Het paranormale kritisch bekeken!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:20

In mijn ogen moet je altijd uitgaan van een technisch mankement en van toeval.

Maar het probleem is natuurlijk wel dat op een bepaald punt dingen te toevallig worden. Dan is de vraag of het nog steeds te verklaren is als technisch mankement.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:37

Tuurlijk is het zo dat je eerst moet kijken of het iets anders is doe ik zelf ook.
Maar sommige dingen kunnen in mijn ogen niks anders zijn...
Maar dat is mijn ervaringen..

Even als antwoord op de vragen naar mij.
Ik kan allerlei informatie ontvangen , het is vooral ook gelinkt aan wat jijzelf zou willen weten. En ook wat de overledene heeft te vertellen...

En of ik altijd gelijk heb .. Nou meestal wel , maar ook ik kan fouten maken.
Het is vooral lastig zo via het internet.. Dan is het lastiger om de goede energie te pakken van een persoon..

Wat ik ook wel even kwijt wil over het andere topic.
Is dat ik zelf het gevoel kreeg dat alles wat je post in twijfel werd getrokken..
En zelfs werd aangevallen en dat vind ik niet respectvol..
Het maakt mij niet uit als je niet geloofd maar laat dan zo..
En ga niet lopen fitten op iemand die wel geloofd of dingen meemaakt.
Letop ik zeg niet dat dat hier gebeurt, ben juist blij dat dit topic is geopend.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 13:10

Hanmar schreef:
Ervaringen delen met als doel het aansnijden van een discussiepunt of het ondersteunen van een argument is uiteraard prima. Echter, vrij veel van de posts hier in dit topic bevatten effectief alleen een anecdote/ervaring. Dat is dus niet de bedoeling, immers, daar is het andere topic voor bedoeld. In dit topic kunnen ervaringen dus uiteraard gedeeld worden, maar wel alleen als onderdeel van een argument of kritische noot.

We negeren TS maar eventjes? Heb ik ook nog iets te bepalen in mn eigen topic, of moet ik meegaan in wat volgens jullie de opzet en bedoeling moet zijn?
Wat je namelijk niet lijkt te begrijpen, is dat die ervaringen zelf het discussiepunt zijn. Dus het is geen onderdeel van een argument of discussie, het is het startpunt en de kern van de discussie. Ik heb dit niet geopend om heel vaag en algemeen bezig te zijn. We kunnen idd wel discussieren over het algemene idee van de knipperende lampen, maar dat vind ik nou net niet boeiend. Daar zijn we echt wel snel over uitgepraat lijkt me. Maar iemand die dat heeft ervaren, kunnen we juist mooi uitvragen hoe de specifieke situatie was en dus samen kritisch kijken naar wat er toen nou gebeurde.
Dus: we starten met een ervaring en iedereen heeft hier de ruimte om alle vragen te stellen die ze willen en alle verklaringen erop los te laten. Dat is mijn bedoeling geweest. Als dat hier niet mag omdat er dan ook losse ervaringen gedeeld worden, dan wil ik dat ik in het andere topic de ruimte krijg om door te vragen en niet de mond gesnoerd te worden omdat 'het wel gezellig moet blijven'.
Ongelooflijk dit. Ik begrijp het beleid goed, dubbeltopics zijn storend. Maar dit is absoluut geen dubbeltopic en wie dat wel zo ziet, snapt het gewoon niet. En vanwege het onbegrip van anderen zou mn topic dicht moeten? Bizar... Ik vind vaak dat er teveel wordt geklaagd over beleid en modjes, maar in dit soort situaties kan ik gaan begrijpen waarom het wordt gezien als kleuterklas...

Zo, ik ga er nu even voor zitten om alle ervaringen onder mijn loepje te nemen! Alvast iedereen bedankt voor het delen, ik vind het heel tof van jullie dat je je zo open durft te stellen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:26

Zwerte, het is inderdaad goed mogelijk dat ik onbewust veel vaker op de teller kijk dan ik denk. Ik heb van de week heeeel vaak moeten kijken, omdat ik de dagteller gelijk wilde zetten met de totaalteller, maar dat voelde niet heel fijn. Zo vaak te kijken.

Ik heb echter een (positieve) markering op die dubbele of bijna dubbele cijfers gezet en ik denk dat ze daarom (ook?) meer blijven hangen.

Ik vermoed dat eea ook geldt voor die knipperende lichten. Ik zie hier (werk, thuis) regelmatig lampen knipperen, maar sta er niet bij stil dat het een aandachtttrekkende entiteit of een dierbare overledene zou kunnen zijn. Ik zie het dus wel gebeuren, maar het blijft niet hangen. Als de lamp toevallig (?) een keer knippert, maar je hebt tevoren met een stervend persoon afgesproken dat die zich via een lamp meldt, dan zul je knipperende lampen eerder bewust meemaken, ipv onbewust opmerken.

Net zoiets als dat je dagelijks waarschijnlijk tig keer een rode Renault Clio tegenkomt. Maar dit niet opslaat. Grote kans dat een aantal lezers van deze zin vandaag nog een paar rode Renault Clio's zullen spotten en zich deze zin herinneren en dientengevolge nog veel meer van die auto's zien.

Een soort van oogkleppen.

