Wat aan op bruiloft/ kan dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:36

Ilsemarie schreef:
Ik houd altijd aan, geen wit en geen rood (als je een foto hebt en iemand heeft iets roods aan valt dat altijd het meeste op, daar kijkje als eerste naar, dat moet je niet op bruidsfoto's hebben)

Ik had een jurk met rode bloemen aan op het huwelijk van mijn zusje. Sja, dan kijken ze maar eerst naar mij :').

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:48

Mavelle schreef:
Ik ben blij dat Bokt er is en dat er zo toch nog een aantal mensen de etiquette wordt bijgebracht :D Het overgrote deel van de mensen zou het namelijk dus toch niet tof vinden als een vrouwelijk gast met te veel wit in haar kleding op de bruiloft verschijnt. En daar kan iemand persoonlijk 'schijt aan hebben' maar het is wel een heel belangrijke dag in het leven van een ander, dus de etiquette in acht nemen is dan wel zo netjes (en voor de meeste mensen gelukkig geen probleem).

Ts, trek iets leuks aan, niet te opvallende knalkleur en have fun!

Helemaal mee eens. Ik vind sowieso het idee 'dat alles maar moet kunnen en je dat toch zelf moet weten' maar niks. Hoeveel mensen kunnen er niet eens netjes met mes en vork eten bijvoorbeeld? Ik vind dat echt een gebrek aan je opvoeding. Ik was toch wel erg blij dat mijn moeder mij dat had bijgebracht, toen ik een vriendje uit 'hogere kringen' kreeg. Gingen we uit eten in chique restaurants en ik wist me als 16 jarige tenminste goed te redden. :D

Bokker13579

Re: Wat aan op bruiloft/ kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:01

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:41

Jaime_ schreef:
Als ik ooit trouw vraag ik alle gasten om in het wit te komen :')

Lijkt me oprecht heel mooi..

absoluut, als dresscode kan dat enorm mooi zijn..
wel handig dan als je wel rekening houdt met hoe de trouwfoto's zullen zijn,
wil je nog een makkelijk te herkennen bruidje zijn op je trouwfoto's of wil je dat men/je later zegt:
'tis, dat ik weet dat ze in het midden zou moeten staan, dus dat is de bruid vast'..

dat zou je kunnen ondervangen door in de dresscode op te nemen: bijvoorbeeld hoofddekseltje liever niet (zodat jouw sluiertje of hoedje dat geen is wat op zal vallen)

vond op zich een leuk voorbeeld..
maar dit is volgens mij wel bruidje + bruidsmeisjes
http://www.bodaplanes.com/blog/wp-conte ... graphy.jpg

hier een gevalletje.. tis dat je weet dat het koppel daar (hoop ik dan toch) in het midden iets voor de groep staat.. Om heel eerlijk te zijn, als ze op de voorste rij hadden gestaan had ik hen echt niet aangewezen, want er zitten veel vrouwen tussen die meer het bruidje lijken dan de bruid. Dat is een risico van wit dragen naar een bruiloft en dan blijkt de bruid een zeer eenvoudig wit jurkje te hebben :')

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 90595d.jpg

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:48

Nou ik wist t wel.Al mn gasten in het wit en ik trouw in het groen ofzo.
Ik vind dat als je bepaalde kleuren kleding in deze tijden echt niet wil, je dat op de uitnodiging zet. Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die niet meer trouwen in het wit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:52

Staat er een dresscode op de kaart? Daar zou ik eerst eens naar kijken.
Je zou vandaag nog even kunnen informeren bij anderen die wellicht overdag gaan wat de bruid aan heeft.
Wit tjah, het kan wel zolang je maar geen hele witte jurk aan doet. Een wit topje met een broek eronder is geen punt, zeker als je er ook nog een gekleurd jasje of bolero'tje oid overheen doet.

