Zijn mensen ook dieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn we dieren?

ja
500 (92%)
nee
40 (7%)
hè? wist ik niet?
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 541

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:54

Ik geloof daar niet in. Verder leven en zielen. Abstract denkvermogen en mogelijkheid tot meta denken, denken over het denken, dat geeft ons de indruk van een ziel. Maar er zit gewoon een fysieke verklaring achter.

Anoniem

Omdat God niet voor niets de mensen en de dieren apart heeft geschapen, wat ik geloof. Anders had Hij toch wel gewoon alleen dieren geschapen en dan wat jaartjes gewacht? Moment, even wat opzoeken. :)

Bokkertje21

AlwaysH schreef:
Er is niemand die hier weinig respect naar haar heeft, we behandelen alleen onze meningen, dat heet een discussie :o

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook geëdit.
Ik voer zelf liever op een andere manier discussies maar daar hoef ik anderen niet mee lastig te vallen :o
Sorry mensen :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:55

Ik ben gelovig opgevoed en ook christelijk onderwijs genoten en toch zijn wij mensen volgens de definitie zoogdieren. Ook zo onderwezen gelukkig. En wbt geloof, elk geloof heeft weer een andere invulling van de ziel. Denk maar eens aan reïncarnatie.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-03-16 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Emoe

xxCYNNxx schreef:
maar Arianne95 als dat zo zou zijn zoals jij zegt; dat dieren alleen maar een lichaam hebben. Hoe verklaar je dan dat ieder dier zn eigen persoonlijkheid heeft?

Ik zeg niet dat dieren geen verschillend karakter hebben, ze zijn allemaal apart gemaakt en uniek. Ik denk dat jij een andere definitie hebt voor het woordje 'ziel'. Ik heb namelijk ook nog nooit een identiek grassprietje gevonden of wat dan ook.

Machie

Arianne95 schreef:
Machie schreef:

Wat is een ziel dan volgens jou?

De geest van de mens. een mens heeft een lichaam en een ziel. Het lichaam vergaat wanneer je doodgaat, de ziel blijft bestaan na de dood.

Dieren hebben alleen een lichaam, dus alles houdt op voor ze wanneer ze dood gaan. [al geloof ik ook graag dat mijn paardjes wanneer ze dood gaan voor altijd door groene weides mogen huppelen :o ]

Okee :)
Alleen.. Hoe verklaar je dan dat een dier zelfstandig kan denken en handelen? Nu zijn hun acties niet zo ingewikkeld als de onze, maar ze kunnen het wel. Ze kunnen vluchten, vechten en liefhebben... Dat kan toch niet dan zonder ziel? Daarbij zijn ze ook allemaal anders in hun gedragingen, ook binnen eenzelfde groep. Paarden, honden... Reageren allemaal anders op dezelfde situatie :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:56

Bokkertje21 schreef:
AlwaysH schreef:
Er is niemand die hier weinig respect naar haar heeft, we behandelen alleen onze meningen, dat heet een discussie :o

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook geëdit.
Ik voer zelf liever op een andere manier discussies maar daar hoef ik anderen niet mee lastig te vallen :o
Sorry mensen :')

Haha, geen probleem, vind de gelovige meningen juist interessant, al ben ik niet gelovig opgevoed en kan ik me er absoluut niet in plaatsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:56

Ik denk trouwens wel dat dieren ook een ziel hebben, maar op de een of andere manier anders dan de mens. Wij denken heel anders en wij hebben ook emoties anders dan dieren.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:57

dunja_11 schreef:
Ik denk trouwens wel dat dieren ook een ziel hebben, maar op de een of andere manier anders dan de mens. Wij denken heel anders en wij hebben ook emoties anders dan dieren.

Dat is bij uitstek waar natuurlijk! Wij hebben een ingewikkelder denkvermogen, net als sommige dieren (dolfijnen bijvoorbeeld, kunnen ook per verschillende gebeurtenis handelen)!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:58

Arianne95 schreef:
xxCYNNxx schreef:
maar Arianne95 als dat zo zou zijn zoals jij zegt; dat dieren alleen maar een lichaam hebben. Hoe verklaar je dan dat ieder dier zn eigen persoonlijkheid heeft?

