Pubers van nu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:52

onbarefeet het is toch echt handig als ze ergens heen gaan of naar school fietsen op hun 12e dat ze iets hebben, helemaal als de school ook digitaler is. Kahoot of zo. Je kunt ook zelf grenzen stellen de eerste paar jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:56

onbarefeet schreef:
Dat kan wel zo zijn, maar als ik later kinderen heb ga ik ze zeker niet voor hun 12e allemaal eigen tablets/smartphones geven (ook i.v.m. alle straling die ervan af komt) :o

Ze hoeven ook geen eigen te hebben maar in vrijwel elk huishouden is wel een tablet of smartphone oid te vinden. Ik weet niet hoe oud je bent, maar tijden veranderen. Wie weet hoe de wereld eruit ziet tegen de tijd dat jij kinderen hebt? Misschien is een tablet dan wel verplicht op school en schrijven ze niet meer in schriften en gebruiken ze geen boeken maar staat alles op de tablet ;) tijden veranderen enorm snel.
Een smartphone op de middelbare school is echt een must, alle klasseninfo gaat via de groepsapp.

En straling komt ook gewoon van je wifirouter af, van je tv, van je draadloze decttelefoon, van je mobiele telefoon, van je magnetron. Dus daarom hoef je een tablet of smartphone niet te laten.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-04-16 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:57

Vraag me altijd af of kinderen wel schrijven kunnen , alles moet maar digitaal . De krijtborden weg , de digiborden in . Schriften weg en de tablets erin

Vond de tv met videokar halen altijd het leukste :')

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:57

xniieeenke schreef:
onbarefeet het is toch echt handig als ze ergens heen gaan of naar school fietsen op hun 12e dat ze iets hebben, helemaal als de school ook digitaler is. Kahoot of zo. Je kunt ook zelf grenzen stellen de eerste paar jaar.

Er staat 'smartphones', voor bereikbaarheid kun je ook een niet-smartphone (heeft dat een naam?) hebben. Daarnaast vind ik het huidige schoolsysteem echt verschrikkelijk dus dat zal hem sowieso niet worden, tenzij het tegen die tijd enorm verbeterd is natuurlijk :)

Edit:

verootjoo schreef:
onbarefeet schreef:
Dat kan wel zo zijn, maar als ik later kinderen heb ga ik ze zeker niet voor hun 12e allemaal eigen tablets/smartphones geven (ook i.v.m. alle straling die ervan af komt) :o

Ze hoeven ook geen eigen te hebben maar in vrijwel elk huishouden is wel een tablet of smartphone oid te vinden. Ik weet niet hoe oud je bent, maar tijden veranderen. Wie weet hoe de wereld eruit ziet tegen de tijd dat jij kinderen hebt? Misschien is een tablet dan wel verplicht op school en schrijven ze niet meer in schriften en gebruiken ze geen boeken maar staat alles op de tablet ;) tijden veranderen enorm snel.
Een smartphone op de middelbare school is echt een must, alle klasseninfo gaat via de groepsapp.

En straling komt ook gewoon van je wifirouter af, van je tv, van je draadloze decttelefoon, van je mobiele telefoon, van je magnetron. Dus daarom hoef je een tablet of smartphone niet te laten.

Om even duidelijk te zijn: ik wil later graag off-the-grid gaan leven met zo min mogelijk elektrische apparaten e.d. :D
Laatst bijgewerkt door onbarefeet op 25-04-16 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:58

onbarefeet schreef:
xniieeenke schreef:

Er staat 'smartphones', voor bereikbaarheid kun je ook een niet-smartphone (heeft dat een naam?) hebben. Daarnaast vind ik het huidige schoolsysteem echt verschrikkelijk dus dat zal hem sowieso niet worden, tenzij het tegen die tijd enorm verbeterd is natuurlijk :)

Dan loop je alle klasseninfo mis, want die gaat compleet via de groepsapp ;) als het eerste uur uitvalt, appt de school, klassenmentors delen info via de app... Een smartphone is een must voor de middelbare scholier.

