Stiltecoupe trein, aanspreken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:57

Ik zeg het dan wel.
In de ochtend op weg naar school ben ik moe (maandag,vrijdag) EN VAAK onwijs geïriteerd.
Hou dan ke kop in de stiltr coupe anders kan je een wil je ff stilzijn dit is een stilte coupé verwachten.

Hobbyhorse

Re: Stiltecoupe trein, aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:14

Ik ben erg blij dat er een stilte coupe is, het maakt het reizen met de trein zoveel fijner.
Als mensen lang gaan zitten bellen etc. zeg ik er op een vriendelijke manier wat van.
De meeste mensen reageren gewoon goed.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:38

Ik ergerde me ook altijd helemaal groen en geel aan mensen die herrie maakten in de stiltecoupé. Ik deed mn leeswerk vaak in de trein maar dat was echt zware kost, moest ik me echt voor concentreren.
Uiteindelijk heb ik geleerd dat je beter NIET in de stiltecoupé kunt gaan zitten als je je wilt concentreren. Als daar namelijk iemand praat, hoor je letterlijk het hele verhaal. In de gewone coupé hoor je geroezemoes, maar kan je niemand echt verstaan. Dat leidt veel minder af.
Uitzonderingen daargelaten.
Ik sprak mensen die praatten in de stiltecoupé wel aan. Meestal bleken ze niet door te hebben dat ze in een stiltecoupé zaten. Maar soms had je wel zo'n clubje ouwe wijven die dan de stiltecoupé in liepen, om vervolgens keihard in de rondte te schreeuwen: "Oh kijk we zitten in de stiltecoupé. Bla bla bla bla..... (hele verhalen)"
Daar ergerde ik me altijd erg aan.
Of van die mensen die denken dat iedereen hun gillende door de trein rennende om snoep zeurende mormel leuk vindt :r en dat ook nog in de stiltecoupé

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 01:18

Volgens mij roept een stiltecoupé het slechtste in de reizende mensheid op, wat een aanstellers....

Beter geroezemoes dan een stilte waarbij je een speld kan horen vallen en je je aan het minste geringste geluidje gaat ergeren of je het recht meent te hebben je medemens tot in alle eeuwigheden te vervloeken vanwege een krakend broodzakje. :+
En van even snel een belangrijk telefoontje beantwoorden (als je huisarts je belt vanwege belangrijke lab-resultaten) gaat niemand van je medereizigers dood.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 01:22

Zoolgangster schreef:
Volgens mij roept een stiltecoupé het slechtste in de reizende mensheid op, wat een aanstellers....

Beter geroezemoes dan een stilte waarbij je een speld kan horen vallen en je je aan het minste geringste geluidje gaat ergeren of je het recht meent te hebben je medemens tot in alle eeuwigheden te vervloeken vanwege een krakend broodzakje. :+
En van even snel een belangrijk telefoontje beantwoorden (als je huisarts je belt vanwege belangrijke lab-resultaten) gaat niemand van je medereizigers dood.

Als je dat telefoontje even aanneemt in het halletje gaat er ook niemand dood ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:35

Nee, maar dan krijg je waarschijnlijk weer boze blikken omdat je recht staat en dat lawaai maakt.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:43

Ik vind eigenlijk dat je inderdaad stil hoort te zijn in zo'n coupe. Maar ik ben ook van mening dat in de spits zo'n coupe "gewoon" hoort te zijn. Reizen met de trein is al duur genoeg en als je dan ook nog eens amper plek vind tijdens de spits.

Ik was vorige maand op stap met onder andere 5 jonge kinderen rond de 7-8 jaar. Er zat een groep pupers/tieners die ongegeneerd hard zaten te praten over sex en ook nog eens ongepaste (vloek) woorden gebruikten, die ik totaal ongepast vind in een openbare ruimte en zeker met jonge kinderen. Ik heb er niks van gezegd...maar was blij toen ze en wij uit stapte. Helaas was het ook niet mogelijk elders te zitten, want de trein zat bom vol.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:46

chanel1985 schreef:
Nee, maar dan krijg je waarschijnlijk weer boze blikken omdat je recht staat en dat lawaai maakt.

