Ik kan niet (lekker) koken ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:42

Sanne_com schreef:
Aedema schreef:
Ik woon helemaal bovenin Friesland, weet niet of dat een beetje in de buurt is? :Y)

Als je er een weekendje richtingen Zuid-Holland van maakt O:)

Oh jeetje, dat is wel een beetje ver :=
Als er echt geen hoop meer voor me is zal ik jou zeker in het hoofd houden :Y)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:45

Aedema schreef:
Sanne_com schreef:

Als je er een weekendje richtingen Zuid-Holland van maakt O:)

Oh jeetje, dat is wel een beetje ver :=
Als er echt geen hoop meer voor me is zal ik jou zeker in het hoofd houden :Y)

Haha is goed :D

equitation

Re: Ik kan niet (lekker) koken ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:46

Het belangrijkste bij koken is dat je aandacht en zorg hebt voor je eten dus erbij blijven proeven, experimenteren een veel oefenen . En de kunst afkijken

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:59

Proberen, oefenen, proeven...Al doende leert men.

Ik kook mijn aardappelen 20 min.
Ik weet dat het ong 5 min duurt voor het water kookt in de andere pan.
Dus zodra de aardappelen koken, zet ik de volgende pan aan. Met bijvoorbeeld sperziebonen.
kook ik broccoli, dan wacht ik iets langer met water aanzetten, anders krijg ik snot - broccoli jak.

ik gebruik altijd een kookwekker.puur en alleen voor die 20 min van de aardappelen.
De rest gaat op gevoel.

Weet ik iets niet, dan kijk ik ff op Google.
Smaakt iets niet zoals ik het lekker vind..dan gooi ik er wat bij in.
proeven...wat mis ik...kerrie, zout, peper, knoflook, ui??

Kookboeken zijn niks voor mij.
Ik kijk er af en toe in voor inspiratie maar verder gaat alles op gevoel.
En volgens mij is dat aardig goed want ik hoor mijn man of kids niet klagen :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:37

Ik denk dat het deels ervaring opdoen en deels gevoel voor het koken/bereiden is wat een gerecht goed maakt.
Bij mij is zoveel mislukt vroeger, van gerechten die nog half rauw waren tot dingen die verbrand waren. :)
Al doende heb ik het geleerd, met wat begeleiding hier en daar en verder het strak opvolgen van recepten.
Maar ook: ken je oven/pannen/fornuis.
Elke oven werkt anders, elk fornuis werkt anders en pannen kunnen ook een hoop verschil maken.
En ook nu mislukt er nog wel eens wat; meestal pure onoplettendheid of het kwijt zijn vh overzicht.

Ik raad degenen die zoveel moeite hebben met koken dan ook aan om kookles te nemen (of bijv bij je moeder in de leer te gaan) en een goed basiskookboek aan te schaffen.
Ikzelf heb veel baat gehad bij die van AH, de eerste is niet meer te koop maar de tweede (12 maanden) is inmiddels uit. :)
Die van de Margriet vond ik zelf niks, maar dat was ook omdat er geen foto's bij staan.
Maar ook de kleine paperbackjes zoals hip met kip en open oven heb ik veel plezier van en staat heel duidelijk in omschreven hoe of wat.
Studentenkookboek is ook een goede. :j
En wat dacht je van de receptenkaartjes die je in de meeste supermarkten wel kunt vinden; ook daar staan vaak wel uitgebreide omschrijvingen bij. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:18

Kun je inderdaad niet eens samen met je (schoon)moeder koken? :D Mijn moeder kookt heel lekker dus daar heb ik wel geluk mee, ik heb daar heel veel van geleerd. Ik ben inmiddels bijna 3 jaar uit huis en ik kan, al zeg ik het zelf, lekker koken maar ik app m'n moeder nog vaak genoeg even om te vragen hoe zij bepaalde dingen ook alweer deed. Misschien kan/kunnen zij je het eea leren?

Ik heb ook nog wel een aantal fool proof recepten voor je als je geïnteresseerd bent :j Vooral pasta- en ovengerechten.

Met mijn schoonmoeder is het trouwens een ander verhaal, die vraagt mij continu hoe ik gerechten heb gemaakt :')

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:25

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:26

Mijn moeder heeft geen geduld om mij te helpen :')
Schoonmoeder kookt nog slechter dan mij, dus die ga ik niet vragen..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:31

lisa_xxx schreef:
Ik kan prima koken maar bij mij gaat het ook helemaal mis als ik tegelijk iets anders probeer te doen

gewoon vaak doen, gaat steeds beter.. desnoods hou je vuur iets lager dan je normaal zou doen :)

misschien eens kookavondje met vriendinnen?? (die wel kunnen koken)

AnneLieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 02:07

Wauw, ik herken mezelf in je verhaal. Ik kan totaal niet koken en er bakt dan ook regelmatig wat aan. :+

Ik maak zelf de fout om ondertussen van alles te doen, wasjes,stofzuigen, schoonmaken, net een leuk programma op tv, etc.