Hoe dat onderbewuste van ons werkt, geen idee. Net zoals dat veel (mn) vrouwen telkens weer een vent "kiezen" die niet goed voor ze is. Terwijl er genoeg kerels zijn die wel goed zijn. Hoe doen ze dat?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 13:50

Het is soms een raar spelletje in je hoofd wat betreft bewust en onbewust. Ik denk wel dat heel erg veel zogenaamde paranormale ervaringen hiermee te verklaren zijn, zoals jouw cijfers. Dat is ook wel een bekend fenomeen, dat je onbewust veel meer meekrijgt maar niet bewust opslaat. Toch zit het in je hoofd en kan het er dus soms ineens uitkomen en lijkt dat dan heel bijzonder. Vind ik bij mezelf dus heel duidelijk als het gaat over kattengedrag. Als ik er niet heel bewust bij stil zou staan, zou ik zo kunnen gaan geloven dat ik contact met ze maak en telepatisch iets mee krijg.

zo zie ik het idd ook met knipperende lampen. Sowieso zijn er al legio technische mankementen te bedenken. Ik woon in een hele oude boerderij en een deel van de elektra moeten we nog vervangen. Maar ook bij nieuwe elektra heb je nog steeds wel eens storingen, een lamp met een foutje.... een kabeltje wat niet helemaal contact maakt...en soms onzichtbaar storing wat wel ineens weg is met vervangen van kabels. Lampen knipperen, haperen en vallen zo vaak uit. Maar dit merk je vaak idd niet op.
Ik heb bijv een buitenlamp waar niks mee mis lijkt te zijn. Toch is ie erg gevoelig op vochtig weer en maakt dan kortsluiting. Soms niet, soms wel. Enige zekerheid is dus vocht. en echt geen idee waarom, we kunnen niks vinden.

Ook bekend fenomeen in dit opzicht: als je zwanger bent, zwanger wil worden of iets naars heb meegemaakt op dat gebied, zie je ineens overal zwangere vrouwen en kinderwagens en babys...alsof ze ineens explosief toegenomen zijn.... wat natuurlijk niet zo is, je filter in je hersenen staat gewoon tijdelijk anders ingesteld...

keuze van partner kom je meer in psychologie terecht. Ik kan er wel van alles over zeggen, maar dat gaat me hier teveel offtopic. Maar heeft zeker met onbewust te maken idd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:59

Interessant topic. Ik ga het straks eens doorlezen!
Ik ben ook altijd vrij kritisch. Waar mijn moeder heilig geloofde in zo'n char-figuur die haar allerlei zaken vertelde over overledenen, prikte ik daar zo doorheen. Maar toch sluit ik niet uit dat er meer is. Sommige dingen zijn gewoon te toevallig.
Ik heb zelf als kind eens iets meegemaakt wat ik niet kan verklaren.
Ik was een paar jaar oud en kon net praten, en toen vroeg ik aan mijn moeder wie die drie vrouwen waren die aan mijn bedrand stonden. Mijn moeder vroeg hoe ze er uit zagen en wat ze deden, en ik vertelde dat ze witte jurken aan hadden en naar me lachte := Uiteraard herinner ik me er niks meer van.. Mijn moeder heeft nog gevoeld of ik geen koorts had ofzo :') Ik sliep ook nog niet, dus het was ook geen droom..
Als baby volgde ik ook wel eens iets wat er niet was volgens mij moeder..
Heel apart!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:02

Klopt, dat partner verhaal is idd psychologie, maar ging me meer om de onbewuste (foute) keuze voor de foute partner.

Maar hoe zit het dan met bv de voorspellende dromen of "voorspellende" gevoelens? bij een aantal voorspellende gevoelens / dromen kun je ernaar handelen, zodat het uit lijkt te komen, maar ik heb voor mezelf een tweetal voorbeelden, waar ik echt geen vinger in de pap had en het toch (toevallig?) uitkwam.

En bijvoorbeeld het "weten" dat Lente heeft. Sommigen dingen zou een ander echt niet kunnen weten.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:14

Bepaalde weet je,en dat is net hoe jou karakter in mekaar zit en wat jij kiest te geloven.. Dus een soort van levenspad.

En voorspellende dromen is lastig je kan inderdaad gaan handelen naar je dromen,zodat je droom uit komt..
Maar verder weet ik niet zo goed hoe dat in elkaar steekt.
Ik waag mezelf ook niet aan voorspellen,dat kan ik niet

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:24

Voorspelende dromen zijn heel moeilijk om naar te handelen. je hebt te maken met zoveel factoren, het enige wat je kan doen is het je laten overkomen. er naar handelen kan je niet omdat het niet alleen jou lot is... maar ook die van vele anderen,

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:26

Het is idd moeilijk klopt, maar niet onmogelijk dat is mijn ervaring

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:29

Dat bedoel ik M_D_H. Als je voorspellende dromen voor jezelf hebt, kun je ernaar handelen zodat eea gebeurt. Soort van selffulfilling prophecy. Maar als het onbekenden / algemene zaken zaken betreft, dan kan dat niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:44

Zo ff de tijd genomen om alles kritisch te bekijken.

Beginnen met de buizenversterker van Mist. Weet je zeker dat er niet ergens een zender opgepikt werd? Illegale piratenzender bij de buren bijv? Een kennis van mij had ooit dat hij zn boxen van de computer niet kon gebruiken omdat die dat oppikte. Signaal was dichtbij zo sterk, dat het overal doorheen kwam. Ook om wat ze zeiden, "ik hoor het echt niet", kan erop duiden dat ze zichzelf niet hoorden maar de omgeving wel...

Nirvana_ schreef:
Ik ken paard en eigenaresse al vier jaar; Is mijn verzorg paard. Ken ook de sjamaan in kwestie en de vrouw waar de merrie toen op stal stond. Helemaal via via is het niet, en ik heb de afgelopen vier jaar te aparte dingen zien gebeuren om dit verhaal dusdanig in twijfel te trekken. Ik snap je reactie wel hoor :)
Je had het over een kennis en een vriendin daarvan. Dat kan heel ver weg zijn.
Weet je heel zeker dat de stalhouder en sjamaan elkaar niet kenden? Sprak de vrouw wel eens met de sjamaan over haar paard? Want dan kan het puur toeval zijn en heeft de sjamaan het uit allerlei informatie weten te halen...

