Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:42

[/quote]

Doe ik ook, maar ik moet toch een keer schakelen. Ik ben stiekem een beetje bang dat ik m'n nieuwe bakkie kapot rijd dus wanneer de motor zo'n lawaai maakt dan moet ik toch wel schakelen.

Ik doe er overigens echt geen 30 seconden over om van 0 naar 80 te gaan, ik vind dat ik het zelf best netjes doe.[/quote]

Je let op de snelheid dat is goed! je hoeft je niet aan te passen aan de andere medeweg gebruikers, neem je eigen stijl aan waar jij je lekker bij voelt.

ik heb ook een kleine Auto en regelmatig gebeuren er bij mij vast ongelukken, mensen denken; een oude Oma bakkie die halen we wel in, totdat ze merken dat ik een jongere persoon ben en die wel gas geeft waar nodig en waar het kann.

als mensen mij in willen halen en ik merk dat op tijd dan geef ik natuurlijk geen extra gas, kunnen ze mij inhalen zonder Problemen.

jij zegt: je kunt niet zo snel schakelen. Dat hoeft ook niet zo snel.. je moet de gangen 'uitrijden'. Geef gas en schakel later, dit is beter voor jou moter! je zult zien dat je dan een stuk sneller bent en kan.

als je zo voorzichtig rijd dan maak je juist jou moter kapot, een Auto is om te rijden en gas geven.

natuurlijk heel belangrijk de moter warm rijden voordat je gas geeft anders maak je hem ook kapot.

En vergeet niet; rijd Auto op een Manier waarbij jij je lekker voelt, laat je niet opjagen door anderen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:45

Kijk eens of je een keer navigatie kan lenen. Daarop kan je je werkelijke snelheid zien. Sommige auto's rijden met 80km/u op de snelheidsmeter eigenlijk maar 70. Dat lokt al snel gevaarlijk weggedrag uit (dat praat ik niet goed, maar blijkt vaak wel zo te zijn). Anderzijds reed mijn Alto tot 80 echt ook streep 80, wat maakte dat ik vaak langzamer rijdende auto's voor me had (of juist nog flink harder, die gingen dan vaak tegen de 100 of in mijn bumper).

@craiester: dat raad ik jou ook zeker aan. Al helemaal als je strak op de maximum snelheid rijdt, want strak 80 is voor een hoop mensen prima te doen, maar als je 70 blijkt te rijden, dan klinkt jouw verhaal een flink stuk logischer qua gedrag van medeweggebruikers.

Met mijn huidige auto moet ik het ook nog doen. Die geeft gemiddeld denk ik een hogere snelheid aan maar ik heb ook het gevoel dat hij niet erg constant is. Maar daar heb ik nog niet de tijd voor genomen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:46

Ik heb er geen problemen mee met mijn 107, maar die heb ik vanaf het begin op zijn staart getrapt. Ik vond hem bij de testrit sloom en zei dat tegen de verkoper, waarop ik nog een rondje mocht en hem even 'door moest trekken'.

En dat wil ie wel. Wanneer het even moet dan trek ik hem in zijn 3 door naar de 120 en ik zit zo op de linkerbaan. Dan schakel ik door naar de 5de versnelling.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:51

@Goof: Misschien rij ik ergerlijk volgens andere, maar ik rij nooit gevaarlijk. ik denken dat je elke rijinstructeur langs mij kunt zetten, en die zullen denk ik niet veel aan te merken hebben. Ik rij niet traag, trek vlot op maar kan ook niet harder als het beestje kan. Vanuit werk is een lange weg 50 (BE) en iedereen wou zo snel mogelijk Door die weg, leuk voor hun maar ik rijdt 50, en niemand hoeft/kan mij dwingen om harder te gaan.. ik moet niet omdat andere te hard rijden ook maar hard rijden, omdat ze anders misschien op hun teentjes zijn getrapt. :)

@mizora: als ik op de teller 50 rijdt dan rijd ik in werkelijkheid 47-48. Ik probeer op de precieze snelheid rijden maar zit soms er iets boven (2-3km) achja zoveel mensen zoveel wensen. Ik rijdt Hoe ik mij goed voel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:55

Riraito schreef:
Die sticker :')

Ik snap het prima als mensen gaan inhalen als je 60 gaat rijden, maar ik rijd meestal net iets boven de 80 volgend de meter dus dat zal wel ongeveer 80 zijn. Het lijkt wel of ze me voorbij gaan puur omdat ik een kleine auto heb, ik rij namelijk niet anders in de auto van mijn ouders en daar halen ze me een stuk minder in.

