Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:18

44Myrthe44 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Maar als er minder wordt gegeten wordt er minder gekocht. Leuk idee van jou hoor, het 3 keer zo duur maken, maar als er daardoor 3 keer minder wordt verkocht is het hetzelfde. Boeren gaan moeten minderen in dieren want ze verkopen te weinig, minder winst etc.

Hier in België passen ze nog elk jaar actief regels aan voor het dierenwelzijn. Ik was recent om zo een boerderij die aan de nieuwe richtlijn voldoet en geloof mij, die zuigen had echt elk hun eigen stal, de biggen stonden samen en hadden zelfs ruimte om een sprintje te trekken.

De regering kan niet opeens alles aanpassen. Welke boer heeft het geld om immens te investeren? Liever beetje bij beetje dan geen boeren meer. Ik zie hier elke zomer de slachtkoeien buiten lopen, dus zo slecht zullen ze het wel niet hebben.

Geen economie gehad zeker?
Als het drie keer zo duur wordt, ontvangt de boer dus ook drie keer zo veel geld. Dan kan hij dus drie keer zo weinig verkopen, maar toch hetzelfde verdienen! Dan wordt het dus rendabel om minder dieren te houden (en dus; meer ruimte per dier).
Prima idee.

Jawel, ben zelfs als boekhouderafgestudeerd. Klinkt allemaal wel heel fijn, maar je moet verder kijken dan de koeien. Hij blijft wel met dezelfde oppervlaktz zitten etc dat ook onderhoud nodig heeft. En je kunt er zeker van zijn dat door vlees 3 keer zo duur te maken het echt een luxe product wordt en de markt uiteindelijk gaat instorten. Het klinkt allemaal heel leuk en simpel en zo lang het werkt, ja, dan gaat het goed. Maar ik zie dit als niet haalbaar. Ik ben er vrij zeker van dat het zelf opfokken van dieren weer in de mode gaat komen. Het is nu al goedkoper, dan al helemaal. Deze redenatie legt een tijdbom onder de industrie.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:18

veel filmpjes die je ziet op facebook spreken zeker de waarheid, in de supermarkten hier ligt ook genoeg vlees uit andere landen. En daar weet je zo goed als zeker van dat het slecht is. Sommige boeren zullen best een hart hebben maar de meeste willen gewoon hun geld en diervriendelijk handelen komt daar echt niet bij te pas. Ik ben een half jaar vegetarier andere helft niet maar dan eet ik het misschien 1 x in de week en dan natuurlijk biologisch. Dus eigenlijk soort flexitarier. Mij gaat het ook om het leven dat de dieren hebben gehad voor de geslacht worden. Die kun je tegenwoordig bar slecht noemen. Koeien in mega stallen die nooit buiten komen, plofkippen, varkens in aparte binnenhokken zonder stro waar de staarten van afknipt worden omdat ze die anders van elkaar opeten wegens verveling. Echt zeer triest, transport maakt mensen echt niet uit hoor, ''die beesten gaan toch naar de slacht'' is het excuus. Dat ze vrachtwagens schoon zijn, nou gefeliciteerd! maar denk niet dat dat de varkens schilt of het nou fijn is om zonder stro, in door stress gelegde poep zonder drinkwater krap op elkaar de staan om vervolgens bij het slachthuis aankomen waar ze hun voorgangers horen schreeuwen van angst. Zelfde geldt voor koeien, en kippen die opgepropt worden in kisren op een vrachtwagen waarvan 40% het niet eens redt naar het slachthuis

In Amerika heeft een vrouw iets van 10 jaar cel straf gekregen omdat ze een uitgedroogd varken uit een transport wagen water gaf, belachelijk! Maar ze heeft gezegd dat ze er geen spijt van heeft en het zo weer zou doen omdat ze het simpelweg zo zielig vond hoe die beestjes erbij stonden.