Eight schreef:
Ik heb enkele jaren geleden een reeks voorspellende dromen gehad. Deze heb ik toen verteld aan mijn moeder, zij heeft kunnen bevestigen dat ik de gebeurtenissen al wist voor dat ze gebeurde. Deze dromen liepen uiteen van een voorspellende droom over een klasgenootje dat opgenomen moest worden in een inrichting tot het overlijden van mijn oom. Ik ben dus overtuigd dat alles vast staat, het 'lot'. Misschien een grappige toevoeging, ik ben verder heel nuchter en werk op een laboratorium (dus ik ben van het wetenschappelijk verklaren) :) Brand los..
En in welk tijdbestek vond dit plaats? hoelang zat er tussen dromen en realiteit? Zoals die opname, was er niet iets te merken aan die klasgenoot en was opname wellicht vrij logisch gevolg? Kan lekker in je dromen voorkomen dan...
Overlijden van je oom, was dat plotseling of toch wel verwacht?
Ik denk namelijk dat dromen een uiting zijn van je onbewuste. Dus veel signalen die je niet bewust meekrijgt, komen wel in je dromen naar voren.

Gianti schreef:
Heel vaak als ik met mams over papa heb springt radio over op nummer van zijn begrafenis.. soms wisselt de radio zelfs van zend3r...
hoe moet ik dat overspringen van nummer zien? Wordt de uitzending ineens onderbroken?
Het is natuurlijk wel zo dat als je erover aan het praten bent, werkelijk alles wat met hem te maken heeft je ineens erg opvalt.
Wisselen van zender is wel vreemd. Niemand aan de knopjes? En bijv in de auto maakt onze radio een bliepgeluidje als je wisselt van zender, hoor je zoiets dan ook?

Shenavallie schreef:
Dat hebben wij met wijlen mijn oma. We hoeven niet eens over haar te praten, maar als we bijvoorbeeld in de auto stappen en de radio aandoen, komt haar favo-band voorbij. Of als we in een winkel lopen, gaat prompt het nummer van haar begrafenis aan. En zij had een niet voor de hand liggende muzieksmaak. :D
Niet voor de hand liggend is? Er is meer muziek voor de hand liggend dan je zou denken... En hoe vaak gebeurd dit dan? en hoe vaak loop je in een winkel zonder de muziek op te merken?

khirshanta schreef:
ik was 8 denk ik. Ik heb die opa overigens mijn leven lang nooit in het echt gezien. Het was nacht, ik ging naar de wc, toen ik terug kwam was hij er nog- (wc onder in de gang). Toen ik boven kwam deed mijn vader het licht op de overloop aan,en kon bevestigen dat ik niet sliep of aan het slaapwandelen was.
Nooit fotos gezien? Misschien lijkt je ouder precies op hem?
Hoe moet ik dit voor me zien? Je vader was wakker geworden van jouw activiteit en jij vertelde hem wat je zag? Toen bevestigde hij dat je niet sliep of slaapwandelde? Sorry, maar dat klinkt mij wat vreemd in de oren bij een 8 jarige....die stop je toch gewoon weer in bed? Kan je hier iets preciezer over zijn?

kwita schreef:
Die fluisteraar kende mij niet en ik had nooit contact met haar gehad. Omdat zij die dag niet voor ons kwam maar voor de verzorgster haar eigen paard.Ook kon zij niets van mij weten, ik leefde vrij van internet of al te grote vriendenkring
Maar ze kreeg iets door dat ze mij iets moest vertellen (en dat kwam jaren later pas boven tafel!).
Toen pas besefte ik dat ze iets van helderziendheid moet hebben gehad omdat de dingen die ze vertelde die nog in de toekomst lagen erg ver vanaf toen en wat niemand kon weten.Wat zij toen vertelde heeft echt mijn leven gered! En dat blijft opmerkelijk en bijzonder( word er nu nog emotioneel van)

Ik kreeg er een ton bij toen ik hem kocht met...Pepernoten. zijn oude baasje / fokker was bakker geweest en vond het leuk om die zelf nog te maken en voerde deze als beloning of als lekkernij, dat wist niemand op die stal behalve ik. Ik heb hem die ton opgevoerd en ze nooit meer gegeven omdat het een beetje gek was.

Die mishandeling kon de fluisteraar niet weten.
Ik heb haar daar zelf op betrapt. dat wist bijna niemand ik mijn ouders . Omdat het zakelijk belang van mijn ouders en broer Ook ons gezinsinkomen was ( het is nogal ingewikkeld en een persoonlijk verhaal dus daar ga ik niet verder op in).Geloof maar dat ik me **** voelde in die positie.

En die parfum kon zij ook niet weten, maar ik kreeg er letterlijk een astma aanval van.Maar die dame was er niet die kwam slechts 2x per week.En heel toevallig wees ze dan wel de goede buurman aan! de andere had een man als eigenaar hoe verklaar jij dat dan? dat was meer dan toeval.
Ook al kende ze je niet, ze had wel een adres. Opzoeken wie ernaast wonen was vroeger al relatief eenvoudig. Dus die parfum blijft voor mij een stukje goed gokken. Dat jij er astma van kreeg, wat heeft dat ermee te maken dat het paard dit vervelend vond?
Veel van jouw verhaal vind ik niet helder eerlijk gezegd. Je bent erg vaag over veel belangrijke dingen. Zoals wat ze je moest vertellen wat jaren later boven tafel kwam? Wat heeft je leven gered? Welke toekomstvoorspellingen deed ze?
De pepernoten vind ik wel erg vreemd. Valt me echter ook op dat je zegt dat niemand op de stal dit wist behalve jij. Dat vind ik moeilijk te geloven. In de paardenwereld is het juist meestal zo dat men zich overal mee bemoeit en weinig dingen geheim blijven. Een ton pepernoten is een prachtig verhaal en ik kan me echt moeilijk voorstellen dat niemand hier vanaf wist... Deed je er dan zo stiekem over?
Als je verder niet wil ingaan op het verhaal van de mishandeling, dan laten we die maar liggen. Ik kan er dan ook totaal niks zinnigs over zeggen met zoveel onbekende info.

Lente schreef:
Oké ik heb nog een mooie situatie.

Ik was 7 en ik kom met mijn ouders en een vriendinnetje 's avonds op een camping aan. Kwestie van tent opzetten en gaan slapen.

