Thuismoederen / werken en toch je kind naar KDV laten gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Thuismoederen / werken en toch je kind naar KDV laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:56

Maar dat vind ik dus echt heel slordig.
Als ze om onbekende redenen hard moest huilen hadden ze dat bij het ophalen op zijn minst moeten zeggen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:00

Amandavd schreef:
Dat is alleen maar verstandig. Ik ken een paar kinderen die nooit naar KDV zijn geweest en alleen bij familie en dat zijn allemaal van die bangerds die niet zonder moeder of andere familie kunnen.

Mijn drie meiden zijn nu 13, 16 en 18 jaar. Ze zijn geen van drieën naar een KDV geweest, maar het zijn/waren echt geen bangerds die niet zonder familie kunnen. Het zijn leuke, zelfstandige meiden en sociaal in de omgang.
Ik ben niet tegen een KDV (hoewel ik mijn kinderen het liefst thuis of bij mijn moeder had), dus als je je er goed bij voelt, lekker doen. Maar of het nodig is? Dat vraag ik me af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:02

Ik denk ook zeker niet dat het noodzakelijk is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:06

Mijn zoontje ging al vanaf 6 maanden 3 halve dagen naar de kdv. Ik heb fybro en had het maanden na de bevalling nog zwaar met mijn lijf en was werk aan het zoeken. Hij gaat nu nog diezelfde dagen en uren ivm mijn werk en vind het geweldig. Hij is nu 14 maanden en lacht al zodra ze deur open doen. Hij is super graag bij andere kinderen, leeftijd maakt niet uit. Hij slaapt en eet daar goed en als ik hem ophaal is het de vrolijkheid zelf. Ik vind het super handig en hij vind het leuk dus waarom niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 00:09

Echt heel noodzakelijk zal het natuurlijk niet zijn, we kunnen hem zelf ook wel bezig houden :P
Maar dat is toch altijd wat eenzijdiger...

Ik hoop dat het een leuke bron van extra indrukken kan zijn voor die uk, ben wel benieuwd wat die ervan vindt :=

In hoeverre af en toe een foto maken verstorend werkt vraag ik me inderdaad ook af, denk dat men toch altijd wel de taken een beetje zal verdelen, of iemand nu allerlei klusjes aan het doen is en een ander(en) zijn met de kinderen bezig....dan maakt het niet zoveel uit als er tussen klusjes door wat foto's gemaakt en online gezet worden toch want tijdens andere klusjes krijgen ze ook even geen aandacht van die persoon dus er wordt niet echt iets onderbroken verder :)

Maar ik weet dus gewoon niet hoe het gaat, als er echt iemand voor uit het spel gaat dan is dat minder leuk natuurlijk.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:10

Tsja is het echt nodig?
Zelf nooit KDV gehad, wel PSZ. Bang? Heimwee? Nee hoor, geen last van. Sterker nog, bij mijn broertje was mijn moeder zijn leidster op de PSZ. Ook hij niet bang aangelegd, geen heimwee.
Of het echt toevoeging voor het kind heeft weet ik niet. Kan je misschien een dagje komen kijken op het KDV/creche van je keuze? Dagje met je kind kijken hoe jij erover denkt? Kijken hoe je kindje het vind, hoe die reageert.
Zolang jij het kind daar niet de hele week dumpt (ja dit gebeurd echt := ) denk ik niet dat het kwaad kan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:59

Ik ben, toen mijn dochter 1 jaar werd, lid geworden van een sportschool met mini-kdv. Alleen voor haar, want vond het eigenlijk te duur :+ Ze vond vreemden heel erg eng, wij krijgen eigenlijk nooit iemand over de vloer omdat alle vrienden en familie elders wonen. Ik vond dat onacceptabel worden.
In het begin vond ze het een beetje eng en ik ben een aantal dagen met haar mee gegaan om te wennen.

Het grote voordeel daar is dat de opvang maximaal 1,5 uur is. Een hele dag zou ik erg veel vinden, dan kun je beter voor 2 á 3 dagdelen kiezen, denk ik.

Ze vindt het echt prachtig! Er zijn zat dagen dat ze niet eens mee terug naar huis wil :') En, missie geslaagd: vreemden zijn niet meer huilwaardig, haha!
Wij vonden dat ze gewoon lekker met andere kindjes moest kunnen rondrennen. Echt samen spelen is ze te jong voor, maar ze kan alvast leren dat andere kindjes dingen kunnen afpakken en hoe je daar mee omgaat. Of autoriteit naast die van je ouders, bijvoorbeeld.