Dus ja, de verhalen die je hoort zijn waar, uiteraard zijn er ''de betere'' boeren, transporters enz. maar voor die beesten blijft het een lijdensweg. Ook is maar ongeveer 2% van 10% ''beter''

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:25

kuzznathalie schreef:
Wat ik vind, het eerlijkste stukje vlees haal je bij je plaatselijke slager.
Biologisch is zo achterhaalt.... Biologische boer koopt koeien bij een niet biologische boer, spuit er wat rommel in, gooit ze 3-4 maanden op biologisch bemest land, dan zijn de koeien slachtrijp en opeens zijn het biologische koeien :n

Geen idee waar je de info vandaan hebt. Maar het is niet juist.
Als een EKO boer zo te werk zou gaan, is hij snel z'n SKAL nummer kwijt.

'Als u runderen aankoopt moeten deze biologisch zijn.

Als er onvoldoende biologische runderen beschikbaar zijn, mag u met een ontheffing jaarlijks maximaal 10% van het aanwezige aantal volwassen runderen of paarden aanvoeren. Deze dieren mogen nog niet hebben gekalfd. De gangbaar aangekochte dieren moeten een omschakelingsperiode doorlopen. Voor melkvee is dit zes maanden, voor vleesvee is dit één jaar. Pas daarna mag u de (producten van deze) dieren als biologisch verkopen. Melkvee mag pas afkalven als het volledig is omgeschakeld.'
(bron; www.skal.nl )

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:32

Ik heb stage gelopen bij varken en kip.
Ben nog steeds vlees eter.

Biggen komen binnen hier op kort stro waarin ze scharrelen. Op drie plaatsen per hok afleiding tot aan hun eind. Worden zelfzindelijk en poepen en plassen allen in n hoek.
Wanneer ze groter worden wordt de groep gesplitst zodat de biggen meer ruimte hebben.
Hier gebeurde opladen met schotten en geweldloos. Wel fluiten en klikken met de tong. In de vrachtwagen ook schotten en n max aantal per blok.
En als je ziet wat voor sprongen die gelten en beren kunnen maken met hun 90 kg... amoii hey. Complete shetlanders komen ervoorbij die hun heupjes los gooien.
Prachtig om te zien.

Kip nu...
Ze komen binnen. Handen vol per x wordt er verspreid over de schuur.
Wanneer ze jong zijn nemen ze eenvierde van de stal in beslag. Ze hebben speciale scharreldoeden die drie weken mee gaan.
Het is altijd donker tenzij de boer de dierenchecked. Eerste twee weken worden we achterna gerend en moet je oppassen dat ze niet in je laars klimmen. Na twee weken veranderd dit omdat ze niet als huiskippen geaaid worden (succes met 10000 kippen) dat ze liever voor je weg gaan.
Op het eind. Wanneer ze groot zijn. Hebben ze nogsteeds een vierde over.

Waarom ze dan zo dicht op elkaar zitten...
Het is veilig.
Daarom.
Jij als kip in het midden zal niet gepakt worden. Vandaar die mooie fotos. Want ze hebben wel ruimte en benutten deze ook in veiligheid.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:42

Naamloos1 schreef:
Ik zie namelijk zoveel verschrikkelijke filmpjes voorbij komen op o.a. FB. Dat ik al een jaar enorm aan het twijfelen ben om compleet vegetariër te worden.
Op dit moment ben ik flexitariër, maar voor ik die stap echt goed kan zetten wil ik weten wat nu echt de realiteit is van hoe de boeren met hun slachtdieren om gaan.

Op zulke filmpjes zie je bv. dat de dieren nooit buiten komen, in veelte krappe en vieze stallen leven en dat ze uit verveling en stress zichzelf en andere dieren wat aan doen. Zoveel mogelijk volgestopt worden om zo snel mogelijk groot genoeg te zijn voor de slacht.