Ik zeg niet dat dieren geen verschillend karakter hebben, ze zijn allemaal apart gemaakt en uniek. Ik denk dat jij een andere definitie hebt voor het woordje 'ziel'. Ik heb namelijk ook nog nooit een identiek grassprietje gevonden of wat dan ook.

Maar dan spreek je jezelf toch gewoon tegen? Je zegt dat een dier geen geest heeft, alleen een lichaam...wel; zonder geest geen persoonlijkheid, want je geest, je manier van denken etc geeft je juist die eigen persoonlijkheid en dus je eigen karakter.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-03-16 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

dunja_11 schreef:

Mwah, veel emoties kennen dieren ook, angst, verdriet, jaloezie, blijdschap.... Ze denken er alleen veel minder ver in door dan wij.

Voor mij is een ziel een energievorm trouwens.

vuurneon

Als ik naar mijn baby kijk zit er nog bar weinig zelf reflectie in :') kind snapt nog niet eens dat zijn voeten onderdeel van hem zijn en als hij in de spiegel kijkt heeft hij geen flauw idee dat ie naar zichzelf kijkt. Tja, in het begin van ons leven zijn wij echt wel heel dierlijk en reageren puur instinctief.

Anoniem

Ik heb er trouwens absoluut geen problemen mee dat mensen in de evolutietheorie geloven en respecteer dat ook, maar discussies vind ik altijd interessant :) Ik kom natuurlijk wel voor mijn standpunt op, maar het is absoluut niet zo dat ik jullie uit zit te lachen oid!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:59

dunja_11 schreef:
Omdat God niet voor niets de mensen en de dieren apart heeft geschapen, wat ik geloof. Anders had Hij toch wel gewoon alleen dieren geschapen en dan wat jaartjes gewacht? Moment, even wat opzoeken. :)

Ik vind dit altijd erg eng. Ik weet dat men geloof moet respecteren maar Hoe kan je wetenschappelijk bewijs zo negeren?

Welke energie dan? Ook dat is wetenschappelijk te onderzoeken.

Fenrir

musiqolog schreef:
Arianne95 schreef:
De geest van de mens. een mens heeft een lichaam en een ziel. Het lichaam vergaat wanneer je doodgaat, de ziel blijft bestaan na de dood.

Dieren hebben alleen een lichaam, dus alles houdt op voor ze wanneer ze dood gaan. [al geloof ik ook graag dat mijn paardjes wanneer ze dood gaan voor altijd door groene weides mogen huppelen :o ]

De geest van de mens zit in de hersenen. Dat heeft modern onderzoek echt wel aangetoond.

Modern onderzoek heeft op dat gebied (ziel, geest etc.) juist nog steeds erg weinig aangetoond.

musiqolog

Ik ga dit onderwerp trouwens maar ontstippen. Ten eerste ga ik anders iets onsubtiels over geloof en gelovigen zeggen (en daar krijg ik spijt van), ten tweede is dit soort discussies, zeker op internet, vaak oneindig en zonde van mijn tijd.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:00

musiqolog schreef:
Ik ga dit onderwerp trouwens maar ontstippen. Ten eerste ga ik anders iets onsubtiels over geloof en gelovigen zeggen (en daar krijg ik spijt van), ten tweede is dit soort discussies, zeker op internet, vaak oneindig en zonde van mijn tijd.

Juist dat, de meningen van een ander, die je moeilijk kan gaan veranderen, vind ik leuk in dit soort discussies!

Maar terug on-topic

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:01

Vind het wel een interessante discussie!
Wat maakt nou dat een organisme een ziel heeft, ja of nee?

