ruiters en wielrenners...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:47

Dan vraag ik mij dit toch af hé.
Wielrenners worden bijzonder afgekraakt omdat ze met veel vaart langs paard en ruiter gaan.
Maar hebben jullie dan ook last van de oude van dagen op hun 25kmp/u elektrische fiets?

Ik rij overigens nooit buiten. Dus geer ervaring mee. Wel ben ik hobby wielrenner, fiets vaak alleen of met mijn vriendin. Ik als "paardenmens" houd er rekening mee, Heb overigens ook een fietsbel :+
Dus even nieuwsgierig.

Desiree

Re: ruiters en wielrenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:48

Ik heb nooit last van snelle ouwetjes, grinnik. Ook niet op snelle fietsen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:48

Beetje wielrenner gaat natuurlijk wel veel harder dan 25 km/h. Een normale fietser kan ook die 25 km p uur halen immers, goed vaak wel met wind mee haha

(Ik heb ook een e-bike en ben toch echt geen oude van dage :') )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:49

newt schreef:
Maar hebben jullie dan ook last van de oude van dagen op hun 25kmp/u elektrische fiets?

Mijn paard vind vooral zo'n groep wielrenners die op je afkomen eng. Die gaan overigens harder dan 25 km per uur.

Ik kom ze nu overigens niet meer tegen. Sta nu ergens anders.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:52

Sorry in dit geval vind ik ts echt de aso.. dat iemand er gewoon door gevallen is en mindere in berm stonden... chapeau, nu heb je waarschijnlijk groep wielrenners die het vertikt om nog rekening met paarden te houden, aangezien er ook geen rekening met hun gehouden wordt..

Ik kwam regelmatig vroeger buiten groepen tegen. Soms even paar stuiter passen van paard, maar dan is het wel weer klaar. Als je zo gefocust en gestrest bent om wat er wel niet aan komt, geef je ook behoorlijk wat af aan je paard.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:55

Desiree schreef:
Josien_ schreef:
Omdat motorcrossers er veel minder zijn :)*

Zijn er veel minder mensen die de motorsport beoefenen dan wielrenners ja? Hier in de buurt kom ik tijdens het rijden vaker motorcrossers tegen, maar dat komt omdat ik me over het algemeen ook echt op zandpaden begeef. Dat zijn geen fijne wegen voor wielrenners.

Een geluk voor mij dus. Want je kunt beter een paar motorcrossers tegenkomen dan wielrenners. Die houden toch meer rekening met je.

Hier wel in ieder geval.
Daarnaast scheelt het dat de meeste paarden van een grote afstand al panisch reageren op crossmotoren en ze dus sneller zien dat er rekening mee gehouden moet worden.
Enige vervelende aan crossmotoren is dat zoveel herrie maken. Heb nu 2x meegemaakt dat een paard totaal overstuur was door een crossmotor (of meerdere) die even lekker optrokken op een pad een paar meter verderop. Daar kunnen ze natuurlijk niets aan doen want ze zien me niet, daar heb je bij wielrenners dan weer geen last van :P .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:56

Mijn paarden hebben er niet zo´n last van, van die herrie. Op de een of andere manier wennen ze er snel aan. Herrie is natuurlijk wel altijd irritant maar het duurt maar even.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:57

In mijn vorige woonplaats het regelmatig aan de stok gehad met het wielrenvolk inclusief verkeersregelaars.
Woonde aan een zeer geliefde fietsroute, inclusief wedstrijden. Gestoord werd ik ervan.
Nu hier in omgeving Spaarnwoude niks aan de hand, loslopende niet luisterende honden zijn nu vele malen erger!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:00

Desiree schreef:
Mijn paarden hebben er niet zo´n last van, van die herrie. Op de een of andere manier wennen ze er snel aan. Herrie is natuurlijk wel altijd irritant maar het duurt maar even.

