staan.

Misschien geen verkeerde overweging.

Er wordt hier weer lekker met 2 maten gemeten.

En ik denk ook werkelijk niet dat ts het serieus ter overweging gaat brengen. Daarvoor is ze in dr gedachtegang al een paar stappen verder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:32

Adoptie is een mogelijkheid, maar niet altijd de beste keuze. Gelukkig woont TS in Nederland en de situatie is natuurlijk verre van ideaal, maar het kind komt er nu eenmaal en dan komt het heus wel op z'n pootjes terecht.

Een maatschappelijk werkster is inderdaad slim om je te helpen met dingen uitzoeken en regelen. Wat je in ieder geval kan gaan uitzoeken is of je recht hebt op kindgebonden budget, ik denk het namelijk wel. Kinderbijslag krijg je sowieso. Kinderopvangtoeslag heb je ook recht op, maar dekt nooit alle kosten van kinderopvang. Indien je familiaire opvang kan regelen is dit natuurlijk altijd goedkoper.

Voor wat betreft je opleiding; ik denk dat je in deze toch weinig te willen hebt. Je moet geld verdienen en een baan krijgen en dat gaat je niet lukken met een pret opleiding. Een opleiding volgen van 3 of 4 jaar die je niet leuk vind is moeilijk, maar niet onmogelijk. Wat zijn nou een paar jaartjes bikkelen als je daarna een goed betaalde baan kunt vinden om je kind te onderhouden. Zodat je zelfs evt minder kan gaan werken dan in de dieren...

Wat betreft je vriend, solliciteren als een malle om een baan te vinden. Die liggen niet voor het oprapen maar zijn er wel. Misschien kan hij ergens een werken/leren traject volgen zodat hij en een diploma ergens voor krijgt en tegelijk een baan heeft.

Je situatie is moeilijk, maar niet onmogelijk. Geef jezelf een schop onder je kont en ga je leven regelen. Een kind vraagt nu eenmaal wat verantwoordelijkheidsgevoel en lekker flierefluiten in je late tiener/vroege twintiger jaren is er dan gewoon niet bij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:34

'Even niet genoeg inkomen' kan wel degelijk het verschil maken voor een gezin met baby. Bovendien gaat het hier ook om het toekomstperspectief en dat lijkt me nou ook niet bepaald stabiel.
Ja, natuurlijk ben je nooit zeker over wat er in 5 jaar kan gebeuren, maar in dit geval is dat ook wel weer het uiterste geval.

Om er zomaar van uit te gaan dat het 'wel goed komt' vind ik eerlijk gezegd nogal naief.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:40

Met de juiste mentaliteit ben ik daar wel van overtuigd. Niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Dan nog blijft het een persoonlijke keuze waar anderen niks mee te maken hebben. Al helemaal geen onbekende op internet. We leven niet in een derde wereld land.

Dit is een: Help ik zoek advies om mijn financien rond te krijgen.

Niet een: Help ik ben zwanger wat moet ik doen?

Dat is nogal een verschil als je het mij vraagt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:43

Ik vind het niet onhandig geformuleerd, recht door zee ja. Ik ga het niet mooier inpakken dan dat het is natuurlijk.

Het is gewoon geen situatie waarin een kind een stabiel thuis krijgt. Als ze nou thuis had gewoond, een baan had gehad of hulp van ouders die dichterbij wonen dan was het anders geweest.

Maar ze staan er alleen voor, hebben geen geld en moeder wordt waarschijnlijk niet aangenomen op een school laat en vader veliest zijn baan en heeft enkel een VMBO diploma...

Daarbij zijn ze beiden onder de indruk 20 en hebben zo goed als nergens recht op, wat wil je dan een kind bieden? Het komt inderdaad hard aan, maar juist omdat wij vreemden zijn van TS kunnen wij van buitenaf de situatie beoordelen.

TS mag dan wel al een paar stappen verder zijn, maar ze moeten wel realistisch blijven natuurlijk.

Neem programma's als "Teen Mom", die zijn er niet voor niks. Het is als tiener bijna niet te doen om op deze manier een kind op te voeden en ook nog school èn werk te combineren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:46

Of ze nergens recht op hebben is nog maar te bezien. Volgens mij hebben ze op best veel recht, maar weten ze het gewoon nog niet. Daarom moeten ze ook hulp gaan inschakelen.

