"Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:11

Het is toch ook niet vreemd dat mensen met paarden langer thuis blijven wonen. Als je tegen niet paarden mensen vertelt dat je zeker 450-500 in de maand kwijt bent aan je sport, dan verklaren ze je voor gek. Daar heb je een hypotheek voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:12

Ik zit nog niet in de situatie 20+ers, ik word dit jaar 19, maar heb hier al wel over nagedacht.

Mijn paarden zijn gelukkig geen probleem als ik het huis uit ga, ze staan aan huis dus mijn ouders willen er wel voor blijven zorgen, mogelijk dat ik dan een bedrag per maand betaal voor pension of iets dergelijks. Ik studeer nu nog, heb nog drie jaar te gaan, hopelijk heb ik daarna een fulltime baan en kan ik binnen een jaar het huis uit. :)

Ik studeer dicht bij huis, waardoor het voor mij niet nodig is om op kamers te gaan. Zonder studiefinanciering was dat voor mij ook niet haalbaar.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:22

Ik zit in die situatie, maar ook omdat ik geen huurhuis wil en direct in een huis (geen appartement) wil en naast een hypotheek daar eerst voor wil sparen. Ik spaar nu, heb m'n paarden, kan nog reizen waar mijn dromen liggen(veel meer drang voor de wereld zien dan op mezelf wonen) en heb het heel goed thuis. Natuurlijk wil ik ook wel op mezelf en de doelstelling is dat ik dat in 2 jaar ook doe. Een hypotheek in je eentje is gewoon bikkelen, daarom eerst sparen voor een droomhuisje. Ja als ik geen paarden had ging dat wel heel wat sneller, maar dan zou ik een stuk ongelukkiger zijn.

Picassox

Re: "Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:24

Ik heb overigens hetzelfde als wat Nessie zegt: ik maak ook grote en lange reizen, en dat heeft voor mij meer prioriteit dan een huis kopen/huren. Ik ga aanstaande zomer ook 2 maanden reizen en moet daarbij mijn twee paarden in training zetten. Ook een duur grapje dus!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:27

Heb ik ook gedaan :j dankzij het thuiswonen en ook mijn man die thuiswoonde hebben wij zo goed kunnen sparen dat wij een huis hebben gekocht en die volledig opgeknapt van ons spaargeld. Hypotheek is laag omdat het een opknapper was en nu hebben wij veel overwaarde. Met dank aan het thuiswonen!

En ook mooie vakanties gehad, nu met eigen huishouden is het gedaan met vliegvakantie in het hoogseizoen in een mooi hotel aan de boulevard en hallo camping haha

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:37

Ik snap de nieuwsgierigheid. Ik zelf ben 17, dus alleen wonen en onafhankelijkheid was voor mij niet vanzelfsprekend maar heb vorig jaar wel moeten kiezen tussen studeren in de grote stad (op internaat) en mijn paard, ik heb gekozen voor mijn paard, heb mijn jaar afgemaakt met heen en weer reizen (Ja dit was verschrikkelijk stressen, zeker met een paard), maar studeer nu dichterbij. Als ik naar de unief ga zal dit ook weer moeten, terwijl mijn vrienden dan op kamer gaan. Hoewel nu een vriendin van me (iets ouder) nu alleen is gaan wonen, moet ze een van haar paarden weg doen omdat het financieel heel krap komt, en heeft 2 baantjes… Ik denk dat je zoals hierboven gewoon dingen moet kiezen, en opofferen, ik zou ook veel liever veel reizen dan in mijn begin de 20 al alleen te gaan wonen, liever van mijn leven genieten en sparen voor ik huisje-boompje-beestje begin, en waarschijnlijk ben ik een snotneus om dit te zeggen haha :P

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:45

Ben 27, huis, alleen en paard.
Woon er nu 2 jaar en 1 jaar verbouwd.
Heb een vaste baan, verdien ook geen dikke pegels. In het begin wel ff knabbelen, gaat nu meer dan prima.

Maargoed, had ook niet gekunt. Veel geluk gehad en super goedkoop huisje kunnen kopen en opknappen.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:49

Ik ben 22, ben op mijn 19e op kamers gegaan. Doordeweeks zorgt mijn broertje voor mijn paardjes.
Het is soms behoorlijk schipperen tussen mijn ouders en mijn thuis en qua geld is het soms een aardige opgave. Maar ik heb het geluk dat ik goedkoop huur en ik heb het er graag voor over.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:53

Een maand voordat ik de sleutel kreeg is mijn paard overleden. Dus hoe het echt is heb ik niet kunnen ervaren. Maar met betrekking tot de kosten zou ik dan net rond komen, en wegen omstandigheden had ik dat er zeker voor over. Dan maar geen leuke dingen of vakanties.