Zo zie je maar weer dat voor iedereen het probleem ergens anders ligt.
Ik weet ongeveer op welk tijdstip de motorcrossers hier gaan rijden en dan vermijd ik in de meeste situaties dan ook het bos.

Maargoed, daar ging dit topic niet over he.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:08

Desiree, je komt telkens met iets nieuws en iets anders in het verkeer... Leuk hoor, maar volgens mij ging dit topic om wielrenners. Wielrenners komen niet op bospaden om te crossen, dat zijn hooguit ATB'ers/mountainbikers.

Lijkt me sowieso sterk dat een motorcrosser in het bos komt, die gaat eerder op oud maisland of een crossbaan rijden dan op de weg of in het bos. Maar dat terzijde. Daarbij is de motorcross een sport die een stuk duurder is dan het wielrennen waardoor er natuurlijk ook veel minder van zijn dan van wielrenners. En je er dus natuurlijk ook niet zoveel last van kan hebben als van wielrenners. Waarbij last natuurlijk een relatief gegeven is ten opzichte van de getallen waarin de verschillende sporters in verhouding tot elkaar staan.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 20:10

Nee, het gaat over een asociale TS...drie breed midden op de weg mag wel, een paard op de weg mag niet, die moet in de berm wachten en half in de sloot vallen. Ik had de fietsers middels een handgebaar allang verzocht vaart te minderen en als men dan niet reageert...ja, dan ga ik op de weg staan om de vaart eruit te halen...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:15

Of je gaat gewoon aan kant en leert je paard op dat soort dingen niet te reageren

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:15

dorothea schreef:
Nee, het gaat over een asociale TS...drie breed midden op de weg mag wel, een paard op de weg mag niet, die moet in de berm wachten en half in de sloot vallen. Ik had de fietsers middels een handgebaar allang verzocht vaart te minderen en als men dan niet reageert...ja, dan ga ik op de weg staan om de vaart eruit te halen...

Heb je het tegen mij? Want ik heb het tegen Desiree, die naar mijn idee voornamelijk emotioneel reageert op de oorzaak van het probleem (onwetendheid) en de schuld bij de wielrenners laat liggen, in plaats van ook maar enige overweging te tonen om in gesprek te gaan met die o zo kwalijke wielrenners. In plaats daarvan worden allerlei andere verkeersdeelnemers erbij gehaald, ter vergelijking en om de wielrenners nog meer zwarte pieten toe te spelen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:16

Janine, het gaat over een groep die iedere keer weer op een negatieve manier in het nieuws komt omdat die niet rekening kan houden met anderen. Dat wilde ik maar aangeven. Het zijn geen motorcrossers, geen wandelaars of hardlopers, of skeelers, het zijn iedere keer weer wielrenners. Dat wou ik maar aangeven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:19

In het nieuws?? Niet dat ik er erg bovenop zit, maar ik heb volgens mij nooit nieuws gelezen over zich misdragende wielrenners in het verkeer :?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:20

verootjoo schreef:
In het nieuws?? Niet dat ik er erg bovenop zit, maar ik heb volgens mij nooit nieuws gelezen over zich misdragende wielrenners in het verkeer :?

Ik wel. In de Tubantia hebben er wel eens items over in gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:22

Desiree schreef:
Janine, het gaat over een groep die iedere keer weer op een negatieve manier in het nieuws komt omdat die niet rekening kan houden met anderen. Dat wilde ik maar aangeven. Het zijn geen motorcrossers, geen wandelaars of hardlopers, of skeelers, het zijn iedere keer weer wielrenners. Dat wou ik maar aangeven.