Ook krijg ik altijd een enorm naar gevoel als ik een vrachtwagen op de snelweg zie rijden met varkens ofzo erin.. Die staan altijd zo zielig met hun neusje naar buiten te 'kijken' en ik heb altijd het idee dat die dieren daar enorm krap op elkaar staan, en met veel geweld in de vrachtwagen worden geschopt/geduwd. Om vervolgens bij de slacht compleet in de stress te zitten en dan dat ze 1 voor 1 afgeslacht worden, en de varkens (dit idee heb ik ook bij de andere dieren, kippen, koeien etc.) die nog leven, het 'geschreeuw' (Hoe noem je dit bij dieren?) horen, waardoor de stress echt ontzettend hoog is.

Al met al, ik heb dus echt een horrorbeeld in mijn hoofd.

Nu is mijn vraag: Gaat dit ook echt zo? Of hebben de dieren een wat beter leven? En nu doel ik niet op de biologische kant... Maar echt de 'normale' kant.

Wie oh wie kan mij het échte verhaal vertellen?

Helaas zit hier niet echt een boerderij in de buurt waar ik 'even' heen kan gaan om te kijken hoe het werkelijk is..

Ik woon op een boerderij met Blonde d'Aquitaines, dat zijn vleeskoeien.
De stierkalven worden naar een vast mestbedrijf verkocht, een stuk of 8 koekalfjes houden we zelf, en de rest wordt voor het leven verkocht. Wij hebben hier koeien van 22 rondlopen, helemaal gezond. Alleen als ze een paar jaar achter elkaar slechte kalven krijgen of ze zijn niet gezond gaan ze naar het mestbedrijf, de rest blijft hier het hele leven. In de winter gezellig op stal en in de lente en zomer met zijn allen en met de kalfjes in de kudde buiten.

Mijn vader heeft ze wel eens geslacht zien worden, ikzelf niet. Wij geven thuis veel om de dieren en ik kan je vertellen dat er wel eens tranen vloeien als er een paar weg gaan. Wij stellen zelf hele hoge eisen aan het mestbedrijf en eventueel de slager, wij willen niet dat onze dieren op brute wijze worden afgemaakt, wij willen dat dit zo min mogelijk stress geeft.

Bij ons gaat het in het echt niet zo, wij geven de dieren veel liefde en ruimte, en wij doen er alles aan om ze gezond te houden. We maken niet zoveel winst als de echt grote slachtbedrijven, maar daar gaat het ons niet om, het verschilt wel heel erg per boerderij.

En het krap op elkaar zitten is niet zielig, dat is juist beter voor het dier, dan worden ze niet de hele wagen doorgegooid, maar leunen ze op elkaar.

Dancyy

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:46

Oh, en er komen best vaak mensen langs om te controleren, totaal onverwacht. De enige kritiek die we hebben gekregen was dat Jochem nog oornummers moet krijgen. Verder zeggen velen dat het er bij ons heel goed aan toe gaat en dat ze niet vaak zulke gezonde koeien zien.

Ze staan in de winter trouwens wel op de loopstal, maar anders wordt je vermoord, echt waar.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:50

44Myrthe44 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Maar als er minder wordt gegeten wordt er minder gekocht. Leuk idee van jou hoor, het 3 keer zo duur maken, maar als er daardoor 3 keer minder wordt verkocht is het hetzelfde. Boeren gaan moeten minderen in dieren want ze verkopen te weinig, minder winst etc.

Hier in België passen ze nog elk jaar actief regels aan voor het dierenwelzijn. Ik was recent om zo een boerderij die aan de nieuwe richtlijn voldoet en geloof mij, die zuigen had echt elk hun eigen stal, de biggen stonden samen en hadden zelfs ruimte om een sprintje te trekken.

De regering kan niet opeens alles aanpassen. Welke boer heeft het geld om immens te investeren? Liever beetje bij beetje dan geen boeren meer. Ik zie hier elke zomer de slachtkoeien buiten lopen, dus zo slecht zullen ze het wel niet hebben.

Geen economie gehad zeker?
Als het drie keer zo duur wordt, ontvangt de boer dus ook drie keer zo veel geld. Dan kan hij dus drie keer zo weinig verkopen, maar toch hetzelfde verdienen! Dan wordt het dus rendabel om minder dieren te houden (en dus; meer ruimte per dier).
Prima idee.