Teen mom kun je het niet mee vergelijken. De USA is een poedersuikerland met 0 benefits. Ja. In amerika waren ze de banketstaaf geweest. Hier in Nederland ben ik daar nog niet zo overtuigd van.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:48

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:51

Het is natuurlijk zwaar. Maar je krijgt (indien nodig) gewoon bijstand en daar kan je prima van leven als je zuinig bent. Ik ken een tienermoeder. Zij krijgt bijstand en wat begeleiding bij de opvoeding. Ze is heel blij met haar dochter. Uiteraard is bijstand niet iets wat je moet willen. Voor haar vriend is vast ander werk te vinden, zeker omdat hij nog zo jong is. Met wat toeslagen erbij red je het dan wel. Er zijn in elk geval genoeg opties in NL.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:26

Het wordt inderdaad erg zwaar, maar dat weet TS denk ik wel.

Ik ken een handjevol tienermoeders, en slechts één studeert nog, universitair. Ook haar vriend is universitair student en zij wonen samen in een speciaal voor ouder-studenten ontworpen studentencomplex. Als zij les heeft, past hij op en andersom, en soms passen buren op. Hun inkomen is dus 2x studiefinanciering, plus huurtoeslag, plus kinderbijslag- en toeslag, plus zorgtoeslag, en nog extra regelingen. Daar komen ze net van rond. Zij hebben wel zelf overal achteraan moeten gaan - navraag doen bij UWV, gemeente, DUO, universiteit en de faculteit.

Mijn tip is dus: ga vooral keihard achter dat soort dingen aan, desnoods met een juridisch loket of accountant of goede studie-adviseur/decaan die alle regeltjes kent. Toeslagen en/of uitkeringen, dingen waar scholen zich aan moeten houden, eventueel zelfs beursen voor jonge moeders of goedkope studenten-flats met huurtoeslag.. Er is een hoop, maar dan moet je de weg wel weten te vinden. En die weg is zichtbaar voor dit soort professionals. :j Als je zo'n goed team rond je heen hebt - maatschappelijk werker, juridisch medewerker, studie-adviseur - kun je een plan van aanpak bedenken. Wees vooral niet bang om om hulp te vragen, het is niet raar dat je dat nu nodig hebt!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:53

Cayenne schreef:
'Even niet genoeg inkomen' kan wel degelijk het verschil maken voor een gezin met baby. Bovendien gaat het hier ook om het toekomstperspectief en dat lijkt me nou ook niet bepaald stabiel.
Ja, natuurlijk ben je nooit zeker over wat er in 5 jaar kan gebeuren, maar in dit geval is dat ook wel weer het uiterste geval.

Om er zomaar van uit te gaan dat het 'wel goed komt' vind ik eerlijk gezegd nogal naief.

Maar wat wil je dan? Het kind komt er, dat is een feit. Dan kun je maar beter het beste ervan maken. En zitten sippen dat het toch niet gaat lukken heeft nog nooit iemand verder gebracht.
Er zijn zat ergere situaties die ook goedkomen en TS vraagt iig nog hulp. Het wordt absoluut zwaar, maar ik neem aan dat TS dat ook wel weet. Het is ook absoluut geen schande als je hulp nodig hebt om dit goed op de rails te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:19

Waarom is het grof om adoptie voor te stellen?

Menig bokker zou vol in protest gaan als er in deze situatie geen baby maar een paard kwam; in deze omstandigheden kán je gewoon niet voor een paard zorgen/het betalen. Conclusie: verkopen die handel.

Maar een baby, die volgens mij nog véél meer kost dan een paard, kan opeens wel? En om dan adoptie voor te stellen is dat grof?

Hier wil ik niet mee zeggen dat TS haar kind moet laten adopteren: TS en haar kindje hebben al het recht om bij elkaar te zijn. Het valt gewoon op dat veel bokkers in de ene situatie protesteren, en in deze situatie alles met de mantel der liefde bedekken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:22

Omdat ik een baby niet te vergelijken vindt met een paard :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:24

Je vergelijkt een kind serieus met een paard??? 8)7 8)7 8)7