Doorgaans niet hoor. Heel veel mensen nemen op deze manier hun telefoontjes aan en ik heb nog nooit gezien dat anderen daar vervelende reacties of boze blikken voor geven.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:52

Ik zit altijd in de stiltecoupe. Dat vind ik heerlijk. Lekker lezen terwijl de trein voort raasd.

Wanneer mensen luid praten of telefoongesprekken voeren, de muziek ondanks oordoppen kneiterhard hebben staan, dan zeg ik daar wat van. Dat is gewoon niet toegestaan in de stiltecoupe.

Af en toe iemand iets toe fluisteren, prima. Hele gesprekken fluisteren, liever niet. Als je wilt kletsen ga je maar in een gewone coupe zitten.

Over hoesten, eten, de hik, niezen, e.d. zal je mij nooit horen. Ieder mens maakt geluid. Tot nu toe bijna altijd fijn in de stiltecoupe kunnen zitten. 1 keer heb ik gevraagd of het stil kon, gewoon netjes gevraagd en dat was geen probleem.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:54

bridgetF schreef:
Maar ik ben ook van mening dat in de spits zo'n coupe "gewoon" hoort te zijn. Reizen met de trein is al duur genoeg en als je dan ook nog eens amper plek vind tijdens de spits.

Maar waarom??? Je mag er gewoon zitten, geen enkel probleem. Alleen dan word er van je verwacht dat je die ene keer dan toevallig even stil bent. Waarom is dat zo'n groot probleem? Het is niet zo dat je er niet mag zitten....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:58

Sowieso koop je geen zitbewijs, enkel een vervoersbewijs. Een treinkaartje geeft je geen enkel recht op een zitplaats, is er een zitplaats, kun je zitten. Is deze er niet, dan sta je.

Algemene misvatting dat iedereen met een kaartje moet kunnen zitten omdat ze betaald hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:32

Zo'n stiltecoupé werkt alleen als er voldoende plek is voor de mensen. Zodat ze kunnen kiezen.. Als het druk is planten mensen hun kont op de eerste beste stoel en dan kijken ze niet of dat een stiltecoupé is. En ze gaan dan al helemaal niet ergens anders naar toe omdat het een stiltecoupé is.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:44

Lalidan schreef:
Maar waarom??? Je mag er gewoon zitten, geen enkel probleem. Alleen dan word er van je verwacht dat je die ene keer dan toevallig even stil bent. Waarom is dat zo'n groot probleem? Het is niet zo dat je er niet mag zitten....

Ik weet dat je er gewoon mag zitten, alleen in de spits is het soms zo druk, dat er geen plek is om te zitten. In bij spits overvolle coupe ook nog eens stil zijn, terwijl het al zo rommelig en chaotisch is, is dan best lastig. Daarom heb ik zo iets, van schaf dat stil zijn in de spits dan af. Als je dan en moet staan en stil moet zijn vind ik best een beetje té.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:53

Ik erger me hoe dan ook wel aan mensen in de trein...
Stiltecoupé vind ik ook heerlijk, maar zit meestal op het balkon omdat ik met mijn fiets zit.

Mijn grootste ergernis is nog wel die mensen die zo ontzettend naar rook stinken :r Dat zijn vaak ook dan van die types die geen wasmachine lijken te hebben en ook nog een halve liter bier opentrekken (liefst van een B-merk)... Ik voelde me al niet lekker, dus ik zat echt te kokhalzen in de trein :=

Of van die mensen die echt kneiterhard aan het bellen zijn, en dan van die gesprekken dat ik denk van zijn jullie nu echt zooooo dom?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:55

Stil zijn en staan is geen raketwetenschap of zo, hoor?

In de spits stil zijn dus ook niet. Toen ik nog studeerde reisde ik altijd in de spits en in de stilte coupe. Iedereen was gewoon stil. Ook de mensen die stonden. Ik snap het probleem niet, er is maar 1 coupe een stiltecoupe.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:58

In de spits, twijfel, maar dat is van 7-9 en van 16-18. Hier valt de spits wel mee altijd. Maar je kunt toch ook staan en je mond dicht houden? Zo moeilijk is dat niet. Dan zijn er nog een hooooooop uren over wanneer er wel genoeg ruimte is.

