Moet/ zal ik eerlijk zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:03

Aangezien je al hebt aangegeven dat je niet in aanraking bent geweest met justitie en dat dat kan uitkomen met de VOG....
Zou ik het zelf erg betwijfelen of je nu eerlijk wil zijn of gewoon omdat je niet anders kan.
Ik zie het iig niet als direct open en eerlijk.

Je zal moeten accepteren wat je hebt gedaan en dat ondanks dat je er niet trots op bent (gelukkig) , niet proberen weg te stoppen alsof het niet is gebeurd.

Vertrouwen is zo weg, maar duurt erg lang om weer ipv te bouwen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:04

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:38

Fenne schreef:
Hoe zit dat dan met referenties? Een nieuwe werkgever kan toch informatie opvragen over het functioneren bij een bedrijf waar je eerder werkzaam was?

Het lijkt mij niet dat oude werkgever er iets over mag zeggen.
Hoogstens over het functioneren, dus werk hij hard etc.

Want dan kan na jaren en jaren steeds opnieuw gestraft worden.
Helemaal met de korte contracten van tegenwoordig wordt het steeds moeilijker om nog los te komen van iets wat lang geleden is gebeurd.

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:44

A3a1 schreef:
Fenne schreef:
Hoe zit dat dan met referenties? Een nieuwe werkgever kan toch informatie opvragen over het functioneren bij een bedrijf waar je eerder werkzaam was?

Helemaal met de korte contracten van tegenwoordig wordt het steeds moeilijker om nog los te komen van iets wat lang geleden is gebeurd.

Klopt, werkgever mag er niks over zeggen.
Maar in het verleden is dus gebleken dat dit wel is gebeurd, en helemaal niks over mijn harde werken of andere ervaringen is gezegd. Enkel en alleen dus dat ik dit gedaan heb.
Praat nu dan wel over 4 jaar terug hé! ;)
Laatst bijgewerkt door Kroki op 16-05-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:05

Dan zou ik echt juridisch advies inwinnen.

Je hebt je straf gehad, en dat was niet levenslang.

Dionnetjuuh

Re: Moet/ zal ik eerlijk zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:15

Inderdaad, ik zou eerst opzoek gaan naar juridisch advies voor je de mail verstuurd. Misschien loop je daardoor juist een kans mis, misschien zonder dat er om gevraagd mocht worden.

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:25

Kan uk hiervoor ook bij de rechtstelefoon.nl zijn?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:26

Ik zou er heel erg goed over na denken! Wie weet horen ze het later via via of via oud collega s of weet ik veel Hoe raar het balletje kan rollen en dan heb je weer een stempel op je hoofd! Het is helaas iets wat je voor altijd met je mee zal moeten dragen in de zoek tocht na werk! Maar zoals mijn moeder altijd zij wie zen kond Brand moet op de blaren zitten en het tegen deel kun je alleen maar bewijzen! Ik zou het wel heel erg prettig vinden dat ik als werk gever zelf besluit wat te doen met de info.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:26

A3a1 schreef:
Fenne schreef:

Je mag bij een referentie gewoon om de reden van ontslag vragen hoor, waarom zou de de oude werkgever daar niet eerlijk over mogen zijn?

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:33

Ik zou ook eerst juridisch advies inwinnen. Het zou idd niet zo mogen zijn dat TS levenslang krijgt voor iets waarvoor ze al gestraft is. Het zou heel vervelend zijn als ze door praatjes van derden in de problemen zou komen en geen eerlijke kans krijgt. Ik hoop echt dat ze die kans wel krijgt!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:43

Wolkje schreef:
Palmera schreef:
Maar als ik na, voor mijn part vijf jaar, erachter kom dat je je verleden hebt verzwegen (= niet eerlijk zijn) zal ik je eruit gooien. Dat betekend imo namelijk dat je al tijdens je sollicitatie ervan uit bent gegaan dat vertrouwen een kadootje is en je het niet nodig vind dat je werkgever weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. En dat is pas voor mij een reden om je eruit te knikkeren.

En op basis van wat ga jij die goede werknemer er dan uitgooien?

Dat was precies hetzelfde wat ik dacht.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 16-05-16 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:47

Het spreekwoord van de leugen nog zo snel , de waarheid achterhaalt hem wel geld ook hier. Ts, ik denk dat je het enigste juiste kunt doen wat je zelf aangaf. Morgen kijken of je een verklaring van goed gedrag kunt krijgen (ook afhankelijk of je in hetzelfde beroep terugkeert) en zeker de P en O op de hoogte stellen van dit feit. Komt het namelijk later uit dan ben je vaak echt de pineut. Je komt dan gewoon onbetrouwbaar over en met een beetje pech word je dan meteen er uitgeknikkerd.

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 17:10

Ik ga morgen gewoon eventjes de gemeente bellen, en met de vraag of het invloed heeft op de VOG en of ze die wel nodig hebben.

En het FAD. Vanuit daar maak ik de beslissing, al denk ik dat ie voor 99% wel al duidelijk voor me is.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:19

Hoe moeilijk het ook is zou ik gewoon eerlijk zijn. Je zegt immers zelf al dat je er spijt van hebt gehad en als je dat erbij verteld klinkt het ook al een stuk anders. Zo vertel je de waarheid (ben je een eerlijk persoon)en laat zien dat je van je fouten leert. Daarbij was het voor het bedrijf een veel hardere klap als ze achteraf de waarheid horen. Dan is de kans groot dat ze je als nog op straat zetten.
Ik zeg niet dat het makkelijk is om eerlijk te zijn, maar eerlijkheid duurt het langst!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:26

Kroki schreef:
Bedankt voor de reacties.
In de mom van: Eerlijkheid duurt het langs, waar ik zelf erg achter sta, omdat ik dat zelf ook heel graag zou willen.
En ik nu nog misschien op tijd ben, om alsnog eerlijk en open te zijn.
Wie weet vinden ze dit wel heel moedig, ga ik toch een mail opstellen.

