Geen OBS binnen 10 km

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:28

Myca schreef:
Ik moet je helaas teleurstellen, dat sociaal isolement in Nederland (in de stad, op platteland en ook om andere denkwijzen en nog veel meer) wel bestaat. Als alle kinderen op zo'n schooltje gezellig tussen de middag naar huis gaan en de jouwe moeten overblijven omdat jij geen tijd hebt om 4x per dag heen en weer te rijden is dat al genoeg om ze 'anders' te maken en daar kunnen kinderen heel hard in zijn.

Op de gemiddelde school blijft ruim de helft van de kinderen over omdat beide ouders werken, dus dit zal wel meevallen en steeds meer scholen gaan werken met continuroosters dus dat lost zichzelf ook wel op.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 23:29

denice schreef:
Ik werk voor een katholieke school maar heb zelf geen katholieke achtergrond. Wij onderwijzen de kinderen niet in geloof of iets wat daar op lijkt, eigenlijk merk je er vrij weinig van. Wel vinden we denken aan anderen heel belangrijk, maar dat lijkt me alleen maar een pluspunt. Ga dus toch wel kijken is mijn tip! Wij zijn de populairste school in de wijde omtrek en hebben allerlei kinderen op school zitten. Het zegt niets over de kwaliteit van onderwijs.

Als je in een boerengat woont, kan ik me trouwens wel weer voorstellen dat er wel echt christelijk onderwijs gegeven wordt.

Ik vrees dat er wel sprake is van een redelijk boerengat ja :P

Kan je misschien wat meer uitwijden over wat je bedoeld met "denken aan anderen"? Mijn ervaring leert dat dat een zin is die niet overal hetzelfde geïnterpreteerd wordt. In eerste instantie is daar inderdaad niets mis mee, maar het wordt een probleem als omwille van dat motto bepaalde onderwerpen taboe worden. Voor mij is respect voor anderen natuurlijk erg belangrijk, maar dat mag de vrije meningsuiting of een intelligente discussie nooit in de weg staan. Ik vind dan wel weer dat een mening onderbouwd moet zijn en dat kinderen dan moeten leren. Ik mag dus niet zeggen: "alle christenen zijn dom, want dat zegt mama", maar wel "alle creationisten zijn naïef, want de evolutietheorie is dan wellicht in details incompleet, maar toch echt wel in grote lijnen bewezen".

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:37

Ik zou zelf meer waarde hechten aan de kwaliteit van het onderwijs.

Ik heb zelf, als niet gedoopt, op een katholieke school gezeten. Enige momenten waarbij wij in aanraking zijn gekomen met het geloof is met de communie en het vormsel. Dus in groep 4 en groep 8. En we maakte knutselwerkjes die iets met pasen te maken hadden rond pasen etc.

Mijn middelbare school was ook katholiek, maar het enige dat we daar hadden was een kerstbrunch waar verder niets met het geloof werd gedaan.

Tja, als dat nu al het ergste is.? Ik ben er niet slechter van geworden, ik geloof nog steeds niet in god (net als mijn ouders toen en nu), en heb verder goed onderwijs genoten en had vriendinnetjes in het dorp.

Zoals vele zeggen, ga eens bij die andere scholen kijken. Wellicht valt het allemaal reuze mee

Edit: mijn scholen waren in een boerrngat. Dat maakt geen fluit uit hoor!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 23:41

horsies5 schreef:
Ik laat het geloof even los in deze discussie..

Ik heb nu (nog) geen kinderen, wel een kinderwens.. studeer pedagogiek en ben daarbij erg bezig met wat vind ik nou goed voor een/mijn kind. Ik zou mezelf goed kunnen voorstellen mijn kind naar een jenaplan school te brengen bijvoorbeeld en niet meteen de dichtstbijzijnde school als beste school te kiezen.. 10 km vind ik geen hele grote afstand maar dat komt ook omdat we buitenaf wonen en gewend zijn aan grote(re) afstanden.. het is idd alleen even puzzelen met eten tussen de middag, afspreken met vriendjes enz.. maar daar krijg je denk ik vanzelf ritme in

Kortom ik zou dus idd naar meerdere scholen in de omgeving gaan kijken en daarbij dan gewoon de school kiezen die het beste voelt..
En daarbij dan rekening houdend met het onderwijs maar ook met de sociale contacten van het kind..