Als het vlees duurder word voor de consument komt er vaak bijna niks meer bij boer terecht. De prijzen die de boer op dit moment krijgt is echt laag. Meeste komt bij de tussenhandel terecht. Denk dat als daar wat veranderd en er meer bij de boeren terecht komt ze er veel meer aan hebben.

Mijn schoonvader is boer van een gemengd bedrijf en hij is echt wel goed voor zijn dieren en veel boeren moetendit vak echt als passie hebben wand rijk wordt je er niet van. Tuurlijl zijn er uitzonderingen maar waar niet.

Meeste ouders zijn goed voor hun kinderen maar je hebt er ook bij zitten die hun kinderen mishandelen.

Tuurlijl zullen er dingen bij zijn die beter kunnen. Maar om te zeggen dat de dieren het slecht hebben, veel stres hebben, ongelukkig zijn een mishandeld worden nee in de meeste gevallen niet.

Vraag aan de gene die zegt dat de meeste koeien hallal geslacht worden waar heb je dat vandaan. Ik dacht dat dat in Nederland niet eens mag. Kan het mis hebben hoor.

Ik zou zeggen ga eens bij verschillende boeren langs een maak dan je keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:51

Weet je waar ik eigenlijk altijd aan moet denken... en ik val niemand aan hoor.
Ik praat nu voor de melkveehouderijen. Als je nu melk levert aan rfc draai je ongeveer quitte. Lever je aan de doc, dan kost een liter melk geld, want de kostprijs is hoger dan de opbrengst.
Dit speelt eigenlijk al sinds de boycot op Rusland.

Waarom denken jullie dat die boeren nog steeds boer zijn? Ze werken 7 dagen in de week en draaien gewoon verlies.
Dus dat gepraat over dat het ze niks kan schelen, want ze willen alleen maar winst maken, het gaat ze om het geld, is nogal onzin.
Ook in goede tijden wordt een boer echt niet rijk hoor.
Boer zijn is 100 uur per week maken (in de zomer nog veel meer) en geen flikker verdienen.

Anoniem

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:58

Klopt heb ook diep respect ervoor, de boer waar ik werk heeft nog een boerencamping erbij . In de zomer extra verdienen dan kan je de winter door , vrouw des huizes moet ook paar dagen werken. Is niet den gemakkelijk leventje , 2x per dag om half 5 in de melkput staan. Ondertussen even snel voeren en de ligboxen schoon, snel terug naar de melkput om de melkstellen eraf te halen (enkele koe is dan nog niet klaar ) . Nieuwe lichting, stellen eronder en weer verder.

Je werkt als boer hard en je krijgt er zo weinig voor terug

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:09

Dat een boer zegt dat hij niet anders kan dan zijn koeien halal laten slachten, dat geloof ik wel. Ik denk dat hij dan net een paar cent extra per kg krijgt en als je tegen het fallissement aan zit telt iedere cent. Maar dat heeft niets te maken met dat de mogelijkheden er niet zijn, puur met dat hij anders zijn bedrijf kan opdoeken. En helaas, er zijn angstaanjagend veel boeren die zo dicht op het randje zitten. Bij varkensbedrijven is dat nu al 10 jaar aan de gang en talloze boeren zijn al falliet gegaan of opgekocht door de voerleverancier.

