Biologisch eten of vegetarisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:43

Emmaa_ schreef:
Dingen leren laten. Ik koop niet elke avond een vleesvervanger maar eet ook regelmatig maaltijden met bijvoorbeeld noten ipv een stuk 'vega vlees'. Ook melk koop ik maar heel beperkt (ook in het kader van vegan), zelfde geldt voor eieren. Ik eet niet elke dag twee eieren en drink niet een liter melk, dat zijn echt 'kadootjes' voor mij.

Ja, het is duurder allemaal en met een klein budget heel lastig. Toch spenderen wij in het algemeen veel geld aan leuke dingen doen en is voedsel ondergewaardeerd en mag niks kosten. Terwijl in arme landen 80 % van het inkomen naar voedsel gaat. En voedsel het begin is van een goed leven en een goede aarde.

Het is zeker lastig ,maar misschien klein beginnen? Ik kocht eerst alleen de voorraadspullen biologisch, dus rijst, meel en aardappels etc en broodbeleg. Later meer en meer en groenten koop ik bio bij AH, dat is bij de bio winkel te duur voor mijn budget.
In principe vind ik bio kopen bij de bio winkel het beste, is toch nog wat strenger gecontroleerd en kleinschaliger. Zou graag willlen dat deze winkels blijven bestaan, daarom probeer ik daar ook een groot deel te kopen. Het went wel, ik ging gewoon veel minder snoepen, minder luxe producten kopen zodat dit zoals de quote hierboven zegt, echt extra en speciaal wordt en blijft.

ehm, trouwens, TS wilde geloof ik kiezen tussen vega of bio ipv standaard vlees, vlees blijft en wordt dan een echt luxe product, wat het in wezen ook is. We zouden helemaal niet zoveel vlees moeten eten zoals er nu geconsumeerd wordt, de bio industrie is alleen maar omdat iedereen elke dag (zelfs meerdere keren per dag) vlees wil eten.

Het is altijd zoeken naar balans. Welke balans voor jou goed voelt en hoe meer je je erin verdiept, en hoe meer je gaat voelen en weten hoe beter je persoonlijke balans zal worden.

Ik eet na 12 jr vega/veganistisch weer biologisch vlees vanwege gezondheidsredenen. Je zou kunnen zeggen dat mijn lichaam te extreem heeft moeten werken om voedingsstoffen op te kunnen nemen, en het nu niet meer kan (tijdelijk probleem). Daarom ben ik na 2jr adviezen van allerlei doktoren toch weer vlees gaan eten.
Hoe lang, geen idee tot de balans weer goed voelt en ik weer lekker vega kan gaan eten. Al eet ik liever geen zuivel meer, daar zit teveel leed achter.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 18-04-16 17:50, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:45

Gillbo schreef:
let wel op dat bij bijv ander soortige melk er ook calcium bij zit.

Geen idee hoe het zit met toegevoegde calcium, maar de calcium die van nature in de melk zit blijkt helemaal niet zo 'nodig' als dat de reclames ons al die jaren hebben doen geloven.
Er zit gelukkig genoeg calcium in onze (plantaardige) voeding.

Wat betreft arcenium in rijstmelk.. Ik kan me voorstellen dat het schadelijk is als je dagelijks veel rijst eet, maar in rijstmelk zit nog geen half koffiekopje per liter. Zelf koop ik altijd biologische rijst, en biologische rijstmelk als ik hem in de winkel haal (van rice dream), en daar zou vrijwel geen arsenium in mogen zitten omdat die rijst niet gespoten wordt en er geen kunstmest op gebruikt wordt.

Freya6

Re: Biologisch eten of vegetarisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:49

Ik wordt echt mega blij van dit topic! En alle fijne reacties en adviezen voor degene die de vraag stelde.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:54

Hey Isa :D
Zoals je weet eten wij thuis altijd vegetarisch en kopen we biologische eieren en melk. Ik vind het persoonlijk hypocriet om daarop te bezuinigen als je vegetarisch eet om je geweten te zuiveren, want als je veehouderijen bezoekt merk je een duidelijk verschil aan het welzijn van vee met drie beter leven sterren (vooral op het gebied van frustratiegedrag).

Het is inderdaad even puzzelen om lekkere vleesvervangers te vinden omdat sommige heel erg droog zijn of gewoon nergens naar smaken. Maar op een gegeven moment heb je wel een lijst met wat je lekker vindt en wat niet. :P
Wij vinden alles met groente erin lekker, dus niet het imitatievlees. Hoewel de nepworstjes, gehakt en spekjes van de Albert Heijn wel lekker zijn. Bij de Lidl verkopen ze ook vleesvervangers, die zijn goedkoper en ook prima (hoewel het gehakt niet echt smaak heeft en de oosterse schijf kurkdroog is).

