Wat als je niet met je schoonfamilie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

098

Re: Wat als je niet met je schoonfamilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 12:30

gelukkig heb ik veel pb's gehad waarin er wel oplossingen werden gevonden.
Ik kan prima zonder mijn schoonouders leven, en vind het ook prima dat mijn vriend er wel heen gaat.
Hier zijn ze alleen niet welkom.
Ik ga er niet van uit dat we uit elkaar gaan, en ben ook blij dat dat lang niet altijd gebeurt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:37

Oke als je daar niet alle oplossingen wegwuift komt het vast goed. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:43

Waarom is die sneer nodig Lieveli?
IMO heeft TS helemaal niet alle oplossingen weg gewuifd. Ze geeft aan wat de opties zijn.
Enkel omdat ze niet uit elkaar wil gaan met haar vriend? Of omdat ze niet wil verhuizen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:45

Nee omdat ze de oplossingen die anderen aandragen wegwuift.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:45

Kan je geen maatschappelijk werk inschakelen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:48

Ayasha schreef:
Waarom is die sneer nodig Lieveli?
IMO heeft TS helemaal niet alle oplossingen weg gewuifd. Ze geeft aan wat de opties zijn.
Enkel omdat ze niet uit elkaar wil gaan met haar vriend? Of omdat ze niet wil verhuizen?

Omdat ze daar sowieso blijft wonen, sowieso bij haar vriend blijft, sowieso niet met haar schoonouders gaat praten enzovoorts..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:53

Wellicht heeft Quartel een oplossing voor iig schoonmoeders ;)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:09

Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg.

Jij denkt in problemen TS, niet in oplossingen. Alles wat aangedragen wordt kán, wil of mag je niet. (de dingen uit het topic) Zo gaat er natuurlijk geen verandering in de hele situatie komen. Mensen om je heen kun je niet veranderen ( dus ook je schoonvader niet, hoe graag je dit ook zou willen.) je zult jezelf moeten veranderen. Veranderingen zijn lastig en zeker niet altijd leuk, maar vaak is het wel een hele verademing.

Zoek een huisje voor jezelf ( en je vriend) en een baan buiten het bedrijf, DAT zijn dingen die jij kunt veranderen en waar jij invloed op hebt. Je kunt praten als brugman maar als schoonpa het niet in de kop heeft om te vetrekken dan zal dat ook niet 123 gebeuren.

Deal with it en trek je eigen plan.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 27-05-16 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:11

Tsja TS slaat alle adviezen in de wind en haar vriend klinkt niet echt als iemand die een ruggegraat heeft. Als je een bedrijf overneemt moet je nu eenmaal een eigen lijn en visie trekken en niet achter paps aanlopen. Zijn al veel topics op bokt langsgekomen hierover en de meeste relaties redden het niet.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 13:18

Het is zeker niet dat ik alle adviezen in de wind sla.
Al meerdere keren aangeven dat hier weg geen optie is.
Dat is niet mogelijk met het bedrijf.
Doordeweeks is er personeel en in het weekend niet. In het weekend even ertussenuit is dus geen optie.
Ik kan en wil mijn vriend niet overal mee opzadelen.

Werk wordt aan gewerkt, ik heb verschillende sollicitaties lopen en sta ingeschreven bij uitzendbureaus.

Het afgelopen jaar is er veel voorgevallen, ik kan weer op oude voet verder met schoonvaders maar dan is het wachten tot de bom weer ontploft.
Daar heb ik geen zin meer in, en is mijn besluit dat ik geen contact meer wil met mijn schoonvader.
Het is iedere keer een graatje erger geworden, en het is nu al te ver gegaan.

Mijn vriend laat zeker niet over zich heen lopen, hij heeft zijn vader al vaker afgeremd wat er dan in resulteert dat schoonvader een paar dagen boos is.
Voor mijn vriend is dit ook geen makkelijke situatie, niemand heeft hier voor gekozen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:23

098 schreef:
Voor mijn vriend is dit ook geen makkelijke situatie, niemand heeft hier voor gekozen.

