Hoe is jouw relatie met jouw broer/zus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe is jouw relatie met jouw broer/zus

Mijn broer/zus is mijn beste vriend(in)
92 (16%)
We zien elkaar enkel bij gelegenheid (verjaardag, kerst, etc)
101 (17%)
We hebben regelmatig contact (zowel fysiek als bijv telefoon)
212 (37%)
Ik kan niet met en ik kan niet zonder
78 (13%)
Ik heb geen contact met mijn broer/zus
51 (9%)
Anders
31 (5%)

Totaal aantal stemmen: 565

Monchou

Re: Hoe is jouw relatie met jouw broer/zus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:33

Met mijn zus (30) heb ik een goede band. We doen regelmatig iets samen en appen ook regelmatig.
Met mijn broer (29) kan ik goed opschieten. Hij woont ver weg dus het is lastig om samen dingen te doen, maar als hij er is kan ik altijd wel goed met hem overweg.
Mijn zusje (22) is als een vriendin voor me. Doe ik veel mee en praat ik veel mee.
Met mijn broertje (20) kan ik op zich prima opschieten maar minder goed als met de rest. We liggen elkaar niet heel erg denk ik.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:35

ANDERS namelijk:
M'n ene broer spreek ik nooit, woont op Malta. En me andere broer zie ik wel regelmatig. maar kan ik niet mee door een deur. Mocht je t willen weten mag je pb'en maar een fijne sfeer hangt er nooit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:40

Ik heb geen contact met mijn broer. Jammer, want het is familie, maar we verschillen als dag en nacht. Zoals wij thuis zeggen, familie krijg je, vrienden kies je

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:43

Chiave schreef:
Zou ik hier ook een vraag neer kunnen leggen?

Ik twijfel erg of ik wel in ga op de uitnodiging voor de bruiloft van mijn zus, waar ik een heel slechte band mee heb... Zijn jullie op komen dagen op de bruiloft van jullie broer of zus waarmee jullie een slechte band hebben/hadden? Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om leuk te doen daar terwijl ik weet wat voor grappen ze uitgehaald heeft. :\

niet gaan. beleefd dat ze je een uitnodiging stuurt, maar het is geen verplichting. een keer met tegenzin na een bruiloft geweest.. dat doe ik dus nooit weer wat duurt zon dag lang.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:44

Ik woon op mijzelf en mijn broertje en zusje (18 en 20 jaar) nog bij mijn moeder. We zijn best wel close aangezien we in de steek gelaten zijn door mijn vader en wij met z'n 3en mijn moeder veel geholpen hebben :)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:50

Ik kon niet zo goed kiezen uit de opties. Ik heb een onwijs goede bang met mijn zus, maar we zijn niet beste vriendinnen ofzo :=
Nu ze uit huis is hebben we wel zeer regelmatig contact (via app, een keer samen koffiedrinken, lunchen, uit eten, logeren). We gaan ook weer samen op vakantie dit jaar :)
Neehoor, mijn zus is een topper :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:06

Ts wil en lukt het je om met Pasen de schone schijn op te houden en kort op visite te gaan en je zus te zien?
Lukt dat niet dan kan je wellicht de andere paasdag gaan of je ouders bij jou uitnodigen.

Soms scheelt het als er meer mensen zijn die voor afleiding kunnen zorgen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:14

Tussen mijn oudste broer en mij scheelt het maar 1,5 jaar dus dat heeft toen we jonger waren nogal wat problemen opgeleverd XD waren beiden niet de makkelijkste :') (voorbeeldje van toen ik <6 was, als hij al naar me keek werd ik boos en ging ik huilen _O- ).
Hoe ouder we werden hoe beter we het konden vinden, maar zijn nooit echt super close geweest. Inmiddels woont hij op zichzelf en komt hij elke week wel een keer thuis eten dus ik zie hem regelmatig, kunnen t verder prima vinden met elkaar. Maar zullen bijv niet zo snel samen ergens heen gaan.