De volgende ochtend aan het ontbijt vertelde ik aan mijn ouders en vriendinnetje dat ik gedroomd had dat we de camping gingen verkennen en we uiteindelijk in het zwembad kwamen. Daar kwamen een paar andere kinderen spelen met een roze luchtbed en die vroegen ons of we mee wilden doen.

Na het ontbijt gingen wij dan maar de camping verkennen. Op een gegeven moment kwamen we bij een haag en ik wist zeker dat daarachter het zwembad was. Die had ik namelijk gezien in mijn droom.

Wij dat zwembad in en toen kwamen er kinderen met een luchtbed. Ik kan de spanning die ik toen had nu nóg voelen. Alles was exact zoals in mijn droom met als uitzondering dat het luchtbed geel was in plaats van roze.

Het klinkt zo enorm suf... Maar ik kan het nog steeds niet verklaren :+
Ik denk toch dat dit vooral een grapje van je onderbewuste is geweest. Op die leeftijd is het allemaal best spannend. Dromen over wat er komen gaat vind ik dan niet zo gek. Camping verkennen is ook logisch. Je kan volgens mij ook onbewust meer hebben opgepikt van de camping toen jullie naar de plek toe gingen. En zwembad achter een haag ruik en hoor je toch al mijlenver? Ik tenminste wel... Kinderen met een luchtbed vind ik ook wel een heeeeeeel veel voorkomend iets in een zwembad op een camping. Dus sorry, ik kan dit voor mezelf wel verklaren.

M_D_H schreef:
Ik zelf ben paranormaal begaafd. Zit gedeeltelijk in mijn familie, wij zijn allemaal heel intuïtief alleen ik schiet daarin uit.

Daarnaast kan ik (echt heel eng) in sommige gevallen de toekomst zien. Nou is de toekomst heel variabel en heb je zelf altijd een groot gedeelte zelf in de hand. Ik kan 20 versies van de toekomst te zien krijgen en allemaal kunnen ze gebeuren.
Maar goed, ik kan het dus zien. Zo zag ik 2 jaar terug dat er in de zomer iets met een ouder familielid zou gebeuren waardoor diegene 2 maanden er na zou overlijden. Daarnaast zouden er op de kist tijdens de uitvaart constant 3 personen staan. Wat begon als een vage droom werd steeds helderder en zo zag ik tijdens deze dromen steeds vaker het getal 10 en 8 voor komen. Wie het was dat wist ik niet. Nou, in de zomer periode gebeurde er zowel iets met de oma van mijn vriend als met mijn opa. En op 8 oktober overleed mijn opa. Op zijn kist hebben de gehele uitvaart 3 foto's gestaan van mijn opa, overleden oom en overleden neefje.

Een jaar geleden voorspelde ik tijdens een droom dat de oom van mijn vriend op de nacht van dinsdag op woensdag zou overlijden. En zo geschiede.

En een grappige, zondag vertelde ik mijn vriend dat ik op vakantieveilingen op een duikintroductie had geboden en die voor 13 Euro had gewonnen. Vriendlief was niet blij, want hij vond het onzin. Ik vertelde hem dat hij dat nodig had voor zijn sollicitatie bij de dierentuin. Vriend begint te lachen en zegt dat hij voor alles afgewezen is. Ik hou vol en vertel hem dat hij dit nodig heeft. Dinsdag wordt hij gebeld om als nog langs te komen voor een gesprek bij de dierentuin op de aquarium afdeling :').
Vriendlief heeft ooit wel gezegd dat hij een duikdiploma wilt, maar het is er nooit van gekomen. En om de een of andere onverklaarbare manier wist ik dat ik zondag moest reageren.

En een paar andere dingen: ik speel vals tijdens spelletjes. Het lukt mij niet altijd maar meestal wel. Met kaartspelletjes zoals kwartet, machiovelli, love letters, ligretto etc kan ik in sommige gevallen zien wat een ander in zijn hand heeft. Ik ben zo de concurrentie vaak 2 stappen voor. Maar er zijn wel beperkingen. Ik moet met diegene een band hebben, zoals familie of goede vrienden... en ik moet mijzelf volledig openstellen... maar diegene moet ook toegankelijk zijn.
Maar ik laat mijn vriend graag in de waan dat er geen beperkingen zijn :D.

Mbt de toekomstdromen: ik weet niet altijd meer wat ik gezien heb in mijn droom, behoorlijk heftige dingen schijn ik meteen weer uit mijn geheugen te wissen. Maar... ik praat altijd tijdens deze dromen en mijn vriend kan aan de manier waarop ik praat horen of Ik de toekomst zie of dat ik gewoon bazel. En hij stelt vragen en schrijft de vragen antwoorden op en legt het briefje daarna weg. Helaas klopt het vaker wel dan niet.
Ik heb ff wat geknipt in je quote, het werd anders zo lang.
even advocaat van de duivel spelen: als het in je familie zit, is het dan niet mogelijk dat jullie iets sneller als paranormaal zien dan anderen? Juist omdat het zo 'normaal' is?
Toekomst zien vind ik erg lastig, precies om wat je zelf zegt. Er is zoveel mogelijk, er klopt eigenlijk altijd wel iets van. En mensen onthouden wel wat er klopte en de 99% niet kloppende zaken vergeet je heel snel weer. Zoals de getallen. Als je had gedroomd over een 4 en 6, had je het wrs niet onthouden. Nu wel, omdat het toevallig klopt. Hoe moet ik het eigenlijk voor me zien wat je droomt? Zoals dat er iets zou gebeuren met een ouder persoon in de zomer? Zie je dan de gebeurtenis? personen? Hoe werkt dat?
Die overleden oom, was dat niet gewoon toeval? En was hij ziek oid? Dan is het al minder toevallig namelijk...
De duikintroductie kan je natuurlijk hebben opgepikt uit je onbewuste. Link met dierentuin vind ik ook niet zo raar. Hield je vol dat hij het toch daarvoor nodig had, of was het meer algemeen? Vreemd is het iig wel...
Zie je die kaarten dan echt letterlijk voor je? Hoe moet ik me dat voorstellen?

saffire schreef:
Tuurlijk is het zo dat je eerst moet kijken of het iets anders is doe ik zelf ook.
Maar sommige dingen kunnen in mijn ogen niks anders zijn...
Maar dat is mijn ervaringen..