Toch wel een beetje.. Je moet hier niet werken en je moet hier niet wonen en je vriend evenmin. Ik zou dat moeten eens los laten. Jullie kiezen ervoor om dit bedrijf te willen en om bij je schoonouders op het erf te wonen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:25

Nee hoor Ayasha. Ik zeg niet dat het ok is om mensen uit hun huis te zetten. Alleen dat het wel ok is om dit uiteindelijk van ze te vragen. Niet zo gek lijkt mij, aangezien het bedrijf van haar vriend is en niet meer van zijn vader.

TS, wat vind je van het idee om zijn moeder bij het verhaal te betrekken? Het lijkt mij dat jullie een gezamenlijk belang hebben?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:32

Bij vrienden weet ik dat zoon een huis in het centrum heeft en de dagelijkse leiding heeft over het bedrijf. Vader woont nog bij het bedrijf en die is stand by snachts etc. De bedoeling is dat ze over 2 / 3 jaar van huis wisselen. Dus hop, huis kopen en wisselen.. Op zeeeeeeer korte termijn!! (lekker makkelijk gezegd hé :P )

Ik heb destijds ervoor gekozen niet bij schoonouders op het erf te gaan wonen! De band is prima, maar elke dag bij elkaar over de vloer is mij ook een stap te ver.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:34

ik mag er niet aan denken op hetzelfde erf te leven als mijn schoonouders, dat overleeft mijn huwelijk niet, denk ik. _O- Of, de relatie tussen manlief en zijn ouders overleeft het niet, die kans is groter. :)
Zelfs niet in hetzelfde dorp.

Het idee van Daantjuh88 vind ik wel goed. :j Huis kopen en wisselen. :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:35

098 schreef:
Daar heb ik geen zin meer in, en is mijn besluit dat ik geen contact meer wil met mijn schoonvader.
Het is iedere keer een graatje erger geworden, en het is nu al te ver gegaan.

Mijn vriend laat zeker niet over zich heen lopen, hij heeft zijn vader al vaker afgeremd wat er dan in resulteert dat schoonvader een paar dagen boos is.

Met wat je nu stelt, breng je je vriend in een heel lastig pakket, je zet hem er gewoon tussenin. Dat is niet eerlijk naar je vriend toe en je maakt het hem hier alleen maar lastiger mee.

Anderzijds leest het alsof je vriend alleen maar aan het pappen en nathouden is. Hij komt ook niet met een structurele oplossing. Terwijl dat nu juist zijn taak is in dit geheel.
Vervolgens is jouw taak om hem hierin te steunen....

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:37

Ik vind het wel vreemd om je schoonouders te vragen wanneer ze denken te vertrekken. Het huis is er niet voor niks buiten gehouden. Dus om nu te gaan vragen of ze er over max 5 jaar uit moeten zijn is niet fair. Dat hadden ze moeten bedenken bij de overname. De woonruimte is opgelost, ze hebben wat boven de stal. Ik zou daar mijn plek maken en aan de buitendeur een knop maken, als een normale voordeur. Op die manier kan je schoonvader niet ongevraagd binnen komen.

Echter ik betwijfel of het probleem daarmee verholpen is. Jullie zijn kennelijk al te ver heen om het zo maar te zeggen dat ik denk dat de irritatie zal blijven. Dat je werk buiten het bedrijf zoekt is prima maar als je terugkomt en in de weekenden hoe zie het dan? Blijf je dan stug binnen? of moet je schoonvader in het weekend verplicht binnen zitten, omdat hij niet welkom is in de stal?

En als er straks misschien kleinkinderen komen hoe zie het dan? Mogen ze dan oppassen zodat jij kunt werken en in de weekenden je vriend kan helpen? Zijn ze dan ineens weer welkom? Wat gaan jullie doen als je schoonouders wat overkomt waardoor ze hulp nodig hebben. Aangezien jullie erbij wonen zal er veel op jullie aankomen.