Van die dagen dat je soep maakt en uiteindelijk moet ondervinden dat de groente en ballen vast zitten aan de boden. Of dat je een hele zak krieltjes bakt omdat je weet dat de bovenste eetbaar zijn en de onderste aangebakken.

Toch blijf ik oefenen en maak soms echt lekkere dingen. (Vind ik zelf)
Aandacht voor het koken is echt belangrijk. Erbij blijven en tussendoor even proeven of doorsnijden.

De website, "gewoon wat een studentje s'avonds eet" is me heilig!
Leuke,simpele en duidelijke recepten, met een resultaat foto(makkelijk als vergelijk materiaal), ook makkelijk om voor meerdere personen te maken.

Wie weet kun je er inspiratie op doen.

Succes met experimenteren!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 04:27

Wat ontzettend vervelend.(Vooral voor je gezin :o ) koken is toch vaak iets wat je van huis uit mee krijgt.

Ik las dat je vaak andere dingen tussendoor doet. Tja.. dan gaat het zeker mis. . Blijf bij je pannen.
Wat ik zelf leuke recepten vind zijn 15 minute meals van Jamie Oliver. Niet moeilijk, goed uitgelegd, en snel klaar. Altijd een smakelijk gerecht.

En anders een basis kook cursus. . Volgens mij worden die op roc's wel gegeven .

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 06:05

Gewoon niet koken, ik kan ook niet koken dus de kerel kookt. Als hij graag fatsoenlijk te eten wel moet hij het maken dus hij kookt altijd. Een paar dingen kan ik goed maken en ovenschotels zijn geen probleem, maar als het in de pan moet dan houdt het op.

Bakken kan ik dan weer wel. <<)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 07:22

Ik vrkoeg me al af of je ook echt je aandacht wel bij het klken hebt maar lees al van niet ;-)
Vooral als je er niet zo gevoel bij hebt bij je pannen blijven en aandacht erbij. Koken heeft ook wat tijd nodig, dus vooral niet snel snel gas te hoog laten staan. Liever wat lager.

En met proeven kun je van groentes goed bepalen hoever ze zijn. Net als aardappels. Als den vd twee achterblijft kun je van die ander altijd ff vuur zacht of uit doen. Afgieten pas helemaal aan het eind doen als je vlees klaar is en zacht staat. Vlees staat vaak richtlkjn op de verpakking. Zet dat op tijd op en doe evt halverwege gas weer even uit of zachter. Evt deksel op de pan maakt ook warm ipv op hoog vjur en kans op zwart. Probeer alles klaar te zetten vooraf en te snijden.
En eerlijk.. tijd van nu hebben ze heel wat maaltijdrecepten in de supermarkt! Als jd daar echf aandacht bij houdt lukken die vast wel :j

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 07:35

Ik ben ook niet gemaakt om in de keuken te staan,Vlees doe ik meestal in een bak oventje en dat gaat prima.
Schaam je niet hoor! Ikzelf loop vaak erbij weg,om vervolgens te vergeten dat er wat op het vuur staat,maar als je voor een gezin moet koken lijkt me dat best lastig..misschien kan je voorstellen dat 1 van de gezinsleden erbij komt helpen zodat je er niet alleen voor staat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:29

Tip van Bienotje is wel een goede: probeer alles klaar te zetten vooraf en te snijden!

Mocht je aardappelen, vlees en groente hebben dan eerst kijken hoe lang alles moet.
Vers geschilde aardappelen moeten 20 minuten, als de kooktijd om is prik je er in met een vork, gaat dit stug dan nog een paar minuten laten koken, gaat dit makkelijk/vallen de aardappelen uit elkaar dan zijn ze gaar en kan je ze afgieten.

Groenten zijn afhankelijk van welk soort. Bloemkool en broccoli hoeven niet zo lang als bv spruiten of wortelen. En deels is dit ook smaak afhankelijk.

Op vlees staat eigenlijk altijd op de verpakking wel hoe lang je dit moet braden of bakken.

Een basis kookboek is onmisbaar. Zag het Blue Band Kookboek voorbij komen en het Margriet kookboek. Dit zijn beide prima kookboeken om mee te beginnen.

Wil je iets simpeler en nog meer budget koken dan kan je eens kijken naar Fokke en Sukke studentenkookboek, gegarandeerd een succes!

