Emigranten, hoe ervaren jullie bezoek uit Nederland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:30

Er zal toch hopelijk plek zijn in het huis zelf. Desnoods met een beetje proppen. Als dat er niet is het een ander verhaal, maar zo staat het er in z'n geheel niet.

Maar goed nogmaals niemand die hier topentertainment verwacht en de hele opgenoemde reutemeteut. Die lat leggen de 'gastdames' zelf op die bar. Leg hem gerust wat lager, voor iedereen prettiger.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:42

@Sammie: met entertainment bedoel ik niet dat mijn bezoek van mij verwacht dat ik gedurende enige uren, al zwoel dansend, mijn verenjurkje veertje voor veertje uittrek om daarna te beginnen aan het bijpassende ondergoed. :+
Redelijkerwijs ga ik er ook vanuit dat mijn ouders en broer met kleine kinderen daar niet op zitten te wachten.

Maar als jij aan het werk bent onderbreek jij werk ook niet voor mensen die een kop koffie met jou willen drinken. Je bent tenslotte druk en moet doorgaan.
Mijn dagen hebben altijd te weinig uren. Ik heb soms nauwelijks tijd voor koffie of eten. Hoe maak ik dat dan vrij voor bezoek?
Tuurlijk stel ik dingen een weekje uit om toch tijd te hebben. Maar dat betreft dan dingen in de privésfeer. In mijn zaak mag en kan ik niets uitstellen.

Kortom: met animatie word niet per direct hele dagtochten bedoeld, maar gewoon de simpele tijd en aandacht die bezoek óók vraagt.

Edit: en je zegt "er zal hopelijk toch wel plek zijn in het huis zelf, desnoods met een beetje proppen"
We wonen echt niet allemaal in grote huizen omdat de landen waar we wonen vaak goedkoper zijn.
En soms zijn extra kamers al bezet voor doeleinden. Moet dat dan maar omgegooid worden voor bezoek? En wie dat niet wil/kan is niet gastvrij? Ik vind het erg kort door de bocht.

pipo

Re: Emigranten, hoe ervaren jullie bezoek uit Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:11

Omder het entertainen versta ik s, avonds dus gezellig kletsen. Degene die werkt of werk moet verzetten gaat stiekum toch later naar bed omdat t gezellig is of veel te kletsen heb. Hle je het went of keert met gasten ben je uit je doen. Is niet erg, mag en kan best eens een keer.maar als 5%van bv je fb vrienden langs komen voor zeg 4dagen. Hoeveel dagen ben jij dan bezet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:29

Plek vind ik zelf niet zo´n probleem, ik heb 1 kamer met een twijfelaar en als ze daar met twee personen in willen is het mij best. Ik heb ook nog wel een luchtbed en een tent of ze gaan maar in de garage of stal of wat dan ook, waar een wil is is een weg, maar dat zijn dan wel mensen die dus ook makkelijk aanpassen.
Ik heb geen bank, anders is dat ook nog een optie.
Ik geef altijd aan dat ik echt arm ben en armoedig woon. Ik ben al blij dat ik stromend water en electra heb maar zelfs dat laat het soms afweten.

Dan heeft iemand het wel over " leg de lat maar lager" maar als we dat doen, door bv niet alle dagen te koken, en ook gewoon onze eigen dingen kunnen doen, zijn we plots "niet gastvrij".
.
Wat de meesten kunnen bieden is gewoon de avonden en vrije uren doorbrengen met hun gasten en een maaltijd of wat bieden, maar gewoon niet alle dagen 3 x daags uitgebreide maaltijden en continue aandacht en vervoer.
En dan wordt er ook geroepen van je bent niet gastvrij of wil je wel dat die mensen komen.

Persoonlijk hoef ik niet uit werken, ik heb alleen de beesten om me heen die ´smorgens en ´savonds de nodige aandacht vragen maar ik kan best veel tijd uittrekken voor gasten als ik dat zou willen. Als men warm eten wil hebben, moeten ze tussen de middag aanschuiven, want ´savonds kook ik niet, doe ik ook niet voor mezelf. Dus dan is het brood , zelf gaan koken, of uit eten. Dat kan hier gelukkig heel goedkoop (nog geen tientje voor een maaltijd inclusief wijn, toetje en koffie toe)

Als men gewoon helpt met afwassen etc heb je dus ook weer te maken met het soort gast dat zich makkelijk aanpast en niet je huis als een hotel met personeel ziet. En dat is heel lang vol te houden.