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:00

Wat goed dat je hier over na aan het denken bent :D

Biologisch vlees zegt inderdaad helaas niks over het dierenwelzijn. Kippen kun je zelfs eigenlijk niet biologisch houden, omdat ze zo snel ziek worden met zijn allen bij elkaar :( Je kunt eventueel wel op zoek gaan naar een boer die zelf de dieren houdt! Vlees kopen uit de supermarkt moet je echt niet doen, die dieren hebben vreselijke levens geleid :n Vegetarisch eten is een ontzettende aanrader! Ik eet zelf veganistisch en het gaat me prima af, vind het zo lekker! Daarnaast ben ik fitter dan ooit te voren en het koken valt zo mee :) Begin er lekker stapje voor stapje mee, dan wen je er langzaam aan en het wordt vanzelf veel makkelijker om vlees en vis te laten staan. Bij de Allerhande kun je bijvoorbeeld ook sorteren op vegetarische en veganistische recepten, werkt heel makkelijk en er is echt onwijs veel keuze, dus dat komt vast goed.

Als je je nog verder wilt verdiepen in voedsel, kun je documentaires zoals 'Cowspiracy', 'Food Matters' en 'Food Inc' bekijken. Zijn stuk voor stuk heel erg leerzaam :j

Heel veel succes!! *\o/*

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:01

Dan deel ik gelijk hier nog een van mijn favoriete zinnetjes, van professor Walter Willett van de Harvard university:

"Voor sterke botten kan je beter een stuk met een koe lopen dan haar melk drinken".

Koeienmelk is overrated en heb je als mens absoluut niet nodig, dit is compleet voorbestemd voor kalfjes.
Hier eventjes een stukje wetenschap voor alle melkdrinkers (is slechts een van de vervelende dingen van melk overigens):
Melk is zelfs slecht voor je botten. Voor sterke botten is meer dan alleen calcium nodig, namelijk fosfor, magnesium, vit D en K2. In Nederland wordt de meeste melk van heel Europa gedronken, in Nederland komt ook nog eens het meeste botontkalking voor. Goh, hoe kan dat nou. Binnen het bot is de verhouding tussen calcium en fosfor essentieel. De juiste verhouding is 1:1. In melk is de verhouding calcium:fosfor 1:2. Het menselijk lichaam streeft naar balans. Het lichaam onttrekt nu calcium uit het bot om de verhouding calcium-fosfor gelijk te krijgen. Melk breekt op deze manier het bot af en veroorzaakt botontkalking.

Verder zit calcium in zaden, bladgroenten, zeegroenten, cacao, boekweit, radijs, noten, broccoli, kool, waterkers, pijnboompitten, boerenkool, asperges en eieren. :D

Ik gebruik altijd rijstemelk of havermelk voor mijn baksels, papjes en smoothies. Vind het ook echt lekker, amandelmelk vind ik zelf wat minder.
Heb zelf ook een lactose intolerantie, samen met 70% van de bevolking (wie zei nou ook alweer ooit dat melk gezond is...?) dus na 1 glas zitten de snottenbellen tot op mijn knieën door al het overtollige slijm. :')

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:08

Ik begin ook steeds meer te minderen met vlees. Woon sinds kort weer thuis en vervang het vlees meestal met paddenstoelen, hooguit 1 keer per week vleesvervanger en 1 keer eitjes van de kippen van mijn vriend. Die lopen lekker in de tuin en ik zorg er wel voor dat ze blijven leven als ze stoppen met leggen (desnoods neem ik ze zelf over als ze weg moeten).

Ik speel af en toe een beetje vals, door bijv. 1 keer per week iets te eten waar al vlees in verwerkt zit. Dat eten koken mijn ouders voor mij en anders heb ik niks te eten. Verder eet ik hooguit 1 keer per maand een stukje vis, geen kweekvis. Ik moet nog even leren omgaan met kruiden etc, maar ik wil wel helemaal vegetarisch gaan eten.

Vergeet niet, je doet het niet voor anderen. Als jij minder vlees eet, kopen je ouders waarschijnlijk ook minder (mijn ouders wel, kopen het per stuk bij de slager). Dan blijft het dus liggen in de winkel. Als genoeg mensen dit doet, krijgen ze vanzelf door dat er minder vlees moet komen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:50

Suliko schreef:
Dan deel ik gelijk hier nog een van mijn favoriete zinnetjes, van professor Walter Willett van de Harvard university:

"Voor sterke botten kan je beter een stuk met een koe lopen dan haar melk drinken".