Als je besluit het te vertellen zou ik dat zeker niet per mail doen. Wat zwart op wit staat kan je nog lang(er) achtervolgen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:39

Sleeper schreef:
Kroki schreef:
Bedankt voor de reacties.
In de mom van: Eerlijkheid duurt het langs, waar ik zelf erg achter sta, omdat ik dat zelf ook heel graag zou willen.
En ik nu nog misschien op tijd ben, om alsnog eerlijk en open te zijn.
Wie weet vinden ze dit wel heel moedig, ga ik toch een mail opstellen.

Als je besluit het te vertellen zou ik dat zeker niet per mail doen. Wat zwart op wit staat kan je nog lang(er) achtervolgen.

Goede tip. Daarnaast weet je niet wie de mailbox waar je naartoe allemaal leest. Stel dat dit bedrijf het geen probleem vind, maar een medelezer van deze mailbox rondbazuint wat jij gemaild hebt.
Dat is geen lekker begin.

Kijk eens of je gemeente een juridisch loket heeft. Die zijn beter op de hoogte van wat mag of niet. Je mag bijvoorbeeld liegen als je gevraagd wordt of je een kinderwens hebt. Misschien is dit ook wel zoiets.

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 17:46

Snap ik, denk het alleen niet hoor Dammie. Heb wel een mailadres van PZ.

Zat eventueel ook nog te denken aan een brief t.a.v die persoon. Alleen weet ik niet hoe die heet. :')
Maar dit is misschien net ook zoiets als via mail?

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:00

Lastige situatie dit. Ik snap beide kanten. Waarom wel en niet vertellen.

Waar ik dan vooral benieuwd naar bent is hoe het wettelijk zit. Mag dit gevraagd worden.

Ik weet dat een kinderwens en zwangerschap niet verplicht is te melden en ze dit ook niet mogen vragen. Net als ziekte verleden en zo.

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 18:05

Ja alleen vind ik dit persoonlijk niet te vergelijken met deze situatie.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:06

Dit is een lastige kwestie.. Aan de enne kant zou ik als werkgever mensen die met zoiets solliciteren op de no go stapel leggen (genoeg mensen die dit soort dingen niet hebben gedaan) maar ik als werkgever zou zeker not amused zijn als ik erachter zou komen dat je toch zoiets gedaan hebt en je dit niet verteld had, je schaadt dan toch eigenlijk meteen al de relatie tussen werkgever en jezelf.. :(:) .

Ik zou het wel eerlijk vertellen, hoe moeilijk, lastig en twijfelachtig ook, en hopen dat de werkgever iemand is met een goed hart en je een kans wil geven als je er eerlijk en open over bent..
Het is toch een beetje kiezen uit 2 kwaden.. :=

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:18

Kroki schreef:
Ik ga morgen gewoon eventjes de gemeente bellen, en met de vraag of het invloed heeft op de VOG en of ze die wel nodig hebben.

En het FAD. Vanuit daar maak ik de beslissing, al denk ik dat ie voor 99% wel al duidelijk voor me is.

ja heeft invloed, zoals ik eerder uitlegde heb je gewoon een strafblad, er is immers door een rechter een straf bepaald voor jouw vergrijp.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:24

Een werkgever mag, indien het niet relevant is voor je functie, eigenlijk niet vragen of je in aanraking bent gekomen met politie en justitie.

Vragen naar een VOG mag wel en het zou goed kunnen dat je die nu niet krijgt. Los daarvan is er ook nog de mogelijkheid dat de organisatie toegang heeft tot het register en daardoor zelf al kan zien dat je geregistreerd staat. Je kunt eigenlijk niets doen dat niet nadelig is, maar je kunt wel proberen de schade te beperken door open kaart te spelen.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 16-05-16 18:51, in het totaal 2 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:43

Kroki schreef:
Ja alleen vind ik dit persoonlijk niet te vergelijken met deze situatie.

Nou wat geprobeerd wordt je duidelijk te maken is:
Wat mag wettelijk gevraagd worden en wat niet. Of waar hoef je geen antwoord op te geven.
Dat kunnen juist die vragen zijn.

Maar misschien vind je jezelf nog niet genoeg gestraft?
Heb je een hekel aan jezelf....dan wordt het tijd Hulp te zoeken zodat je jezelf weer in de ogen kunt kijken.

Als het goed is komt al het relevante uit vog naar voren.
Dus waarom de vraag stellen?
Dan moet 'HIJ' iets in de vog laten vragen.

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:10

Ik kan me prima in mn zelf kijken hoor. Snap het punt wel. Maar on dan te zeggen dat ik misschien vind niet genoeg gestraft te zijn?

Totaal ook geen hekel aan mezelf. Ja dom van mezelf dat ik ooit deze actie heb uitgevoerd.

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:11

danzzz schreef:
Kroki schreef:

ja heeft invloed, zoals ik eerder uitlegde heb je gewoon een strafblad, er is immers door een rechter een straf bepaald voor jouw vergrijp.

Ja maar ik bedoel meer qua functie. Omdat ik niet met geld in aanmerking kom met deze functie.