Mochten er mensen bij mij in de buurt wonen en het leuk vinden om stapsgewijs 'standaard' eten te leren koken wil ik best daar aan mee werken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:37

Het is idd ook leren aanvoelen hoe lang iets moet en dat op elkaar afstemmen. Dat leer je echt door te doen en dus niet door er bij weg te lopen.. :D
Ik vond het vroegah ook moeilijk, hoe krijg je in godsnaam die aardappelen tegelijk klaar met de broccoli? En dan dat vlees nog.. Pff.
Inmiddels kook ik hele verschillende gerechten en vind ik dat soms ook nog lastig. Laatst een marokkaans gerecht gemaakt, kwam vrij nauw met vlees en garing etc. Dan kan ik het me ook niet permitteren ondertussen iets anders te gaan doen, maar moet ik echt koppie erbij houden.
Als ik nu 'gewoon' kook, gaat het meeste op routine. Mijn man kan veel, maar niet koken. Heel soms ontkomt hij er niet aan en dan is het echt paniek in de keuken, hij snapt er niks van :+ Dan besef ik me even weer dat het niet zo vanzelfsprekend is en je pas echt goed leert koken als je het veel doet.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:45

Er zijn trouwens wel een paar gerechten die zelfs mijn man redelijk kan laten slagen.

1. Spaghetti koken, spekjes uitbakken en daar een pak diepvries spinazie boursin doorheen mikken.

2. Gehakt rullen, uitje, knoflook en stukjes paprika erbij (van te voren snijden!), beetje burritokruiden erdoor en het gehaktmengsel op tafel zetten. Wraps een minuutje in de magnetron en ook op tafel zetten. Dan heb je van te voren al stukjes komkommer, een zakje ijsbergsla, crème fraiche of zure room en geraspte kaas klaar staan. Kan iedereen zelf zijn wrap vullen. Is altijd een groot succes hier, de kinderen vinden het ook heerlijk.

3. Ovenfriet in de oven mikken, kant en klare halve kip van de poelier warm maken in de magnetron als de friet bijna klaar is, paprika en komkommer in stukken snijden voor de vitamientjes. Klaar :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:47

Al de tips die voorbij komen zijn al vaak te moeilijk voor iemand die niet kan koken. Ik kook al honderd jaar en kan het nog steeds niet. Ondanks dat kook ik zonder pakjes en potjes omdat het zo ongezond is. Er mislukt vaak iets, ook als ik er met mn neus bovenop sta, ook als ik proef. Soms ben ik vol trots op mn zelfgemaakte creatie die vervolgens aan tafel eigenlijk niet zo lekker is. Overigens ben ik dol op goed eten, weet echt wel hoe dingen horen te smaken maar zelf krijg ik het niet voor elkaar. Er loopt hier trouwens wel een goede kok in huis maar die kookt te weinig. Hij zegt ook al de tips die ik hier lees maar op de 1 of andere manier werkt het voor mij niet. Er zit wel meer achter dan proeven en erbij blijven. Ach, er zijn ergere dingen dan niet kunnen koken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:51

Sleeper schreef:
Al de tips die voorbij komen zijn al vaak te moeilijk voor iemand die niet kan koken. Ik kook al honderd jaar en kan het nog steeds niet. Ondanks dat kook ik zonder pakjes en potjes omdat het zo ongezond is. Er mislukt vaak iets, ook als ik er met mn neus bovenop sta, ook als ik proef. Soms ben ik vol trots op mn zelfgemaakte creatie die vervolgens aan tafel eigenlijk niet zo lekker is. Overigens ben ik dol op goed eten, weet echt wel hoe dingen horen te smaken maar zelf krijg ik het niet voor elkaar. Er loopt hier trouwens wel een goede kok in huis maar die kookt te weinig. Hij zegt ook al de tips die ik hier lees maar op de 1 of andere manier werkt het voor mij niet. Er zit wel meer achter dan proeven en erbij blijven. Ach, er zijn ergere dingen dan niet kunnen koken.

Ja, ik denk ook wel dat dat klopt. Je moet er ook wel enigszins gevoel voor hebben misschien.
Mijn vader kookt de sterren van de hemel, mijn moeder kan wel enigszins koken maar liever niet. En ze kan het ook gewoon niet echt.. Dus zij doet andere dingen ('ik heb andere kwaliteiten'.. :D ) en mijn vader kookt altijd. Prima.
Hier net zo. Ik kan koken, vind het leuk en meestal lukt het ( :+ ). Mijn man moet bijna huilen als hij moet koken, dus is dat gewoon mijn 'taak'.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:59

Sleeper schreef:

ik heb dat ook wel,maar bij mij is het gewoon ook een deel geen interesse.Moet er ook niet aandenken een kookcurses te volgen gewoon omdat het me niet interesseert.
Ik vind koken en bedenken wat we gaan eten ook een vreselijke taak.
Ik zou het liefst iedere dag boterhammen eten met kaas of zoiets :-).
Ik kan één ding goed en dat vind ook iedereen lekker dat heb ik van een italiaanse vriendin geleerd Lassange maken. Oja ,stoofvlees ,dat schijnt ook heel lekker te zijn dat maak ik volgens recept van mijn oude buurvrouw.Mijn familie wil dat altijd graag eten bij mij.en dat is op zich best knap want zelf eet ik geen vlees :D

