Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:57

Samen naar bed gaan? Samen boekje lezen en dan allebei gaan slapen? Als hij slaapt kan je weggaan. Misschien later naar bed? Of op laten blijven en op de bank laten slapen? Ik zou persoonlijk geen strijd maken van het naar bed gaan, het moet dagelijks dus moet leuk zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:09

Ik heb savonds inderdaad vaak zegt dat papa en mama, de paardjes, de poppen en de konijnen ook allemaal gaan slapen.
Dat hielp ook :j

Smiddag zeggen we dat ze gewoon even mag uitrusten en daarbij ook rustig een boekje mag hebben in haar bed als ze dat wil. Soms slaapt ze dan 3 uur, de andere dag ligt ze enkel een uur liedjes te zingen, dat is ook niet erg.
In de kdv slaapt ze overdag al een tijdje niet meer. Maar ook daar leggen ze haar wel even in bed om even mentaal tot rust te komen zonder drukte.
We benadrukken dat ze ook rustig wakker mag blijven als ze dat wil, maar wel in bed moet blijven.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 07:03

maroes schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je hem gevraagd waarom hij niet naar bed wil.
Een kind van 2, 5 kan zich vaak al best formuleren. Misschien wordt je daar wijzer van. Geef het kind het gevoel dat hij gehoord wordt. Begin weer bij het begin, geef hem een veilig gevoel. Blijf bij zijn bed je zitten tot dat hij rustig, houd zijn handje vast of streel zijn rug. Als dit helpt bouw jehet weer rustig af.
Ik hoop dat het helpt. ( heb zelf ook een kindje van 2.5)

Onze zoon zegt dan niets( is nog niet echt een goeie prater)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:03

Zijn er enge geluiden ,schaduwen of 't een of ander aan aardstralen of andere gekke onzichtbare dingen.?
Is er een mogelijkheid om eens een andere kamer te proberen?

Dat is in het verleden bij ons thuis geweest, en de kamer als rommel of was kamer was geen probleem...

(kan het ook verlatingsangst zijn? of is er al eens iets gebeurd in het verleden op een kdv?)

Want er moet iets zijn waardoor hij zo boos ,bang of van streek word.

doezel2

Re: Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 08:15

Ik denk dat dit uitproberem is(de nee fase)
Als ik boven aan het rommelen ben. Dan is hij stil
Het is puur als hij naar bed moet.
Denk het bedje. We gaan natuurlijk als het niet werkt( om de 5 min naarboven)
Weet anders bedenken.
Dat heftige boze. Heeft hij niet van een vreemde( niet van mij)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:16

Geen Tv of Ipad (als hij dat al mag) meer korter dan een uur voor bedtijd? Zelfs bij volwassenen werkt 't licht van die schermpjes negatief op het kunnen slapen...

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 08:48

mairead schreef:
Geen Tv of Ipad (als hij dat al mag) meer korter dan een uur voor bedtijd? Zelfs bij volwassenen werkt 't licht van die schermpjes negatief op het kunnen slapen...
. Ipad krijgt hij nog niet:). Tv. Zelden

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:38

doezel2 schreef:
Ik denk dat dit uitproberem is(de nee fase)
Als ik boven aan het rommelen ben. Dan is hij stil
Het is puur als hij naar bed moet.
Denk het bedje. We gaan natuurlijk als het niet werkt( om de 5 min naarboven)
Weet anders bedenken.
Dat heftige boze. Heeft hij niet van een vreemde( niet van mij)

maar dan heb je de oplossing toch al? dan is het geen uitproberen, maar is het verlatingsangst! hij is immers stil wanneer hij je horen kan.
en hoe erg is het om een poosje boven te blijven rommelen (en jezelf nuttig te maken hihi), zodat je zoontje rustig en ontspannen, met een veilig gevoel, in slaap kan vallen?

je maakt het veel ingewikkelder dan het is, je hebt de oplossing al!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 09:41

De "oplossing". Kreeg ik hier mee:). Haha.

Dacht miss hebben andere ook. Tips

Bijv het bedje

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:51

Je hebt gewoon een gezond zoontje.Lekker in de peuterpubbertijd.Hoort er allemaal bij.Gewoon grote bed op de kamer.Daar een week samen voorlezen enz.En dan in het grote jongensbed.En niet bij elk piepje naar boven.Als dat echt niet helpt kan je nog verder kijken wat te doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:17

Ik snap nu waarom al die kinderen tegenwoordig zo slecht zijn opgevoed. Want jeetje wat lees ik hier veel opmerkingen van softe ouders.