Anoniem

Re: Pubers van nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:01

Belachelijk := , ik ben zo allergisch voor groepapps . Als ik wil dat mijn puber alleen een bel telefoon heeft dan so be it , je word gewoon gedwongen mee te gaan

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:02

Je word niet gedwongen maar het is toch iets wat je het liefste wel hebt, tijde veranderen en verander je niet mee dan is dat geen wereldramp maar wel onhandig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:05

Rebecca schreef:
Belachelijk := , ik ben zo allergisch voor groepapps . Als ik wil dat mijn puber alleen een bel telefoon heeft dan so be it , je word gewoon gedwongen mee te gaan

Tijden veranderen, tuurlijk moet je mee in deze tijd ;) jouw ouders zijn waarschijnlijk niet met computers opgegroeid, zou wat wezen als zij hadden gezegd 'een computer vinden wij niet nodig voor onze puber'. Had je al je schoolwerk met de hand mogen schrijven of ergens anders.

Het is mi compleet logisch dat scholen ook gebruik maken van apps. ik weet niet of het er al is, maar over een tijdje kun je je cijfers checken op de schoolapp, zie je je rooster op de schoolapp en dus gelijk de roosterwijzigingen, inschrijven voor activiteiten. Je kunt het je puber echt niet aandoen geen smartphone te hebben alleen maar omdat jij het niet gewend bent om dat te hebben toen je puber was :=

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:06

Ik denk vooral dat het voor het kind zelf vervelend zou zijn om van de ouders geen smartphone te hebben. Ik denk in de huidige maatschappij dat je dan erg snel buiten de boot valt omdat je gewoon heel erg veel mist. School, vrienden, uitjes allemaal via de telefoon.

Overigens zijn ze wel bezig met de social media om de leeftijd te verhogen naar 16+ :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:07

onbarefeet schreef:
Om even duidelijk te zijn: ik wil later graag off-the-grid gaan leven met zo min mogelijk elektrische apparaten e.d. :D

Dan kun je dat beter doen in hartje Afrika lijkt mij, hoe ga je dat in NL precies vormgeven? Of geef je je kids dan thuisonderwijs?
Alles wat je in NL moet regelen moet tegenwoordig digitaal, dingen met de overheid, belasting, geldzaken... Etc.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:09

verootjoo schreef:
Rebecca schreef:

Tijden veranderen, tuurlijk moet je mee in deze tijd ;) jouw ouders zijn waarschijnlijk niet met computers opgegroeid, zou wat wezen als zij hadden gezegd 'een computer vinden wij niet nodig voor onze puber'. Had je al je schoolwerk met de hand mogen schrijven of ergens anders.

Het is mi compleet logisch dat scholen ook gebruik maken van apps. ik weet niet of het er al is, maar over een tijdje kun je je cijfers checken op de schoolapp, zie je je rooster op de schoolapp en dus gelijk de roosterwijzigingen, inschrijven voor activiteiten. Je kunt het je puber echt niet aandoen geen smartphone te hebben alleen maar omdat jij het niet gewend bent om dat te hebben toen je puber was :=

Ja, die dingen bestaan allemaal inmiddels, er kan zelfs huiswerk opgegeven worden via die apps. Het is helaas nog niet foutloos, heb vaak genoeg dat de rooster-app het begeeft of niet goed ingevuld is, dan sta je daar aan de totaal verkeerde kant v.d. school :')

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:12

Dat kinderen op jonge leeftijd al heel goed overweg kunnen met tablets, computers etc is alleen maar juist supergoed; we zitten in een maatschappij waar dingen steeds meer om die pc draait; wat wordt tegenwoordig tenslotte niet door een computer aangestuurt?
Dus laat ze daar maar goed mee om kunnen gaan; is alleen maar een goede ontwikkeling voor later als ze volwassen zijn en serieus met computers moeten werken. Hoe beter de computerskills hoe beter de baan die ze later gaan krijgen (in theorie dan toch) en dat is toch wat je als ouder wil; dat je kind een goed betaalde baan kan krijgen.
Is aan de ouders om een goede balans te vinden tussen tijd achter de computer en lichamelijke beweging; als je dat vanaf het begin goed aanstuurt en duidelijke regels over stelt, zitten ze heus niet hele dagen naar een scherm te staren.