Ik ben momenteel aan het overwegen om als aanvulling op mijn bachelors een master pedagogiek te doen. Vandaar ook mijn interesse.

Myca schreef:
Ik ben bang dat het het sociale isolement onderschat TS.
In landen als Canada, Nieuw Zeeland en Australie is het voor iedereen normaal om grote afstanden af te leggen. Dat is in Nederland niet het geval en het is hier wat vervoer betreft ook niet zo handig geregeld als daar.

Ik moet je helaas teleurstellen, dat sociaal isolement in Nederland (in de stad, op platteland en ook om andere denkwijzen en nog veel meer) wel bestaat. Als alle kinderen op zo'n schooltje gezellig tussen de middag naar huis gaan en de jouwe moeten overblijven omdat jij geen tijd hebt om 4x per dag heen en weer te rijden is dat al genoeg om ze 'anders' te maken en daar kunnen kinderen heel hard in zijn.

Ik snap het dat je nu tegen je droomhuis aan gelopen bent en als jullie daar zou blij van worden moet je dat vooral kopen.

Maar als jullie kinderen krijgen en jullie plaatsen ze om een principiele kwestie op een school die verder weg ligt, steek dan niet je kop in het zand.

Is 'anders' zijn hetzelfde als een sociaal isolement? Gezien de genen is de kans dat ik een kind krijg dat binnen het autistisch spectrum valt namelijk pakweg 95%. Is dat dan ook sociaal isolement?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:44

In plattelandsdorpen is het niet meer dan normaal dat basisschoolkinderen met de auto naar school worden gebracht. In de hoogste klassen mogen ze misschien fietsen, maar aangezien een deel van de wegen daar gewoon te gevaarlijk voor is zullen veel ouders toch blijven halen en brengen. Het voordeel daarvan is dat vriendjes en vriendinnetjes ook gewoon meegenomen en teruggebracht worden. Iedereen doet het dus dan is er geen probleem en dus ook niet het vermeende 'sociaal isolement' omdat de kinderen niet bij elkaar in de straat wonen.

Bij mensen die wat extremer zijn in hun geloof - daarmee bedoel ik dat je geloof je life-choices gaat beinvloeden, ongeacht of je gelooft in God, Allah of juist in het niet bestaan van goden - is het ook vrij gebruikelijk dat hun kinderen daardoor grotere afstanden moeten afleggen naar de juiste school, of dat nou een Protestantse school, een Rudolf Steiner school is of Jenaplan. Als die ene basisschool de enige OBS in de wijde omtrek is, dan komen daar bovendien vanzelf de wat fanatieker verwante geesten op af - de huis, tuin en keukenatheisten ;) vinden de katholieke school om de hoek namelijk ook prima aangezien ze ervan overtuigd dat na eventuele té katholieke lessen het kind met gemak door de ouders zelf bijgepraat kan worden.
Op zo'n qua ligging exclusievere school zullen vanzelf andere ouders komen zijn die een soortgelijk strenger geloof/waarden en normen hebben en dat alleen al kan ook voor de ouders erg prettig zijn.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:56

ik ben 5 jaar geleden naar Duitsland geemigreerd. Het 1e jaar heb ik mijn dochter op school gehouden in Nederland. Ik zag erg op tegen het Duitse schoolsysteem (Dacht dat het streng was) en idd alles is hier katholiek.