De melkprijs was het laatste kwartaal van 2014 goed (39ct/L), maar daarna daalde de prijs hard. Het eerste kwartaal van 2015 was het 32ct/L en sindsdien zit hij daaronder. Afgelopen kwartaal was hij nog geen 30ct/L. Dat is 23% minder opbrengst, maar de voerprijzen zijn helemaal niet zo hard gedaald en de rest van de kosten zijn veelal juist gestegen. Nemen we een boer met 120 melkkoeien en 8.000L productie per jaar, dus 1 mln liter melk, dan heeft 2015 hem 90.000€ minder opgeleverd dan 2014. Zelfs al was 2014 een goed jaar en zijn er wel wat voorraden opgebouwd, dit slaat direct een flinke bres en zoals het er nu naar uitziet wordt de melkprijs in 2016 niet boven de 30ct/L en trekt de melkprijs pas in 2017 weer aan.

http://www.melkvee.nl/nieuws/8326/-hers ... anaf-2017-
http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -2752776W/

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:11

Ik heb niet alle reacties door gespit en wellicht herhaal ik een reactie.
Een dier kan niet met stress geslacht worden, dan slaat het bloed door het vlees en is het vlees niet verkoop baar. Niet bij alle boeren gaat het er even netjes aan toe dat weet ik ook wel maar we krijgen meestal het negatiefste beeld te zien op de tv etc.
Er zijn tegenwoordig genoeg boeren die zelf hun dieren opfokken voor de slacht en voor de verkoop in een eigen winkeltje. Misschien is dat een idee om eens te gaan kijken.
Ik vind het zeer jammer dat er zoveel nativiteit over 'onze' sector verspreid word door mensen die nog nooit op een boerderij zijn geweest en alleen maar vanachter een computer oordelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:14

Wesco schreef:
Het zou beter zijn als het vlees 3 keer zo duur zou worden. Zodat het meer een luxe product word. Mensen gaan dan minder vlees eten en het geld wat de boer verdiend zou in de vorm van betere levenomstandigheden voor de dieren moeten worden gebruikt.

je bedoelt dat het een elite moet worden..

want in de praktijk komt het erop neer dat vleesetende mensen die boven modaal leven, al mopperend dieper in hun beurs duiken en gewoon dan betalen voor hun stukje vlees..

de minder bedeelden kunnen zich dan gewoon geen vlees meer veroorloven.. Er zijn nu al mensen voor wie vlees een luxeproduct is dat ze zich echt niet iedere dag kunnen veroorloven.

wil je echt die kant op dat vlees een beter product wordt, maar alleen bereikbaar voor de rijkeren?

dat is ook de realiteit met benzine kosten..

je kunt ze omhoogschroeven, maar de rijkere medemens blijft gewoon doorrijden terwijl ze mopperen op de prijs.. Het is de minder bedeelde mens die dan andere keuzes moet maken..

dat je dat doet met brandstof vind ik nog tot daaraantoe, maar met voedsel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:20

Jentecats schreef:
veel filmpjes die je ziet op facebook spreken zeker de waarheid, in de supermarkten hier ligt ook genoeg vlees uit andere landen. En daar weet je zo goed als zeker van dat het slecht is. Sommige boeren zullen best een hart hebben maar de meeste willen gewoon hun geld en diervriendelijk handelen komt daar echt niet bij te pas.

Wat een kortzichtige en totaal niet juiste beredenering :n Zoals jij hier praat heb je werkelijk geen idee hoe het er op een boerderij aan toe gaat! Boeren werken inderdaad voor hun geld, dat doen jij en ik ook.. Maar juist met de dieren verdienen ze het geld en dan zouden ze toch gek zijn als ze hier slecht mee omgaan??? :? Een gezonde en blije koe geeft toch meer melk en beter vlees dan een ongelukkige/zieke koe? Dus is het toch het grootste belang dat ze er alles aan doen om goed voor hun beesten te zijn?

Ik heb zowel in mijn jeugd als later veel tijd op verschillende boerderijen doorgebracht en ik heb nooit iets anders gezien dan dat de werkdag (die vele malen meer uren bevat dat een normale werkdag!) van een boer bestaat uit het verzorgen van hun vee. Alles wat zij doen, staat immers in het teken van de zorg die zij voor hun veestapel hebben.. Van het bewerken van hun land tot het uitmesten/schoonmaken van de stallen tot het voeren van hun vee..