Dat hoeft niet.
De auto van mijn man rijdt krap 70 (GPS) als hij 80 op de teller rijdt.

Mijn auto heeft een veel kleinere afwijking op de teller.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:59

maaikemuis schreef:
Ik heb er geen problemen mee met mijn 107, maar die heb ik vanaf het begin op zijn staart getrapt. Ik vond hem bij de testrit sloom en zei dat tegen de verkoper, waarop ik nog een rondje mocht en hem even 'door moest trekken'.

En dat wil ie wel. Wanneer het even moet dan trek ik hem in zijn 3 door naar de 120 en ik zit zo op de linkerbaan. Dan schakel ik door naar de 5de versnelling.

ik hoop een gebruikte Auto? Een nieuwe Auto mag je de eerste 2000 km niet op zijn staart trappen omdat de olie nog goed in de moter gesmeerd moet worden, je mag dan ook niet harder als 120 en je moet rustig rijden en de moter goed warm laten lopen. anders kun je na een korte tijd met moter schaden naar de Garage gaan..

Maar ik heb een iets rustiger stijl als jou, Maar ik trek wel goed op. (dan doen die kleintjes het beter als vele mensen verwachten van een kleine Auto met weinig paardenkracht XD. mijn Auto heeft 68 PK)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:02

Arashah schreef:
maaikemuis schreef:

ik hoop een gebruikte Auto? Een nieuwe Auto mag je de eerste 2000 km niet op zijn staart trappen omdat de olie nog goed in de moter gesmeerd moet worden, je mag dan ook niet harder als 120 en je moet rustig rijden en de moter goed warm laten lopen. anders kun je na een korte tijd met moter schaden naar de Garage gaan..

Maar ik heb een iets rustiger stijl als jou, Maar ik trek wel goed op. (dan doen die kleintjes het beter als vele mensen verwachten van een kleine Auto met weinig paardenkracht XD. mijn Auto heeft 68 PK)

Whatt??
Hebben elk 2 a 3 jaar een nieuwe auto (tot 180.000 km) en dat is ons echt nooit verteld.
Wel dat je eerst goed warm moet rijden, maar niet harder dan 120?
Niet op zijn staart trappen?

Nou dan hebben we blijkbaar al veel auto's in de soep gereden.
Gelijk met de trailer erachter en gaan met die banaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:03

Ik heb ook altijd geleerd dat je nieuwe auto's uit de fabriek de eerste 3000km niet boven de 3000 toeren mag rijden. Hij moet rustig ingereden worden. Doe het dan ook nooit :n

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:07

verootjoo schreef:
Ik heb ook altijd geleerd dat je nieuwe auto's uit de fabriek de eerste 3000km niet boven de 3000 toeren mag rijden. Hij moet rustig ingereden worden. Doe het dan ook nooit :n

Inmiddels is ie goed gebruikt :D. Maar bij een warme benzinemotor maakt het niet uit met de huidige generatie motoren.

En ik heb echt het maandagmorgenmonster onder de 107, c1 en aygo. Alles waarvan ze bekend staan dat stuk kan gaan, is inmiddels stuk geweest. Helaas hebben lekkages dan weer niets met snelheid te maken. ;(
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 21-04-16 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:08

Dat was vroegah, nu maakt dat echt niet meer uit hoor :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:09

verootjoo schreef:

Met een diesel kom je daar niet zo snel aan.
Maar zodra de trailer/caravan erachter hangt wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:10

maaikemuis schreef:
verootjoo schreef:

Inmiddels is ie goed gebruikt :D. Maar bij een warme benzinemotor maakt het niet uit met de huidige generatie motoren.

Wil de net zeggen;
Mijn man net nagevraagd (hij heeft sinds 2 weken weer een nieuwe), maar nee; tegen hem is dat nooit gezegd dat je de eerste Xduizend km niet boven een bepaald aantal toeren mag komen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:15

Arashah schreef:
maaikemuis schreef:

Dat is al 15 jaar niet meer....Deze generatie motoren worden in de fabriek al ingedraaid.

vibabu

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 00:07

Waarom expres langzamer gaan rijden als er een achter je zit :/ gewoon om lekker te stangen? Echt die mensen zouden ze van mij als eerst hun rijbewijs van mogen afpakken. Rij gewoon de snelheid die je mag. Levensgevaarlijk! Je verwacht dat iedereen gewoon de snelheid rijdt die je mag en als je dan ineens zo'n grappenmaker heb die voor de lol en ter irritatie "lekker langzaam" gaat rijden. Gewoon omdat het kan, dan vind ik jou een gevaar op de weg.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 00:29

