Ervaringen met minimalisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:59

Vjestagirl schreef:
Vaak bewaar ik dingen omdat ik het cadeau heb gehad en ik het ondankbaar vind om het weg te doen, terwijl de gever mij waarschijnlijk blij wilde maken en niet een schuldgevoel aan wilde smeren :P.

Dit. Ik bewaar ook zulke dingen, maar omdat ik over een paar maanden/jaren het huis uit ga, ben ik ook alvast begonnen met dingen weggooien... Eigenlijk met de gedachten dat ik gewoon GEEN troep mee moet nemen het huis uit, wat ik vervolgens weer ergens in een la stop.. Zonde van de ruimte, zonde van het gesjouw.
Maargoed, ik kan vaak alleen makkelijk dingen weggooien als ik een opruim bui heb :+ dus vaak gaat er dan ineens een hoop weg. En eigenlijk voelt dat dan heerlijk opgeruimd.

eclair98

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:56

Zo, vandaag ook weer veel weggegooid. Denk aan kapotte beeldjes en van die gratis poppetjes. Een ander deel ben ik nu mee bezig een schilderij van te maken :P Dat telt niet echt als troep, toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:19

Ik heb vandaag mijn vensterbank opgeruimd. Daar lagen nog wat kleine dingen, maar de muizen waren er overheen geweest. Besloten om maar alles gewoon weg te gooien in plaats van schoonmaken en later toch niet meer willen gebruiken. En direct de vensterbank grondig schoongemaakt. Op het moment ook dagelijks 1 of 2 muizen in een klem, hopelijk hebben we de plaag snel onder controle (gif is geen optie en een piepapparaat ook niet).

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:29

eclair98 schreef:
Zo, vandaag ook weer veel weggegooid. Denk aan kapotte beeldjes en van die gratis poppetjes. Een ander deel ben ik nu mee bezig een schilderij van te maken :P Dat telt niet echt als troep, toch?

Creatief hoor!!
Mizora, dat is vervelend zeg! Hopelijk zijn ze snel weg.

Ik heb gistere gewoon weer 1 ding weggedaan, dat vind in heerlijk. Niet teveel, maar het ruimt wel.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:03

Ik heb gister ook weer eea weggedaan, (minimaal) 1 ding per dag vind ik ook wel wat :)
Vanmiddag hoop ik wat orde in de garage te brengen. Met de verhuizing alles erin gekwakt dus alles staat overal en nergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:07

Volgens mij kan ik wel een jaar lang elke dag iets weggooien, ik heb zo ongelofelijk veel troep... vooral in m'n kasten, van die bodemloze putten worden dat

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:44

Vandaag ook maar is begonnen met dingen weg gooien, hopelijk houd ik het vol, heb teveel spullen vind ik zelf.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:51

Ik merk zelf dat ik van dit topic nog gemotiveerder word, gister ook weer spullen op de "kan weg" stapel gelegd.
Morgen in de garage aan de slag (zo jammer dat ML niet ook zo gemotiveerd is :+ :') )

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:52

Heb geen man, wel een kind dat alles wil bewaren.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:00

Ik ben van mezelf al minimalistisch :)) Ben heel erg opruimerig; houd niet van troep in huis.

Eens in de zoveel tijd ontplof ik ineens. Dan gaan er twee vuilniszakken (of meer) met troep weg. Vooral (oude) spullen die ik niet meer gebruik. Moet alleen zeggen dat ik van mijn kleding moeilijk afstand kan doen :') , maar verder gaat er heel veel weg.

Geeft ook rust in je hoofd, als alles leeg en opgeruimd is. *\o/*

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:15

Ik heb laatst mijn zolder eindelijk eens opgeruimd, eerst veel lege dozen weggegooid waarvan ik dacht dat ik die nog wel ging gebruiken om bijv. een pakketje van te maken van een Marktplaats-verkoop. Dat bewaren was een beetje een eigen leven gaan leiden :-). Toen die weg waren en ik weer overzicht had op mijn zolder zag ik hoeveel spullen ik maar ergens had neergezet en niet op een logische plek. Dat weer geordend (spullen bij elkaar die bij elkaar horen en ook daarvan kon wat weg) en toen leek de zolder 2x zo groot :-). Je ziet inderdaad weer echt wat je hebt, ook wat je niet meer kon vinden en een week ervoor dan maar nieuw hebt gekocht...