De regering, die is bezig om het boeren zo moeilijk mogelijk te maken.. Melkquotum afgeschaft, dus alle boeren kochten maar vee bij, ze mochten immers meer melk produceren.. Komen ze weer met een stikstofregeling.. Hierdoor zijn veel melkveehouders in de problemen gekomen! En dan te denken aan varkenshouders, zij krijgen zo weinig geld voor het vlees, dat ze hun hoofd amper boven water kunnen houden, supermarkten enz halen hier veelsteveel geld tussenuit, terwijl zij de zorg voor het vee niet hebben gehad, zij hoeven enkel de pakjes in de schappen te leggen. Hier zou de regering eens iets aan moeten doen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:21

Mensen die zelf niet van een boerderij komen en dus niet weten hoe het allemaal werkt worden vaak zo misleid door die filmpjes. Kan er zo boos om worden alsof de instanties het er om doen om een heel zielig geval te filmen en te verspreiden.

Dat met vlees 3 keer zo duur daar geloof ik niet in hoor. Er zit een jan met de stropdas tussen de boer en de supermarkt die het meeste opstrijkt. Als het vlees ook maar wat meer opleverde zal al een wereld van verschil zijn.

Kalfjes bijvoorbeeld , een stiertje brengt met geluk 80 euro op , daar moet je hem wel 2 weken van houden en voeren. Je verliest gewoon geld op elk stierkalf en als ze niet zwaar genoeg zijn mag je ze nog een week of 2 houden.

Daar in tegen is een volwassen stier levensgevaarlijk. tegen de leeftijd van 1 a 1,5 jaar hoef je niet meer bij ze in het hok te gaan. De kans dat hij je niet pakt is heel klein.

Nou ben ik dan wel een melkveehouder , zo zal er in elke veesector wel zoiets zijn

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:26

Okeey, ik kan het niet laten... ik moet het knuppel door de hoenderhok heen gooien.

Als ik kijk, waar ik ben geweest voor stage bij de dieren? Denk ik... Wauw, deze dieren hebben het nog niet eens zo slecht.
Nee, ze komen niet buiten, dat klopt.

Maar ze hebben wel iets, waar paarden van kunnen dromen.

Veel dieren hebben meerdere vaste voedingsmomenten op een dag. En dat terwijl deze dieren eigenlijk niet de behoefte hebben, om hun maag continu vol te moeten hebben, zoals een paard. Vanwege de maagzuren.

De dieren zitten bij elkaar. Kunnen lopen, en ik zie maar weinig tot geen stereotyp gedrag bij varkens, kippen al helemaal niet.
De dieren zitten dus sociaal.

En dan denk ik. Paarden hebben minder ruimte.
Als ik dit vergelijk met paarden die hooguit 5 uur per dag buiten staan? En voor de rest postzegel geisoleerd van hun soortgenoten, met maar enkel voedingsbeurten op een dag? Terwijl een paard eigenlijk zijn maag continu aan het werk moet hebben?
De kleine ruimte van 3x 3 meter of 3,5 x 3,5 meter. Zonder contact met zijn soortgenoten?

Nee, dan hebben de varkens, en de kippen het toch echt beter, dan het gemiddelde paard hier in NL.

Dus, of per definitie over gaan op paardenvlees zo eerlijk is?

Plus dat het paard vaak ook nog eens moet presteren voor de mens.
Dat hoeven slachtdieren niet. Die hoeven geen kunstjes uit te voeren om mensen blij te maken.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:31

maralyn schreef:
Okeey, ik kan het niet laten... ik moet het knuppel door de hoenderhok heen gooien.

Als ik kijk, waar ik ben geweest voor stage bij de dieren? Denk ik... Wauw, deze dieren hebben het nog niet eens zo slecht.

Veel dieren hebben meerdere vaste voedingsmomenten op een dag. En dat terwijl deze dieren eigenlijk niet de behoefte hebben, om hun maag continu vol te moeten hebben, zoals een paard. Vanwege de maagzuren.