Fenrir schreef:
Ik denk dat er zeker verwantschap is tussen de twee; wij mensen vallen ook onder de 'zoogdieren'.
Maar ik vind dat er wel een verschil is tussen de mens en de rest van het dierenrijk, wij bezitten namelijk oa een bepaalde vorm van bewustzijn wat er in de dierenwereld niet in die mate te vinden is (voor zover we weten - maar ik ga er even vanuit dat dat niet zo is). Dat wil zeggen, nog niet. Mensen hebben ook hun 'dierlijke' kant maar tegelijkertijd is er nog iets extra's. Daarmee bedoel ik overigens niet dat het een beter zou zijn dan de ander, het is gewoon anders. Tussen een insect, een vogel en een geit zitten immers ook verschillen.

Even een persoonlijke vraag: misschien vind je het dan interessant om te weten dat die vorm van bewustzijn wel bij walvissoorten zoals orka's en dolfijnen aanwezig lijkt te zijn. Stel dat dit ook daadwerkelijk zo is, zijn wij mensen volgens jou dan op dezelfde lijn als dieren, of zijn die walvissoorten dan op dezelfde lijn als mensen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:01

Wetenschappelijk bewijs is juist altijd te matchen met de bijbel en de scheppingstheorie. Ik zit op een evangelische middelbare school, waar we o.a. met scheikunde en natuurkunde het veel hebben over wetenschap en het verband daarmee met geloof.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:02

musiqolog schreef:

Ik ben van mening dat je bij dit soort onderwerpen niet moet discussieren maar moet vragen. Je kan elkaar toch geen ongelijk bewijzen en daarnaast is dat ook gewoon compleet nutteloos.

Maar het is wel erg interessant om te lezen dat iedereen hier zo z'n eigen ideeën over heeft :)
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 22-03-16 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:03

Azmay schreef:
Bamii schreef:
Toch zie ik in de poll mensen die nee stemmen. Ben wel benieuwd naar de gedachtegang hierachter, oprechte interesse trouwens :D

Zou dat met geloof te maken hebben?
Geen idee hoor :o

Precies dit.
Ik geloof in de schepping en daardoor niet dat we van dieren afstammen.
Maar iedereen moet dit voor zichzelf bepalen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:05

Tinkertje89 schreef:
Azmay schreef:

Zou dat met geloof te maken hebben?
Geen idee hoor :o

Precies dit.
Ik geloof in de schepping en daardoor niet dat we van dieren afstammen.
Maar iedereen moet dit voor zichzelf bepalen

Bepaal jij dan ook voor jezelf dat sla een groente is en hoe snel het licht beweegt? Ik snap dit niet. Er is toch genoeg bewijs voor evolutie?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:06

Haha het gaat wel snel hier.
Ik heb een andere definitie voor ziel dan de meeste mensen. En ik zie best de overeenkomsten tussen dieren en mensen, net zoals jullie dat zien.

Toch blijf ik zeggen: een mens is geen dier en dat is mijn mening ;)
Met als reden de eerdergenoemde redenen.

ik heb gezegd wat ik wilde zeggen dus ik ga ook niet meer reageren! Fijne discussie verder :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:07

dunja_11 schreef:
Wetenschappelijk bewijs is juist altijd te matchen met de bijbel en de scheppingstheorie. Ik zit op een evangelische middelbare school, waar we o.a. met scheikunde en natuurkunde het veel hebben over wetenschap en het verband daarmee met geloof.

Hoe moet ik dit voor mij zien? Onze lieve Here schiep het Petrischaaltje? Ik bedoel deze vraag echt oprecht. Ik heb ook op een christelijke middelbare school gezeten, maar enige vak waarbij geloven ter sprake kwamen was godsdienst (want onze docent was zo vooruitstrevend om ons verschillende geloven te laten zien en ervaren)

Ik weet wel dat de geleerden van weleer vaak devote mensen waren.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:08

poes schreef:
Bepaal jij dan ook voor jezelf dat sla een groente is en hoe snel het licht beweegt? Ik snap dit niet. Er is toch genoeg bewijs voor evolutie?

Volgens mij heeft de sla en de snelheid van het licht hier niks mee te maken. En nee er is niet genoeg bewijs. Voor mij is er genoeg bewijs dat er veel meer is dan het geen wat we alleen maar zien, maar het heet niet voor niks geloven.
Maar daar gaat het hier verder niet over en zullen we ook niet uit komen in dit topic..

Edit: verkeerd gequote