Wat je in elk geval niet moet doen, in welke kleur dan ook; een lange (elegante) jurk, dat is echt voorbehouden aan de bruid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:56

een wit shirt vind ik een minder groot 'issue' dan een witte jurk. :)
De tante van mijn man had een lange witte jurk aan. Ik ben normaal niet zo van regeltjes maar dat vond ik ergens dan toch een beetje "apart" omdat mij dus ook altijd geleerd is dat je dat niet doet op een bruiloft. :)
Ik was niet boos op haar want nouja... Ik ken haar en ze doet het echt niet 'om te jennen' is nl een goudgoed mens. Maar het is dus wel blijven hangen zoals je leest. :)
Een wit shirt hadden er meer aan icm een donkere broek oid, dat boeide me dan weer niks. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-01-16 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:57

ik moest eens naar een bruiloft waar ik niemand kende. Nicht van mn destijds vriendje trouwde. Mijn moeder had me wijs gemaakt dat wit alleen voor de bruid achterhaald was. Ik had een zalmkleurige top aan met een wit doorzichtig iets erboven op. Bleek dus niet achterhaald te zijn. Geen punten gescoord bij de gehele schoonfamilie :+

Dus als je op safe wilt spelen, gewoon geen wit. En idd heb je de uitnodiging gezien?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:00

Machie schreef:
Ik vind dat als je bepaalde kleuren kleding in deze tijden echt niet wil, je dat op de uitnodiging zet.

Etiquette is er niet voor niks. Je hebt dagelijks te maken met regels die je gewoon weet danwel een keer leert. Krijg je ook niet een pak papier van tevoren zodat je weet wat wel en niet mag. Even zelf nadenken mag best.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:12

Dubbelpost sorry
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 29-01-16 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:13

Machie schreef:
Ik vind dat als je bepaalde kleuren kleding in deze tijden echt niet wil, je dat op de uitnodiging zet. Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die niet meer trouwen in het wit.

Dat je geen deodorant spuit in een vol restaurant of scheten laat in gezelschap staat ook nergens opgeschreven. Sommige dingen zijn gewoon zo en doe je niet uit beleefdheid. Zo is het ook met etiquette.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 29-01-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:19

Ik dacht echt dat dat soort zaken algemeen bekend waren maar nadat ik bij meerdere bruiloften van vrienden mannen in spijkerbroek heb zien lopen (echt het type bouwmarkt spijkerbroek) weet ik heel zeker dat er een dresscode komt voor mijn bruiloft.

Ik vind het gewoon heel respectloos overkomen. Als je niks anders in je kast hebt hangen als versleten broeken en band-shirts rond je 30e mag je jezelf toch even achter de oren krabben.

TS, ik heb naar de laatste bruiloft waar ik ben geweest een lichtblauw A-lijn jurkje gedragen. Werd erg positief ontvangen. Maar een nette broek met fleurige blouse/top lijkt me ook geen probleem. Spierwit zou ik zelf niet aandurven om aan te trekken.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:24

Interessant om te lezen dat mensen hier dus echt heel verschillend over denken. Ik ben zelf traditioneel in het wit getrouwd. We hadden lichtroze corsages en ik had een felroze handtasje.
De vriendin van mijn mans getuige droeg op onze dag een spierwit colbertje met een grote roze roos erop. Ik vond dat erg mooi staan en vond dat erg leuk in de zomer.
Later hoorde ik van diverse mensen dat dat echt niet door de beugel kon, omdat het niet zo hoorde. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er misschien verwarring kon ontstaan, of dat ik niet genoeg aandacht zou krijgen :D
Voor de foto's vond ik het juist leuk dat er diverse mensen iets met roze en wit droegen (toeval, geen dress code).
Ik zou het persoonlijk nooit doen, want ik wil niemand voor het hoofd stoten. Maar zelf heb ik er echt geen moeite mee gehad. Had wel wat anders te doen op onze grote dag ^&+

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:27

Ik snap werkelijk waar niet dat men zich zo druk kan maken over een kleur van een kledingstuk. Zo lang iemand toch zijn best heeft gedaan voor je om er leuk uit te zien, daar gaat het om. Kijk, wanneer iemand in weinig verhullende kleding aan zou komen, zou het voor mij wat anders zijn.
En ja, ik heb alle etiquette 'regels' meegekregen op jonge leeftijd.

Ts: veel plezier vanavond!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:28

Waarom zou het dan ineens wat anders zijn? :+
Geen kleren of een bepaalde kleur kleren, het gaat toch beide om hoe ze gekleed zijn?