Maar wat vind je dan van het idee om een gesprek aan te gaan op de plaatselijke wielervereniging om zo begrip te kweken Desiree en e.e.a. toe te lichten over het gedrag van paarden in het verkeer (of in het algemeen). Steeds maar roepen hoe slecht wielrenners zijn, haalt toch niks uit? Ik denk inderdaad dat veel verkeersdeelnemers niet weten hoe dieren en in dit geval paarden (kunnen) reageren.... Wijzer maken lijkt me beter dan alleen maar roepen hoe slecht ze zijn... En over asociale ruiters kan ik ook een boekje opendoen, want die zijn er helaas ook genoeg en geven andere welwillende ruiters een vervelende naam.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 20:23

verootjoo schreef:

Was gisteren op het nieuws. Een wielrenner notabene die afgaf op bepaalde groepen wielrenners. Zeg maar de toerrenners ten koste van de 'racebeesten'...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:23

Er waren een tijd geleden inderdaad geregeld berichten over ongelukken met wielrenners. Daarbij waren niet altijd andere weggebruikers betrokken.
Op dit moment is paardenpoep op het fietspad hier dus een hot item.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:26

Desiree schreef:

Oh, dat ging niet in één bericht? Want de strekking van je berichten was nogal vaag.

Persoonlijk vind ik bovenstaande behoorlijk subjectief. Ik zie namelijk tamelijk weinig nieuwsberichten over wielrenners in het verkeer. Ik zie enkel berichten hier op Bokt over wielrenners versus paarden, waarbij de verdeling nogal 50/50 is als het gaat om de mening over de wielrenners.

Tevens kom ik vaker op Bokt berichten tegen over paarden in het verkeer, waarbij ruiters het recht in eigen hand nemen en zichzelf op zeer asociale manier neerzetten. Waarbij ik me af en toe wel erg goed kan voorstellen dat ruiters niet een heel erg gunstig imago hebben in het verkeer.
Maarja, ook dat is subjectief.

Enige feit is dat er de afgelopen jaren weinig is veranderd. Het lijkt mij dan wel aannemelijk dat dit grotendeels komt door onwetendheid. En daar kan je iets aan doen. In plaats van af te blijven geven op bepaalde groepen verkeersdeelnemers, kan je ook met elkaar in gesprek gaan en kijken of het over een paar jaar beter wordt...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:31

Picasso schreef:
Maar wat vind je dan van het idee om een gesprek aan te gaan op de plaatselijke wielervereniging om zo begrip te kweken Desiree en e.e.a. toe te lichten over het gedrag van paarden in het verkeer (of in het algemeen). Steeds maar roepen hoe slecht wielrenners zijn, haalt toch niks uit? Ik denk inderdaad dat veel verkeersdeelnemers niet weten hoe dieren en in dit geval paarden (kunnen) reageren.... Wijzer maken lijkt me beter dan alleen maar roepen hoe slecht ze zijn... En over asociale ruiters kan ik ook een boekje opendoen, want die zijn er helaas ook genoeg en geven andere welwillende ruiters een vervelende naam.

Een conflict met wielrenners heb ik nooit echt gehad. één x ooit in een ver verleden toen ik over een bruggetje ging. Er kan maar één auto tegelijk over, en er staan bordjes bij. Aan mijn kant een wit pijltje in de richting en het tegenovergestelde pijltje was rood. Dat wil zeggen dat mijn richting voorrang had. Maar dat speelde niet echt, want mijn paard is niet zo breed als een auto en een fietser ook niet. Uit de tegemoetkomende richting, de richting die geen voorrang zou hebben, kwam een peloton wielrenners. Die moesten met enen, om te kunnen passeren en dat vonden ze niet leuk. Ik kreeg een grote bek joh! Maar ik gaf gewoon een grote bek terug en reed lekker door. Mijn paard kon er niet mee zitten, die liep gewoon in zijn eigen gangetje.

Achter de peloton wielrenners kwam nog een echtpaar aangefietst. Zij lachten mij goedkeurend toe, waaruit hun blijk van gelijk geven. Ik denk dat zij ook op hun mieter hadden gehad of zo.

Dan weet ik nog voorvallen van andere mensen met wielrenners, niet in context met paard overigens. Ook asociaal gedrag.