Ik ben inderdaad zo iemand die langzamer gaat rijden. Als jij zo duwt dat ik het nummerbord achter mij niet kan lezen, dan laat ik gas los :j even ruimte maken. Ik vind het levensgevaarlijk iemand zo vlak achter mij! Niet om te stangen, maar als ik 54 rij op een 50 weg, dan hoef je mij niet vooruit te duwen. Dan geef ik even een korte hint welke vaak overkomt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 00:53

Als ze je inhalen dan houden ze toch rekening met je? Dan laten ze jou toch lekker langzaam je gang gaan en omzeilen ze jouw situatie. Misschien ben je iets te panisch over die grote auto's die van achteren op je af komen rijden? Ze zijn vast niet van plan om achterin jouw kofferbak te knallen want dat gaat ze alleen maar een hoop ellende en geld kosten. Ik denk dat je je er beter bij neer kunt leggen dat als je voor een kleine langzame auto kiest de meeste mensen met een snellere auto niet van plan zijn om zich te laten beperken door het vermogen van jouw auto.
Blijf je voor de verkeerslichten wel in de rechterbaan staan of ga je vaak links staan?

Zie het zo... wanneer jij achter een trekker zit, blijf jij er dan ook de hele weg achter rijden of benut je dan de eerst beste goede mogelijkheid om de trekker in te halen?
Voor mensen met een snelle auto ben jij namelijk als een trekker is voor jou;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 01:38

De plek op de rijbaan is ook van belang. Niet uiterst rechts gaan rijden dat nodigt uit om er langs te vliegen. Gewoon midden op de baan en normaal rijden. Tom Tom een keertje lenen om te kijken naar de werkelijke snelheid lijkt mij ook een aanrader.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 06:24

Hoe moeilijk het ook is: niets van aantrekken. Gewoon je eigen rit rijden, ze halen je wel in als het nodig is.
Tips van 5000 toeren maken voor het schakelen ed vind ik echt absurt, waarom zou jij je auto onnodig belasten en benzine laten slurpen plús kans maken op een bekeuring als je de snelheid overschreid? Omdat een ander te laat uit bed is gekomen?nee dankje.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 06:29

Omdat veiligheid boven alles gaat?!? Wanneer ik de keuze heb tussen 'met 50 invoegen op de snelweg (wat bij mijn oprit de regel is als ik niets doe) of 'doortrekken naar 120 in zijn 3' dan lijkt me dat de meest handige optie. Niet omdat ik een ander daarmee accomodeer, maar omdat het voor mijzelf vele malen veiliger is.

Scheelt, ik rijdt ook motor. En daardoor heb ik wel geleerd om ruimtes in te schatten en vooral de ruimte te nemen. Puur en alleen voor je eigen veiligheid.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 06:38

maaikemuis schreef:
Omdat veiligheid boven alles gaat?!? Wanneer ik de keuze heb tussen 'met 50 invoegen op de snelweg (wat bij mijn oprit de regel is als ik niets doe) of 'doortrekken naar 120 in zijn 3' dan lijkt me dat de meest handige optie. Niet omdat ik een ander daarmee accomodeer, maar omdat het voor mijzelf vele malen veiliger is.

Scheelt, ik rijdt ook motor. En daardoor heb ik wel geleerd om ruimtes in te schatten en vooral de ruimte te nemen. Puur en alleen voor je eigen veiligheid.

Ik ken geen auto die maar tot de 50 (wel 80/90 maar die snelheid rijden vrachtwagens ook) komt na een invoegstrook, maar als dat het geval is snap ik inderdaad dat je wat later schakelt.
Echter, TS geeft aan dat het gaat om het wegrijden bij stoplichten en rotondes, en daarnaast dat mensen 140 km rijden waar 80 is toegestaan. In die situaties is blijf ik gewoon bij m'n standpunt niks van aantrekken en je eigen rit rijden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 06:42

Haakse bocht tegen de heuvel op, vrachtwagens halen beladen de 50 niets eens (altijd file dus). Ik ben sinds de motor er is gekomen best goed geworden in het zoeken van gaatjes. Je eigen rit rijden is goed, maar eerst en voor al gaat je eigen veiligheid boven alles, ook als dat betekend dat je even wat gas op de lolly moet zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 06:43

vibabu schreef:
Waarom expres langzamer gaan rijden als er een achter je zit :/ gewoon om lekker te stangen?