Maar dan moet je de tv en computer niet als kinderoppas gebruiken (en voor er moeders gaan steigeren; nee ik zeg zeker niet dat alle ouders dat doen). Even een voorbeeld; vrienden van ons hebben 2 kinderen; oudste is nu 17, de jongste is nu 11. Moeders heeft vroeger de oudste altijd toen die nog heel jong was achter de pc gezet, want tja; zelf wou ze ook de hele dag een beetje niksen (dit is niet verzonnen of overdreven btw), dus de kleine moest maar bezig worden gehouden door iemand of iets anders; de pc dus. Hele dagen gamen, hij was toen 4 (ja echt!!). Dit is jaren zo gegaan. Kleine jongetjes worden groter en kunnen zich zelf wel vermaken, maar ja; al jaren gewend om achter die pc te zitten. Toen hij 14 was liep ze te klagen dat hij zoveel achter de pc zat. Tja jullie snappen dat ik toen ook dacht; ja dat is ook wel je eigen schuld he, toen hij klein was vond je het maar wat handig om hem daar hele dagen achter te zetten zodat jij zelf in alle rust een beetje kon bankhangen. Moet je nu niet gaan klagen.
Overigens heeft ze dr lesje er wel van geleerd want met de jongste heeft ze het een stuk verantwoorder aangepakt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 00:38

zo ik heb even bijgelezen en ik vind het erg intereresant wat er allemaal geschreven word. En ook leuk hoe er nu tegen aan gekeken word. Zelf stond ik altijd te vissen aan de sloot ging nooit uit ja een schoolfeest dan. En verder heft het een tijd geduurd voor ik wel eens uitging waarbij ik ook nog amper dronk, eigenlijk gewoon heel braaf. Ik heb wel toen ik wat ouder was een tijd met twee jonge meiden opgetrokken en wat die uitvraten er ging een wereld voor mij open en ik heb mij er vaak over verbaasd dat dat gewoon maar kon en goed ging meestal dan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:57

Sammie schreef:
Oh ja wel.. De telekidsgeneratie (de dertigers van nu), de patatgeneratie (de circa twinters van nu - hebben nooit tegenslag gehad, want opgegroeid met enkel welvaart). De naam van de huidige pubergeneratie ben ik even vergeten, maar die was weinig positief. Teveel gepamper waardoor ze niet om kunnen gaan met tegenslag. En meest recent is de wifigeneratie ook al genoemd. Die is positiever :)

Mensen hebben de neiging om 'vroeger' te idealiseren. Is ooit een heel interessant stuk over verschenen waarom we dat doen.

De 'applausgeneratie'??
Maar toch…opvoeden verandert wel, denk niet dat het vroeger voorkwam dat een ouder een leerkracht in elkaar kwam meppen als kind op school de consequenties van zijn gedrag moest ondergaan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:02

Jennyj01 schreef:
Nou ik had echt geen tijd om hele vakanties te chillen hoor. Veel te veel te doen. Altijd onderweg. Mijn neefjes zitten hele vakanties op de bank.

No way dat ik op mijn luie krent mocht zitten in de vakantie. Mijn vader had dan juist een waslijst aan klusjes voor ons. Hetzelfde met uitgaan, op zaterdagavond op stap, dan op zondag gewoon op de normale tijd uit bed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:05

Kinke schreef:
De 'applausgeneratie'??

yes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:06

Ik ben vrij opgevoed , maaar was ook geen land met mij te bezeilen in mijn puber jaren . Met 4 uur school in de week en meer niet lag ik bijna altijd op bed