Maar waar het hier om begon is het gevoel van "blij zijn dat ze weer weg zijn" en wat je kunt doen om te voorkomen dat je bekaf bent omdat er gasten zijn geweest, want dan zit er iets niet goed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:09

We hebben zo nu en dan gasten over de vloer vanuit het buitenland. Gelukkig gaat dat eigenlijk altijd prima. Goed overleg (vooraf) en respect voor de ruimte van de ander is belangrijk- wederzijds.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:36

Ik krijg alleen bezoek wat ik zelf uitnodig :+ eind van deze maand komen mijn moeder en oma langs, dit is voor mij speciaal omdat mijn oma hier nog nooit geweest is en omdat het zomaar haar laatste keer kan zijn :j

Als mensen voor een paar dagen komen plan ik dit altijd in een weekend zodat ik tijd/vrij heb. Ik heb het ''geluk'' dat ik in een koud land woon & dat mensen hier niet graag heen komen, iig de mensen die ik ken :P

Van de zomer komt mijn broer langs met 2 van zijn vrienden, om mij te betalen voor mijn tijd en voor het logeren brengen ze alcohol mee. Prima vind ik super lief van ze.

Mochten mensen komen voor meerdere weken verwacht ik toch wel een zekere zelfstandigheid :j ik neem heus wel wat vrij ga lekker de stad in, neem ze mee de berg op etc. Maar ja der moet toch echt brood op de plank komen :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:04

Ik begrijp het ook heel goed hoor. Mijn vader is opgegroeid in Schoorl (aan zee), en zij kregen 's zomers ook elk weekend bekenden uit het hele land over de vloer die gezellig een dagje naar het strand gingen. En die moesten dan natuurlijk koffie hebben en mee-eten etc. Dat geld kon eigenlijk niet gemist worden, dus de frustraties liepen hoog op. Gevolg is dat mijn hele familie van die kant zeer terughoudend is met langs gaan bij elkaar. Er wordt altijd wel tien keer gevraagd of het wel uitkomt. :D

Ik snap het dus heel goed als je wat voorwaarden stelt aan bezoek, maar ook dat dat best lastig kan zijn. Het is handiger als de gasten zich dit gewoon zelf realiseren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:06

kirri schreef:
Ik krijg alleen bezoek wat ik zelf uitnodig :+ eind van deze maand komen mijn moeder en oma langs, dit is voor mij speciaal omdat mijn oma hier nog nooit geweest is en omdat het zomaar haar laatste keer kan zijn :j

Als mensen voor een paar dagen komen plan ik dit altijd in een weekend zodat ik tijd/vrij heb. Ik heb het ''geluk'' dat ik in een koud land woon & dat mensen hier niet graag heen komen, iig de mensen die ik ken :P

Van de zomer komt mijn broer langs met 2 van zijn vrienden, om mij te betalen voor mijn tijd en voor het logeren brengen ze alcohol mee. Prima vind ik super lief van ze.

Mochten mensen komen voor meerdere weken verwacht ik toch wel een zekere zelfstandigheid :j ik neem heus wel wat vrij ga lekker de stad in, neem ze mee de berg op etc. Maar ja der moet toch echt brood op de plank komen :)

Goede balans Kirri :j
Ligt inderdaad wat anders in een zuidelijk vakantieland vol 'barokke' paarden en paardenvakantie-bestemming.
Je zal in het noorden vast minder berichten krijgen van Boktsters die 'in de buurt zijn' en het leuk lijkt om langs te komen ;)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:07

Wij moeten er niet aan denken om tijdens onze vakantie lang bij vrienden of familie in huis te verblijven.
Misschien 1 of 2 dagen. Maar we houden rekening met degene waar we verblijven.
Misschien 's morgens met zijn alle ontbijten, maar overdag gaan we het liefst onze eigen gang.
's avonds eten we vaak wel weer samen, soms koken wij voor degene waar we zijn. Omdat die overdag werken. Bij langer verblijf maken we afspraken over een bijdrage.
Het liefst slapen we in een hotel of B&B. Dan kan iedereen zijn eigen gang gaan.
Maar wij zijn op vakantie graag op ons zelf.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 05:16

Heel herkenbaar wat ik hier allemaal lees, al woon ik "gelukkig" ver genoeg dat ik maar weinig bezoek uit Nederland krijg.