Ik (en mn broer) ben er echt niet slechter van geworden dat we maar sventjes negeert werden als we huilent in bed lagen of niet wilde slapen. En zo nog zat andere dingen die tegenwoordig niet meer gedaan worden onder het mom dat je kinderen schijnbaar niet mag straffen.

Ohja ik weet het ik ben nog geen moeder dus ik weet er niks van af (zal de opermkingen al vast voor zijn ;) )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:21

Maartje1990 schreef:
Ik snap nu waarom al die kinderen tegenwoordig zo slecht zijn opgevoed. Want jeetje wat lees ik hier veel opmerkingen van softe ouders.

Ik (en mn broer) ben er echt niet slechter van geworden dat we maar sventjes negeert werden als we huilent in bed lagen of niet wilde slapen. En zo nog zat andere dingen die tegenwoordig niet meer gedaan worden onder het mom dat je kinderen schijnbaar niet mag straffen.

Ohja ik weet het ik ben nog geen moeder dus ik weet er niks van af (zal de opermkingen al vast voor zijn ;) )

Dat jij en je broer er niet slechter van zijn geworden betekent niet dat alle onderzoeken naar het laten huilen van jonge kids de prullenbak in kunnen :+ iedereen kent ook wel die ene man die 90 werd en een pakje per dag rookte, en toch zijn we het er allemaal over eens dat roken niet gezond voor je is...

En ik ben absoluut niet tegen straffen, maar ik vind zomaar het advies geven om maar te laten huilen omdat hij toch wel in slaap valt echt niet kunnen... Zoek gewoon uit waar je kind last van heeft. Ik geloof er niet in dat jonge kids zomaar huilen om hun ouders te pesten...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:29

Maartje1990 schreef:

Ik ben er niet van overtuigd dat je er niet slechter van geworden bent, want je kan kennelijk weinig empathie opbrengen voor een jong kind. Het is gewoon een fase die ieder kind van die leeftijd doormaakt en je kan het jezelf (en je kind) makkelijk maken of moeilijk. En als het helpt om boven te rommelen zodat het kind je hoort en het vertrouwen heeft dat pappa of mamma er is, dan is daar echt helemaal niets mis mee. Je kweekt geen verwende monsters, maar kinderen met het vertrouwen dat pappa/mamma er is als ze dat nodig hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:37

Maartje1990 schreef:

:+ :+
Ik (en mijn moeder) zijn blijkbaar heel soft opgevoed en daardoor is de jeugd van tegenwoordig zo onopgevoed.
Ik heb mijn kinderen niet laten huilen ... en weet je?
Ze zijn niet onopgevoed, doen het goed op school, verbazen zich over kinderen die een grote mond tegen de leraren hebben, schelden niet, enz.
En nee, ik heb niet hele makkelijke kinderen en heb ook weleens met mijn handen in het haar gezeten.
Maar nooit heb ik het fysiek opgelost.

Alsof dat vroeger allemaal anders was? Alsof iedereen vroeger kinderen sloeg en/hard opvoedde?
Ik heb nooit 1 tik van mijn moeder gehad.
Mijn oma (13 kinderen) heeft ook nooit 1 vinger uitgestoken naar hun en zei altijd: Je slaat het koren eruit en houdt het kaf over.

Vroeger sliepen kinderen nooit alleen, iedereen sliep bij elkaar op de kamer.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:44

Verootjoo helemaal met je eens.
Ik laat ook niet onnodig huilen. Straf wel maar met uitleg. En werkt hier heel goed. Ze luisterd voor haar leeftijd goed en is een vrolijk meisje.
En ze komt nu in de peuterpubertijd.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 11:57

Ik laat hem even huilen.( ga dus niet gelijk naar boven als hij huilt)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:09

Ik heb geen nuttige tips, behalve dat ik het serieus zou nemen en niet te makkelijk afschuiven op uitproberen. Verlatingsangst nu goed aanpakken heeft je kind de rest van zn leven baat bij, geloof me! Die tv zou ik sowieso uit het ritueel halen, dat kan zn eigen melatonine weer afbreken waardoor inslapen juist moeilijker word. Geen schermen, minstens een uur voor slaaptijd.
Maartje1990 schreef:

