Emmaa_ schreef:Dingen leren laten. Ik koop niet elke avond een vleesvervanger maar eet ook regelmatig maaltijden met bijvoorbeeld noten ipv een stuk 'vega vlees'. Ook melk koop ik maar heel beperkt (ook in het kader van vegan), zelfde geldt voor eieren. Ik eet niet elke dag twee eieren en drink niet een liter melk, dat zijn echt 'kadootjes' voor mij.
Ja, het is duurder allemaal en met een klein budget heel lastig. Toch spenderen wij in het algemeen veel geld aan leuke dingen doen en is voedsel ondergewaardeerd en mag niks kosten. Terwijl in arme landen 80 % van het inkomen naar voedsel gaat. En voedsel het begin is van een goed leven en een goede aarde.
Het is zeker lastig ,maar misschien klein beginnen? Ik kocht eerst alleen de voorraadspullen biologisch, dus rijst, meel en aardappels etc en broodbeleg. Later meer en meer en groenten koop ik bio bij AH, dat is bij de bio winkel te duur voor mijn budget.
In principe vind ik bio kopen bij de bio winkel het beste, is toch nog wat strenger gecontroleerd en kleinschaliger. Zou graag willlen dat deze winkels blijven bestaan, daarom probeer ik daar ook een groot deel te kopen. Het went wel, ik ging gewoon veel minder snoepen, minder luxe producten kopen zodat dit zoals de quote hierboven zegt, echt extra en speciaal wordt en blijft.
ehm, trouwens, TS wilde geloof ik kiezen tussen vega of bio ipv standaard vlees, vlees blijft en wordt dan een echt luxe product, wat het in wezen ook is. We zouden helemaal niet zoveel vlees moeten eten zoals er nu geconsumeerd wordt, de bio industrie is alleen maar omdat iedereen elke dag (zelfs meerdere keren per dag) vlees wil eten.
Het is altijd zoeken naar balans. Welke balans voor jou goed voelt en hoe meer je je erin verdiept, en hoe meer je gaat voelen en weten hoe beter je persoonlijke balans zal worden.
Ik eet na 12 jr vega/veganistisch weer biologisch vlees vanwege gezondheidsredenen. Je zou kunnen zeggen dat mijn lichaam te extreem heeft moeten werken om voedingsstoffen op te kunnen nemen, en het nu niet meer kan (tijdelijk probleem). Daarom ben ik na 2jr adviezen van allerlei doktoren toch weer vlees gaan eten.
Hoe lang, geen idee tot de balans weer goed voelt en ik weer lekker vega kan gaan eten. Al eet ik liever geen zuivel meer, daar zit teveel leed achter.