Dat doe ik ook hoor :=
Niet om te stangen, maar bumperklevers zijn zo ontzettend oerstom en gevaarlijk bezig..! Als ik moet remmen dan zit zo'n idioot gegarandeerd tegen mijn bumper, dan heb ik kans op een whiplash en de drammer heeft waarschijnlijk niks anders dan een nieuwe airbag nodig.. Dan liever even van de cruise control af en de remlichten aantikken of als nodig langzamer rijden totdat asootje het doorheeft of inhaalt..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 06:58

vibabu schreef:
Waarom expres langzamer gaan rijden als er een achter je zit :/ gewoon om lekker te stangen? Echt die mensen zouden ze van mij als eerst hun rijbewijs van mogen afpakken. Rij gewoon de snelheid die je mag. Levensgevaarlijk! Je verwacht dat iedereen gewoon de snelheid rijdt die je mag en als je dan ineens zo'n grappenmaker heb die voor de lol en ter irritatie "lekker langzaam" gaat rijden. Gewoon omdat het kan, dan vind ik jou een gevaar op de weg.

Ik ga dan ook wat langzamer, puur om even te laten weten dat ik vind dat iemand te dicht erop zit. En dan halen ze maar lekker in.
Het feit dat zijn er zo dicht opzitten vind ik levensgevaarlijk. Als ik dan ineens moet remmen krijg ik een tik van achter en wordt ik gesandwicht tussen twee voertuigen. Nee bedankt!
Ik rij normaal vrijwel altijd de toegestane snelheid. Behalve met gladheid oid. Mijn auto is licht, ik heb tot op heden geen winterbanden gehad. We hebben hier een 80 weg met een ellendige bocht, waar mensen al vaker uitgevlogen zijn (onder andere een vriendin van mij. Die reed daar 80 met een FIAT cinqueciento, en die gleed dus inderdaad tegen een boom aan. Je had dat autootje (en haarzelf) moeten zien...). Dan rij ik langzamer inderdaad. Misschien irritant voor de anderen, maar ik heb weinig zin om met auto en al om een boom gevouwen te worden.
Dat andere mensen dat overdreven vinden is prima, maar ik ken mijn auto, ik ken de wegen waar ik rijd, dus ik weet precies hoe hard ik door welke bocht kan in welke omstandigheden, zodat het veilig blijft.

Mensen hebben altijd haast, en dat komt ze soms duur te staan.
Zo bij een stoplicht, iemand wil optrekken, en de auto daarachter zat er zo dicht bovenop. De eerste auto slaat af, de tweede rijdt zo de kofferbak in. De derde stampt op de rem en krijgt een kusje van nummer 4. Allemaal door te weinig afstand. Je zou maar een minuut later thuiskomen zeg!

Het is deuk op de weg in Nederland, en er rijden teveel mensen die vinden dat ze te goed kunnen rijden en daardoor wel wat harder kunnen, iemand een beetje aan kunnen drukken, nog net even in dat gaatje piepen...
Tot het een keer misgaat en iemand door hun toedoen in de vangrail beland...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:18

Je moet echt je auto niet gaan forceren omdat er een ongeduldig persoon achter jou rijdt. Gewoon voorzichtig rijden en je aan de wegcode houden. Vervelende figuren gewoon negeren.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:40

Ik herken het ook, ik rijd zelf altijd iets harder als de toegestane snelheid (max 5 km harder). Wij hebben 3 auto's, en in elke auto reageerden de mede weggebruikers weer anders, reed ik in de Renault Grand Espace (diesel) dan willen ze me allemaal voorbij omdat ze denken dat hij niet snel van de plaats komt omdat hij zo lomp lang is ofzo. Rij ik in mijn oudje (vw polo,benzine) dan willen ze mij ook allemaal voorbij en staan ze uiteindelijk versteld dat hij toch nog best rap is. Rij ik in onze Audi S8 (Automaat,benzine), dan willen ze allemaal een wedstrijdje doen.

Ik ben zelf helemaal niet van wedstrijdje doen, extreem hard rijden of bumperkleven. Ik heb mijn rijbewijs nu 5 jaar en als ik een bumperklever achter mij heb of ik zie iemand in mijn spiegel met een noodgang aankomen dan word ik ook nog lichtelijk zenuwachtig.

Zachter gaan rijden of even op de rem doe ik zelf ook niet gauw, maar dat is eigenlijk alleen maar omdat ik 9 van de 10 keer mijn kinderen ook in de auto heb.