De dieren zitten bij elkaar. Kunnen lopen, en ik zie maar weinig tot geen stereotyp gedrag bij varkens, kippen al helemaal niet.

Als ik dit vergelijk met paarden die hooguit 5 uur per dag buiten staan? En voor de rest postzegel geisoleerd van hun soortgenoten, met maar enkel voedingsbeurten op een dag? Terwijl een paard eigenlijk zijn maag continu aan het werk moet hebben?
De kleine ruimte van 3x 3 meter of 3,5 x 3,5 meter. Zonder contact met zijn soortgenoten?

Nee, dan hebben de varkens, en de kippen het toch echt beter, dan het gemiddelde paard hier in NL.

Dat hoeven slachtdieren niet. Die hoeven geen kunstjes uit te voeren om mensen blij te maken.

Amen.

Ben het zo met jou eens. Zoveel paarden die betutteld worden en de hele godganse dag binnen staan in een klein hokje. En dan krijg je de ja maar ze hebben geen weide of ik kan geen andere stalling betalen. Neem dan geen paard als je hem niet kan geven waarnaar hij verlangt. Of er wordt gezegd hij is buiten niet gelukkig. Nee binnen in dat hokje is hij pas gelukkig zeg.

En dan nog niet eens over de honden in Nederland , ook al eten we die niet op maar hoeveel grote honden zitten niet de hele dag op 6 hoog en komen te weinig in beweging.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:33

Vaarskalveren leveren op het moment helemaal niets meer op, lees: gemiddeld 5€ per kalf, als ze voor de kalverhouderij weggaan.

Ik wil best de boeren steunen door (vrijwel) direct bij de boer te kopen en een gewone prijs neer te leggen. Maar als je in de supermarkt eieren ziet die van een specifieke boerderij in de buurt komen dan betaal je zomaar 30ct per ei. Gezien de prijs die de boer normaal voor zijn eieren krijgt ligt op 4ct/ei vind ik dat toch een onlogisch groot verschil. Ook direct bij de boer zie je nogal eens prijzen van 25-30ct/ei langs komen. Hoewel ik absoluut snap dat ze de investering van een eierautomaat of de arbeid eruit willen, is dit toch wel een serieus groot verschil.
http://www.pluimveebeurs.com/prijsinfor ... charrel-34

De prijs van vleeskuikens ligt op het moment 0.86€/kg. Dat zal vast levend gewicht zijn en dus kom je dan op een vleesprijs uit van zo'n 1.72€/kg. Dat gaat naar de boeren toe per gangbaar vleeskuiken. http://www.pluimveebeurs.com/prijsinfor ... kuikens-75

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:33

maralyn schreef:

Eens! :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:35

Mizora schreef:
Vaarskalveren leveren op het moment helemaal niets meer op, lees: gemiddeld 5€ per kalf, als ze voor de kalverhouderij weggaan.

Ik wil best de boeren steunen door (vrijwel) direct bij de boer te kopen en een gewone prijs neer te leggen. Maar als je in de supermarkt eieren ziet die van een specifieke boerderij in de buurt komen dan betaal je zomaar 30ct per ei. Gezien de prijs die de boer normaal voor zijn eieren krijgt ligt op 4ct/ei vind ik dat toch een onlogisch groot verschil. Ook direct bij de boer zie je nogal eens prijzen van 25-30ct/ei langs komen. Hoewel ik absoluut snap dat ze de investering van een eierautomaat of de arbeid eruit willen, is dit toch wel een serieus groot verschil.
http://www.pluimveebeurs.com/prijsinfor ... charrel-34

De prijs van vleeskuikens ligt op het moment 0.86€/kg. Dat zal vast levend gewicht zijn en dus kom je dan op een vleesprijs uit van zo'n 1.72€/kg. Dat gaat naar de boeren toe per gangbaar vleeskuiken. http://www.pluimveebeurs.com/prijsinfor ... kuikens-75

Eh heh, éindekijk iemand met inhoudelijke informatie!

Hoop dat mensen eens bewust gaan worden wat boeren daadwerkelijk (niet) verdienen....