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:31

Zo is dat Chevalier! Gewoon genieten van de dag en foto's van mensen in het wit gekleed naast de bruid, kunnen zeker heel mooi en zomers uitpakken. Een goede fotograaf weet heus wel hoe hij/zij dit moet neerzetten.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:31

DatBenIkNou schreef:
Machie schreef:

Dat je geen deodorant spuit in een vol restaurant of scheten laat in gezelschap staat ook berg opgeschreven. Sommige dingen zijn gewoon zo en doe je niet uit beleefdheid. Zo is het ook met etiquette.

Ja en als de jurk rood is? Moet je wel weten he. Ik heb diverse bruiloften meegemaakt de afgelopen tijd en maar 1 witte jurk gezien :)

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 13:31

Op de uitnodiging staat niks te vinden over een dresscode of iets dergelijks!

Als ik ook in de middag was uitgenodigd, zou ik wel een jurkje aan doen.. maar met een avondfeest kan een nette broek + top wel. Mijn vriend gaat ook, ik ben met hem mee, en hij trekt gewoon een spijkerbroek aan met een shirtje.. wel een egale kleur. Wij zijn zelf 20 en 25, en de mensen die gaan trouwen zijn ook rond de 25. Volgens mij zijn ze niet zo van de regels etc, maar dat ik geen wit draag heb ik al wel helemaal besloten. Wil niemand voor het hoofd stoten!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:33

Ha, interessant topic :D

Ik ben afgelopen oktober getrouwd en mijn moeder was serieus van plan om iets wits aan te trekken. Ze vond het maar idioot dat ik daar als bruid een probleem mee had. Verder had ik geen dresscode. Iedereen moet aantrekken waar hij of zij zich goed bij voelt, maar ik wilde de enige zijn in het wit.
In sommige topics op Bokt vonden andere mensen dit ook onzin, maar blijkbaar heb ik hier toch wat medestanders gevonden :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:35

Ik vind sowieso; jouw huwelijk, jouw regels. Als jij wil dat ze allemaal naakt komen kunnen ze er nog altijd voor kiezen om de uitnodiging af te slaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:35

Jeffcha schreef:
Nu we het er toch over hebben, hoe zou het zitten met een wit shirtje met print? Ik neem aan dat dat niet uitmaakt, of vergis ik me dan helemaal? Ik heb namelijk ook zo een wit ding (die in de OP staat) met allemaal lichtroze roosjes.

Ik neig de hele tijd naar lichte kleuren omdat ik dat in mijn hoofd echt bij een bruiloft vind passen :p

Ik zeg top en gewoon doen!

Roze roosjes is geen wit, je doet er een donkere broek bij aan, klinkt mij als feestelijk in de oren en dat is wat je wilt. Dan ben je toch klaar, helemaal prima.
Zou voor bij binnenkomst of als je even gaat zitten wel zorgen voor een sjaal of jasje er over. Soms kan het in die feestzalen zo vervelend tochten omdat ze proberen te ventileren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:37

Machie, als de jurk rood is veranderd dat niet ineens de etiquette. Dan nog steeds draag je geen wit, juist niet eigenlijk! Mocht de bruid rood dragen en niet willen dat de gasten rood dragen, dan zou je dat wel op kaart moeten zetten. Dat is namelijk afwijkend vd etiquette en dus kan niemand dat weten.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:39

Ayasha, ik geef ook aan dat dat voor mij persoonlijk minder zou zijn, tevens ook om aan te geven dat we hier maar om een kleur hebben. Een gast kan in mijn ogen mooi in wit gekleed op een bruiloft komen. Maar iemand die trashy gekleed gaat, valt in mijn ogen meer op. Wellicht komt dat ook omdat ik niemand in mijn omgeving heb die zo gekleed gaat ☺

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:46

Andersom vind ik het ook stom trouwens. De laatste bruiloft waar ik was uitgenodigd had expliciet de dresscode bright, colourful and fun. Dus ik kwam in een groene jurk met een bloemenblousje erover. Was bijna iedereen alsnog in ingetogen kleuren en pastel enzo, waardoor ik alsnog op sommige foto's erg opval. Stom.
De jongens ook. Dat die niet heel veel andere keuze hebben dan een pak snap ik. Maar als er zo expliciet een dresscode is zorg je toch voor een fleurig overhemdje. Mijn vriend had idd een roze overhemd aan, maar de rest had bijna iedereen een saai wit hemd aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:48

Misschien was het bruidspaar wel heel gelukkig met jullie en minder te spreken over de rest van de gasten ;)