Het is zo'n verre reis voor mensen en ik snap best dat ze ook dingen willen ondernemen, dus dan neem ik ze gewoon mee, maar iedereen wil hetzelfde zien. :P En dat zijn ook wel mooie dingen, maar het is wel zonde van mijn vakantiedagen als ik iets al tig keer gezien heb. OV is erg beperkt waar ik woon, dus dan is mijn bezoek van mij afhankelijk en dan voelt het wel alsof ik dingen moet organiseren en mensen op sleeptouw moet nemen. Nou moet ik zeggen, dat mijn familie ook vaak zegt dat dat nergens voor nodig is, maar 8 uur op het vliegtuig om bij mij in de tuin te zitten is wel zonde. :))

Ook raak je elkaar na een aantal dagen soms wel een beetje zat ... maakt niet uit hoe lief iemand wel niet is, soms botst het toch en dan is het lastig als je alles samen doet. Dan probeer ik wel eens naar de manege te ontsnappen, maar dat is dan juist weer hartstikke interessant, "Oh leuk! Dan komen wij ook!" :\

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:34

Herkenbaar, en dan woon ik niet eens in een land waar het lekker warm is.
Grappig is dat je bepaalde mensen vaak niet zag toen je nog in NL woonde.

En het gaat van zichzelf uitnodigen met de kerst tot aan wanneer kan ik de caravan komen brengen?
Belt iemand je op dat ze persee hun caravan willen komen stallen hier, (de dag voor je verjaardag).
Zeg je nee, dat wil ik niet, maar denk maar niet dat ze je de dag erna nog bellen om even te feliciteren.
Ik hoor anders ook het hele jaar niks, alleen als er schoolvakanties zijn. Dan komen we weer in beeld...

Ik vind het zeker leuk als iemand komt, maar ik verwacht dan wel dat iemand op zijn minst even zijn eigen afwas in de vaatwasser pleurt, of eens meehelpt met koken, maar de ervaring is helaas dat mensen dat niet doen en zich alles na laten dragen. Daar krijg je op een bepaald punt genoeg van.
Mensen die zich alleen maar laten bedienen worden hier tegenwoordig niet meer uitgenodigd.

Sinds 2 jaar heb ik voor wat het eten met kerst betreft echt nee gezegd tegen zuslief en haar man.
Je werkt je hier uit de naad om gasten het naar de zin te maken, en dan wordt er nog geklaagd over eten, bijv. "ja eigenlijk lust ik geen sorbetijs, ik eet het dan maar met lange tanden op omdat er geen ander ijs is". Niemand die ook maar een kopje in de vaatwasser zet.
Nou ja, weet je wat? Kook volgend jaar maar lekker zelf...kunnen wij ook wat meer ontspannen de feestdagen doorbrengen.
Dat zijn van die mensen die trekken echt alle energie uit je, en tegenwoordig zeg ik daar gewoon nee tegen, en dat leeft een stuk gemakkelijker.

Mijn voornemen voor dit jaar is dan ook van mijn spaarzame vrije dagen eens echt te gaan genieten, en minder geleefd te worden door andere mensen.
Als ik een B&B had willen beginnen dan had ik dat wel gedaan.

De spaarzame keren dat we zelf te gast waren bij mensen heb ik gewoon meegeholpen in het huishouden, eens gekookt voor de gastvrouw, en natuurlijk ook boodschappen gedaan.
Vind ik vanzelfsprekend eigenlijk, maar andere mensen blijkbaar niet jammer genoeg.

Tja, dan ga je op een bepaald punt wel duidelijker worden, als iemand dan nadat je al drie keer gezegd hebt je weet waar alles staat nog niks te drinken neemt, tja, zelf weten dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:25

Ik vind het net prachtig dat we bij mijn tante in absolute rust vakantie kunnen hebben zonder een massa familiale verplichtingen. Ieder doet zijn ding en af en toe lopen we een keer bij elkaar binnen. We zijn beiden lekker asociaal :)) We vinden het heerlijk om elkaar te zien, bij te kletsen en dergelijke maar ook om gewoon ons eigen ding te doen.

Zij geeft tips waar je goede wijn kan vinden en lekker kan eten. Ik neem een hoop boeken mee en tijdschriften, dingen die daar duur zijn of moeilijk te vinden.