Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Rocamor schreef:Dus op basis van jouw vraag:
ik ben 35 en wil grenzen stellen naar mijn ouders
zou mijn antwoord zijn:
ligt eraan wat voor grenzen en ligt aan de situatie.
Janneke2 schreef:Rocamor schreef:Dus op basis van jouw vraag:
zou mijn antwoord zijn:
....een kind van drie stelt al grenzen en dat wordt als gezond gedrag gezien.
Dus dat iemand van 35 grenzen wil stellen....
dat hangt niet af van de situatie, dat is de gewone orde der dingen.
En een vader, die alleen maar wenstte denken, kan denken etc etc in termen van winnaars en verliezers - huuuuu!
(Vooral als de engerd wenst te winnen ten koste van zijn kind. Brrŕ.)
Valentijn5 schreef:Zwerte schreef:Beroepsgeheim bestaat zeker. Alles wat jij zegt is vertrouwelijk en mag de kamer niet verlaten.
Het blijft me wel opvallen dat je wat onduidelijk overkomt. Je geeft weinig antwoorden, veel vragen reageer je helemaal niet op. Als je ook zo met je ouders bent, is de kans imo best aanwezig dat je ouders het gewoon niet doorhebben.
Maar het is ook mogelijk dat het echt zo is als jij zegt, dat kunnen wij echt niet beoordelen.
Bedenk je wel dat je ouders erg moeten wennen aan je nieuwe gedrag. Ik ben zelf dus ook na 30 jaar pas voor mezelf gaan opkomen en daar hebben ze heel erg aan moeten wennen. Het kan maanden of zelfs jaren duren voordat jullie een manier van contact hebben gevonden die voor beide partijen goed is. Je zit gewoon vast in bepaalde patronen, gaat al lang op een bepaalde manier met ze om en daar zijn jullie op ingesteld. Dat kost echt tijd en energie voordat je dat hebt verandert.
Probeer begrip voor ze te hebben maar let echt op jezelf en je eigen grenzen. Geef dit kalm en duidelijk aan en hou vol.
Het gaat om onbegrip aan hen kant en ik krijg het niet van ze gedaan dat ik de winnaar ben in dit geval.
AmoorM schreef:Valentijn5 schreef:Ik heb toch genoeg verteld. Ik wou alleen weten of je grenzen mag stellen.
Dat kan iemand anders niet voor jou bepalen. Dat bepaal jij zelf.
Janneke2 schreef:Rocamor schreef:Dus op basis van jouw vraag:
zou mijn antwoord zijn:
....een kind van drie stelt al grenzen en dat wordt als gezond gedrag gezien.
Dus dat iemand van 35 grenzen wil stellen....
dat hangt niet af van de situatie, dat is de gewone orde der dingen.
En een vader, die alleen maar wenstte denken, kan denken etc etc in termen van winnaars en verliezers - huuuuu!
(Vooral als de engerd wenst te winnen ten koste van zijn kind. Brrŕ.)