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:15

De ene puber is de andere puber niet en dat was vroeger natuurlijk ook het geval. Ik ben zelf 18 jaar en dus officieel net 'puber-af' maar ik heb nooit last gehad van een puberteit en had ook geen behoefte aan drank, drugs, uitgaan, rellen, o.i.d. en was ook niet erg beïnvloedbaar door vrienden/vriendinnen die dit wel deden. Als ik echter naar mijn jongere broertje kijk, zie ik echt een wereld van verschil en wordt er gedronken, gerookt en gaan ze bijna wekelijks naar clubs e.d. Omdat wij zo verschillend zijn, wordt dat nog wel eens besproken met familie en dan blijkt dat bepaalde mensen in mijn familie net zoals mijn broertje waren, terwijl mijn vader net zo'n 'puber' als ik was.

Door het internet en sociale media komt alles nu alleen een stuk sneller en vaker naar buiten waardoor het lijkt alsof er meer en ergere dingen gebeuren en gedaan worden, maar als ik verhalen hoor over de puberteit van familieleden dan gebeurden deze dingen 'vroeger' dus ook wel degelijk en gingen dingen soms nog wel verder dan dat ik tot nu toe heb meegemaakt.

Ik vind ook niet dat je alle pubers over één kam kunt scheren en kunt zeggen 'de pubers van nu gaan veel verder' of iets in die trant. Een aantal pubers zullen misschien met nieuwe, heftige dingen komen, maar ik denk dat het gros van de pubers niet veel 'erger' is dan de pubers van jaren geleden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:11

Pubers veranderen niet. Wel de omgeving waarin ze opgroeien, en de eisen die aan ze gesteld worden.

Asocialen zijn van alle tijden. Criminele pubers met een veel te grote bek zijn van alle tijden. Lieve pubers die zich uit de naad werken zijn ook van alle tijden. Niets nieuws onder de zon dus. Maar wat betreft muziek en kleding zie ik de laatste tig jaar weinig schokkends voorbij komen. Waar ik nog heavy metal kon opzetten om mijn ouders de gordijnen in te krijgen (of hardcore techno, of iets dergelijks, succes verzekerd!) hoor ik eigenlijk nooit meer iets waarvan ik denk "wat een takkeherrie, hoe KAN je daarnaar luisteren". Net zoals met kleding. Wij droegen op school heel wat blotere kleding dan nu de norm is (en waar men zich nu druk over maakt... Diegenen zijn vast vergeten wat destijds in de mode was, wij zaten in de zomer gewoon in strandkleren in de klas). Naveltruitjes? Check. Hele korte broeken, amper meer dan een onderbroekje? Check. Rokjes die tot net onder je bil kwamen? Check. Topjes waar je zo mee door kon naar het strand? Check. Veel te veel make-up in kleuren die je eigenlijk helemaal niet kon hebben? Check. Het willen shoqueren, het afzetten tegen de vorige generatie doet de huidige generatie juist door ultiem braaf en netjes te zijn.

Het enige dat echt veranderd is, is de omgeving waarin de pubers van nu opgroeien en waar ze allemaal wel niet aan moeten voldoen, en dat alles wat ze doen in elk geval voor de eerst komende behoorlijk lange tijd vastgelegd, openbaar gemaakt en bewaard wordt.

Ik vind pubers van nu trouwens gemiddeld genomen veel netter en braver dan toen ik puber was, zo'n 25 jaar terug. Gemiddeld genomen krijg ik de indruk dat ze veel beleefder zijn dan toen ik puber was, veel braver zijn. De meesten zijn zich goed bewust van dat ze in een tijd opgroeien waar kleine (en minder kleine) fouten ze heel erg lang nagedragen kunnen worden en dingen die normale pubers doen als ze 13, 14 jaar oud zijn consequenties kunnen hebben voor de rest van hun leven. Dingen waar mijn generatie zich geen zorgen om hoefde te maken. Niet alleen omdat er amper iets vastgelegd werd (er bestonden wel handycams, maar die waren duur en de cassettes ervoor nog veel duurder, daar ging je voorzichtig mee om en bovendien was er geen groot platform om de filmpjes te verspreiden), maar omdat er sowieso minder eisen aan onze generatie gesteld werden. Er was veel meer ruimte voor het individu en indiviuele ontwikkeling. Er was het besef dat een kind van 14 die iets (ernstigs) uitvreet toch echt een kind is, of puber, in de manier van denken. Er was (veel meer) ruimte om af te wijken van de, inmiddels wel heel strak vastgelegde, norm.