Ik vind het echt not done om te bellen, kletsen, praten in een stilte coupe. En ook niet een fluistergesprek, het is misschien nog wel irritanter om 20 minuten naar gefluister te luisteren dan naar een gewoon gesprek. Krijg je telefoon, loop dan even naar de gang om daar te bellen. Heb je kinderen bij, loop door naar de volgende coupe.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:03

Amyyy schreef:
Heb je kinderen bij, loop door naar de volgende coupe.

Kan lastig worden als alles vol zit :')

Bovendien kinderen kunnen ook gewoon stil zijn en anders leren ze dat maar.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:06

Ik vraag me ook af of het wel daadwerkelijk echt vol is. Zo vaak meegemaakt dat de coupe's aan de voor en achterkant van de trein compleet leeg zijn en in het midden overvol.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:07

Meestal reis je niet in de trein met kinderen wanneer die vol zit....
Maar ik verbaas me toch wel over het feit dat er blijkbaar heel veel mensen zijn die niet stil willen zijn, die ene keer dat het erg druk is en ze wel toevallig in de stilte coupé zijn... Wat ik hier lees is dat er veel mensen zijn die echt bewust voor rust in de stilte coupé gaan zitten. Daar mogen anderen echt wel wat rekening mee houden. Wat natuurlijk ook van 2 kanten komt, dat je niet voor elk wissewasje boos opkijkt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:12

_San87_ schreef:
Ik vraag me ook af of het wel daadwerkelijk echt vol is. Zo vaak meegemaakt dat de coupe's aan de voor en achterkant van de trein compleet leeg zijn en in het midden overvol.

Dat gebeurt ook wel eens ja, maar paar weken terug stond toch duidelijk in de kranten te lezen dat de treinen vol zijn en dat dit voorlopig ook zo blijft.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:18

Ik snap het probleem van stil zijn ook niet zo. Wat is nu gemiddeld een half uur op de hele dag dat je stil MOET zijn? De rest van de dag kan je los gaan :P

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:21

Ik reis regelmatig met de trein (2 jaar geleden nog iedere dag), maar ik maak zelden mee dat de trein zo vol is dat er nérgens meer plaats is. Loop een stuk door naar achter, daar is het bijna nooit vol. En inderdaad, mensen met kinderen reizen vaak niet in de drukke periode.

Ik zeg er ook iets van als iemand praat of zit te bellen in een stilte coupe. Mensen gaan hier niks voor niks zitten, 10 meter verder heb je de volgende coupe waar je herrie mag maken.
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 24-02-16 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:27

Er zijn honderden treinen op tig verschillende trajecten.. en die leggen het af tegen de ervaringen van 1 persoon die 'slechts' twee jaar terug nog 'iedere' trein nam. Of al die duizenden mensen die de treinen al maanden als overvol ervaren overdrijven natuurlijk. Dat zal het zijn..!

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... laagd-2015
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... n-niet-mee

En dat allemaal omdat treinstellen gewisseld worden oa vanwege ouderdom en de planning 'klöte' te noemen is.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:36

Dus omdat de trein vol zit mag je lekker gaan lopen bleren in een stiltecoupe?
Je koopt een kaartje om van A naar B te gaan. Als je kan zitten, heb je geluk, maar hier betaal je niet voor. Je betaalt voor het vervoer, al laten ze je op de grond liggen. In een stilte coupe moet je gewoon stil zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:42

Dat is dan weer een conclusie die jij, op een voor mijn onnavolgbare wijze, zelf trekt..

Ik geef enkel aan dat er bij volle treinen géén keuze is om een dergelijke coupe te mijden en zelfs soms niet eens in de gaten hebben dat ze in de stiltecoupe zijn beland. Mensen 'kleppen' niet altijd bewust in een dergelijke coupe. Die zijn blij dat ze een plekje hebben.

Citaat:
Je betaalt voor het vervoer, al laten ze je op de grond liggen.
Dit is natuurlijk wel een zeer trieste wanhoopspoging, hé.. Mag hopen dat je dat zelf ook wel doorhebt. Stel het voor bij de NS.. Mensen laten stapelen, misschien vind Rover het ook wel een goed idee. :)*
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 25-02-16 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing naar treinongeluk verwijderd.