Koeienmelk is overrated en heb je als mens absoluut niet nodig, dit is compleet voorbestemd voor kalfjes.
Hier eventjes een stukje wetenschap voor alle melkdrinkers (is slechts een van de vervelende dingen van melk overigens):
Melk is zelfs slecht voor je botten. Voor sterke botten is meer dan alleen calcium nodig, namelijk fosfor, magnesium, vit D en K2. In Nederland wordt de meeste melk van heel Europa gedronken, in Nederland komt ook nog eens het meeste botontkalking voor. Goh, hoe kan dat nou. Binnen het bot is de verhouding tussen calcium en fosfor essentieel. De juiste verhouding is 1:1. In melk is de verhouding calcium:fosfor 1:2. Het menselijk lichaam streeft naar balans. Het lichaam onttrekt nu calcium uit het bot om de verhouding calcium-fosfor gelijk te krijgen. Melk breekt op deze manier het bot af en veroorzaakt botontkalking.

Verder zit calcium in zaden, bladgroenten, zeegroenten, cacao, boekweit, radijs, noten, broccoli, kool, waterkers, pijnboompitten, boerenkool, asperges en eieren. :D

Ik gebruik altijd rijstemelk of havermelk voor mijn baksels, papjes en smoothies. Vind het ook echt lekker, amandelmelk vind ik zelf wat minder.
Heb zelf ook een lactose intolerantie, samen met 70% van de bevolking (wie zei nou ook alweer ooit dat melk gezond is...?) dus na 1 glas zitten de snottenbellen tot op mijn knieën door al het overtollige slijm. :')

Heb je het onderzoek hiervan? Als ik dit zo lees (met mijn boerenverstand), ontbreken er een aantal details die toch wel heel belangrijk zijn :)
En spreek je hier over onbewerkte of bewerkte melk?
Ik drink zelf melk, niet heel vaak wel geregeld.
Ik vind dat melk ook zeker gezondheidsvoordelen heeft.
Ik drink alleen rauwe melk, wat er allemaal precies in de fabriek gebeurt weet ik niet, maar er komt een compleet ander goedje terug.
Als je een linkje hebt lees ik t graag even door, dat zou heel fijn zijn!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:07

WillBokkers schreef:
Suliko schreef:

Heb je het onderzoek hiervan? Als ik dit zo lees (met mijn boerenverstand), ontbreken er een aantal details die toch wel heel belangrijk zijn :)
En spreek je hier over onbewerkte of bewerkte melk?
Ik drink zelf melk, niet heel vaak wel geregeld.
Ik vind dat melk ook zeker gezondheidsvoordelen heeft.
Ik drink alleen rauwe melk, wat er allemaal precies in de fabriek gebeurt weet ik niet, maar er komt een compleet ander goedje terug.
Als je een linkje hebt lees ik t graag even door, dat zou heel fijn zijn!

Ik was even nieuwsgierig na de reactie van Suliko, maar volgens mij is het niet waar. Althans, het is nog niet bewezen. Het onderzoek wat bij mij naar voren komt krijgt veel kritiek dat ze het niet goed genoeg onderzocht hebben. Sterker nog, ik kom het tegenovergestelde tegen in andere onderzoeken.

Even een quote uit een ander wetenschappelijk onderzoek:
"The study showed that the intake of milk and milk products in adolescents, particularly in girls, can improve the bone mineral density without increasing body weight, and thus confirmed that milk intake is important in adolescence."

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:31

Ik wilde het ook graag weten omdat een constant fosfor calcium gehalte mij haast onmogelijk lijkt.
Vaak wordt er calcium bijgevoerd (doen wij ook), dus dan heb je een afwijkend gehalte in het melk.
Daaroverheen komt nog het verschil in voer, huisvesting etc wat het gehalte tussen boeren onderling verschillend maakt.
Dus ik vind het knap dat ze dan bij 1:2 zijn gekomen, hoe ze dat doen wil ik wel eens zien :) (echt positief nieuwsgierig)
Ook lijkt mij hoe meer melk hoe meer botontkalling zo'n redenatie van 'de afgelopen jaar is het aantal voetbalfans gestegen met 14 procent. Het aantal agressieve conflicten is toegenomen met 10 procent. Voetbalfans zorgen voor meer agressiviteit in onze samenleving'.
Dit soort verbanden kan je natuurlijk niet leggen. (In dit melk geval zijn er veel meer factoren die voor botontkalling kunnen zorgen)
Melk is iets waar veel over gespeculeerd wordt. Wat wél echt bewezen en in verband staat met melk, is dat melk een positief effect heeft op darmkanker.
Verder zijn het wat ik tot nu toe heb gezien vaak speculaties.
Het gaat ook van de hak op de tak: melk is wel/niet/wel goed enz.
Ik krijg er altijd zo'n 'superfood' idee bij, een soort hype wat in de meeste gevallen totaal niet klopt, en bij melk vaak mensen die resultaten zonder verdere context klakkeloos overnemen.
Ik zeg niet dat dat hierboven is gedaan maar er ontbreken erg veel details wat meteen vragen oproept.
Maar ik bekijk het onderzoek vooralsnog graag, misschien wordt het dan duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:38