En van mij mogen we best terug naar een tijd waarin er minder eisen aan steeds jongere kinderen gesteld worden en je nog fouten mocht maken zonder angst te hebben daar de rest van je leven op te worden aangekeken. Lijkt me veel gezonder. Maar dat staat los van de jeugd van tegenwoordig, want die is toch echt gemiddeld genomen braver, liever en netter dan vroegah. En dan heb ik het niet over de rotte appels. Maar die zijn ook niet rotter dan ze vroeger waren. Ze hebben alleen andere middelen tot hun beschikking gekregen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:21

Kan zijn dat mensen nu wat meer bedekt zijn, maar ik vind dat logisch gezien er nogal nare intieme dingen gebeuren soms.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:24

Die gebeurden vroegah ook al, op minstens dezelfde schaal. Alleen was het toen minder breed bekend.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:00

Rebecca schreef:

Je puber zal daar toch last van krijgen.
Hij zal niet alleen informatie uit de groepsapp missen, maar hij zal ook niet in de elo kunnen en roosterwijzigingen en nieuw ingevoerde cijfers etc missen.

Ik werk in het onderwijs en word soms stapelgek van die leerlingen die verslaafd zijn aan hun mobieltje, maar ik ben ook de eerste die moet toegeven dat het echt wel handig, zo niet bijna noodzakelijk is in het middelbaar onderwijs.
Daarbij wordt internet ook steeds vaker gebruikt binnen de lessen en is het handig als een leerling daar zijn telefoon dus voor kan gebruiken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:04

Dan regelen ze dat maar lekker op school :') In de vorm van een tablet of weet ik het wat. Geen smartphone tot ze het zelf kunnen betalen.

Hilarisch.. Tijdens mijn school periode waren telefoons absoluut niet toegestaan. Als ze gezien werden moesten ze ingeleverd worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:04

Enige dat anders is, is de digitalisering. En dat heeft voordelen en nadelen. Maar de algemene hersenontwikkeling zal niet echt anders lopen dan van een puber 40 jaar geleden.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:07

Ik kan mezelf ook wel redelijk en terror puber noemen :D althans, niet meer

Ik woonde inderdaad in mijn telefoon en zat hier ook in elke vrije seconde op. Ik heb redelijk strenge ouders (maar rechtvaardig) die ook helemaal niet into de telefoons zijn. Ik heb ADHD en hierdoor vang ik prikkels heel snel op en kan ik dit niet goed verwerken. Ik leerde nooit, maakte nooit huiswerk, deed niet wat me gevraagd werd of vergat het en ik loog alles bij elkaar (dit was alleen thuis, bij andere mensen liet ik zien dat ik wel een goed opgevoed kind was). Mijn ouders beweerde dat dit allemaal door mijn telefoon kwam die te veel prikkels gaf, en ik ontkende dit natuurlijk.

Totdat mijn moeder er helemaal klaar mee was en mijn telefoon heeft afgepakt voor een tijdje. Ik voelde mezelf rustiger in mijn hoofd, deed wat me gevraagd werd, haalde opeens erg goede cijfers op school en werd ook weer gezelliger in huis, mama vond het weer leuk om te gaan shoppen met me of naar de bios te gaan. Nu ik mijn telefoon weer terug heb heb ik helemaal geen drang meer naar dat ding, ik Whatsapp nu alleen nog als het nodig is of als ik gewoon lekker tijd over heb. Ik ben me echt schuldig tegenover mijn ouders gaan voelen wat zij wel niet allemaal te verduren van mij hebben gehad