Momenteel geen eigen paard, mede omdat ik nu ook een hond en kat heb. Ivm dat ze beide medicatie én dieetvoeding gebruiken is dat toch een extra kostenpotje elke maand en ik wil voldoende kunnen achterhouden/sparen voor onverwachte kosten.

Ik ben nog te jong voor huurtoeslag, afhankelijk van het feit of ik daar recht op heb en evt ruimer kom te zitten met alle kosten wil ik wel weer naar een eigen paard gaan kijken. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:59

23, thuis, paard, hond, kat en studie.

Natuurlijk zou ik graag uit huis gaan. En dat zou ik in principe ook best kunnen betalen. Ware het niet dat ik in de randstad zit en huurhuizen schaars zijn. Ik sta al vanaf m'n 18e ingeschreven bij de sociale huurwoningen-site en pas sinds dit jaar kom ik af en toe in aanmerking. Maar ik wil gewoon niet in een kleine tweekamerwoning zitten. Daarnaast wil ik ook niet in bepaalde steden/wijken en wil ik minimaal een balkon/tuin. Nou zie daar maar eens voor in aanmerking te komen. 9 van de 10 keer gaan ze naar de mensen met urgentie. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je hier niet in een driekamerwoning 'mag' omdat je alleen bent ipv met twee personen.
Op kamers, nee bedankt. Ik wil niet alles delen met anderen, opgehokt zitten op een kamertje etc.
Kopen? Ja lekker als student zijnde met een bijbaan etc. Misschien dat ik een hypotheek kreeg van 30k, kan ik een garagebox voor kopen gok ik :+
Wordt ik beperkt door mijn paard hierdoor? Neuh, want ook al had ik geen paard gehad, had ik nog dezelfde eisen en ook geen hypotheek gekregen op basis van een bijbaan :+

Ik wacht lekker tot ik klaar ben met mijn studie, een 'vaste' baan heb en ik een leuk huisje kan kopen. Dan kan ik lekker uitzoeken wat ik echt leuk vind en wil. Want met huren zit ik dan weer boven de inkomensgrens en particulier huren vind ik gewoon zo zonde van het geld :=

En nu kan ik nog alles naast m'n paard! Stappen, shoppen, uit eten, stedentripjes, vakanties. Vind het best gelopen zo :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:05

Ik studeer een master als 26 jarige, heb 14 (+3 veulens en nog een drachtige merrie) paarden aan huis en een baan en ik woon thuis. Waarom uit huis gaan als ik de stalling en onkosten kan betalen? Ik verzorg de paarden iedere dag met mijn moeder. Ik kook verder vrijwel altijd zelf, betaal de stalling en onkosten dus dan zit ik gelijk aan huur van een appartement.
Uit huis gaan, tuurlijk lijkt me dat leuk maar uit gemak (paarden aan de overkant van huis bijvoorbeeld) zorg ik liever eerst dat ik mijn studie af heb gerond. Ik heb nu dus echt geen moment vrije tijd, ben nonstop bezig of aan het werk en hou amper tijd voor de paarden over. Ik zit iig niet stil. Het is ook bewust mijn keuze om paarden te houden en fokken.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:23

Ik ben (bijna) 20, werk 32 uur per week in Amsterdam (ziekenhuis, duale studie Verpleegkunde) en studeer nog.
Woon bij mijn ouders in Baarn en ga met de auto naar werk. Paard staat in Soest, dat is zo'n 20 minuten met de auto vanaf huis.

Zou het nooit redden om op kamers te gaan. Verdien zo'n 1200,- per maand, stalling kost 325,-, daarbij nog hoefsmid, spullen vervangen (hij sloopt graag dekens), brok inkopen, les etc. Daarbij krijg ik niet voldoende reiskostenvergoeding om mijn benzine van en naar Amsterdam te betalen, dus tel daar ook nog zo'n 200,- per maand bij op. Een fatsoenlijke kamer in Amsterdam begint bij zo'n 600,- per maand en dan heb je nog je boodschappen, verzekering en dergelijke...

