lieveli schreef:Ik vind het zo apart, veel psychoses volgen toch dezelfde lijn. Afgeluisterd worden, gefilmd, bespioneerd. Het lijkt me vreselijk om in constante staat van paniek te moeten leven.
Er zijn veel verschillende soorten psychoses en wanen. Paranoïde wanen komen best vaak voor. Maar het is niet altijd zo negatief. Maar ik heb ook al eens iemand gekend die dacht dat ze de dochter was van Cleopatra en George Bush. En die was over het algemeen best vrolijk en opgewekt, zolang je haar maar met "u" en "mevrouw" aansprak. Zo niet dan kon je op een fikse uitbrander rekenen
En ik heb ook iemand gekend die zei dat alle dieren tegen hem praatten. Duiven, mieren, vliegen, honden, katten... En die dieren werkten met hem samen, want hij was dubbelspion voor de KGB en de Mossad. En alle info van die dieren seinde hij per satelliet door. Vrolijke jongen, kon er erg enthousiast over vertellen.
Ik weet niet of het écht leuk is om je zo te voelen, maar het lijkt me niet altijd kommer en kwel om wanen te hebben. Maar angstige, paranoïde wanen lijken mij echt vreselijk om te hebben. Ik zou er niet aan moeten denken!
het heeft geen enkele zin om dingen te suggereren. Feit blijft dat de buurvrouw hulp nodig heeft.