IMANDRA schreef:
Ik was even nieuwsgierig na de reactie van Suliko, maar volgens mij is het niet waar. Althans, het is nog niet bewezen. Het onderzoek wat bij mij naar voren komt krijgt veel kritiek dat ze het niet goed genoeg onderzocht hebben. Sterker nog, ik kom het tegenovergestelde tegen in andere onderzoeken.

Even een quote uit een ander wetenschappelijk onderzoek:
"The study showed that the intake of milk and milk products in adolescents, particularly in girls, can improve the bone mineral density without increasing body weight, and thus confirmed that milk intake is important in adolescence."

Maar welke component van melk dan? Hebben we het dan over calcium?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 21:41

Graag wel een beetje on topic blijven :D

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:03

Ik denk dat ieder voor zichzelf gewoon op een zoektocht moet gaan in wat goed voelt. Ik ben zelf 5 a 6 jaar vegetarier geweest maar ivm gezondheidsredenen wel weer vlees en vis gaan eten. De meerwaarde van biologisch zie ik niet altijd en ik vind het vaak ook erg duur. Ik eet gewoon niet elke dag vlees of vis, ik blij en mijn lijf ook.

In roerbak gerechten en dergelijke gebruiken wij vaak tempeh of tofu, of soms kook ik eens helemaal zonder vlees of vervanger.

Er zijn ook sites waar je een koe kunt 'delen' bijvoorbeeld. Daar krijg je ook info waar het vandaan komt et cetera. Dat overweeg ik wel, vind dat toch wel interessant. Dan heb je toch echt wel meer grip op wat er met het dier gebeurd is, dat vind ik bij biologisch lang niet altijd zo.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:22

TuttiFrutti_ schreef:
Biologisch wil niet altijd zeggen dat t diervriendelijk is. Het is zo dat het dier geen antibiotica binnem krijgt

Wilde deze toch nog even aanhalen. Maar dit is dus niet waar

Ook in de biologische veehouderij krijgen dieren antibiotica als dit nodig is. Hier zit idd wel een limiet aan qua hoeveel behandelingen op een jaar en een dierenleven en absoluut niet niet uit voorzorg.
Maar AB mag en word wel degelijk gebruikt.

http://Www.skal.nl kun je de regels vinden van verschillende veehouderijen etc.

Om te voorkomen dat er veel AB nodig is word er bij het uitkiezen van de gebruikte rassen ook al gekeken naar gezondheid van de dieren , robuurstere dieren die minder snel groeien als reguliere productierassen maar daardoor dus wel gezonder zijn en minder medische interventie nodig hebben.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:21

Bij Remeker krijgen de koeien geen AB. Dat is een biologische boerderij hier vlakbij.
Ze hebben een heel eigen visie en een documentaire genaamd : Dansen met gehoornde dames, echt een aanrader om te zien.
Al ben ik zelf ook geen fan van kaas en zuivel meer, maar voor mensen die eens even wat anders willen zien een aanrader.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:29

Misschien kunnen de vegetarische mensen hier tips geven wat goed te eten is.
Lekkere recepten en wat eten jullie bv op brood?

Of een topic aanmaken met vegetarische gerechten en wat op brood enz enz

Ik ben zelf niet vegetarisch maar er al wel bewuster mee bezig.
Ook zit ik met mijn gewicht dus dagelijks pasta en hagelslag is niks voor mij.

Ik denk als er eens meer bekend wordt wat je als vervanger kan eten en er meer lekkere recpten komen dat de stap al veel kleiner is.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 10:06

Een topic met bijvoorbeeld eet lijstjes of recepten zou wel handig zijn ja :D Er is wel een topic voor veganisten, maar heb nog niet specifiek iets voor vegetariers gezien. En ik zou toch wel gewoon melk en eieren willen blijven eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:07

Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-04-16 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:08

Freya6 schreef:
Bij Remeker krijgen de koeien geen AB. Dat is een biologische boerderij hier vlakbij.
Ze hebben een heel eigen visie en een documentaire genaamd : Dansen met gehoornde dames, echt een aanrader om te zien.
Al ben ik zelf ook geen fan van kaas en zuivel meer, maar voor mensen die eens even wat anders willen zien een aanrader.