Ik wil je niets verwijten of schuld aan praten, maar ik hoop dat je ook aan de toekomst denkt. Door dit alles is het misschien absoluut niet ideaal, maar misschien toch een idee om wat meer naar de positieve kanten van een huisje zoeken buiten het erf te kijken.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:40

TS, leef met je mee. Ook mijn vriend heeft een boerenbedrijf. Mijn schoonouders wonen op het bedrijf. Het is de bedoeling dat wij daar binnen een paar jaar gaan wonen. Ik heb mijn eigen huurhuis en in de praktijk woont mijn vriend bij mij (vooral in de avonden en nachten, overdag is hij op de boerderij). Heb geen ruzie met de schoonouders, maar no way dat ik het op bedrijf ga wonen als de ouders er nog wonen. Tot het zo ver is, houd ik lekker mijn eigen huis aan. In de praktijk zit vriendlief na het werk altijd bij mij. Alleen voor alarmen vertrekt ie 's nachts wel eens. Ik woon op 3 km van het bedrijf in het dorp en het is te doen. Ik denk dat je alleen zo tot rust komt.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:53

Zoals de situatie nu is gaat het niet goed komen. Dit gaat een keer zo escaleren. Ik kan me wel voorstellen dat het voor je schoonvader moeilijk is om het los te laten. Zijn levenswerk zit hier in. Je zelf wat loswringen van het bedrijf is al een goed idee, zo neem je toch wat afstand. Is er geen familielid of vriend die eens met hem kan gaan praten. soms willen ze van buitenstaanders die ze toch goed kennen makkelijker iets aannemen. En heb je wel eens overwogen om je vader een brief te schrijven. Hoe jullie er over denken, hoe jullie de toekomst zien, jullie relatie nu met je (schoon)ouders en in de toekomst. Op papier kan je heel veel kwijt. Het voordeel is ook de je de frustraties even van je af kan schrijven. Bovendien hoef je zo niet direct de confrontatie met hem aan maar geef je hem wel stof tot nadenken zonder dat hij direct in de aanval kan gaan.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:08

Wat mij betreft passen zijn ouders niet op onze toekomstige kinderen.
Het scheelt ook dat mijn vriend sowieso altijd thuis is.
Mochten we weg willen wordt het wat lastiger, maar ook dan wil ik geen beroep doen op zijn ouders.

Als mijn schoonouders hulp nodig hebben staat mijn vriend voor ze klaar.
Afhankelijk van de situatie ben ik er wel of niet.
ik ga ook niet eisen dat zijn ouders moeten vertrekken, dat heb ik van begin af aan ook aangegeven.

Ja mijn vriend heeft er voor gekozen om met het bedrijf door te gaan, door hem zijn ze er destijds ook mee begonnen.
Ja wij hebben er voor gekozen om bij het bedrijf te wonen, het is voor ons geen doen om niet bij het bedrijf te wonen.
Dus het is makkelijk om te zeggen dat we maar moeten verhuizen, maar in onze situatie niet te doen.

Mijn schoonvader heeft geen "taken" op stal. Dus hij moet verplicht binnen blijven? Nee.
Maar het zou mij meer rust geven als hij van stal weg zou blijven.

Nadeel is ook dat mijn schoonvader geen hobby heeft en er geen wil zoeken. Als hij wat ander tijdverdrijf zou hebben zou hij wellicht stal ook wat makkelijker los kunnen laten.

Mijn schoonvader heeft tegen andere wel gezegd dat hij er spijt van heeft van wat hij gezegd heeft, maar tegen mij niet. En ja, daar heeft hij de kans voor gehad.

Ik zou willen dat de situatie zo makkelijk op te lossen zou zijn.
Maar ik ben op, ik kan niet meer.
Ik slaap slecht, heb een chronische ziekte waardoor ik sowieso al altijd vermoeid ben. Maar ik ben ook iemand van het aanpakken, ben ontzettend graag samen met mijn vriend bezig op het bedrijf.