Even als antwoord op de vragen naar mij.
Ik kan allerlei informatie ontvangen , het is vooral ook gelinkt aan wat jijzelf zou willen weten. En ook wat de overledene heeft te vertellen...

En of ik altijd gelijk heb .. Nou meestal wel , maar ook ik kan fouten maken.
Het is vooral lastig zo via het internet.. Dan is het lastiger om de goede energie te pakken van een persoon..

Wat ik ook wel even kwijt wil over het andere topic.
Is dat ik zelf het gevoel kreeg dat alles wat je post in twijfel werd getrokken..
En zelfs werd aangevallen en dat vind ik niet respectvol..
Het maakt mij niet uit als je niet geloofd maar laat dan zo..
En ga niet lopen fitten op iemand die wel geloofd of dingen meemaakt.
Letop ik zeg niet dat dat hier gebeurt, ben juist blij dat dit topic is geopend.
Als het zo gelinkt is aan wat de personen willen weten, ga ik erg snel denken dat het dus meer te maken heeft met handig oppikken van signalen van die persoon, dan dat het met entiteiten te maken heeft.
Wat bedoel je met energie van een persoon? Hoe voel je dat?
Ik heb dat aanvallen in het andere topic niet gemerkt, behalve van 1 bokker dan...maar die moet je sowieso links laten liggen als het over zulke zaken gaat want dat is geen discussie maar afzeiken. Hier trek ik dus ook alles in twijfel, zoals ik met de hele wereld doe. Dat is hier dus juist wel de bedoeling.... Uiteraard kunnen we erop uitkomen dat bijv jij vind dat het wel paranormaal is, maar ik (en anderen wellicht) daar niet in mee kunnen gaan. Lijkt me prima, niks mis met "lets agree to disagree".

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:47

Ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van die dromen.

Zelf heb ik er ook "last" van.. Wat betreft het : gaan handelen naar je dromen heb ik dan niet.
Ik kan wel wat voorbeelden geven. Het gebeurd meestal maanden van te voren, op dat moment slaat het eigenlijk nergens op. Ik heb er zelf nog geen verklaring voor kunnen vinden. Behalve dat meerdere in mijn familie het ook hebben. Voortaan schrijf ik het op als het gebeurd, pas sinds kort overigens. Om Later terug te gaan kijken.

Het komt in verschillende vormen voor. Zo kan ik zelf de rol spelen in mijn droom, maar kan ik ook "in" een ander persoon zitten. Meestal een persoon die dichtbij mij staat. (familie) én dan heb je ook nog verschil met een droom en een deja vu momentje.

Goed... wat voorbeelden :)
- Jaren geleden toen ik nog 'gezond' was, droomde ik over dat ik ziek werd, niet meer normaal kon sporten (specifieke sport). Huilend werd ik wakker want ik zat op dat moment in het tweede team met als doel het eerste team te behalen. Uiteindelijk is alles rondom die droom ook gebeurd. (Dit is heel specifiek, bijvoorbeeld bij hockey geen bal kunnen raken, of struikelen over eigen benen. Tot de studie en de mensen die ik daar heb leren kennen en dat ik een ongeluk had)
- Op gegeven moment had ik een tijdje dromen over mijn oma die ging overlijden. Van het gedag zeggen waar ik mijzelf was tot de begravenis, het inslaap moment waar ik mijn oma was (hier was ik zelf niet bij) en dus iedereen van de familie : ooms en moeder en opa en de dokter zag zitten, ik weet precies wat er gezegd werd. Totdat ze overleden was en ik in paniek wakker werd, happend naar adem.
Daarna ben ik naar mijn vader gegaan om te vragen hoe het nou eigenlijk ging met oma, maar die ging op dat moment nog goed.
Maanden later overleed ze precies zoals ik het gedroomd had. Ik vertelde aan mijn ouders hoe het inslapen gegaan zou zijn en dat klopte ook precies.
- Nu zijn we bezig met een grote zaak en ook hier heb ik over gedroomd hier heb ik van alles over opgeschreven. Hetgeen wat al gebeurd is (mensen ontmoeten, bedrijven bezocht.) Het is allemaal té bizar eigenlijk.

Kortom ik heb er geen verklaring voor. Het komt vanzelf ik kan het niet oproepen of iets.

Zelf weet ik niet zo goed wat ik van de getallen moet vinden. Vind dat lastig gezien ik er geen ervaring mee heb.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 14:50

Rocamor schreef:
Klopt, dat partner verhaal is idd psychologie, maar ging me meer om de onbewuste (foute) keuze voor de foute partner.

Maar hoe zit het dan met bv de voorspellende dromen of "voorspellende" gevoelens? bij een aantal voorspellende gevoelens / dromen kun je ernaar handelen, zodat het uit lijkt te komen, maar ik heb voor mezelf een tweetal voorbeelden, waar ik echt geen vinger in de pap had en het toch (toevallig?) uitkwam.

En bijvoorbeeld het "weten" dat Lente heeft. Sommigen dingen zou een ander echt niet kunnen weten.

ohhh je kan echt zoveel zijwegen inslaan vanaf dit topic! Mijn hoofd gaat nu naar de filosofische discussie over vrije wil...zijn we vrij om te kiezen of wordt alles eigenlijk gestuurd door ervaringen/karakter etc? Kan er paginas mee volkletsen maar laten we dat maar niet doen.

Welke twee voorbeelden zijn dit dan?

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:53

@ zwerte....
Ik filter door af te gaan op de vragen die iemand stelt, heb je geen vraag dan voel ik de energie af die ik doorkrijg..
Het gaat er ook om dat ik soms teveel doorkrijg en niet alles kan of mag vertellen.

Dat komt doordat de persoon die vraagt het aan moet kunnen wat ik doorkrijg..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:04

saffire schreef:
@ zwerte....
Ik filter door af te gaan op de vragen die iemand stelt, heb je geen vraag dan voel ik de energie af die ik doorkrijg..
Het gaat er ook om dat ik soms teveel doorkrijg en niet alles kan of mag vertellen.

Dat komt doordat de persoon die vraagt het aan moet kunnen wat ik doorkrijg..

Dit is mij dus veel te vaag. Nogmaals, welke energie hebben we het over? Hoe merk/voel je dat dan? En hoezo niet mogen/kunnen vertellen? Heb je daar anonieme voorbeelden van? En hoe bepaal je wat de ander aankan?

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:14

We hebben allemaal energie bij ons...
En dat hou je als je overlijd met die energie werk ik.
En het is niet zo dat ik bepaal wat wel en wat niet dat word voor me gedaan.
Het is net hoe de persoon die vraagt in zijn leven staat , dus wat hij/zij aankan.

En voorbeelden ga ik niet geven dat is prive,kan ik dus niet maken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:54

De eerste is van mijn zusje. Jaar of 10-12 terug, denk ik. Zij wilde / moest verhuizen. Volgens mij is ze al in mei gaan reageren op huurhuisjes. Ik heb aangegeven dat ze niet eerder dan 3 augustus een huisje zou krijgen. Dit geloofde ze uiteraard niet (zou ik ook niet gedaan hebben :+) en is lustig blijven reageren op huisjes. Elke keer weer niks en telkenmale zei ik: wacht maar tot 3 augustus. Om een lang verhaal wat korter te maken, ze smste me in de ochtend van die derde augustus dat ze geen bericht had van de woningbouw en dat ik dus ongelijk had. Ik smste terug dat ze maar moest wachten tot de middagpost was geweest. En verdomd (excuus), met de middagpost kwam het verlossende bericht: ze had het huisje. Na al die weken / maanden. We werken overigens beiden niet in het veld van de woningstichting, dus ik heb het niet kunnen saboteren ;)

En de tweede was van kennissen die in verwachting waren. Vanaf het moment dat ik van de zwangerschap hoorde had ik het gevoel dat er iets niet goed was. Naarmate de tijd verstreek en de 20 weken echo zich aandiende, versterkte dat gevoel zich. Omdat je dat soort zaken niet vertelt tegen een ander die gelukkig ouder denkt te worden, heb ik nooit iets gezegd. Ik had heel duidelijk het gevoel dat er een keuze gemaakt zou moeten worden na die 20 weken echo.

De echo en onderzoeken waren voorbij en er werd niets gevonden, alles oke. Ik blij voor hen, maar mijn water gaf aan dat het niet klopte. Die arts had het fout. Er was iets niet goed. Ik heb heb het aan mijn kennis aangegeven dat ik heeeeel blij was dat alles goed was, omdat ik zo'n naar voorgevoel had gehad. En dat ik blij was dat dat dus nergens voor nodig was (dat ik dat nare gevoel niet kwijt was, heb ik maar niet verteld, werd niemand beter van). De uitgerekende datum was 25 augustus. Ik heb toen gezegd dat de dochter (kennissen wisten tot de geboorte niet wat het zou worden) geboren zou worden op 6 augustus. Oh nee, 7 augustus, want dan was het 7-8-9, maar dat er op 3 augustus iets zou gebeuren. Dit alles besproken in juni of juli (ruim voor die datums in ieder geval)

uiteindelijk bleek beeb niet te willen draaien en moest met keizersnede komen. Tijdens overleg zei de arts: we gaan halen op 6 augustus. Nee zegt kennis: doe maar 7 augustus, want dan is het 7-8-9.

UIteindelijk is dochterlief geboren op 3 augustus en ze bleek een kindje met down syndroom te zijn. (toen moest ik toch wel even heeeeeel hard slikken).

Ik vind mezelf niet paranormaal begaafd. Geen idee hoe ik het voor elkaar kreeg om deze dingen toevallig allemaal goed te gokken.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:39

Maar daar geloof ik juist wel weer in, dat is een gevoel, een weten. Ik heb die ervaringen ook gehad. 1 met mijn tante: die was zwanger van de tweede, ik was een jaar of 16. We liepen weer naar huis (oma en ik) en mijn oma zei: wat leuk he, dat ... een broertje of zusje krijgt? "ja, een zusje, zeker leuk!" Maar dat wist ze nog helemaal niet... (Pas later hoorde ik ook dat ze het de hele zwangerschap niet wilde weten, en dat mijn tante zelf sterk het gevoel voor een jongen had.. Het was idd een meisje.)

3 jaar geleden. Mijn buuf vertelde dat ze zwanger was: " ik reageerde te spontaan: " wat leuk, eindelijk een broertje voor..." "Uhmm. Ik ben pas 12 weken". Later met de echo bleek het idd een jongen.

Uiteraard heb ik vaker geen idee, soms vragen mensen het, maar dan is het ook echt gokken. Maar deze gevallen was echt een weten.. Net als kleine kinderen het vaak wel weten, wat het is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:40

@rocamor: wow, die twee voorbeelden ga ik ff laten bezinken. Meestal heb ik direct wel twijfels en vragen, maar hier sla ik van achterover...

@saffire: ik zal even heel bot eerlijk zijn: dit soort vage bewoordingen kan ik dus helemaal niks mee. En is vaak de reden dat ik verdere discussie maar achterwege laat, omdat we blijkbaar op een hele andere manier denken en praten, alsof we verschillende talen spreken... Ik vind het trouwens wel storend dat je voor mijn gevoel erg selectief antwoord. Ik had namelijk al gevraagd hoe je die energie voelt/merkt, wat gebeurd er, wat voel je precies? Je moet toch wel iets specifieker kunnen zijn dan dat het gewoon zo "is"? En nogmaals over wat een persoon aankan, je zegt nog steeds niks over hoe je dat kan weten.

En energie is ook zo'n vage term. Er zijn allerlei feitelijke vormen van energie bekend en daarom vind ik het een gevaarlijke term om op deze manier te gebruiken. Welke energie praten we over? Er is een heleboel energie meetbaar namelijk. Je zegt dat we dat houden als je overlijd...zweeft dat dan rond? Zit het vast aan het lijk? Ik kan me er echt geen voorstelling van maken...
Ik hoop dat je een beetje hierop kan antwoorden, anders vrees ik dat ik het opgeef omdat dit voor mij erg voelt als eenrichtingsverkeer...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:40

Zwerte schreef:
M_D_H schreef:
Ik zelf ben paranormaal begaafd. Zit gedeeltelijk in mijn familie, wij zijn allemaal heel intuïtief alleen ik schiet daarin uit.

Daarnaast kan ik (echt heel eng) in sommige gevallen de toekomst zien. Nou is de toekomst heel variabel en heb je zelf altijd een groot gedeelte zelf in de hand. Ik kan 20 versies van de toekomst te zien krijgen en allemaal kunnen ze gebeuren.
Maar goed, ik kan het dus zien. Zo zag ik 2 jaar terug dat er in de zomer iets met een ouder familielid zou gebeuren waardoor diegene 2 maanden er na zou overlijden. Daarnaast zouden er op de kist tijdens de uitvaart constant 3 personen staan. Wat begon als een vage droom werd steeds helderder en zo zag ik tijdens deze dromen steeds vaker het getal 10 en 8 voor komen. Wie het was dat wist ik niet. Nou, in de zomer periode gebeurde er zowel iets met de oma van mijn vriend als met mijn opa. En op 8 oktober overleed mijn opa. Op zijn kist hebben de gehele uitvaart 3 foto's gestaan van mijn opa, overleden oom en overleden neefje.

Een jaar geleden voorspelde ik tijdens een droom dat de oom van mijn vriend op de nacht van dinsdag op woensdag zou overlijden. En zo geschiede.

En een grappige, zondag vertelde ik mijn vriend dat ik op vakantieveilingen op een duikintroductie had geboden en die voor 13 Euro had gewonnen. Vriendlief was niet blij, want hij vond het onzin. Ik vertelde hem dat hij dat nodig had voor zijn sollicitatie bij de dierentuin. Vriend begint te lachen en zegt dat hij voor alles afgewezen is. Ik hou vol en vertel hem dat hij dit nodig heeft. Dinsdag wordt hij gebeld om als nog langs te komen voor een gesprek bij de dierentuin op de aquarium afdeling :').
Vriendlief heeft ooit wel gezegd dat hij een duikdiploma wilt, maar het is er nooit van gekomen. En om de een of andere onverklaarbare manier wist ik dat ik zondag moest reageren.

En een paar andere dingen: ik speel vals tijdens spelletjes. Het lukt mij niet altijd maar meestal wel. Met kaartspelletjes zoals kwartet, machiovelli, love letters, ligretto etc kan ik in sommige gevallen zien wat een ander in zijn hand heeft. Ik ben zo de concurrentie vaak 2 stappen voor. Maar er zijn wel beperkingen. Ik moet met diegene een band hebben, zoals familie of goede vrienden... en ik moet mijzelf volledig openstellen... maar diegene moet ook toegankelijk zijn.
Maar ik laat mijn vriend graag in de waan dat er geen beperkingen zijn :D.

Mbt de toekomstdromen: ik weet niet altijd meer wat ik gezien heb in mijn droom, behoorlijk heftige dingen schijn ik meteen weer uit mijn geheugen te wissen. Maar... ik praat altijd tijdens deze dromen en mijn vriend kan aan de manier waarop ik praat horen of Ik de toekomst zie of dat ik gewoon bazel. En hij stelt vragen en schrijft de vragen antwoorden op en legt het briefje daarna weg. Helaas klopt het vaker wel dan niet.
Ik heb ff wat geknipt in je quote, het werd anders zo lang.
even advocaat van de duivel spelen: als het in je familie zit, is het dan niet mogelijk dat jullie iets sneller als paranormaal zien dan anderen? Juist omdat het zo 'normaal' is?
Toekomst zien vind ik erg lastig, precies om wat je zelf zegt. Er is zoveel mogelijk, er klopt eigenlijk altijd wel iets van. En mensen onthouden wel wat er klopte en de 99% niet kloppende zaken vergeet je heel snel weer. Zoals de getallen. Als je had gedroomd over een 4 en 6, had je het wrs niet onthouden. Nu wel, omdat het toevallig klopt. Hoe moet ik het eigenlijk voor me zien wat je droomt? Zoals dat er iets zou gebeuren met een ouder persoon in de zomer? Zie je dan de gebeurtenis? personen? Hoe werkt dat?
Die overleden oom, was dat niet gewoon toeval? En was hij ziek oid? Dan is het al minder toevallig namelijk...
De duikintroductie kan je natuurlijk hebben opgepikt uit je onbewuste. Link met dierentuin vind ik ook niet zo raar. Hield je vol dat hij het toch daarvoor nodig had, of was het meer algemeen? Vreemd is het iig wel...
Zie je die kaarten dan echt letterlijk voor je? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Nee, wij spreken er in de familie liever niet over. hoe meer je er over praat hoe makkelijker het wordt om je open te stellen. zeker ook voor negatieve dingen.
Infinitief heeft ook niks met paranormaal te maken. Dat ben je gewoon of niet.
Thuis spreken wij er nooit over in ieder geval en wij zien het ook zeker niet als normaal.

De toekomstdromen heb ik niet vaak, ik probeer mij zoveel mogelijk af te sluiten omdat ik het helemaal niet fijn vind, maar zoals ik al zei, mijn vriend schrijft alles op en hieruit kunnen we opmaken dat 90% van de dromen volledig kloppen, maar dat er ook gaandeweg (als iets echt dringend is en dus vaker terug komt) dingen kunnen veranderen in mijn dromen.

Bij de oudere persoon (mijn opa) zag ik eerst schimmen en datums. gaan de weg wijzigde de schimmen en werden ze steeds helderder. Daarnaast begon ik ook de de plaats van de uitvaart dienst, de kist, de bloemen en de personen te zien. Het werd met elke droom duidelijker. ik moet wel eerlijk zeggen dat deze dromen al van af een jaar voor de dood van mijn opa verschenen.
Het verschilt per keer wat ik zie, het kan een gebeurtenis zijn als of ik er zelf in zit. het kan een gebeurtenis zijn als of ik toekijk, maar het kan ook de beschermengel van mijn vriend/van mij zijn die mij iets verteld en wat ik moet doorgeven. maar het kan ook zijn dat ik het zie als of ik een bladzijde van een boek lees. maar soms zijn het ook geen dromen maar gevoelens en woorden die ik door krijg en die ik moet zeggen of in ieder geval, die ik er uit flap zonder dat ik er ooit over nagedacht heb.
Het verschilt echt per persoon en per gebeurtenis wat en hoe ik het zie.

De oom was al ziek, maar had volgens het ziekenhuis al 3 jaar voor zijn overlijden overleden moeten zijn. Al toen wij hoorde dat hij ziek was zei ik dat we nog 3 jaar van hem konden genieten en niet 3 maanden. en dat is uiteindelijk gebeurt. net als dus de overlijdingsdatum.

De duikintroductie opgepikt uit het onderbewustzijn? die snap ik niet helemaal, kan je toelichten wat je bedoelt?

Ik heb de duikintroductie gekocht omdat ik die moest kopen van mijzelf. Ik heb tegen hem volgehouden dat hij die nodig had voor zijn sollicitatie bij een bewuste dierentuin (die ik met naam genoemd heb) en waarvan ik wist dat hij bij de vorige sollicitatie afgewezen was en terwijl ik wist dat hij geen nieuwe sollicitaties had lopen.

de kaarten. ik zie ze als of ik achter de persoon die ze vast heeft sta. Veelal staat dan wel de beschermengel van mijn vriend/van mijzelf achter de persoon, dus eigenlijk zie ik wat hij ziet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:20

Zwerte schreef:
Zo ff de tijd genomen om alles kritisch te bekijken.

Beginnen met de buizenversterker van Mist. Weet je zeker dat er niet ergens een zender opgepikt werd? Illegale piratenzender bij de buren bijv? Een kennis van mij had ooit dat hij zn boxen van de computer niet kon gebruiken omdat die dat oppikte. Signaal was dichtbij zo sterk, dat het overal doorheen kwam. Ook om wat ze zeiden, "ik hoor het echt niet", kan erop duiden dat ze zichzelf niet hoorden maar de omgeving wel...

Bij dit type (en deze was rond die tijd 1993-1994 al antiek = +20 jaar oud) was het ouderwets met kabels, kabel van microfoons naar de versterker, en van de versterker naar de PA (public audience) met jack plugs. Volgens de sound engineer van de andere band (die met hun eigen opname studio ) was het absoluut niet mogelijk deze zelfs maar mechanisch aan te sluiten op een radio of opname apparatuur behalve een microfoon, laat staan dat het radio signalen op kon pakken. Tegenwoordig heb je blijkbaar wel digitale buizenversterkers heb ook even gegoogled ;)

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:48

Zwerte schreef:
@rocamor: wow, die twee voorbeelden ga ik ff laten bezinken. Meestal heb ik direct wel twijfels en vragen, maar hier sla ik van achterover...

@saffire: ik zal even heel bot eerlijk zijn: dit soort vage bewoordingen kan ik dus helemaal niks mee. En is vaak de reden dat ik verdere discussie maar achterwege laat, omdat we blijkbaar op een hele andere manier denken en praten, alsof we verschillende talen spreken... Ik vind het trouwens wel storend dat je voor mijn gevoel erg selectief antwoord. Ik had namelijk al gevraagd hoe je die energie voelt/merkt, wat gebeurd er, wat voel je precies? Je moet toch wel iets specifieker kunnen zijn dan dat het gewoon zo "is"? En nogmaals over wat een persoon aankan, je zegt nog steeds niks over hoe je dat kan weten.

En energie is ook zo'n vage term. Er zijn allerlei feitelijke vormen van energie bekend en daarom vind ik het een gevaarlijke term om op deze manier te gebruiken. Welke energie praten we over? Er is een heleboel energie meetbaar namelijk. Je zegt dat we dat houden als je overlijd...zweeft dat dan rond? Zit het vast aan het lijk? Ik kan me er echt geen voorstelling van maken...
Ik hoop dat je een beetje hierop kan antwoorden, anders vrees ik dat ik het opgeef omdat dit voor mij erg voelt als eenrichtingsverkeer...

Ik probeer antwoord te geven zo goed als ik kan.
Ik weet niet hoe ik je het anders kan uitleggen ,weet wel dat let op voor mij klopt..
En ik weet niet hoe ik het anders moet noemen dan energie... Het is lastig uitleggen sorry
Het is zo dat elk levend energie met zich mee draagt dat maakt je tot wie je bent..
En dat maakt je uniek...
Ik weet echt niet hoe ik dit verder moet uitleggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:25

Ik voel 'energie' van mensen en dieren vaak als een soort kriebel...
In het geval van reiki vind ik het voelen als een soort magnetisme of draaikolkjes in mijn handen.

Is het daarmee te vergelijken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:58

Zelf pak ik heel snel (soms te snel) de energie van een ander op. Vaak gebeurt dat onbewust. Loop ik met pijn op een bepaalde plaats in mijn lijf en moet ik echt vragen of die weg mag gaan als het niet van mij is. Het gebeurt ook wel eens dat ik op een bepaalde plaats ongemak ervaar en dan hardop vraag wie er last heeft van die plek, waarbij ik precies omschrijf wat ik voel. Als het bekenden van mij zijn, dan wordt daar heel normaal op gereageerd. Onbekenden zijn nog wel eens verrast.