Ik heb eerst overwogen haar op de vrije school te doen. Toch gekozen voor openbare basisschool. afstand was 30 km, maar ze was vaak bij familie tussen de middag enzo. Ze speelde wel af en toe met vriendinnetjes, maar door de week eigenlijk niet echt...dan is de afstand toch een probleem (Zelfs als ik wilde brengen en halen). Mijn dochter was ook erg onzeker, dus heb haar toch in DL op kindergarten gedaan....mijn vooroordeel bleek totaal niet te kloppen...ze zijn in DL (hier iig) veel begripvoller dan in NL...kinderen mogen hier nog kind zijn. Mijn dochter is totaal opengebloeid en ging na 2 jaar kindergarten (jaar langer omdat ze net zekerder werd en ze haar dan niet uit haar vertrouwde omgeving wilde halen) naar de basisschool. Katholiek dus. Maakte ik me ook zorgen om, maar wederom onterecht...superlief voor de kinderen. Er wordt wel religie gegeven, maar dan kun je kiezen uit verschillende stromingen (volgens mij ook geen religie ertussen). Er wordt sowieso ook bij het katholieke deel aandacht besteed aan andere denkbeelden. Het is wel erg verbonden met de kerk als in iedereen heeft communion etc. Maar mijn dochter is dit jaar bijv. ook gewoon sternsinger geweest...dat wilde ze graag en is van de kerk (gaan ze langs de deuren om geld op te halen voor missiewerk en krijgen snoep). Er zijn 2 kindjes in de klas niet katholiek...was beetje sneu toen ik haar feestje gaf op blijkbaar zo'n bijeenkomst :)..die maar gauw verzet dus (en excuses gekregen nog van ouders die zeiden: ow...wat stom dat we dat niet ff gezegd hebben...dat wist jij natuurlijk niet). Verder elke dag vriendinnetjes te spelen. Als er iets vd kerk is gaat ze soms heen (bijv. carnaval) en soms niet (nee mama...dat kerkgedoe is niks voor mij). Zelfs ik zet af en toe weer een voet over de drempel en ik HAATTE echt alles wat met geloof te maken had vanwege mijn verleden (Gereformeerd). Ik kan er nu zelfs weer van genieten en vind het mooi om te zien hoe mijn dochter haar eigen weg zoekt met alles wat ze krijgt aangereikt zowel van haar moslimvriendinnetje (ook op die school), als het religie onderwijs en uit mijn opvoeding.

Wat betreft de afstand...dat is geloof ik 5 km. Maar hier mogen kinderen die verder dan 3 km weg wonen met de bus (ook naar middelbare). De kinderen uit haar klas wonen soms wel op 10 km afstand en alle ouders rijden gewoon zonder mokken. Op het platteland zou ik me daar geen zorgen over maken...zijn mensen toch vaak wat makkelijker (hier iig wel).

Overigens...hier gaan de kinderen meestal tot half 1 naar school. 's middags zijn er ag's (sport, knutselen, dansen etc.). Mijn dochter moest daar dus elke dag aan meedoen omdat ik werkte. Andere kinderen gingen vaak naar huis. Ze werd niet buitengesloten en ik hoorde haar er ook niet over, maar nu ze om kwart voor 2 naar huis mag (ze wil huiswerk op school maken) is ze wel heel blij, omdat ze nu meer hetzelfde is als de rest. Of ze er minder van worden weet ik niet hoor..maar goed..dat is dus wel een dingetje.

justkid

Re: Geen OBS binnen 10 km

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:02

Wanneer je verwacht dat je een kind krijgt dat binnen het autistisch spectrum valt zou ik tzt vooral zoeken naar een basisschool die daar goed mee om kan gaan. :)
Daar zit nogal verschil in namelijk.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 00:05

xyzutu2 schreef:
In plattelandsdorpen is het niet meer dan normaal dat basisschoolkinderen met de auto naar school worden gebracht. In de hoogste klassen mogen ze misschien fietsen, maar aangezien een deel van de wegen daar gewoon te gevaarlijk voor is zullen veel ouders toch blijven halen en brengen. Het voordeel daarvan is dat vriendjes en vriendinnetjes ook gewoon meegenomen en teruggebracht worden. Iedereen doet het dus dan is er geen probleem en dus ook niet het vermeende 'sociaal isolement' omdat de kinderen niet bij elkaar in de straat wonen.

Bij mensen die wat extremer zijn in hun geloof - daarmee bedoel ik dat je geloof je life-choices gaat beinvloeden, ongeacht of je gelooft in God, Allah of juist in het niet bestaan van goden - is het ook vrij gebruikelijk dat hun kinderen daardoor grotere afstanden moeten afleggen naar de juiste school, of dat nou een Protestantse school, een Rudolf Steiner school is of Jenaplan. Als die ene basisschool de enige OBS in de wijde omtrek is, dan komen daar bovendien vanzelf de wat fanatieker verwante geesten op af - de huis, tuin en keukenatheisten ;) vinden de katholieke school om de hoek namelijk ook prima aangezien ze ervan overtuigd dat na eventuele té katholieke lessen het kind met gemak door de ouders zelf bijgepraat kan worden.
Op zo'n qua ligging exclusievere school zullen vanzelf andere ouders komen zijn die een soortgelijk strenger geloof/waarden en normen hebben en dat alleen al kan ook voor de ouders erg prettig zijn.