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 12:37

Bedankt voor al jullie reacties. Ik zie toch nog een hoop wisselende reacties helaas..
Wat me wel duidelijk is geworden, is het feit dat het vrachtwagenvervoer met varkens dus niet zo zielig is als ik had verwacht, en dat op elkaar gepropte, is ergens ook wel logisch natuurlijk. Dus dat is een 'fijne' gedachte.

Echter blijkt het wel uit de reacties dat de koeien een redelijk goed leven hebben, maar de kippen en varkens dus niet..

Ik ga eens kijken naar een slager of boerderij die aan huis verkoopt..

luuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:37

Mizora schreef:
Voor iedere kg vlees wordt er 4-8kg voer gebruikt excl gras (voerconversie van 2-4 levend gewicht, geslacht gewicht is ongeveer de helft). Zeker het voer dat kippen en varkens is ook voor menselijke consumptie geschikt. Er zou dus maar 1/5e van het diervoederland nodig zijn als iedereen vrijwel vegetarisch zou worden en alleen nog maar grasgevoerd vee zou eten.

Voor zover ik weet klopt die niet helemaal. De voederconversie voor een kip is 1,9 kilo voer voor 1 kilo kip. Bij varkens is het 5,9 kilo voer voor 1 kilo varken, dat is inderdaad slecht, maar veel varkens krijgen afval van onze voedselindustrie te eten, dus gebroken koekjes, maar ook andere restproducten, dit krijgen ze als een natte brei.

Koeien hebben een nog slechtere voederconversie van ongeveer 8,7 kilo voor een kilo rund.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:38

die filmpjes geven allemaal een vertekend beeld. in Nederland hebben de koeien het goed alleen de negatieve dingen worden gefilmd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:39

Je zou eens in je buurt wat boeren kunnen langsgaan en vragen of ze vleespakketten verkopen. Vaak doen ze dit wel, alleen moeten ze genoeg mensen hebben om op een bepaald moment een koe te kunnen laten slachten. Ik heb nu rundvlees in de diepvries van een biologische boer mijn ouders uit de buurt, kleine 13 euro per kilo betaal je dan.
Zo doen mijn ouders het ook met varkensvlees, hebben ze een half varken van hun buurman in de diepvries, daar zit alleen de slager tussen :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:40

Naamloos1 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties. Ik zie toch nog een hoop wisselende reacties helaas..
Wat me wel duidelijk is geworden, is het feit dat het vrachtwagenvervoer met varkens dus niet zo zielig is als ik had verwacht, en dat op elkaar gepropte, is ergens ook wel logisch natuurlijk. Dus dat is een 'fijne' gedachte.

Echter blijkt het wel uit de reacties dat de koeien een redelijk goed leven hebben, maar de kippen en varkens dus niet..

Ik ga eens kijken naar een slager of boerderij die aan huis verkoopt..

Vind ik wel mee vallen hoor...

Kippen hebben prima ruimte, en varkens net zo.
Varkens hebben genoeg plek, en worden zelfs gesplitst wanneer er geen ruimte meer is.

Misschien inderdaad eens langsgaan bij een varkensmester, en een kippenhouderij.
Die kunnen je alles haarfijn uitleggen :D

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:40

benangelique schreef:
[***] schreef:

Nee hoor. Het overgrote deel van de soja word gebruikt voor veevoer, en maar een klein deel word gebruikt voor menselijke consumptie

Je hebt gelijk. Ik bedoel geen soja maar tofu

Je weet dat tofu van soja wordt gemaakt? *\o/*

En om te antwoorden op de topictitel: De realiteit op een boerderij met slachtdieren is dat ze worden doodgemaakt. Dat is hoe dan ook niet leuk voor een dier. Hoe ruim zijn stal ook is geweest, of hoe lief de boer ook voor hem is geweest.

Je kan prima leven zonder andere dieren te doden voor jouw plezier, dus waarom zou je het nog doen? :)