Ging zover dat ik paar avonden later laat naar bed ging en ineens zo'n zin had om eerst nog even op zolder te kijken hoe netjes het nu was haha.

Teveel ruimte hebben is zowiezo funest, ik heb een oude schuur die ik (en een vroegere ex) volgestouwd heb met allerhande spullen, en nu ik een schuur-plat-nieuwe-schuur plan heb (en ik mag helaas maar kleiner terugbouwen), ik die nu aan het leegruimen ben. Zoveel wat ik zeker 10 jaar niet heb gebruikt. Dat kan dan zeker weg :-).

Marie Kondo boeit me wel, een vriendin van me heeft het 'gedaan' en is helemaal op orde! Ik wil het nog wel eens gaan doen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:10

Vind zelf dit filmpje heel erg mooi, maar dat ligt misschien persoonlijk: https://youtu.be/iSqkUw6QSiM
Verder super leuk dat dit topic motiveert! Ik heb sinds vanmiddag er 2 kittens bij dus dat zorgt wel weer voor wat extra rotzooi, maar dat is het 100% waard :)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:31

Echt minimalistisch zou ik nooit willen leven, maar ben de laatste tijd wel veel aan het opruimen. Met een verhuizing in zicht, waarbij mijn spullen tijdelijk in een opslag moeten en ik nog niet weet waar ik daarna ga wonen, al deels kritisch naar mijn spullen gekeken.
Keukenkastjes uitgemest, dingen die over datum zijn weggooien of snel opeten als t niet zo veel kwaad kan, badkamer kastje opruimen en alle open oude verpakking enz weggegooid, sierraden, make up, nagellak opgeruimd, veel spullen die je bewaard na carnaval en dat soort feestjes, knutsel materiaal, oude schoenen die nog wel bruikbaar zijn maar niet meer leuk genoeg, allemaal opgeruimd. Deel op marktplaats gezet met de boodschap; gratis op te halen, en binnen een uur had al zoveel reacties! Dus een opgeruimd huis, en blije andere mensen. Nog een deel heb ik op marktplaats gezet, maar wat niet verkocht is voordat ik moet verhuizen gaat naar leger des heils/ gratis op te halen.

Ik ben heel erg van het 'maar komt nog wel van pas'. Of zelfs mooie verpakkingen bewaren. Slaat natuurlijk nergens op, want je kijkt er nooit meer naar.
Ik heb zelfs de mappen uitgemest waarin ik mijn gebruiksaanwijzingen en garantiebewijzen bewaar, want daar zaten ook hele papieren stapels in van apparaten die al lang niet meer leven.
Het opruimen kost wel altijd veel tijd, maar ook veel voldoening! Maar toch houd ik ook wel van gezellige decoratie frutsels die meeveranderen per seizoen, maar de rest gaat dan gewoon netjes in de kast opgeruimd tot ze weer aan de beurt zijn, en daar kan ik wel mee leven.
Mijn kledingkast opruimen is lastig := Ben overal aan gehecht en wil alleen maar meer, oeps.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:44

Nadeel van veel ruimte is dat je die ruimte vanzelf een keertje vult.
Dingen die stuk zijn en niet meer bruikbaar gaan gewoon weg maar als er nog wat mee te doen is dan gaat het ergens "in de opslag" :+

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:56

Ik ben hier de laatste tijd ook meer mee bezig. Ik ben (of was) echt iemand die allerlei dingen kocht omdat het zo leuk/mooi/handig is en uiteindelijk doe ik er niks mee en ligt het maar te liggen... Ik heb enorm veel weggegooid de laatste tijd (hier heb ik dan weer geen enkele moeite mee) en het voelt heerlijk. Mijn kasten puilden eerst uit en zijn nu georganiseerd en een stuk leger. En mijn huis ook. Kan het iedereen aanraden!