Ik weet niet of het in mijn geval gaat om de overtuiging of een kind 'bijgepraat' kan worden. Ik vind het zelfs niet relevant of mijn kind als volwassene dezelfde levensovertuiging heeft als ik. Wat ik belangrijk vind is dat geloof niet iets is voor kinderen. Er is in mijn ogen namelijk wel degelijk een verschil tussen geloven en geïnformeerd atheïst zijn. Het uitgangspunt bij religie is geloven wat je verteld wordt. Mijn wereldvisie is gebaseerd op kennis van de werkelijkheid, wetenschappelijk bewezen. Voortschrijdend inzicht en een constant bevragen van die kennis ligt aan de basis van die visie. Op het eerste gezicht lijkt het misschien hetzelfde, maar het is essentieel anders. Religie is niet evidence-based en dus niet gegrond in de werkelijkheid. De werkelijkheid is de enige wereld waarin kinderen moeten opgroeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:19

Ik dacht dat het niet om religie ging in dit topic? Maar als je er toch over begint, dan is dit mijn levensvisie (of geloof): 8-)
Religie kan niet bewijzen dat goden bestaan. Atheisme kan niet bewijzen dat goden niet bestaan. Puur evidence-based redeneren houdt voor mij op waar mensen zeggen 'en toch geloof ik dat mijn god bestaat' en 'en toch geloof ik dat goden niet bestaan'. Slechts over een heel klein deel van dit leven kan een evidence-based uitspraak gedaan worden. De rest wordt opgevuld met overtuiging, aannames en geloof. Ik heb daar geen enkel probleem mee - van mij mogen ouders hun kind naar elke school sturen als ze willen - of dat nou de school is waarvan ze geloven dat deze een betere cito-score geeft, of dat hun kind er psychisch beter van wordt.

Justkid heeft trouwens ook wel een erg goed punt; aangezien het hier over een nog zeer hypothetisch kind gaat zou het goed kunnen dat je straks helemaal niet behoefte hebt aan een normale basisschool, maar aan een school waar ze zijn ingesteld op de speciale behoeftes van een kind met specifieke lichamelijke/geestelijke problemen.
Ik vind het wel goed en verantwoordelijk dat je nu al nadenkt over het hoe&wat rond je kinderen, maar je kunt nooit helemaal voorspellen hoe het uitpakt. Wil je 100% zeker zijn dat alle mogelijkheden afgedekt zijn dan zul je toch bij de bebouwde kom moeten gaan worden, maar als deze boerderij voor nu zo perfect klinkt, dan zou ik persoonlijk voor deze boerderij gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-16 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:26

Het hele jonge leven van een klein kind bestaat uit fantasie. Dus een kind kan sowieso niet volledig in de realiteit opgroeien.
Als het besloten heeft dat er roze vleermuizen met paardenstaartjes bestaan dan geloofd zo'n kind dat gewoon een tijdje.
Nagenoeg alle boeken zijn bedrog in dat opzicht. Rupsje nooitgenoeg is ook fictief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:35

Maar een rups moet wel eten om een vlinder te worden! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:35

KPet schreef:
Is 'anders' zijn hetzelfde als een sociaal isolement? Gezien de genen is de kans dat ik een kind krijg dat binnen het autistisch spectrum valt namelijk pakweg 95%. Is dat dan ook sociaal isolement?