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:07

Ik was een echte ramp wat koken betreft...letterlijk het water brande nog aan. Tot ik een keer bij een klein restaurant was waar toevallig een ex collega kok was. Pure simple Hollandse kost (aardappelen, groenten, vlees) maar wel mooi aangekleed en met amuse en voorgerecjt vooraf. Plus dat alles binneb een half uur klaar was -oeh? Hoe dat dan? Ik verwachte eigenlijk dat hij alles al voorgekookt had of kant en klaar maar niets was minder waar.Alles vers. Zijn geheim nr1: afstappen van het "moeten" koken (omdat je s'avonds ja warm moet eten ) nr2: leuk aankleden (boontjes die als een soort stammetje naast het vlees liggen,zien er net even leuker uit als een lievelose hoop-en kost niet meer tijd) nr3: altijd bij blijven en organiseren (in die tijd dat aardappelen of groente koken kun je een klein koud voorgerecht of salade maken -of alvast de vaat beginnen )en nr 4: zoals ook al gezegd :proeven.
Inmiddels zijn wij 5 jaar verder en kook ik absoluut graag en is het zelfs een hobby geworden.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:17

Ik kan het kookboek kook ook aanraden. Dat is pas echt een basis kookboek. Er staat veel theorie in, welke groentens bereid je op welke manier, welke kruiden past waarbij ect. Maar zelfs het standaard bloemkool koken staat er stap voor stap in uitgelegd. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:25

AnneLieff schreef:
Wauw, ik herken mezelf in je verhaal. Ik kan totaal niet koken en er bakt dan ook regelmatig wat aan. :+

Ik maak zelf de fout om ondertussen van alles te doen, wasjes,stofzuigen, schoonmaken, net een leuk programma op tv, etc.

Van die dagen dat je soep maakt en uiteindelijk moet ondervinden dat de groente en ballen vast zitten aan de boden. Of dat je een hele zak krieltjes bakt omdat je weet dat de bovenste eetbaar zijn en de onderste aangebakken.

Toch blijf ik oefenen en maak soms echt lekkere dingen. (Vind ik zelf)
Aandacht voor het koken is echt belangrijk. Erbij blijven en tussendoor even proeven of doorsnijden.

De website, "gewoon wat een studentje s'avonds eet" is me heilig!
Leuke,simpele en duidelijke recepten, met een resultaat foto(makkelijk als vergelijk materiaal), ook makkelijk om voor meerdere personen te maken.

Wie weet kun je er inspiratie op doen.

Succes met experimenteren!

Die is leuk!

Citaat:
Serveer alles bij elkaar en doe er appelmoes bij want appelmoes is koning.
:')

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:46

Gewoon uitproberen! Wel in de keuken blijven, af en toe proeven of het al gaar is. Een cursus is leuk om te doen, er zijn vast wel basis cursussen bij je in de buurt. Mijn schoonvader is een tijd terug ook op zo'n cursus geweest, die had nog nooit iets gekookt en heeft er best wat van opgestoken. Maak het jezelf niet te moeilijk met recepten, begin makkelijk. Kijk eens in kinderkookboeken. Daar staat vaak veel meer in dan alleen cupcakes en macaroni. Mijn dochter heeft de mini kinder kookbijbel van de bieb geleend en daar staan verrassend veel leuke recepten in. Bij mij wil groot vlees nog wel eens mislukken, kijk ook eens naar ovenrecepten. Gister nog gevulde varkenshaas gemaakt, uit de oven en lukt altijd!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:47

Weglopen en andere dingen gaan doen zijn bij meerdere mensen het probleem volgens mij :+ Ik snap niet eens dat je dat kan. Ja als alles tegelijk de pan in kan en het 20 minuten moet staan ofzo :=
Maar meestal begin je met de dingen die het langst moeten koken/bakken en ga je in die tijd verder met de dingen die korter moeten. Als alles dan in de pannen zit pak je bord ed, ruim je wat van het kookgerei op bij de afwas en dan is je eten klaar. Dus ik kom de keuken niet uit, ja als ik een lasagna of pizza in de oven heb :))

Ik had eerst vooral weinig gevoel voor hoe lang alles moest en dan was het ene inderdaad eerder klaar dan het andere. Heb 1 jaar HelloFresh geprobeerd en een gerecht van 30 minuten was ik in het begin een uur mee bezig. Gewoon door verkeerd timen. Na een paar weken heb je het door en ben je inderdaad een minuut of 30 bezig. Nu weet ik inmiddels beter wat ik met voor mij onbekende groentes kan, de bereidingstijd en ben ik gestopt met HF.