Daarbij zou ik, als ik uit huis ga, niet mijn paard willen verhuizen naar Amsterdam (geen stallen die aan mijn eisen voldoen) en dat zou betekenen dat ik elke dag 50km enkele reis naar mijn paard zou moeten rijden. Is gewoon financieel niet haalbaar.

Maar, dat allen gezegd te hebben: ik zou mijn paard voor geen goud willen missen, en blijf gewoon lekker thuis wonen tot ik mijn studie heb afgerond. Daarna ben ik niet meer gebonden aan Amsterdam en kan ik lekker hier in de buurt iets voor mijzelf zoeken. :) Ik ben hartstikke zelfstandig hoor, kan gerust een aantal weken alleen thuis zijn en mijn eigen zaakjes regel ik al. Maar het komt momenteel gewoon niet goed uit om op mijzelf te gaan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:25

ik ben 24 en woon op het moment thuis :)
heb wel al samengewoond met mijn nu ex-vriend (2 jaar)
en heb eventjes in een flat gewoond
toen had ik mijn merrie al :)

het was altijd wel centen tellen, maar niet extreem, ik kon altijd nog leuke dingen doen!

ik ben nu op zoek naar een flatje en ik hoop dat het binnenkort wat wordt!
ik studeer nu trouwens :)
en mijn paard kost me echt niet 400 euro in de maand, eerder 200 :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:33

Ik ben 22, woon samen, werk parttime en heb een paard. Voordeel bij mij is dat mijn moeder ook de helft van de stalling + grootste deel van de overige kosten betaald, anders had ik het never nooit gered :=

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:42

Ik ben 29 woon thuis en heb 3 jaar geleden mijn paard gekocht.
Ik heb een fulltime baan.
Door omstandigheden met het werk sinds deze week aan het rondkijken wat het zou kosten om op mijn zelf te gaan, maar ben er al achter dat ik dat helemaal niet wil. En niet rond zou komen.
Mijn ouders vinden het niet erg dat ik thuis woon.
Een derde van mijn loon gaat naar mijn ouders als kostgeld, deze keuze heb ik vorig jaar zelf gemaakt.
Ooit hoop ik naar de veluwe te kunnen verhuizen, maar voorlopig zit ik goed hier thuis.
Ben alleen en iedere dag thuiskomen in een leeg huis werkt niet voor mij. Dus voorlopig blijf ik lekker hier wonen :D

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:44

Ghostattack schreef:
Je voelt je aangesproken omdat je zelf in Amsterdam woont? Laat ik het zo zeggen: ik ben nog geen enkele betaalbare stal in Amsterdam tegen gekomen waar ik mijn paard met een gerust hart neer wil zetten. 9 van de 10 stallen staan ze meer binnen dan buiten. Daarom de keuze om voor een stal hier bij mijn ouders te kiezen, waar ik 100% zeker weet dat het paardvriendelijk en goed is. Bijkomend voordeel is dat het ook nog eens goedkoop is.

Overigens betaal ik mijn ouders niks om thuis te wonen, dat willen ze niet eens :P Mijn vader is juist blij dat ik zo vaak thuis ben en mee eet, anders moet hij alleen eten.

Ik ken genoeg stallen waar ze vaak buiten staan, voor ongeveer 150 tot 200 in de maand. Maar ik snap je mening!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:26

He wat een leuke vraag, ik snap je nieuwsgierigheid TS!

Ook interessant om alle antwoorden te lezen (heb het hele topic gelezen :') ) omdat ik voor de andere weg gekozen heb. Ik stond op een bepaald punt voor de keuze: paard kopen of uit huis. Mijn vrijheid was me meer waard dan een paard hebben dus ik ben voor een eigen plekje gegaan. Geen paard helaas, maar ik ga er van uit dat ik daar na mijn studie wel geld voor heb.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:33

Ik vond het alleen wonen trouwens heerlijk. Het is even wennen in het begin, maar ik kreeg steeds meer vrienden en vriendinnen in mijn nieuwe stad die ook alleen woonden en uiteindelijk was ik blij als ik eens een avondje in mijn eentje kon eten. Het is ook wel een beetje oefening en gewenning.