Met mijn jongste broertje (22) heeft het zijn ups en downs :') tot een paar jaar terug (toen hij echt aan t puberen was) kon ik hem wel schieten. Hij was 1 vd redenen dat ik het huis uit ben gegaan, konden het écht niet vinden samen. Na ruim een halfjaar ongeveer moest ik weer naar huis (relatie uit...kon het niet in mijn eentje betalen) en daarna ging het eigenlijk weer een stuk beter wonderbaarlijk.
Inmiddels beiden veel mee gemaakt en we praten nu de afgelopen 2 jaar al erg veel. Ook wel eens met zijn downs, maar vooral veel ups. Gaan nog weleens samen wat doen zoals een biosje, ergens eten, naar de dierentuin, etc. Hij gaat ook weleens mee naar de paarden. Zijn beiden nu volwassen en zijn flink close geworden :)
Wonen beiden overigens nog thuis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:07

Kun je je zus niet zien als meubilair, een verre kennis die je eens op een verjaardag oid ziet? Dat het je zus is maakt niet je de deur miet platten lopen, maar waar ruzie ontstaat kijven er wel twee. Negeer dat, erger je er niet aan en laat het gewoon los. Ga naar de familiedagen, maar zie haar gewoon zakelijk.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:13

We wonen alle drie (ik ben de oudste en daaronder 2 zusjes) en we hebben laat ik het zo zeggen een gezonde relatie. Vaak genoeg zijn we koppig tegen elkaar maar toch zou ik absoluut niet zonder ze kunnen

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:15

Ik heb de eerste optie aangeklikt, mijn broertje en ik studeren alletwee maar we bellen elkaar regelmatig en vertellen elkaar alles.
Hij komt volgend jaar ook bij mij in de stad studeren en hij gaat ook wel mee op stap met mij en mijn vrienden. Andersom kom ik ook wel eens in de stad waar hij nu studeert.
Ik vind het echt leuk dat we zo'n goede band hebben, toen we klein waren ook al.
Tuurlijk hadden we wel eens ruzie maar dat was altijd zo weer over.

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:19

Ik vond het lastig om te kiezen. Ik heb een hele goede band met mijn zusje, maar om haar nou mijn beste vriendin te noemen, dat is het ook weer niet helemaal. Mijn zusje is ruim 4 jaar jonger dan ik en we konden altijd al wel goed overweg, maar we hadden wel eens wat discussie (nooit echt ruzie eigenlijk). Toen ik op mijn 18e uit huis ging is het alleen nog maar beter geworden. We werden allebei volwassen en groeiden meer naar elkaar toe, juist doordat we elkaar niet meer dagelijks zagen. Nu is de band met mijn zusje echt heel goed, ik zou haar echt niet willen missen!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:31

Goh, leuk dat je het vraagt. Nou heb ik een broertje en een zusje (ze zijn allebei in de twintig maar een stuk jonger dan ik) en mijn band met beide is niet dezelfde. Met mijn broertje kan ik bijzonder goed opschieten. Bij gebrek aan andere vrienden is hij zeker mijn beste vriend. We hebben allebei een gelijk soort afwijking, wat voor wederzijds begrip in een onbegrepen wereld zorgt, maar vooral een gemeenschappelijk gevoel voor laag-bij-de-grondse humor. Ik bel die jongen een paar keer per week, vooral om het hele repertoire aan vieze en foute grappen weer door te nemen. :P Verder mogen we met alles van elkaar spotten; ik ben bijvoorbeeld een van de weinigen die grappen over zijn geaardheid mag maken. We gaan ook samen op fietsvakantie en hij doet graag mijn technische klusjes. Ik moet wel zeggen dat die goede band pas gekomen is nadat ik ging studeren. Toen we allebei nog thuis woonden, hadden we vaak slaande ruzie.

De band met mijn zusje is anders. Met haar heb ik meer gemeenschappelijke interesses dan met mijn broertje, maar gek genoeg minder chemie. Andere wereld, andere opvattingen. Ze voelt zich in ons gezelschap snel buitengesloten (helpt ook niet dat ze echt niet met mijn broertje kan opschieten). Als we met zijn tweeën zijn, valt het wel mee - meestal althans, want ik heb soms ernstig ruzie met haar. Maar slecht is onze band zeker niet. Wat dat betreft heb ik het best getroffen met mijn familie: er zijn geen mensen die elkaar echt niet kunnen uitstaan.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:39

Wat een bijzondere, droevige maar ook mooie berichten komen er voor bij.

Ik ben zelf enig kind en vind dat echt helemaal prima.

Maar familieperikele zijn nooit leuk maar nooit onoverkomelijk.

Ik vind dat je moet doen wat goed voelt, kun je ermee leven. Cijfer jezelf niet weg voor wie dan ook. Ook niet met pasen voor je ouders.

Zie ik om mij heen ook vaak gebeuren en als t niet goed voelt dan kom je 9 vd 10 keer van de koude kermis thuis. Dan maar de boe man zijn. Pech

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 02:57

Slecht :')

Met mijn broer heb ik al meer dan 2 jaar geen contact meer. En met mijn zusje heb ik heel soms maar contact

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:59

meisje2000 schreef:
vilheide schreef:
Klinkt mij bekend in de oren. Ook mijn broer heeft dingen geflikt waardoor ik geen contact meer met hem wil. Ik heb ook geen idee waar hij momenteel woont. Hij heeft in elk geval behoorlijk wat mensen opgelicht.

