Kun jij reanimeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kun jij reanimeren

Ja
414 (62%)
Nee
203 (30%)
Ja, ik heb al eens moeten reanimeren
50 (7%)

Totaal aantal stemmen: 667

Laura1982

Re: Kun jij reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:18

Ja ook ik voor werk ehbo cursus gevolgd en ook een aantal keer op straat gereanimeerd.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:19

Nee, ik kan niet reanimeren :o wel gehad met EHBO les op de basisschool, maar ik zou het nu niet meer toe kunnen passen.
Mijn vader heeft twee weken terug een hartinfarct gehad, is onwijs kantje boord geweest allemaal dus ik zit er nu toch wel aan te denken om een reanimatie cursus te gaan doen, je weet maar nooit...

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:36

Ja ik kan het ook. Op mijn 10e geleerd op de basisschool en al braaf 10 jaar lang op herhalingscursus. Maar ook met BHV leer ik het.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:41

Flowq schreef:
Ja ik kan het ook. Op mijn 10e geleerd op de basisschool en al braaf 10 jaar lang op herhalingscursus. Maar ook met BHV leer ik het.

Leerde jij het al op de basisschool?? Ik heb toen ik 10/11 was jeugd ehbo gedaan via het rode kruis maar daar kregen we alleen uitleg hoe we volwassenen konden laten reanimeren. Het was te zwaar voor kinderen ofzo, beademen leerde we wel zelf

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:42

Ja ik!! Ik zat er laatst over te denken, bij geen ademhaling begin je te reanimeren toch? Ik weet het niet meer :')

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:43

kosseh schreef:
Flowq schreef:

Leerde jij het al op de basisschool?? Ik heb toen ik 10/11 was jeugd ehbo gedaan via het rode kruis maar daar kregen we alleen uitleg hoe we volwassenen konden laten reanimeren. Het was te zwaar voor kinderen ofzo, beademen leerde we wel zelf

Hier ook bij de ehbo cursus gedaan op de basisschool hoor :j

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:45

O wat grappig, dat het dan per cursus verschild. Zij hadden duidelijk gekozen voor miet reanimeren alleen iemand anders aan sturen. Omdat je niet ver genoeg kon als kind.

Bij geen ademhaling idd beginnen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:45

Ik zat als jonge meid bij het 'Jeugd Rode Kruis' dus ben heel fier op al mijn leermomenten en diploma's die ervoor zorgen dat ik altijd wel weet wat doen :)

Wij kregen dit in het 5de leerjaar (10-11 jarigen) en nadien ben ik tot mijn 13de wekelijks naar de bijeenkomsten geweest :)

Uiteraard op 16-17 en 18 jaar herhalingsexamen gedaan.

Zo leerzaam en leuk!
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 28-05-16 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:46

Yep, ik ben verpleegkundige op een mediumcare en wij zijn ook de interne mug voor onze campus. Tot hiertoe heb ik enkel bejaarden moeten reanimeren, maar wij hebben ook pasgeboren baby's en kindjes op onze campus. Ben daar gelukkig nog niet voor opgeroepen, maar sommige van mijn collega's hebben al wel zo'n oproep gehad. Als je een hoog bejaard iemand niet kunt redden, vind je dat al zo erg, ik hoop dat ik nooit bij een kindje geroepen word.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:46

Ja, ik kan nu een jaar of 6 reanimeren. Elk jaar BHV cursus vanuit mijn werk. Helaas al 3 keer moeten doen, nog nooit op het werk overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:48

Jester_ schreef:
Ja ik!! Ik zat er laatst over te denken, bij geen ademhaling begin je te reanimeren toch? Ik weet het niet meer :')

De nieuwe richtlijnen zeggen zelfs dat alleen pompen ook kan. Toch tot er hulp komt die invasief kan beademen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:48

Ooit op school wel geleerd maar ik heb nee aangevinkt.
Het is te lang geleden.

Heb er vaak over nagedacht maar ik durf het niet te leren.
Het lijkt mij zo ontzettend heftig om iemand te reanimeren.
De andere kant is wat is heftiger dat je alleen kan kijken en niet kan helpen.
Ik vind het erg moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 28-05-16 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:49

kosseh schreef:
O wat grappig, dat het dan per cursus verschild. Zij hadden duidelijk gekozen voor miet reanimeren alleen iemand anders aan sturen. Omdat je niet ver genoeg kon als kind.

Bij geen ademhaling idd beginnen

Lijkt me ook noet de meest ideale situatie, toch ken ik een verhaal van een collega van me moeder, vader kreeg een hartstilstand en zijn kinderen (8 en 11 ofzo) hebben hem succesvol gereanimeerd. Hoe mooi is dat :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:50

SandraVerl schreef:
Jester_ schreef:

De nieuwe richtlijnen zeggen zelfs dat alleen pompen ook kan. Toch tot er hulp komt die invasief kan beademen.

