Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Re: Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:18

Zitten er ook koopappartementen tussen de huurappartementen? Is er een VvE?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:32

Wauw... ik zou willen dat ik een buur als jou had. Bij ons vorige huis hadden de buren altijd ruzie of de gekste tijden, soms om half 6 's ochtends al. Die smeten zo hard met deuren dat onze schilderijen scheef gingen en als ze de trap op denderden trilde dat door ons bankstel heen. Soms moesten we zelfs de tv harder zetten om het te kunnem verstaan :+
Na gesprekken met hun aan te zijn gegaan geen verandering en (na 3jr) toch naar de woningbouw gegaan. Die zeiden eigenlijk, sja meer dan bemiddelen in een gesprek kunnen we niet. Als het te erg word moet je de politie bellen. Dat was dus voor ons een reden om te verhuizen.
Maargoed aan dit verhaal heb je niks, behalve dan de bevestiging dat jij niet onredelijk bent :D
Probeer er met buuf uit te komen wanneer jij wel kan spelen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 15:49

Er zitten geen koopappartementen tussen, alles is huur.

Een vriendin van mij (woont ook boven) woont hier al even, maar volgens haar klaagt deze mevrouw te pas en te onpas bij eigenlijk iedereen. Dat is natuurlijk heel erg zonde, maar als zij zo'n last heeft van iedereen dan zou dat voor mij een reden zijn om te verhuizen. Maar goed, zij is mij niet en wellicht heeft ze de optie niet om te kunnen verhuizen.

Met de bewoners voor mij heeft ze ook veel problemen gehad, dit vertelden zij mij toen ik hier kwam kijken voordat ik het ben gaan huren. Ik heb er verder geen boodschap aan, het neemt niet weg dat zij geen last van mij heeft (gehad), maar mevrouw schijnt dus klaaggraag te zijn.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:54

Ik zou het initiatief nemen om een gesprek aan te gaan en kijken of je samen afspraken kunt maken. Ook zou ik de woningbouw zelf benaderen en vragen wat zij hiervan vinden.

Als je buurvrouw dan weer klaagt en aangeeft dat ze er al 14 jaar woont, zou ik gewoon zeggen "mooi, dan is het tijd om iets anders te zoeken".

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:54

Sja als ze klaaggraag is dan is dat toch eigenlijk haar probleem... De huizen zitten nou eenmaal dicht op elkaar en dan hoor je wel eens wat van elkaar.
Je kan het proberen met haar te bespreken en op te lossen door tijden af te spreken dat je wel kan spelen. En anders zit er niks anders op dan het te negeren, dan heb je je best gedaan.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:55

Dan zou ik er zeker niet te veel van aantrekken. Lekker die 2 uur p.w. blijven spelen, dan is het maar ff rottig voor d'r. Van permanente klagers wordt ik zeer allergisch.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 15:57

Het kan natuurlijk zijn dat ze inderdaad enorm gevoelig is voor geluiden van buitenaf en hier last van heeft, maar dan moet je imo niet in een appartementencomplex gaan wonen.

Maar omdat ik zulke dingen toch niet durf te zeggen en eerlijk gezegd een beetje respectloos vind ( :D ), ga ik toch proberen een compromis met haar te zoeken. Lukt dit niet, dan ga ik de woningbouw vragen om te bemiddelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:14

Niet iedereen heeft de luxe om te wonen waar ze het het liefst willen :) Je hoeft niet om haar heen te buigen, maar zij ook niet om jou dus zoek idd gewoon naar een compromis.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:22

Sja... als je in een woonwijk, appartementencomplex , in een situatie met buren leeft , zul je daar geluiden van meekrijgen .
Kun je lang of kort over lüllen, maar tis nu eenmaal zo.
Mensen maken geluid... punt.

Kwestie van geven en nemen, zou dus idd met buurvrouw gaan praten en aangeven dat jij toch echt 2 keer per week eens een uurtje wilt kunnen pingelen en zingen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:34

Een compromis sluiten lijkt mij een heel goed idee... Hopelijk staat zij er voor open en komt er iets uit het gesprek wat zowel voor jou als haar gunstig is! Heel veel succes!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:22