Misschien dat die biologisch dynamisch zijn?
Das nog net even een andere tak van sport dan biologisch zal ik maar zeggen(demeter keurmerk)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 10:10

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:17

De vegetarische recepten zijn vaak wel lekker.. maar veganistische recepten zijn vaak wat gevarieerder en gezonder, en ik vind ze ook lekkerder.
Ik heb een aantal vegetarische kookboeken, maar vaak zijn dat gewone 'vleesrecepten' waar het vlees bv wordt vervangen door tofu of vleesvervangers uit de winkel, en waar dan een hoop kaas en creme fraiche overgeen gaat.. Uiteindelijk smaakt het allemaal een beetje hetzelfde.. Terwijl er zo veel lekkere recepten zijn waarbij dingen als paddestoelen, peulvruchten of noten een heerlijke 'bite' aan een maaltijd kunnen geven waardoor je de vleesvervangers helemaal niet mist :)
Ik gooide vroeger ook overal kaas over om het lekker te laten smaken.. Tegenwoordig vind ik het gewoon zonde, de aparte groente-combinaties met sausjes smaken vaak zo veel lekkerder!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 10:22

Ik eet sowieso al niet veel kaas eigenlijk :D (of andere ongezonde/vette dingen). Dat valt dus opzich mee haha. Vanavond ga ik noedels eten met groenten en gekruimeld gehakt (vega). Ben benieuwd.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:34

Freya6 schreef:

Goed dat er steeds meer mensen kritisch kijken naar hun voeding maar het AB verhaal blijf ik lastig vinden. in veehouderijen wordt dus steeds meer gekeken naar welzijn, waardoor ziekte etc. minder voorkomt dus minder ab gebruikt wordt. Het claimen om nooit AB te gebruiken vind ik dan weer een stap te ver gaan, ik heb zo vanuit mijn opleiding gezien dat er koeien sterven aan eenvoudig op te lossen ontstekingen omdat er geen AB gebruikt mag worden. Dan ben je in mijn ogen ook schuldig aan een zeer pijnlijke dood van het dier puur en alleen om je eigen principes.. Ik zoek dus in mijn eigen voeding naar de gulden middenweg, zoek ook graag naar particuliere initiatieven die enkele dieren houden en ze bijv ieder jaar slachten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:38

Dieuwertje92 schreef:
Freya6 schreef:

Goed dat er steeds meer mensen kritisch kijken naar hun voeding maar het AB verhaal blijf ik lastig vinden. in veehouderijen wordt dus steeds meer gekeken naar welzijn, waardoor ziekte etc. minder voorkomt dus minder ab gebruikt wordt. Het claimen om nooit AB te gebruiken vind ik dan weer een stap te ver gaan, ik heb zo vanuit mijn opleiding gezien dat er koeien sterven aan eenvoudig op te lossen ontstekingen omdat er geen AB gebruikt mag worden. Dan ben je in mijn ogen ook schuldig aan een zeer pijnlijke dood van het dier puur en alleen om je eigen principes.. Ik zoek dus in mijn eigen voeding naar de gulden middenweg, zoek ook graag naar particuliere initiatieven die enkele dieren houden en ze bijv ieder jaar slachten.

@diewertje, ken je het verhaal van Remeker? Anders is de docu echt een aanrader. Ja, in het eerste jaar gingen veel kalfjes dood, maar later met kruiden en het houden van de horens is het echt haalbaar geworden AB vrij.
Snap je gevoel ook wel, en het blijft veehouderij.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:39

Wat een leuk topic zeg!
Ik eet nu al een jaar of 6 vegetarisch, in een gezin waar altijd gewoon vlees gegeten werd.
Toen ik als 14jarige zei dat ik vegetarisch wilde worden werd ook ik uitgelachen, maar uiteindelijk is het er wel van gekomen. Eerst één à twee keer in de week, toen 4 à 5 keer en uiteindelijk helemaal. De rest van het gezin eet nu zelfs af en toe ook vegetarisch.
Omdat er hier door de rest wel vlees gegeten wordt eet ik voornamelijk vleesvervangers, maar als ik straks op mezelf woon ben ik wel van plan om toch meer veganistisch te gaan eten en ook met de hele andere recepten die hierboven al genoemd worden.