Ik zie er dus zo direct nog niet het nut van in om een gesprek aan te gaan met een of andere wielren vereniging.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:32

Hier heel erg veel. In het zomer wielren seizoen ongeveer drie tot 6 keer raak in een week soms meer zelfs.met ongelukken dat de trauma heli meer eens ingezet moet worden. Of brandweer die een mountainbiker uit het bos moet vissen. Fietsers die fietsers scheppen, wandelaars, proberen te autokoppen omdat ze zo nodig via de weg naar beneden willen ipv het fietspad. Maar ja de Giro gaat niet voor niets drie dagen hier rondrijden vanwege de wegen. Is echt extreem druk met wielrenners en boscrossers van zowel heel nederland als grote delen van duitsland. Niet uit te vissen dus ook waar ze vandaan komen. Die hier regelmatig sponsorshirt voorbij vliegen die zeker 150 km hebben moeten rijden om hier te komen,

En zelfs een landelijke campagne vorig jaar gestart voor wielrenners hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer met aan de kant gaan, bellen enz.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:33

Desiree schreef:
verootjoo schreef:

Ik wel. In de Tubantia hebben er wel eens items over in gestaan.

Wel eens. Ik heb liever concrete getallen.
Hetzelfde geldt voor gisteren.

dorothea schreef:
verootjoo schreef:

Was gisteren op het nieuws. Een wielrenner notabene die afgaf op bepaalde groepen wielrenners. Zeg maar de toerrenners ten koste van de 'racebeesten'...

Ik weet niet welk nieuws, volgens mij heb ik gisteren het RTL nieuws gekeken, weliswaar met een half oog. Maar daar heb ik niets over gehoord.

Anyway, binnen de paardensport zijn er ook genoeg groepen die op elkaar afgeven. Ik ben dus niet bekend met het door jou genoemde nieuwsbericht, maar ik kan me voorstellen dat het soort wielrenners dat mij eens met mijn fietsje van het fietspad af reden, vallen onder die racebeesten. Terwijl de serieuze wielrenners (niet tourrenners) onder een ander soort begeleiding in grote groepen racen en serieus trainen. Waar vallen die nare racebeesten dan onder? Geen van beide... Ze horen vast niet voor niets niet bij een wielerclub die gezellig gaat touren op vaste tijden. Maar ze horen vast ook niet voor niets niet bi je een serieuze club die voor rondes traint (en dan heb ik het heus niet over de TdF)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:34

Ik vind wielrenners vervelender als ik in de auto zit :'). Heb er met mijn paard echt nog nooit problemen mee gehad...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:34

karuna schreef:
Hier heel erg veel. In het zomer wielren seizoen ongeveer drie tot 6 keer raak in een week soms meer zelfs.met ongelukken dat de trauma heli meer eens ingezet moet worden. Of brandweer die een mountainbiker uit het bos moet vissen. Fietsers die fietsers scheppen, wandelaars, proberen te autokoppen omdat ze zo nodig via de weg naar beneden willen ipv het fietspad. Maar ja de Giro gaat niet voor niets drie dagen hier rondrijden vanwege de wegen. Is echt extreem druk met wielrenners en boscrossers van zowel heel nederland als grote delen van duitsland. Niet uit te vissen dus ook waar ze vandaan komen. Die hier regelmatig sponsorshirt voorbij vliegen die zeker 150 km hebben moeten rijden om hier te komen,

En zelfs een landelijke campagne vorig jaar gestart voor wielrenners hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer met aan de kant gaan, bellen enz.

Dit dus. Een wielrenner die mijn man kent, stak ooit doodleuk de weg over en werd doodgereden. Wielrenners lijken erg in een cocon te zitten of zo. Ze brengen daarmee niet alleen anderen in gevaar maar ook zichzelf.

Speciaal nog voor Janine, https://www.nd.nl/nieuws/nederland/fiet ... 7649.lynkx