Ik pak dit stukje er even uit omdat ik het toch wel interessant vind om hier even op in te haken. Een kindje met een vorm van autisme (welke dan ook) zal altijd extra begeleiding nodig hebben op school. Dat hoeft niet intensief te zijn en dat betekent niet gelijk speciaal onderwijs, maar er moet wel iemand op school zijn die als een soort ombudsman fungeert en in de gaten houdt of je kindje niet ondergesneeuwd wordt.
Lang niet alle scholen hebben dit, zowel middelbaar als basis. Toch wel iets om ook mee te nemen in je keuze dus, in hoeverre er wordt 'geholpen' in dit soort situaties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:40

xyzutu2 schreef:
Maar een rups moet wel eten om een vlinder te worden! ;)

Ja maar geen chocoladetaart en muffins :+
Veel van de bijbel verhalen zijn wat dat betreft nog realistischer, dat geeft in feite gewoon een overzicht van de geschiedenis uit een tijd dat er een profeet op aarde liep en wat toen zo de gangbare gedachtengang was.
Het gaat slechts om de manier waarop men er mee om gaat.
Als men het zou verkopen als DE waarheid dan hebben ze aan mij ook geen goeie.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:45

Anders zijn hoeft natuurlijk niet perse een sociaal isolement te betekenen, maar het is ook geen meewerkende factor. Autisme is wat anders, ook al hoeft dat ook niet per defenitie eenzaamheid te geven. Als het zo ver is moet je maar je moederhart laten spreken. Dan maakt een huis of een bedrijf niet zoveel meer uit.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 00:58

xyzutu2 schreef:
Ik dacht dat het niet om religie ging in dit topic? Maar als je er toch over begint, dan is dit mijn levensvisie (of geloof): 8-)
Religie kan niet bewijzen dat goden bestaan. Atheisme kan niet bewijzen dat goden niet bestaan. Puur evidence-based redeneren houdt voor mij op waar mensen zeggen 'en toch geloof ik dat mijn god bestaat' en 'en toch geloof ik dat goden niet bestaan'. Slechts over een heel klein deel van dit leven kan een evidence-based uitspraak gedaan worden. De rest wordt opgevuld met overtuiging, aannames en geloof. Ik heb daar geen enkel probleem mee - van mij mogen ouders hun kind naar elke school sturen als ze willen - of dat nou de school is waarvan ze geloven dat deze een betere cito-score geeft, of dat hun kind er psychisch beter van wordt.

Justkid heeft trouwens ook wel een erg goed punt; aangezien het hier over een nog zeer hypothetisch kind gaat zou het goed kunnen dat je straks helemaal niet behoefte hebt aan een normale basisschool, maar aan een school waar ze zijn ingesteld op de speciale behoeftes van een kind met specifieke lichamelijke/geestelijke problemen.
Ik vind het wel goed en verantwoordelijk dat je nu al nadenkt over het hoe&wat rond je kinderen, maar je kunt nooit helemaal voorspellen hoe het uitpakt. Wil je 100% zeker zijn dat alle mogelijkheden afgedekt zijn dan zul je toch bij de bebouwde kom moeten gaan worden, maar als deze boerderij voor nu zo perfect klinkt, dan zou ik persoonlijk voor deze boerderij gaan.

Het gaat niet over religie en je hebt mij nergens horen zeggen dat ik geloof dat er geen goden bestaan. Op basis van het bewijs acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat er een god bestaat. Zo onwaarschijnlijk dat de kans dat er wel een god bestaat niet meer significant is.

Juist voor een kind met ASD (zoals ik ook was) is het belangrijk uit te leggen dat er maar één werkelijkheid is. Het autisme heeft trouwens noch in mijn familie, noch in die van mijn vriend geleid tot speciaal onderwijs. De kans op geestelijke beperkingen schijnt net zo groot/klein te zijn als in een neurotypisch gezin. In beide families komt autisme voor, maar alleen als hoogfunctionerend autisme. Wat voor kind je krijgt weet je nooit. De aanleg is er, maar het autisme-argument gooide ik er vooral in om duidelijk te maken dat 'anders' zijn en sociaal isolement niet noodzakelijk in elkaars verlengde liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:09

Een beetje off-topic: hoe deden ze dat dan bij jou met Kerst en Sinterklaas vieren? Was dat voor jou dan ook extreem verwarrend? Ik ken ook wel een paar Aspergers van zeer dichtbij en die hebben dáár (ook degenen die als religieus opgevoed naar een openbare school gingen en vice versa) nooit last van gehad. Wel van het sociale aspect an sich en stress rondom onduidelijke taken, maar dat had niets met de religieuze kleur van de school te maken. Misschien ook wel omdat ze religie als kind ook gewoon niet interessant genoeg vonden om daar ook zo rigide aan vast te houden? Voor hun was de verklaring 'dat geloven andere mensen' afdoende.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:21

Ik heb niet het hele topic gelezen...