Hier iemand die daar dus WEL slechter van is geworden en niet een beetje ook. Nou ging het verder dan eventjes negeren, mijn angsten als kind waren een last voor mn moeder dus ik heb al zeeeeer jong geleerd dat ik dit alleen moet oplossen. Ik was al vlot een braaf meisje hoor, ging stilletjes naar bed en mij hoorde je niet meer. Mn moeder kan nu zo mooi zeggen 'je was een kind die je kon vergeten'. Ze heeft het nog wel beperkt geprobeerd hoor, om mn angsten weg te nemen. Maar dit lukte niet zo makkelijk en toen mocht ik het dus maar zelf gaan oplossen, als ik maar braaf en stil in bed bleef.... Gevolg? Levenslange slaapproblemen....naar bed gaan staat voor mij gelijk aan paniek. Ook als ik mezelf rationeel kalm kan houden, heb ik nog steeds een torenhoge hartslag. Alle reguliere methodes helpen geen zak, been there, done that. Lekker ontspannen naar bed gaan? Dat is mij volledig onbekend.... En ja, dit is ontstaan omdat mn ouders in dit soort belangrijke fases echt steken hebben laten vallen. En ik een zeeeeer gevoelig mens ben.
Natuurlijk zal een kind niet zo extreem worden van een keertje laten huilen of wat foutjes maken. Maar ik zie dit soort topics vaak langskomen en altijd wordt er wel weer door een aantal mensen gedaan alsof het niet erg is en er niks zal gebeuren en dat wil ik toch eens tegenspreken. Het kan namelijk wel, daar ben ik het levende bewijs van. En geloof me, mn ouders zijn geen rotmensen die me mishandelden oid. Goedbedoelende mensen die structureel fouten hebben gemaakt.
Ik ben blij met al die softies die het lef hebben om te kijken naar het waarom van gedrag ipv het meteen af te wijzen als ongewenst.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 12:12

Dat is niet zo leuk. Zwert
Ik laat mijn kind even huilen. Je hoort natuurlijk wel
Aan het huilen hoe en wat.
Vind ik

Daarom loop ik ok zo vaak naar boven. Om hem wel zelf te leren in te laten slapen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:20

Ik heb juist geprobeerd te voorkomen dat die negatieve spiraal begint.
Zodra ze echt overstuur beginnen te worden slaan ze snel door, en dan kunnen ze zelf nog heel moeilijk rustig worden.
Ik bleef ook altijd boven rommelen, en na een tijdje was dat steeds minder nodig.
Moet wel zeggen dat ze altijd eerst in bad gingen voordat ze naar bed gingen, daar werden ze ook al lekker moe van.
Liet ze rustig een half uur spelen als ik merkte dat ze nog te actief waren om te gaan slapen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:21

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:22

Ik krijg ook niet de indruk dat jij het zo ver laat komen hoor, zo vaak naar boven gaan deden mijn ouders dus al niet. Na een paar keer werden ze boos dus dat leerde ik wel snel af. Mijn bericht was vooral om sommigen hier even tegen te spreken, dat het dus wel kwaad kan om kinderen op die leeftijd te hard aan te pakken en dat de softies echt niet zo fout bezig zijn en alleen verwende draken creeeren.

Elk kind is anders en vaak is even huilen helemaal geen probleem. Je bent bewust met dit probleem bezig en dat vind ik al super! Je zou dit topic niet hebben geopend als je het niet goed wil oplossen. En een goede moeder hoort idd wel aan het huilen wat er speelt. Enige wat ik dus wil meegeven, is dat verlatingsangst serieus kan zijn. De tips hier over boven rommelen en dus laten horen dat je in de buurt bent, klinken mij erg goed in de oren. Kind moet het wel zelf oplossen, maar in de nabijheid van mama en veiligheid.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:29

Zwerte schreef:
Kind moet het wel zelf oplossen, maar in de nabijheid van mama en veiligheid.

+:)+

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 12:37

Helemaal mee eens. Zwerte

Ja idd. Vandaar dit topic. Liefst zoveel mogelijk tips. Haha. De beste haal ik er uit

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:58

Maar wat zijn de beste? Ik heb het idee dat jij het idee hebt dat de beste zijn, degene die het meest in jouw straatje passen. Het is jammer dat ons HK-topic niet meer loopt, anders had je daar je vragen in kunnen stellen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 13:03

Bedoel het zo van. Welke helpt( nu is het momenteel die. 5 min loop). Snap je.

En evt het grote bed.
Snap je
Niet die van dat ene spul( ben de naam even kwijt)