Volgens mij is het al beter dat je iets dan niets doet, al doe je enkel massage

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:52

Jester_ schreef:

Als je patiënt toch bij bewustzijn blijkt duwt ie je vanzelf wel weer weg :P

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:53

Ik heb 3 jaar geleden een reanimatie- en AED-cursus gedaan. Nog nooit in de praktijk hoeven toepassen.

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:56

Ik kan wel reanimeren. Gelukkig nog nooit hoeven doen, en dat hoop ik ook zo te houden.
Ik vind het wel een geruststellend gevoel dat als er wat gebeurt, ik weet wat ik moet doen.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:56

Jester_ schreef:
SandraVerl schreef:

Volgens mij is het al beter dat je iets dan niets doet, al doe je enkel massage

Inderdaad beter iets dan niets. Het is namelijk zo dat, wanneer er geen sprake is van ernstige onderliggende (long-)ziektes, er behoorlijk wat zuurstof in het bloed zit. Genoeg om niet direct te hoeven beademen. Dit is natuurlijk anders wanneer je iemand bewusteloos uit het water haalt.

Vanuit de opleiding leren wij al vroeg reanimeren en eerste hulp toe te passen in allerlei situaties. Dus ja, ik kan reanimeren en heb in het ziekenhuis ook al eens moeten assisteren.
Ik ben ook burgerhulpverlener (via hartveilig wonen) en kreeg toevallig vandaag een oproep.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:59

Op mijn middelbare school kreeg iedereen 2 lessen reanimeren in de laatste graad (ik woon in België). Op zich een mooi initiatief, maar of het voldoende is een hoop pubers te laten giechelen omdat ze mond op mond moeten toepassen op een pop terwijl hun vriendjes er bij zitten ... Ik weet nu wel ongeveer wat de bedoeling is, maar ik durf niet zeggen dat ik 'kan reanimeren'. Misschien moet ik om wat meer uitleg vragen aan mijn vriend :o? die is brandweerman.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:03

nee, ik kan t niet (ben ook 17 jaar)
heb wel ooit uitleg van mijn pa gehad die wel kan reanimeren, hij heeft gellukig nog nooit in real life te hoeven reanimeren, voor zover ik weet is hij wel 1x opgepiept, en dat was toen mijn opa een hartstilstand had gekregen (hij wist toen nog niet dat t mijn opa was omdat hij niet wist of hij nou op dat nr woonde)
wil uiteraard wel een cursus gaan volgen

Idooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:06

malih schreef:
Idooltje schreef:
Ja, vanwege mijn beroep. En ik ben van mening dat dit al op de basisschool geleerd moet worden.

Ik kan ook reanimeren vanwege mijn beroep maar ik zou niet willen dat mijn kind op de basisschool word geleerd om te reanimeren. Ik ben namelijk van mening dat reanimeren zo'n ontzettende heftige ervaring is dat je daar een kind niet mee moet belasten. Zelfs hulp verleners kunnen hier moeite mee hebben. Laat staan een kind.

Mee eens alleen ik ben wel van mening dat we niet vroeg genoeg kunnen beginnen met het aanleren ervan.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:08

Ik ben BHV-er dus ja, ik kan reanimeren. Gelukkig nooit hoeven te doen *klopt even op een stuk hout*

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:41

Ja ik kan reanimeren.
Bijna 3 jaar geleden heb ik mijn vader gereanimeerd, helaas zonder succes. Ongeveer 5 maanden daarna heb ik voor het eerst BHV cursus gehad en het goed geleerd. Daarvoor heb ik (gelukkig) op school wel eens een halfbakken les gehad, waardoor ik een beetje wist wat ik moest doen.

Zo'n 2 weken geleden is bij mijn werk in de buurt een vrouw gereanimeerd, daar liep ik toevallig in de buurt langs. Op dat moment stond er al zeker 10 man omheen, dus ben ik doorgelopen en hoorde pas achteraf dat het om een reanimatie ging. Ergens wel blij dat ik er niet ook heen ben gegaan, was die dag daardoor toch wel uit m'n doen en een beetje van slag, ondanks dat ik er niet echt bij ben geweest.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:47

Hier ook een BHV'er. Toevallig vandaag een herhalingscursus gedaan. Toch weer fijn om even geoefend te kunnen hebben. En zooo fijn om gewoon te weten hoe het moet. :)

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:06

Ja, ik kan reanimeren.
Helaas ook toe moeten passen, mn moeder kreeg een hartstilstand waar ik naast zat. (Uiteindelijk nog met defibrillator aangezien het lang duurde)
Gelukkig heeft ze het gered!