Ik kan je vertellen, hoe verder je van de basisschool woont, hoe vervelend het zal zijn voor kinderen. Ik kon als kind nooit na schooltijd eerst naar huis en dan naar een vriendje/vriendinnetje lopen om te spelen, er moesten speelafspraken gemaakt worden, wie waar heen, hoelang en ik moest áltijd opgehaald worden. Als je als kind zo ver weg woont maakt dat het binden met leeftijdsgenoten niet makkelijker, ook niet met klasgenoten. Ik groeide meer op in isolement, wat niet leuk was.

Daarnaast zat ik op een christelijke basisschool én middelbare school. Op de basisschool had je een bijbelverhaal in de ochtend en verder 'bidden' tijdens pauzes, de 'normale' feestvieringen maar er werd geen nadruk gelegd op de godsdienst (behalve tijdens vieringen uiteraard). Ik ben atheïst, heb nooit geloofd en viel op school niet buiten de boot (daardoor in ieder geval).

Op de middelbare school was het een mengelmoes van geloofsovertuigingen, óók moslims zaten op deze school (wel minderheid). Godsdienst was de les waarin je iets te horen kreeg over álle geloven, maar de nadruk meer op het christendom. Nog nooit heb ik een probleem gezien wat te maken had met geloof, noch dat kinderen werden buitengesloten daarom of werden 'geïndoctrineerd'.

Ik zou adviseren om te kijken of je op een CBS kan gaan kijken en dat je daar ook al je vragen kan stellen mbt geloof en les daarin.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 02:02

KPet schreef:
wortel115 schreef:
Dat heeft te maken met het feit dat we over 2 maanden naar Australië gaan emigreren om uiteindelijk een eigen akkerbouw bedrijf te runnen. Er zijn daar simpelweg dichterbij geen scholen en dus ook geen mogelijkheid om zelf de beste school te kiezen. Gelukkig wel 2 kinderen van onze dochter haar leeftijd in de straat. (5 km)

Ah wat tof! Dan is die afstand logisch inderdaad. Wat dat betreft vind ik NL soms ook raar. Er wordt erg snel met "sociaal isolement" gegooid, alsof dat enorm schadelijk zou zijn. Kennissen van mij woonden jarenlang in NZ en hadden daar een melkveehouderij ver weg van voorzieningen. Hun vijf kinderen kregen onderwijs via internet. Veel kinderen in dergelijke situaties doen de middelbare school intern (kostschool). Op het nederlandse platteland bestaat er geen sociaal isolement. Zelfs al zou je kinderen thuis onderwijzen, dan zijn er in de omgeving nog genoeg kinderen om mee te spelen.

Dan moet je die kinderen en ouders wel kennen en er regelmatig contact mee hebben...
Wij wonen buiten het dorp, zijn vanuit grote plaats 10 jaar geleden hierheen verhuisd.
We kenden maar weinig mensen uit het dorp. Een aantal uit de buurt van de buurtvereniging en onze directe buren. Ik heb doordat de oudste 2 jaar geleden naar school ging pas meer mensen/ouders leren kennen.
maar als je de kinderen/ouders niet op school of de sportclub tegen komt is er echt weinig contact.

2 meisjes een paar honderd meter verderop zitten op een andere school in ander dorp. Het ene meisje zien we hoogstens 1x per jaar bij het paasfeest van de buurtvereniging, het andere meisje kwam vroeger wel bij dezelfde gastouder, maar nu dat gestopt is zien we haar nooit meer. Beide meiden zelfde leeftijd als mijn oudste.

Zitten ook niet in het dorp op een sportclub, doen niet mee met schoolfeest/dorpsfeest en is er dus geen contact... Als je in een dorpskern woont waar de kinderen elkaar op straat en in het speeltuintje tegen komen bij het buiten spelen maak je makkelijker contact.

