Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Gianti schreef:Maar hebben jullie zelf door als iemand hulp nodig heeft? Mensen kunnen het niet ruiken, dus niet vreemd als je moet vragen
Kinke schreef:Gianti schreef:Maar hebben jullie zelf door als iemand hulp nodig heeft? Mensen kunnen het niet ruiken, dus niet vreemd als je moet vragen
Dat vind ik dus de omgekeerde wereld, ik vind het niet meer dan normaal om dan hulp aan te bieden
Kinke schreef:Je snapt me niet verootjo, heeft helemaal niets met voelsprieten te maken maar met vanuit jezelf behulpzaam zijn. Ik ben geboren en getogen op het platteland, misschien heeft het daar mee te maken? Noaberhulp e.d. Hier help je elkaar gewoon, en niet alleen als iemand het vraagt. Voor mij is het niet meer dan normaal om hulp aan te bieden. En bij vrienden werkt dat in mijn ogen nog extra sterk.
. Je kunt (en mag imo
) niet zo maar vanuit gaan dat iedereen hulp aanbiedt uit zichzelf. Ik heb dat soort dingen ook niet altijd in de gaten maar ben altijd bereid te helpen indien nodig hoor. Weten wij veel in hoeverre TS duidelijk is?
. Maar sommige mensen staan er gewoon niet altijd zo bij stil. Heeft niets te maken met ik of wij. En dat is ook helemaal niet erg. Misschien staan juist deze mensen wel als 1e en het vaakst bij TS op de stoep als ze het zou vragen. Het een is niet beter dan een ander. Het 'veroordelen' dat een ander het wellicht niet meteen uit zichzelf zou aanbieden maakt deze maatschappij ook steeds harder en individualistischer denk ik
.
.
elenaMM77 schreef:ik lees hier toch aardig wat over familie/vrienden..
Maar is dat niet juist kenmerkend voor de individualistische maatschappij,
want dan ben en blijf je afhankelijk van mensen die dan ook maar net in de buurt moeten wonen..
Een sociale maatschappij, in mijn ogen, kenmerkt zich juist doordat mensen hun buren kennen.
Een goede buur is beter dan een verre vriend is niet voor niets een spreekwoord.
als je goede vrienden of familie toevallig dichtbij woont, ontslaat dat je niet, in mijn ogen van goede contacten met je buren.. Want het kan zijn dat je buren niet zo gelukkig zijn of zo'n ruime familie of vriendenkring bezit als jezelf..
de sociale maatschappij begint vooral bij jezelf, als je geen tijd en energie wilt steken in je woonomgeving, waarom zijn we dan verbaasd als uit die directe omgeving geen hulp komt als je die nodig hebt, of dat ze van niets weten?
Voor TS is dat nu even mosterd na de maaltijd.. Maar eenmaal opgeknapt, zou ik toch aanraden wat tijd te investeren in de mensen in je directe omgeving, zodat je niet afhankelijk hoeft te zijn van vrienden/collega's/ familie, maar er een socialere buurt ontstaat. En wees duidelijk anar de vrienden in je omgeving wanneer je hulp nodig hebt, anders weten ze alleen dat er wat mis is, maar gaan ze er misschien vanuit dat je het wel redt, of dat je er wel om zult vragen.
Ik bezocht vrienden maar ook klasgenoten waar ik weinig mee deed een bezoekje in het ziekenhuis....(dit was tijdens mijn middelbare schooltijd en studietijd). Ik krijg gewoon het idee dat de meeste mensen zich niet meer geroepen voelen en denken: oh dat doet een ander wel. Maar als we allemaal zo gaan denken...?
*al moet ik dagelijks 2 uur helpen dan deed ik het voor mijn vriendinnen*
. Ze voldoen alleen niet aan jouw verwachtingspatroon en dat is inderdaad jammer. Jij hebt dan ook nog eens de enorme pech dat je geen familie in de buurt hebt. En ik denk dat je gewoon om hulp moet vragen . Misschien sta je er dan juist weer versteld van hoeveel mensen zich aanbieden. Ik zie soms hulpoproepjes voorbij komen en het komt zelden voor dat er dan geen hulp wordt aangeboden.
. Niet iedereen zit er op te wachten om het dier van een ander te verzorgen... dnieSz schreef:Ik lees dat mensen zeggen dat het deels komt omdat je mischien een klein netwerk hebt maar ik zelf heb geen klein netwerk maar als het op mijn katten verzorgen aankomt als ik op vakantie ga is er ook opeens niemand thuis, mensen zijn gewoon erg met hunzelf bezig, wat ik deels ook begrijp heb zelf ook een druk leven met katten paarden werk ect.