Tsja, na 5 jaar geluidsoverlast van musicerende buren -op twee adressen, ik had er echt pech mee- kan ik me de angst van de buurvrouw wel voorstellen. Het begint vaak met een uurtje op de dag en uiteindelijk ben ik bijna van de trap geduwd toen ik om 1 uur 's nachts kwam vragen of het stil kon zijn.
Na zulke ervaringen, die de buurvrouw van TO misschien ook heeft gehad, schrok ik in mijn nieuwe huis enorm toen ik weer een piano hoorde. Ook al wil je dat niet, het eerste wat je dan denkt is: niet weer...
Viel hier gelukkig mee en TO doet zo te lezen ook niets geks, maar ik kan me wel voorstellen dat de buurvrouw denkt dat ze nu alle eventuele overlast vast de kop in moet drukken.
Ik denk dat échte geluidsoverlast één van de meest onderschatte problemen is, vooral door de veroorzaker. Het is echt vreselijk als je niet fijn in je eigen huis kunt zijn.
Ik woon nu al 6 jaar zonder overlast , maar als ik terugdenk aan de buren die echt bedreigend werden vanwege mijn verzoek om stilte voel ik me weer niet prettig. En ik lees bij TO niets bedreigends hoor, en twee uurtjes per week overdag moet je best kunnen zingen, maar ik probeer dus ook de andere kant te belichten. Je weet niet waarom de buurvrouw reageert zoals ze nu doet. Ze verdedigt zichzelf met haar 14 jaar daar wonen, dus blijkbaar voelt zij dat ze zich moet verdedigen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:40

heel herkenbaar dreamybol. Wij hebben ook jaren met (o.a.) geluidsoverlast gewoond, het gaat gewoon heel diep zitten bij je. Wij hadden bijvoorbeeld ook waterlekkage, zijn nu al 1.5 jaar weg (en toen we er woonde was het ook al een half jaar opgelost) maar nog steeds lig ik bij iedere regenbui met oren gespitst te luisteren en kan ik 's nachts met een zaklamp door het huis lopen als het regent op zoek naar water.
Maar dat betekend nog niet dat de buren niets meer mogen natuurlijk (wat jij ook niet suggereert, begrijp me niet verkeerd). Ga het gesprek aan, overleg samen en vraag wat haar nu precies zo dwars zit. Heeft ze echt zo'n last van 2x een uur spelen, of is het idd dat ze niet weet wanneer het stopt, of is ze bang dat je over een jaar een volledige Boyband op je kamer laat repeteren? Haar angsten kun je iig aanhoren en proberen te ondervangen.
Complimenten dat je zo open met de situatie om gaat TS.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:47

Wat belachelijk :x
Nou dan kan je nog lekker ontspannend spelen en zingen als ze zo zeurt. Maar ik persoonlijk zou me echt niet beperken tot alleen het weekend hoor. Ik zelf speel elke dag wel minimaal een half uur en ik houd rekening met degene onder me, ik speel niet voor 10 uur sochtends in het weekend en savonds niet na 9 uur ongeveer. Vind ik rekening houden zat }:) Als ze nergens tegen kan moet ze maar lekker vrijstaand of op een onbewoond eiland gaan wonen.

-overigens iemand zei van een elecktrische gitaar dat dat veel erger zou zijn: Daar kun je ook gewoon een koptelefoon op aan sluiten of zacht zetten dus dat is niet persé zo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:19

saskiakefie schreef:
Als ze nergens tegen kan moet ze maar lekker vrijstaand of op een onbewoond eiland gaan wonen.

Leuk bedacht, maar helaas is die keuze er gewoon niet. Zelf kost geluid en geluidsoverlast me veel energie. Ik word ook helemaal stapelgek van de aanhoudende werkzaamheden hier in de buurt - ben je net af van het heien aan de ene kant, krijg je aan de andere kant zo'n trilding. Het vervangen van het dak was helemaal vreselijk.

Maar het is niet mijn keuze daar slecht tegen te kunnen. Ik heb ook niet zoveel keuzes om ergens anders te gaan wonen - met een beperkt budget kom je in de omgeving van Utrecht toch echt onvermijdelijk ergens waar veel mensen dicht op elkaar leven.
En het zegt trouwens nog niks. Want zelfs als ik naar echt afgelegen plekken zou gaan, beland je maar zo in het uitvlieggebied van straaljagers, of hebben je directe buren toch nog iets dat veel problemen oplevert.

Nogmaals: ik vind niet dat je dan in je eigen huis als een bang vogeltje moet leven en nooit mag zingen en spelen - maar ik vind het wel onaardig als mensen de overlast weg zetten als aanstellerij en 'dan ga je maar ergens anders wonen' - want zo simpel ligt het ook weer niet altijd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:54

Ho ho ik heb het over deze situatie, niet generaliseren :)
Geluidsoverlast kan absoluut vervelend zijn, toen ik nog bij mn moeder woonde, hadden we een grote tuin en in de zomer was het bijna nooit een keer stil altijd wel buren die bezig waren met machines, ook super irritant. Maar TS is speelt niet 8 uur per dag of elke avond... En houd al erg rekening met mevrouw. Dus dan moet zij ook incasseren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:59

