Rare associaties / gedachten bij dagelijkse dingen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:23

Jaaa dat heb ik ook!

bij mij is maandag paars, dinsdag blauw, woensdag rood, donderdag groen, vrijdag geel, en zaterdag en zondag hebben geen kleur :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:25

xniieeenke schreef:
Had laatst die tv IQ test gedaan, had iets van 140/141. Is het betrouwbaar denken jullie?

Nee die is super simpel :P dan ben ik zelfs hoogbegaafd. een echte doe je bij de psycholoog.
Ik zou overigens niet weten wat mijn IQ is.

Ik zie de dagen van de week in een cirkel en de maanden van het jaar ook. Maar niet met kleuren.
Als ik een trein langs zie razen vraag ik me altijd af hoe het is om ervoor te springen. Ik ben overigens verre van suïcidaal.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:26

verootjoo schreef:
xniieeenke schreef:
Had laatst die tv IQ test gedaan, had iets van 140/141. Is het betrouwbaar denken jullie?

Nee die is super simpel :P dan ben ik zelfs hoogbegaafd. een echte doe je bij de psycholoog.
Ik zou overigens niet weten wat mijn IQ is.

Ik zie de dagen van de week in een cirkel en de maanden van het jaar ook. Maar niet met kleuren.
Als ik een trein langs zie razen vraag ik me altijd af hoe het is om ervoor te springen. Ik ben overigens verre van suïcidaal.

Dacht ik al :')
Zou het wel vet graag eens doen, maar betalen er voor or gedoe wil ik niet want noodzakelijk is het gewoon niet.

Wel heb ik de kenmerken die iemand opnoemde de pagina hiervoor :3
Ik denk dat zoiets toch wel bij je denkwijze hoort, net als humor.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:40

xniieeenke schreef:
Dacht ik al :')
Zou het wel vet graag eens doen, maar betalen er voor or gedoe wil ik niet want noodzakelijk is het gewoon niet.

Wel heb ik de kenmerken die iemand opnoemde de pagina hiervoor :3
Ik denk dat zoiets toch wel bij je denkwijze hoort, net als humor.

Beetje hetzelfde als ik. Zware vermoedens. Op internet is erg veel te vinden over kenmerken e.d. Ook filmpjes waarvan ineens zoveel verklaard wordt (als je het hoogbegaafd topic terug zoekt, daar heb ik geloof ik ooit 1 van die filmpjes gepost)..
Maar testen? Nee zou ik zonde vinden van het geld. Is leuk om te weten maar ik weet het (voor mezelf) zonder die test ook wel. De bevestiging heb ik zelf nergens voor nodig. Als je meer wil weten is het misschien handig dat topic even terug te zoeken, dan kunnen we hier gewoon on topic blijven.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:54

Tivoli schreef:
Nu ik er zo over nadenk,smaken hebben bij mij wel kleuren. En dat is dan niet per sé 'een tomaat is rood'.
Nee. Een tomaat smaakt naar groen.

Trostomaten smaken bijna extreem groen inderdaad. Romatomaten meer oranje, bijna geel.

Voor mij dan :D

shiroihebi

Re: Rare associaties / gedachten bij dagelijkse dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:07

Ben ik blij dat ik niet de enige ben!

De maanden liggen bij mij in een cirkel, begint bovenaan met januari. De dagen hebben geen kleur, maar een vorm. Ook namen geven een bepaalde vorm/structuur/kleur af. Kan soms heel vreemd zijn bij mensen die ik pas na een tijd 'in het echt' zie, dan klopt het gevoel niet meer bij de persoon.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:51

Ik zie de maanden in een soort open lus, eigenlijk een soort zuurstok idee. En datzelfde heb ik met de letters van het alfabet.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:53

Riraito schreef:
Ben ik blij dat ik niet de enige ben!

De maanden liggen bij mij in een cirkel, begint bovenaan met januari. De dagen hebben geen kleur, maar een vorm. Ook namen geven een bepaalde vorm/structuur/kleur af. Kan soms heel vreemd zijn bij mensen die ik pas na een tijd 'in het echt' zie, dan klopt het gevoel niet meer bij de persoon.

Bij mij ligt januari links :')
Volgens mij heb ik ooit een topic geopend dat "kalender un je hoofd" heet. Daar kwamen hele tekeningen voorbij :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:58

Mirjamsel schreef:
De dagen van de week in kleuren... Waarschijnlijk hebben veel mensen in de kleuterklas dagenkaarten of picto's gehad ;)

Inderdaad. Dit soort dingen is inderdaad vrij makkelijk te verklaren.
Ik had dit ook (overigens in andere kleuren dan ik hier terug lees haha), ik had ook een ronde kalender met de maanden en een sliert met getallenreeksen.
Vrij logisch dat je die nog steeds voor je ziet, dat is dus geen rare associatie.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:40

Jaren een weken zie ik gewoon in en horizontale lijn. Dus je begint links met januari of maandag een eindigt rechts met december en zondag.
Maar het jaar gaat gewoon na december in en lange lijn weer door met januari, terwijl mijn weken op een nieuwe regel starten. (Zoals een kalender dus gewoon eigenlijk :') )

Het alfabet zie ik ook gewoon van links naar rechts geschreven, met een enter elke keer als je even een "pauze" hebt. Dus:
A b c D e f g
H i j k l m n o p
Q r s t u v w
X y z