Bij ons was het zo erg dat mijn ouders hun woning en alles zijn kqijt geraakt door zijn oplichtingspraktijken. Nee voor mijngeen browr meer. Hij weet ook dat als hij hier aan de deur komt hij tussen 6 planken weer vertrekt. Zo erg is het dus. En het klinkt misschien hard maar zover heeft hij mij nu en ik zeg zoiets niet snel

Ik heb mijn broer niet eens laten weten dat zijn vader is overleden. Dit omdat hij mijn vader zo vreselijk heeft opgelicht en misbruikt, en ik dus vond dat hij het recht niet had om het te horen/ weten.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:41

LadyMadonna schreef:
luuntje schreef:
Ts als jij je zo ergert aan je zus kan je beter afstand nemen.
Dat je familie bent, betekent niet dat je elkaar aardig moet vinden.

Overigens vind ik mijn schoonzusje ook erg aardig.
Die zie en spreek ik ook zeer regelmatig.

En m'n ouders dan? Pasen komt er weer aan....
Maar hoe is de sfeer dan als jullie allemaal samen zijn?

Bij mijn schoonfamilie heb ik meegemaakt hoe het is als er mensen bij elkaar in een ruimte zijn, want tja, we zijn nu eenmaal een gezin. Aan deze schijn werkte wij ook mee in belang van mijn schoonouders, maar de spanning was voelbaar en iedereen liep op eieren.
Dit heeft ook geen stand gehouden en we zijn de feestdagen apart gaan vieren. Wat een opluchting om weer normaal en oprecht gezellig te kunnen doen. Ook voor mijn schoonouders veel meer ontspannend.

Uiteindelijk bleken onze aanpassingen voor de goede vrede slechts uitstel van executie, inmiddels heeft de betreffende persoon (incl. gezin) al jaren geleden al het contact verbroken, ook met mijn schoonouders. Erg triest, vooral ook door de slopende jaren die eraan vooraf zijn gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:44

Ik heb heel goed contact met mijn zusje :) Ze is 4 jaar jonger, doet dit jaar eindexamen dus echt beste vriendinnen zou ik het niet noemen, maar we doen altijd iets leuks als ik een weekendje bij m'n ouders ben en ze komt regelmatig naar Utrecht om een drankje te doen of om even de stad in te gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:12

Sinds mijn zussen uit huis waren ging het steeds beter. We zitten ook alle drie in dezelfde vriendengroep en zij hebben mij na een reis van een paar maanden 'opgehaald' in Athene (afspraak, zouden samen terugreizen). Ook toen ik in Finland studeerde zijn ze beiden (met hun vriend) langs geweest. Overigens wonen we nu allemaal al jaren niet meer thuis ;)

Ik spreek Mijn zussen sowieso elke vrijdag, dan eten we met z'n allen bij pa en ma. Mijn beide zussen zijn ouder dan dat ik ben. Met de één scheel ik 4,5 jaar, de ander 6,5 :j Dus ja, goede band hier :DBedenk mij nu eigenlijk dat we weer een keer met z'n vieren (mijn zussen, moeder en ik) eens wat moeten gaan doen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:30

Anders.

Mijn broertje en ik schelen 6 jaar. Ik ben 19 en hij is 13. Mijn ouders zijn niet geweldig in opvoeden, ik probeer hem de dingen te geven die ik zelf niet had maar vind dat hij die wel verdient. Zo probeer ik af en toe met hem OV-tripjes te maken omdat mijn ouders geen idee hebben hoe het werkt en hij het over een aantal jaar toch nodig zal hebben. Ik probeer af en toe met hem een filmavond te organiseren waarop hij dan een handje vrienden mag uitnodigen van mij zodat hij vriendschappen kan onderhouden. Ook zijn we beide gepest op de basisschool en dat heeft sporen na gelaten. Min ouders zijn hier heel oppervlakkig over terwijl ik graag (privé) met hem in gesprek ga.