Ik speelde vroeger op straat met alle kinderen, dus ook die naar het PCBO gingen. Dat was de natuurlijke ontmoetingsplek. In het buitengebied van een plattelands dorpje is dat de school en de sportclub en de andere dorpsactiviteiten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:58

Wij zamelen bijvoorbeeld geld in voor goede doelen twee maal per jaar, en gaan op visite bij ouderen met ingezameld lekkers.

De katholieke inslag (welke zo'n 100 jaar geleden is opgezet, en waar je dus aan vast zit, je kunt niet zomaar veranderen in een openbare stichting) kun je terugvinden door dit soort activiteiten. We lezen niet voor uit de bijbel, vertellen geen verhalen behalve met kerst en pasen. Maar welke school doet dat niet? Ik ben niet katholiek, maar wil mijn kinderen later liever net op een openbare basisschool als ik de keuze heb uit een katholieke. Ik heb ervaren dat er een ander soort kinderen en ouders naar deze school toe trekken, wat de school net wat rustiger maakt. Maar goed, hier zal ik volgens een hoop wel naast zitten. Maar ik heb les gegeven op OB en KB en zie grote verschillen die niets te maken hebben met geloof, maar wel met werkwijze, publiek etc.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:48

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je kind liever niet op een school doet die iets aanhangt waar jij fundamenteel tegen bent. Mijn vader is ook 'streng' atheïst (leuke tegenstelling is dat) en daarom hebben mijn ouders er bewust voor gekozen te verhuizen naar een dorp met een openbare basisschool.
Bij ons kwamen er meerdere leerlingen van 10+km afstand. Op het platteland is dat echt niet raar. Mijn middelbare school was 27km van deur tot deur. Daar ging ik dan ook met de bus heen, samen met heel veel andere leerlingen. Ik heb me nooit alleen gevoeld en volgens mij de leerlingen van verder weg ook niet.

Ik denk dus zeker niet dat je je kind tekort doet door het op een school wat verder weg te doen. Bij ons is daar in ieder geval niemand slechter van geworden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:00

Het is een beetje een meerledig 'probleem'. Ik zou zeggen, zolang je nog niet serieus over kinderen nadenkt zou ik ook nog geen rekening gaan houden met een school. Voor je zover bent dat je kinderen oud genoeg zijn om naar school te gaan ben je zo 8 a 10 jaar verder (ik ga er vanuit dat je niet over een half jaar ineens per direct een kind wilt) en in die tijd kan er heel veel veranderen op alle gebieden.

Wbt het feit dat het openbaar moet zijn, ik ken veel atheisten die toch bewust hun kinderen naar een christelijke school sturen omdat ze de normen en waarden en omgang met elkaar wel fijn vinden op zo'n school.
Wij hebben hier meerdere scholen in het dorp maar er zijn veel mensen die niet voor de dichtsbijzijnde gaan. Ik ken veel voorbeelden hier in het dorp van mensen die op een paar honderd meter van een school wonen maar hun kinderen naar de andere kant van het dorp brengen omdat daar de school van keuze is. Zo ook zijn er best wat mensen hier in het dorp (eentje woont op 50 meter van een bs) die hun kinderen naar het naastgelegen dorp naar school brengen (dat een km of 7).
Het hele idee van de verschillende scholen slaat natuurlijk nergens op als je je kind gewoon naar de dichtsbijzijnde brengt, dus ja dat is heel normaal.
Niet alleen vanwege levensovertuiging overigens, vaak wisselen mensen ook van school omdat een kind andere begeleiding nodig heeft die op de huidige school niet aangeboden kan worden, ken daar ook best wat voorbeelden van.
Dus als je er eens goed over nadenkt kun je 't van tevoren nooit inschatten, ik zou me er dus nu ook nog niet druk om maken.