Ik kan mij voorstellen dat muziek maken in een ondereoning erg vervelend kan zijn voor heel het blok op tijden dat je het niet wilt als je al alles hoort...wc doortrekken..deur open en dicht ..lopen bewoners...radio bewoners..stemmen..harde telefoongesprekken..tv..etc...woningbouw woningen zijn meestal erg gehorig..ik zou ook niet amused zijn als mijn boven buuf dan tegengeluid gaat maken en ik een uur ! In de herrie zit elk weekend weer...
De woningbouw vereniging kan het ook als overlast zien als er klachten komen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:01

Woongenot is niet incasseren geluidsoverlast..dat ziet men verkeerd...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:08

En Ts kan er niks aan doen dat mevrouw blijkbaar niet werkt, want ook overdag doordeweeks kan het niet. 24/7 stilte is een absurde verwachting.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:19

Ik kan het nog mooier maken, in het afgelopen half jaar heb ik 2 keer (!!!) muziek gemaakt, en beide keren is ze dus komen klagen. Eerder kon ik nog geen gitaar spelen ivm een pols operatie.

En juist nu wil ik heel erg graag even de gitaar pakken, want ik voel me rot en muziek helpt me, en ik dúrf gewoon niet omdat ik wéét dat ze komt klagen en dat gaat niet helpen bij mijn gemoedstoestand.

Dus nee, mevrouw zit niet elk weekend een uur in de herrie, ik kan sinds heel kort weer een beetje pingelen, ik doe het twee keer en ik krijg twee keer klachten en inmiddels durf ik niet meer. Ik ben een heel gevoelig mens, ik wil niemand tot last zijn, ik sta compleet open voor klachten, maar dit vind ik gewoon absurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:20

Heb je inmiddels al met haar gepraat voor een compromis?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:25

Schrijf je buurvrouw een brief als ze de volgende keer komt klagen :)
Dat is minder confronterend voor beiden.

Leg gewoon uit dat je niet lang pingelt en eventueel oordopjes wil bekostigen (van die gele die toch niets kosten), maar wel graag je uitlaatklep wilt houden. Desnoods plak je de oordopjes bij het briefje :D

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:34

Ik heb nog niet met haar gepraat, dat staat voor vanmiddag op de planning als ik weer thuiskom. :)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:35

Gewoon gaan spelen! Als ze zeurt gewoon de mededeling dat ze het maar bij de woningbouw moet aan kaarten. Die komen hooguit een keer kijken en als het geluid dan mee valt zijn ze ook zo weer weg.

Ik woon in een oude boerderij en onze bovenverdieping overlapt de woonkamer en 1 slaapkamer van de buren. In goed overleg gebruiken de buren de slaapkamer als washok, want als daar iemand loopt, slaapt, snurkt etc. lig ik de hele nacht wakker. Ze slapen nu aan de andere kant in huis en zo hebben we geen last van elkaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:47

Daantjuh88 schreef:
Gewoon gaan spelen! Als ze zeurt gewoon de mededeling dat ze het maar bij de woningbouw moet aan kaarten. Die komen hooguit een keer kijken en als het geluid dan mee valt zijn ze ook zo weer weg.

Dat is echt fijn voor de verhouding met je buren. Waarvan ik uit ervaring weet dat je die beter goed kan houden ipv provoceren.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:02

Geluidsoverlast kan heel vervelend zijn maar wat is geluidsoverlast? Dat verschilt per persoon en woon/leefgeluiden zijn heel normaal je kan niet altijd op je tenen lopen om maar geen geluid te maken.
Het is geven en nemen als je naast/boven elkaar woont en TS houdt erg rekening met haar buurvrouw maar dat betekent dus dat haar buur woongenoot heeft en TS niet omdat ze geen uurtje muziek mag maken. Beetje vreemde redenering.

Stel je buren hebben een baby die regelmatig huilt waarschijnlijk vinden de ouders het ook heel vervelend dat de baby 's nachts huilt en zullen er ook alles aan doen om dit te voorkomen en ja het kan heel hinderlijk zijn maar wat kan je ermee?

Mijn buren gaan 's morgens vroeg weg en ja ik wordt wakker als ze hun auto starten moet ik dan maar vragen de auto elders te zetten zodat ik het niet meer hoor?
Nou dat gaat te ver maar als het vriest en ze de auto starten en dan rustig gaan krabben en 10 min. later wegrijden dan vind ik dat overlast en ga er wat van zeggen en niet de eerste keer maar na een week, dan vraag ik gewoon heel beleefd of ze dat ook anders kunnen doen.

TS ik vind je een keurige buur dat je zoveel rekening houdt met je buurvrouw maar jouw woongenot moet er niet onder lijden en je geeft aan vanmiddag te gaan praten, spreek met haar af wanneer je muziek kan maken.
Veel succes