Als ik nu single was en ik zou een man van 29 tegenkomen die nog bij zijn ouders woont zou ik daar echt op afknappen. Je kunt nog 100 keer roepen dat je heel zelfstandig bent, het is niet hetzelfde.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:42

Ik kan denk ik prima alleen wonen, vind het nu al heerlijk om gewoon lekker alleen thuis te zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:47

Ik denk gewoon dat je als twintiger niet alles kan hebben. En een paard, én een koophuis, én geld genoeg voor goede voeding en kleren etc,.. dus moeten we keuzes maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:47

Ik gebruikte ook liever het woord zelfredzaam. Ik was afhankelijk van mijn ouders, maar wel zelfredzaam. Overgang van thuis naar eigen huis vond ik niet groot, enige dat ik merkte dat sparen niet meer ging :')

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:26

Wat ik zei over €4000 per maand als ik zelf voor mij en mijn paarden zou zorgen, dan bedoelde ik de stalling, in de randstad zitten ze allemaal rond de €300 - €400 per maand, dan zou ik voor 3 paarden al meer dan €1000 kwijt zijn.
Ze staan in Friesland en we betalen alleen aan ruwvoer maar €80 per maand ong voor alle 3. Dus excl inentingen, wormenkuren, hoefsmid, dierenarts zijn de kosten misschien nog niet eens €150 per maand voor een paard en 2 pony's aan huis.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:06

Waar en met wie je woont zegt weinig tot niets over je 'volwassenheid' en zelfstandigheid.
Ik ken kleuters van 50+ en wijze, verstandige kinderen.
:+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:12

Paarden zijn ook gewoon duur in onderhoud. Ligt verder helemaal aan je situatie. Ik ben sinds m'n 23e uit huis en had 2 pony's (1 is overleden). Mijn ouders stelden zelf voor om mijn pony's bij hun thuis te laten staan want "stalling kon ik toch niet betalen". Waar ze misschien wel gelijk in hebben. Ik betaal nog steeds wel voer etc. maar geen stallingskosten wat enorm scheelt :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:40

Femm_k schreef:
Gucci_ schreef:
Misschien is dat niet typisch Nederlands, maar ik vind het belangrijk voor je familie te zorgen en andersom.

Als ik alles zelf moest betalen en 3 paarden in pension, auto, eten, huur, kleding, vakanties enz, dan moet ik wel een maandloon van €4000 hebben :') Vind het wel vervelend soms dat heen en weer reizen, maar is niet anders soms...

Maar voor die 4000 euro laat je dus anderen opdraaien? Leef je dan niet wat boven je stand?

Ik begrijp de nieuwsgierigheid van TS wel.. Zouden jullie echt niet eerst op eigen benen willen staan voor een eigen paard te kopen e.d.? Dat gevoel hebben; kijk dat heb ik toch lekker allemaal zelf geflikt!

Ik krijg nu iedereen over mij heen denk ik.. maar volgensmij is het hebben van kinderen best een pittige job. En is het zeker niet goedkoop. Ik heb echt heel veel respect voor mijn ouders, dus waarom zou ik langer dan nodig op hun kosten meeliften, omdat ik perse ik paard wil voor mijn eigen plezier? Want zo zie ik het.. sorry.. (diegene die door ziekte/psychische redenen thuiswonen daargelaten uiteraard!)

Nee bedankt. Als ik uit huis ga, heeft dat 2 gevolgen: ik woon alleen en mijn moeder woont alleen. Lekker eenzaam... Wij béiden hebben liever wat gezelschap.
Ik betaal ook gewoon de helft van alle kosten dus vind van mezelf zeker niet dat ik meelift op haar geld... Die kosten wil ik trouwens zelf delen, zou me er niet lekker bij voelen als ik niks betaalde. Ben geen profiteur. Huishouden doen we samen.
Vriendje geen last van, hoef ik niet. Ben aardig schuw en vertrouw niemand. Ik besteed liever tijd aan mijn paard dan aan mensen, daar haal ik voldoening uit. Heb 1 goede vriendin en dat is goed voor mij zo.

En ja, doordat ik veel kan sparen zo kan ik een paard onderhouden. Maar zelfs als ik geen paard had en een mooi loon waar ik alles deftig mee kon betalen zou ik niet uit huis gaan, zolang mijn moeder en ik gelukkig zijn met de situatie.

Iedereen wilt maar zelfstandig zijn en alleen wonen tegenwoordig. Ik ben van de oude stempel, vroeger bleven de ongehuwde kinderen ook thuis wonen.
En als meer mensen dat zouden doen, zouden er minder huizen gebouwd moeten worden, beter voor het milieu ook nog. Ik zie enkel maar voordelen ;)
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 25-04-16 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt