Meer burenleed, buurvrouw heeft last van psychoses...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:15

lieveli schreef:
Ik vind het zo apart, veel psychoses volgen toch dezelfde lijn. Afgeluisterd worden, gefilmd, bespioneerd. Het lijkt me vreselijk om in constante staat van paniek te moeten leven.

Er zijn veel verschillende soorten psychoses en wanen. Paranoïde wanen komen best vaak voor. Maar het is niet altijd zo negatief. Maar ik heb ook al eens iemand gekend die dacht dat ze de dochter was van Cleopatra en George Bush. En die was over het algemeen best vrolijk en opgewekt, zolang je haar maar met "u" en "mevrouw" aansprak. Zo niet dan kon je op een fikse uitbrander rekenen :D
En ik heb ook iemand gekend die zei dat alle dieren tegen hem praatten. Duiven, mieren, vliegen, honden, katten... En die dieren werkten met hem samen, want hij was dubbelspion voor de KGB en de Mossad. En alle info van die dieren seinde hij per satelliet door. Vrolijke jongen, kon er erg enthousiast over vertellen.

Ik weet niet of het écht leuk is om je zo te voelen, maar het lijkt me niet altijd kommer en kwel om wanen te hebben. Maar angstige, paranoïde wanen lijken mij echt vreselijk om te hebben. Ik zou er niet aan moeten denken!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:43

Bellatrix schreef:
Ik vind het voor haar ook heel erg...de overbuurman had led verlichting in zijn tuin gezet en ze is bij hem aan de deur geweest en heeft gevraagd of hij de camera's uit de tuin wilde halen want ze hoefde niet gefilmd te worden...
Deze post, met je eerdere berichten en het feit dat de betreffende dame waarschijnlijk 70+ is doen mij vermoeden dat er wellicht een vorm van dementie aan de orde is.

Klinkt dit aannemelijk, ts?

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:55

Bellatrix schreef:
Oh, en ze heeft haar vorige auto in de prak gereden omdat ze dacht dat ze achtervolgd werd...maar ze mag nog rijden, ze weigerde te tekenen...

Dit klopt niet, ma een psychose moet je twee jaar psychosevrij zijn voor je weer mag autorijden.
Edit: als je dit wel doet en je krijgt een ongeluk ben je niet verzekerd.

Sammie

Re: Meer burenleed, buurvrouw heeft last van psychoses...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:10

Een gediagnosticeerde psychose ongetwijfeld, maar er lopen zat mensen rond die hier nooit voor behandeld worden of zijn.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:11

Goed punt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:45

safina schreef:
lieveli schreef:
Ik vind het zo apart, veel psychoses volgen toch dezelfde lijn. Afgeluisterd worden, gefilmd, bespioneerd. Het lijkt me vreselijk om in constante staat van paniek te moeten leven.

Er zijn veel verschillende soorten psychoses en wanen. Paranoïde wanen komen best vaak voor. Maar het is niet altijd zo negatief. Maar ik heb ook al eens iemand gekend die dacht dat ze de dochter was van Cleopatra en George Bush. En die was over het algemeen best vrolijk en opgewekt, zolang je haar maar met "u" en "mevrouw" aansprak. Zo niet dan kon je op een fikse uitbrander rekenen :D
En ik heb ook iemand gekend die zei dat alle dieren tegen hem praatten. Duiven, mieren, vliegen, honden, katten... En die dieren werkten met hem samen, want hij was dubbelspion voor de KGB en de Mossad. En alle info van die dieren seinde hij per satelliet door. Vrolijke jongen, kon er erg enthousiast over vertellen.

Ik weet niet of het écht leuk is om je zo te voelen, maar het lijkt me niet altijd kommer en kwel om wanen te hebben. Maar angstige, paranoïde wanen lijken mij echt vreselijk om te hebben. Ik zou er niet aan moeten denken!

Zo ken ik iemand die bij een psychose steeds haar complete inboedel op marktplaats zette. En wanneer ze weer bij zinnen was baalde ze daar in eerste instantie wel van, maar ze kon het ook relativeren: 'Ach, ik heb tenminste ieder jaar nieuw meubilair' :+

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:01

Ailill schreef:
Bellatrix schreef:
Ik vind het voor haar ook heel erg...de overbuurman had led verlichting in zijn tuin gezet en ze is bij hem aan de deur geweest en heeft gevraagd of hij de camera's uit de tuin wilde halen want ze hoefde niet gefilmd te worden...
Deze post, met je eerdere berichten en het feit dat de betreffende dame waarschijnlijk 70+ is doen mij vermoeden dat er wellicht een vorm van dementie aan de orde is.

Psychose en dementie zijn wel heel andere dingen hoor.
In de war en vergeetachtigheid en daardoor achterdocht is toch wel heel anders dan leven in een andere, heftige wereld.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:05

Ailill schreef:
Bellatrix schreef:

Dementie hoeft niet perse 'psychotisch' te zijn. Het kan ook een fikse blaasontsteking zijn want daar kunnen mensen ook raar van doen. Niet dat je het kan uitsluiten, maar TS had volgens mij ergens benoemd dat mevrouw al eerder opgenomen was.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:13

Ja, ze is ongeveer een half jaar geleden voor 3 maanden opgenomen geweest...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:17

Het klinkt namelijk veel als het verhaal van de moeder van een vriendin, ook paniek aanvallen. Sterke verhalen die niet kloppen, angsten en dwalen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:19

Hoorde ook dat ze dreigde met een mes te komen bij het licht autistische meisje wat hiernaast woont...dat wordt toch wel te gek... :\

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:20

Wat fijn dat je bij de huisarts verder gekomen bent!
Dementie lijkt me niet waarschijnlijk, omdat deze vrouw 20 jaar geleden net zo excentriek was, maar het kan natuurlijk.. Maakt ook niet uit, als ze maar hulp gaat krijgen en als het voor jullie maar rustiger wordt!
Ik ben komend weekend bij mijn ouders, dan zal ik eens aan ze vragen of zij iets weten van haar familie ofzo

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:21

Bellatrix schreef:
Ja, ze is ongeveer een half jaar geleden voor 3 maanden opgenomen geweest...

Ik neem aan dat ze haar daar dan wel goed hebben doorgelicht en een eventuele dementie er wel uit was gekomen ;)

Zullen we verder het diagnosticeren maar overlaten aan mensen die het kunnen? :) het heeft geen enkele zin om dingen te suggereren. Feit blijft dat de buurvrouw hulp nodig heeft.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:22

Dat klinkt als vergevorderde dementie, maar iedereen is anders met de ziekte. Maar ik snap waarom je denkt dat het zou kunnen zijn. Ik heb eens iemand meegemaakt die dementie had en psychotisch was én een persoonlijkheidsstoornis. Bijzondere vrouw die ineens om kon slaan.

Maar wij weten niet mevrouw haar diagnose. Want opname gaat niet zomaar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:22

Bedankt Tineke! :)
Weet alleen dat ze een broer en zus in het dorp heeft wonen maar die wil ze niet meer zien of spreken...

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:23

Bellatrix schreef:
Hoorde ook dat ze dreigde met een mes te komen bij het licht autistische meisje wat hiernaast woont...dat wordt toch wel te gek... :\

Vind ik een zeer sterke reden om echt vaart achter te zetten. Nu wordt zij ook een gevaar voor anderen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:24

Die informatie wordt ook doorgespeeld. :j

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:41

Je kan helemaal niet allergisch zijn voor geuren volgens mij :+
misselijk worden misschien wel omdat je iets niet lekker vindt ruiken, maar allergisch?
Hopelijk wordt het snel opgelost.. zo is het natuurlijk niet prettig wonen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 21:45

Ik vond het ook sterk dat je allergisch voor geuren kon zijn maar goed, ik geloofde het. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:52

Bellatrix schreef:
Ik vond het ook sterk dat je allergisch voor geuren kon zijn maar goed, ik geloofde het. :+

Nou en of dat kan. Als ik met gewoon wasmiddel was, krijgt mijn man acuut een astma aanval. Ik was altijd met Neutral. Gebakken rode peper (de geur) kan hij ook niet tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:01

Ik begrijp wel wat Aillil wil zeggen met dementie. Bij frontotemporale dementie is 1 van de eerste "symptomen" namelijk gedragsveranderingen, vaak erg plots en onvoorspelbaar. Het is geweten dat veel van deze patiënten naar de GGZ doorverwezen worden omdat de link met dementie niet vaak naar voor komt. Deze gedragsveranderingen zijn vaak agressie, onvoorspelbare acties, schreeuwen, dat soort dingen.

Daarnaast is angst ook typisch bij dementie: wat als ze zien dat het lang niet zo goed gaat als ik hen vertel? Zou niet de eerste zijn die daarom bewust angstvallig de deur dicht houdt.
Al bedacht dat de telefoon opnemen misschien komt omdat ze de link niet meer legt bij het geluid, dat ze dan de hoorn van de haak moet nemen? Dat ze haar medicijnen niet neemt omdat ze niet waarom ze ze moet nemen? Ontkennen van een ziekte hoort niet alleen bij psychose, maar ook onder andere bij dementie ;)

Het kan prima dat mevrouw last heeft van een psychische aandoening, maar ik zou dementie toch niet uitsluiten. Zeker de combinatie is mogelijk, en dan ben je helemaal een eind van huis. Gezien de leeftijd kan het gewoon perfect.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:54

Staat nu een ambu voor de deur en de brancard staat klaar...wijkagent was net boven...denk dat ze haar komen halen. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:56

Oef heftig... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:57

Oh, dat is heftig. Klinkt niet of het vrijwillig gaat allemaal. -O-

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:00

Tragisch dit soort situaties. Vreselijk wanneer je in angst leeft. Hoop dat ze gauw de juiste hulp krijgt.