420BlazeIt schreef:Ik heb zelf een harddrugsverslaving, of had, ben er nog maar korte tijd van af. Maar als mijn vader dit tegen mij zou zeggen zou ik houdoe zeggen hoor, dan was ik allang gelijk weggevlucht naar vrienden om daar lekker te gaan gebruiken en mijn leven te verpesten. Ik weet niet of dat de bedoeling is, dingen hebben tijd nodig. Het is moeilijk tot het makkelijk is ...
Is het een keuze, of is het een biologisch proces? Imho is de eerste keer een keuze, en de 'onschuldige' keren daarna ook. Eenmaal verslaafd voelde het voor mij ABSOLUUT niet meer als een keuze.
Vooral de steun die ik van mensen kreeg heeft mij enorm geholpen. Wat een klein beetje liefde al wel niet kan doen.. TS heel veel succes
Ik (als ervaringsdeskundige) 3,5 jaar clean and sober kan uit mijn ervaring zeggen dat voor alle verslaafden geldt dat zij de enige zijn die zelf kunnen bepalen of ze a. verslaafd zijn, b. willen stoppen met gebruiken en c. of ze aan zichzelf willen werken om herhaling te voorkomen.
Als jij houdoe had gezegd dan was jij nog niet klaar om te stoppen of waren je ouders nog niet klaar met jouw gedrag in actieve verslaving.
En ja het is een keuze, iedere ochtend sta ik op en zeg ik tegen mezelf; "vandaag kies ik ervoor om niet te gebruiken" en iedere avond stap ik in bed en dan feliciteer ik mezelf met dat ik vandaag niet gebruikt heb. Ik heb in de kliniek geleerd dat ik nee kan zeggen tegen mezelf, dat mijn eigen brein mijn grootste manipulator is en dat ik mijzelf niet voor de gek moet laten nemen door mezelf. Dus ja, gebruik is een keuze.
Onlangs een heftig moment meegemaakt in mijn leven, ik had de keuze rechtsaf naar de dealer of linksaf naar een meeting. Ik ben linksaf gegaan omdat ik weet waar ik vandaan kom en daar nooit meer naar terug wil. Ik had dus gewoon een keuze en die keuze had ik ook in mijn actieve verslaving, alleen koos ik toen altijd voor de dealer.