Heb nu ook met mezelf afgesproken de komende maand (om mee te beginnen) geen prul te kopen wat ik niet nodig heb. Ik ben ook aan het sparen voor iets dus dat is ook al een goede motivatie.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:41

Zes zakken vuil weg gegooid en paar planten die niet mooi meer waren. Morgen weer is verder want anders overbelast ik me lichaam, veel make up van jaren oud en cremepjes van jaren oud ook maar is weg gedaan.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:06

SandravdB schreef:
Zes zakken vuil weg gegooid en paar planten die niet mooi meer waren. Morgen weer is verder want anders overbelast ik me lichaam, veel make up van jaren oud en cremepjes van jaren oud ook maar is weg gedaan.

Zo lekker bezig!!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:16

Zat ook ondervloer bij voor laminaat die ik dacht ooit nog nodig te hebben maar die toch stonk en vies was, dat waren al vier zakken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:39

Ik heb ook een hele boel ''ufo's'' weggegooid. Knutsels die ik nooit meer heb afgemaakt :') Ik heb me nu toch een ruimte :')

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:06

Ben overzicht en motivatie even kwijt, mij to do list is te groot omdat ik alles wil aanpakken, heb bij bepaalde dingen er bij gezet voor welke dag dat is komende week.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:14

Maak een nieuw to do lijstje, maar maak hem kleiner en ik betere ''hap klare brokken''. Dat werkt bij mij erg goed!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:25

Bij de seizoenswisselingen krijg ik vanzelf grote schoonmaak- en opruimzin! Het voelt heerlijk als alle ruimtes in huis zijn ontdaan van spullen die niet gebruikt worden. Liefst maak ik er nog iemand blij mee. Mooie herinneringen worden bewaard. Boekhoudingen uiteraard ook. Twijfelgevallen gaan max een jaar in een doos. Versleten zaken gaan naar de stort.
Laatst bijgewerkt door JPS op 26-11-16 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:25

Ja ben nu lijstje wat ik al gedaan heb er naast aan het maken, dat scheelt, net de twee rommelladen in keuken gehad, nu nog een doos en een keukenkastje dan is keuken af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:38

palousa_boy schreef:
Nadeel van veel ruimte is dat je die ruimte vanzelf een keertje vult.
Dingen die stuk zijn en niet meer bruikbaar gaan gewoon weg maar als er nog wat mee te doen is dan gaat het ergens "in de opslag" :+

:j :j

Tot een complete auto aan toe.
Maar ik bewaar niks wat geen nut heeft. Ik heb bijvoorbeeld wel gereedschap dat maar af en toe gebruikt wordt maar degene die het in z'n hoofd haalt dat weg te gooien, gaat er zelf achteraan, de vuilnisbak in!

Als ik ergens iets wil of moet, dan is er altijd iets te vinden in de schuur om dat te realiseren :j Daarmee bespaar ik meer geld dan dat het kost om die spullen te bewaren maar dat is wellicht het verschil bij techneuten, die hebben overal een toepassing voor en gebruiken het vroeger of later ook.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:39

Goed topic! Zelf heb ik niet zo veel troep omdat we in een beperkt appartementje wonen en door de huisstofmijtallergie van mijn vriend troep echt een no-go is. Ook doe ik elk jaar voor Koningsdag een rondje en alles wat ongebruikt is gaat de rommelmarkt op.
Als ik bij andere mensen thuis kom kan ik me soms ook echt verbazen hoeveel "clutter" er overal staat. Vorig jaar op de rommelmarkt ook ongeveer al mijn jeugdspeelgoed verkocht. Moeders stond zowat te smeken of ze het mocht bewaren in haar kelder. Wat hebben we er in godsnaam aan als het staat te verstoffen? Daar kun je toch beter andere kinderen blij mee maken...

Maar goed, ik moet dit topic maar even als inspiratie gebruiken want ik heb een lang weekend en moet nodig nog het een en ander opruimen. :+