Er hebben al verschillende mensen tegen hem gezegd dat het beter is als ze zouden verhuizen, zijn zussen, onze voeradviseurs, mijn schoonmoeder wil ook weg.
Maar hij wil het absoluut niet, hij wil en kan niet loslaten.
En ja, dat is inderdaad ook moeilijk.
En we hebben er ook niks op tegen als hij ons soms advies geeft.
Als het zo allemaal zou gaan, zou het prima zijn.

Maar het is niet alleen advies geven. Als hij vind dat er wat moet gebeuren dan moet dat nu!
Zo is hij altijd geweest en dat zal ook niet veranderen.
Hij is gewend dat alles wordt gedaan zoals hij wil, ik trek mijn eigen plan, dat kan hij niet hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:11

Maar wat is je oplossing nu dan? Blijven jullie in patstelling staan?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:12

Ik zie hier vooral een hele foute afspraak die gemaakt is in het begin, toen vriend het bedrijf overnam:
Dat de ouders in het huis zouden blijven wonen.

Zowel ouders als vriend hadden kunnen weten dat het bij dergelijke bedrijven handig is als de eigenaar (vriend) op het bedrijf woont. Dus met de gemaakte afspraken is de plank compleet mis geslagen.

En nee, twee kapiteins op een schip werkt niet, in niet één bedrijf, ook al is er 1 gepensioneerd.

De beste tip die ik hier voorbij heb zien komen is een onafhankelijk persoon laten bemiddelen. Dit kan zo niet verder. Vriend kan niet elders wonen, ouders wel maar willen niet en TS word mesjokke van de situatie en de bemoeizucht.

Zoek hulp, allemaal, en kom tot een oplossing. Dit kan een relatie kosten en misschien wel een bedrijf als het escaleert.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:14

Ga eerste eens goed met je vriend om de tafel zitten.

En betreft oppas als het om vee gaat hoe zie jij je man/vriend oppassen op een jengelende kleuter/peuter als je aan het werk bent?

En de beste tip die iedereen bijna geeft neem een echt onafhankelijk persoon in de arm en ga rustig praten met hem en daarna bij elkaar om tot een oplossing te komen waar iedereen het in kan vinden.

En probeer uit je nu hele boze modus te komen en er echt open in te staan. Hoe is je relatie met je schoonmoeder?
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 27-05-16 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:16

Maar kan hij niet komen hobbyen op het bedrijf als hij er niet meer woont? Dat je zegt je bent elke dag welkom van 1 tot 5 ofzo. Dan neem je hem zijn "ding" niet af en hebben jullie meer rust. Ik snap best dat hij bang is om in een gat te vallen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:20

Palmera schreef:
Ik zie hier vooral een hele foute afspraak die gemaakt is in het begin, toen vriend het bedrijf overnam:
Dat de ouders in het huis zouden blijven wonen.

Zowel ouders als vriend hadden kunnen weten dat het bij dergelijke bedrijven handig is als de eigenaar (vriend) op het bedrijf woont. Dus met de gemaakte afspraken is de plank compleet mis geslagen.

En nee, twee kapiteins op een schip werkt niet, in niet één bedrijf, ook al is er 1 gepensioneerd.

De beste tip die ik hier voorbij heb zien komen is een onafhankelijk persoon laten bemiddelen. Dit kan zo niet verder. Vriend kan niet elders wonen, ouders wel maar willen niet en TS word mesjokke van de situatie en de bemoeizucht.

Zoek hulp, allemaal, en kom tot een oplossing. Dit kan een relatie kosten en misschien wel een bedrijf als het escaleert.

Helemaal mee eens. Hoe hadden jullie het überhaupt voor je gezien: overname maar oude eigenaar blijft er wonen. Das gewoon onmogelijk

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:20

lieveli schreef:
Maar wat is je oplossing nu dan? Blijven jullie in patstelling staan?

Er is nog geen oplossing.
Als ik een oplossing had zou ik het topic ook niet geopend hebben.
Er zijn veel dingen aangedragen.

ik ga kijken of ik volgende week bij de huisarts terecht kan.
Ik hoop dat ik dan zelf wat meer tot rust kan komen.