Het is een heerlijk jong, maar soms hebben wij ook knallende ruzie :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:34

Mijn zussen en ik kunnen super goed samen! Mijn ene zus woont nog thuis, en ik zit officieel op kamers, maar ik kom vaak naar huis. We hebben onze paarden op dezelfde stal staan, en doen daar dus sowieso alles samen.
Mijn andere zus woont in Duitsland, dus die zie ik wat minder vaak, maar ook zij komt regelmatig nog naar huis en dan is het feest! Ik heb echt mazzel met zulke top zussen!
Mijn oudste zus is 5 jaar ouder dan ik, en de ander 3,5 jaar. Ik ben zelf inmiddels 27, maar we hebben altijd goed samen gekund. Alleen vroeger, toen ik een jaar of 10 was, was het soms wel vervelend dat zij dingen mochten, en dan kon ik niet mee. Maar dat lag niet aan hen, maar puur aan de leeftijd en het feit dat je een 10 jarige niet meestuurt naar de kroeg of disco.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 17-03-16 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:35

Anders; mijn halfzusje is 9 jaar jonger. Ik heb bewust al zeer lang geen contact meer met mijn vader en dus ook niet met haar. Nog niet zo heel lang geleden zijn we facebook vrienden geworden en heel af en toe praten we, maar het is best awkward.

Ik zou graag wel het contact wat verbeteren, maarja hoe? Ik wil onze vader ook niet afvallen, hij heeft HEEL veel fout gedaan, maar lijkt voor haar de vader die ik nooit gehad heb. Ik wil dat niet in de weg staan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:40

Ik heb 2 zussen, van 6 en 10 jaar ouder.
Met beide kan ik het goed vinden (we hebben alle drie 1 zoon), maar met de oudste heb ik een betere band, omdat we qua karakter veel op elkaar lijken. De middelste is een bijzonder type, maar wel een heel lieve meid met het hart op de juiste plek. Uiteindelijk kunnen we wel met z'n 3en ergens de schouders onder zetten.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:44

Trieste verhalen komen voorbij. Ik kan me daar (gelukkig) zo weinig bij voorstellen.

Want wat ben ik blij dat ik goed door één deur kan met mijn broertje. We schelen wel flink in leeftijd (hij is 20, ik 25), maar we zijn twee handen op één buik. Familie deed altijd sceptisch over ons grote leeftijdsverschil: "die twee gaan toch nooit samen spelen want het verschil is te groot" en "dan ook nog een jongen en een meisje". Nou, uren konden we ons samen vermaken. En nog steeds. Veel beter dan mijn nichtjes van 30 en 31. Die vechten elkaar de tent uit. Tot zover mijn families veronderstelling dat weinig leeftijdsverschil en kinderen van hetzelfde geslacht altijd goed gaat, en veel leeftijdsverschil en een ander geslacht per definitie niet goed samen gaat.

We zijn geen 'beste vrienden'. Voor relatiehobbels en dingen waar ik echt mee zit, zal ik eerst naar een vriend(in) stappen en daarna pas naar mijn broertje. Hij andersom ook. Maar we zijn wel erg close.

Vroeger bouwden we uren samen met Lego, daarna gingen we altijd samen gamen, nu gaan we samen bier drinken en gaat hij mee met mijn vrienden naar feestjes :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:53

Vroeger was dat echt vreselijk. Ik ga de verhalen besparen maar als 20-jarige dacht ik dat ik nooit zou overeenkomen met mijn zus. Dat wij ook enkel aan elkaar gehouden werden door mijn ouders en als die ooit zouden wegvallen ons contact ook. Er zijn periodes geweest dat ik maandenlang geen woord tegen haar gezegd heb terwijl we in hetzelfde huis woonde, omwille van dingen die gebeurd waren. Als kind maakte we zowat iedere dag ruzie. Mijn moeder ging vlug een camera halen om foto's te trekken als ze ons eens op een zeldzaam moment met hetzelfde zag spelen, want ze wilde zich kunnen herinneren dat het dus kon :+ .

En toen, toen ze zo'n jaar of 5 geleden ging alleen wonen gingen de scherpe kantjes er vanaf. We hadden geen ruzies meer omdat we elkaar niet meer zoveel zagen, maar echt actief contact zoeken dus ook niet. Dat ik toen ook nog een vriendje kreeg die geen familiemens was en juist alles deed om zo weinig mogelijk met mijn familie op te trekken zorgde ook wel voor verwatering.
Tot ze drie jaar geleden haar man tegenkwam. Toen begon het te veranderen, en nu ze een kind heeft is alles opeens helemaal omgeslaan. Ook heb ik nu een vriend die juist wel erg familiaal is. We sturen spontaan berichten, we gaan (met onze partners) uit eten of komen bij elkaar langs, ik kom regalmatig babysitten....Ik zie mezelf nog steeds niet gezellig alleen met mijn zus iets gaan drinken of naar een film gaan. Beste vriendinnen zullen we nooit worden. Maar ik had nooit gedacht dat we op een punt zouden komen dat we fatsoenlijk met elkaar zouden kunnen omgaan.