Een ander punt is natuurlijk dat je wel 2x maal daags je kinderen weg moet brengen en dan is de school om de hoek ineens wel aanlokkelijk ;)

Edit; ik zou bij je keuze eerder nadenken of je wel wilt wonen in wat jij noemt een 'boerengat'. Ik weet niet wat je eigen achtergrond is, maar dat kan je behoorlijk tegenvallen. Daarbij zijn ze vaak ook gelovend, daar heb jij niet echt een voordeel als atheist denk ik. Welke plaats gaat het om?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 12:26

Ik kom zelf ook van het platteland, dus ken het leven. Mij zul je niet in de stad zien wonen. Mijn ouders waren overigens 'import' en wij waren daardoor altijd wel een beetje vreemd.....ABN praten he. Ik ga nu naar een ander deel van nl, maar zoveel zal dat niet verschillen.

Waarom denk ik nu na over scholen? Omdat wij nu die beslissing gaan nemen voor een huis tot de dood. Belangrijk dus!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:44

Omdat zowel mijn man als ik geen van beide bekend waren met scholen hier in het dorp vonden we het best lastig (beide import).
Hier in het dorp zijn er 4 type's basisscholen
*OSB
*Christelijke
*Katholieke
*Jenaplan.
Omdat we echt werkelijk geen idee hadden zijn we ook eens gaan zoeken op informatie op de website van de onderwijsinspectie.
In diverse rapporten van div jaargangen viel ons een heel duidelijk iets op.
Zowel de OSB als de Jenaplan stonden al jaren onder extra toezicht van de onderwijs inspectie.
De christelijke en de katholieke niet, die hadden de beste doorstroming naar het voortgezet onderwijs.

Ook met best veel mensen die al schoolgaande kinderen hadden hierover gesproken. En uit verschillende hoeken hoorde je over de OSB en JP best veel negatieve verhalen, oa over achterstanden bij kinderen.

Voor ons een duidelijke reden om daar dus niet heen te gaan.
Tja en toen bleven alleen de CH en de KA over. Welke kies je dan als niet gelovige?
We zijn gewoon ga kijken en uiteindelijk voor de CH gekozen.
Word er veel met het geloof gedaan? Nou nee!
Met de gewone dingen als pasen, pinksteren, kerst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:59

KPet schreef:
Ik kom zelf ook van het platteland, dus ken het leven. Mij zul je niet in de stad zien wonen. Mijn ouders waren overigens 'import' en wij waren daardoor altijd wel een beetje vreemd.....ABN praten he. Ik ga nu naar een ander deel van nl, maar zoveel zal dat niet verschillen.

Waarom denk ik nu na over scholen? Omdat wij nu die beslissing gaan nemen voor een huis tot de dood. Belangrijk dus!

Dat snap ik ja, maar stel dat je daar niet prettig woont of dat het bedrijf niet lukt.
En al zou je er blijven, misschien veranderen je ideen, of je kind heeft speciaal onderwijs nodig, of er komt een nieuwe school in de buurt. Zo ook kan een school sluiten natuurlijk.
En je zegt dat je nog niet eens weet of je wel kinderen wilt.
Maar los daarvan, is het uiteraard wel belangrijk dus ik snap de overweging.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:00

kiki1976 schreef:
Omdat zowel mijn man als ik geen van beide bekend waren met scholen hier in het dorp vonden we het best lastig (beide import).
Hier in het dorp zijn er 4 type's basisscholen
*OSB
*Christelijke
*Katholieke
*Jenaplan.
Omdat we echt werkelijk geen idee hadden zijn we ook eens gaan zoeken op informatie op de website van de onderwijsinspectie.
In diverse rapporten van div jaargangen viel ons een heel duidelijk iets op.
Zowel de OSB als de Jenaplan stonden al jaren onder extra toezicht van de onderwijs inspectie.
De christelijke en de katholieke niet, die hadden de beste doorstroming naar het voortgezet onderwijs.

Ook met best veel mensen die al schoolgaande kinderen hadden hierover gesproken. En uit verschillende hoeken hoorde je over de OSB en JP best veel negatieve verhalen, oa over achterstanden bij kinderen.

Voor ons een duidelijke reden om daar dus niet heen te gaan.
Tja en toen bleven alleen de CH en de KA over. Welke kies je dan als niet gelovige?
We zijn gewoon ga kijken en uiteindelijk voor de CH gekozen.
Word er veel met het geloof gedaan? Nou nee!
Met de gewone dingen als pasen, pinksteren, kerst.

Hoe ben je daar achter gekomen dat ze onder toezicht staan? Waar vind je die rapporten?