De kleuren bij de dagen vd week zijn voor mij:
Maandag rood
Dinsdag geel
Woensdag donkerblauw
Donderdag donkergroen
Vrijdag donkerpaars
Maar ik denk inderdaad dat ik dit onbewust van de basisschool heb overgenomen :+ al kan ik me niet zo herinneren of wij zo'n gekleurd week schema hadden.
Laatst bijgewerkt door Chasingmood op 07-02-16 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:41

amkeVH schreef:
fabet zie ik ook gewoon van links naar rechts geschreven, met een enter elke keer als je even een "pauze" hebt. Dus:
A b c D e f g
H i j k l m n o p
Q r s t u v w
X y z

AMEN

Zelf kan ik nergens op komen maar herken me uiteinedlijk in veel dingen hier, behalve de weken en zo.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:55

amkeVH schreef:
Het alfabet zie ik ook gewoon van links naar rechts geschreven, met een enter elke keer als je even een "pauze" hebt. Dus:
A b c D e f g
H i j k l m n o p
Q r s t u v w
X y z

Deze, maar dan met "doet ook nog mee" achter Z want zonder klinkt ongemakkelijk :+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:05

laraxXxemma schreef:
amkeVH schreef:
A b c D e f g
H i j k l m n o p
Q r s t u v w
X y z

Deze, maar dan met "doet ook nog mee" achter Z want zonder klinkt ongemakkelijk :+

Oh jeetje dat doe ik altijd in mijn hoofd er bij als ik het alfabet of zo moet weten, zonder kan ik écht niet.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:32

Goof schreef:
Mirjamsel schreef:
De dagen van de week in kleuren... Waarschijnlijk hebben veel mensen in de kleuterklas dagenkaarten of picto's gehad ;)

Ik had dit ook (overigens in andere kleuren dan ik hier terug lees haha), ik had ook een ronde kalender met de maanden en een sliert met getallenreeksen.
Vrij logisch dat je die nog steeds voor je ziet, dat is dus geen rare associatie.

Voor mij niet. Wij hadden geen van deze methoden op school.

Mijn kalender ziet er uit als een tijdlijn van links naar rechts. En elke week,maand en jaar begint op een nieuwe regel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:35

Tivoli schreef:
Goof schreef:

Voor mij niet. Wij hadden geen van deze methoden op school.

Mijn kalender ziet er uit als een tijdlijn van links naar rechts. En elke week,maand en jaar begint op een nieuwe regel.

Wellicht hing zoiets toch in de lokalen op de basisschool of heb je dat gekregen in de kleuterklassen ;)
Of je ouders hadden zoiets hangen? :D
https://www.google.nl/search?q=houten+s ... 6YVuZRU%3D

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:15

Nope :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:16

Mijn school deed niet aan die kleuren, maar ik gebruik het nu op mijn werk in de gehandicaptenzorg veel :P daarom associeer ik woensdag nu ook met "boos", omdat er bij de picto's vaak een boze picto gebruikt wordt en hij is rood :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:52

Meer dan bovengemiddeld hoog iq, dacht gewoon hoog maar blijkt dus niet zo te zijn hoorde ik van praatjuf. :o ik ben vrij vaak officieel getest en uitslag zit meestal rond het zelfde. Afgelopen jaren door ms iets ingeleverd maar zit nog steeds erg hoog.

Geluiden doe ik gek genoeg niets mee bij mij dus vooral geur en smaak en iets minder kleur. Wij haden niet eens een weekkalender op de kleuterschool :+

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:34

Wauw, ik dacht altijd dat ik crazy was. Maar sommige hier slaan echt alles haha!

Bedankt, nu voel ik me wat meer gesteund :+

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:44

Wat ongelofelijk herkenbaar dit!

Als klein kind zat ik al te beredeneren dat 5 = rood en 10 = zwart, dus 2 x 5 = zwart. Niemand die mij begreep. :+

En zo link ik kleur wel vaker aan dingen, zoals bij muziek bijvoorbeeld. Ook smaken hebben een kleur.

Maandag is voor mij trouwens donkerblauw, dinsdag oranje, woensdag geel, donderdag grijs, vrijdag rood, zaterdag babyblauw en zondag wit.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:50

ik ben gelukkig niet alleen :+ sommige situaties hebben een bepaalde geur voor mij, veel geluiden hebben een kleur, sommige mensen associeer ik ook met een bepaalde geur of met een textuur :+

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:52

Adamootje schreef:
Wat ongelofelijk herkenbaar dit!

Als klein kind zat ik al te beredeneren dat 5 = rood en 10 = zwart, dus 2 x 5 = zwart. Niemand die mij begreep. :+

En zo link ik kleur wel vaker aan dingen, zoals bij muziek bijvoorbeeld. Ook smaken hebben een kleur.

Maandag is voor mij trouwens donkerblauw, dinsdag oranje, woensdag geel, donderdag grijs, vrijdag rood, zaterdag babyblauw en zondag wit.

En 2 = geel! Ik weet niet hoe ik erbij kom maar op de een of andere manier vind ik die kleur zo ontzettend goed bij dat getal passen, daar past de dag dinsdag bij, de maand juli en de geur vanille <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:33

Ik heb het tot op zekere hoogte denk ik. Niet per se met kleuren of vormen, maar ik heb het heel sterk met objecten.

Zo ben ik een enorm slechte slaper maar als ik oordopjes in doe, ook al is het heel stil in huis, val ik veel sneller in slaap omdat ik dat object automatisch associeer met goede nachtrust.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:54

Ik heb nogal eens medelijden met het servies wat achteraan in de kast staat, omdat ze nooit aan de beurt komen. Soms voordat ik de vaatwasser uit pak zet ik die laatste paar vanaf achteren even opzij, om ze na het uitpakken vooraan te kunnen zetten zodat ze ook gebruikt worden :o