Nu is ze een maand thuis geweest omdat ze heel erg ziek is geweest en nu wil ze niet meer. Kunnen we weer overnieuw beginnen... :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:52

Krijspaleis is balorig en aanverwante indoor ehh krijspaleizen haha

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:06

vuurneon?

Wat ik me nu afvraag en gewoon als interesse.

Hoeveel van de kinderen die in een opvang gaan, hebben broertjes en/of zusjes?

Ik bedoel, toen mijn zoon 1.5 jaar was , kreeg hij een zusje en na weer 2 jaar kwam er nog een zusje.
Toen mijn zoon 2.5 jaar was ging hij smorgens naar de kleuterschool en de andere 2 gingen ook op die leeftijd.
Ik woonde in een hele kinderrijke buurt dus zogauw ik ging boodschappen doen met de buggy zag hij overal kinderen.

Mijn zoon stond trouwens met 10 maanden pas op zijn beentjes en kon met 1.5 jaar lopen.
De meiden waren daarin wel iets sneller maar niet veel.
Ze hebben in alle rust de tijd gekregen om zich te ontwikkelen.
Ik snap werkelijk niet wat er voor lol aan is voor een heel klein kind om opgezadeld te worden met 10/15 leeftijdgenootjes.
Op die leeftijd willen ze de geborgenheid van mama en vanuit die geborgenheid de wereld verkennen, niet aan de hand van 1 of andere juf.

Ik heb jaren langs een opvangmoeder gewoond en kwam daar nog wel eens over de vloer.
Kindertjes werden in pyjama smorgens in het donker gebracht rond 7 uur en werden savonds om 7 uur in pyjama weer opgehaald.
Natuurlijk is dat een uiterste .

Bedenk dat de band met je kind nu gesmeed wordt en het daar de rest van zijn leventje mee moet doen en los laten zul je de rest van je leven vanzelf moeten doen.
En groot zijn ze zo, tijd vliegt wat dat betreft dus koester de momenten die je nu met ze hebt.

Voor je het weet moeten ze naar school en wordt er zoveel van ze verwacht, laat ze nog even niks moeten en lekker geborgen met mama en papa de wereld verkennen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:11

@ spatter, jij werkt niet neem ik aan?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:17

ik werk thuis, maar mijn zoontje van 2 gaat 2 ochtenden in de week naar het kdv. Puur om te leren met anderen te spelen/delen/dingen doen en niet altijd bij papa en mama te zijn. In het begin was het drama, maar inmiddels heeft hij het super naar z'n zin en ze doen ontzettend leuke dingen.
We hebben er dus nooit spijt van gehad. Zodra hij 3 wordt gaat hij ook een ochtend in de week naar de pre-peutergroep op zijn toekomstige school, zodat hij alvast een beetje leert wennen en het straks een niet te grote overgang wordt om opeens op een 'grote' school te zitten en elke dag naar school te moeten.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:35

Ik zou met 10 maanden het niet doen. Mijn dochter ging met ruim 1 jaar een uurtje in de sportschool crèche. Nou ze vond het weinig aan en was zwaar overprikkeld.

Met 2 ging ze een paar uurtjes naar een gastouder en dat ging al beter en pas met 3 naar de peuterspeelzaal. Mijn kind is niet bang en de bijdehandste van de groep :+

Ik vind 10 maanden terwijl het niet nodig is wel erg vroeg hoor. Houd er ook rekening mee dat ze overprikkeld kunnen raken van de omgeving en alle indrukken. Mijn dochter sliep dan slechter bijvoorbeeld.

En verder ben ik een muts denk ik. Alle kinderen die ik ken en naar een Kdv gingen kregen telkens allemaal ziektes. Zoals met 11 maanden al waterpokken enzo. Of telkens snotneuzen en dat soort ongein. Niet gek natuurlijk met zoveel kindjes in 1 pand. Maar als het niet hoeft zou ik het niet doen :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:57

Ik werkte toen thuis net als TS.
Ben buitenshuis gaan werken toen de jongste naar het middelbaar ging en ga binnenkort voor mezelf beginnen, weer thuis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:58

Ik denk eigenlijk dat ik die kleine er juist een plezier mee doe door hem gaandeweg wat meer los te laten zodat het niet iets nieuws is :)

Hij is toch al van het vrij zelfstandige, onderzoekende soort en helemaal niet zo'n kindje dat helemaal in je weg kruipt, nooit geweest ook. Wel super vriendelijk en sociaal maar hij gaat liever op onderzoek dan dat hij kroelt zegt maar :P

En tja bij boodschappen doen in het voorbijgaan wat kindjes zien... dat is weinig verdieping zeg maar :)

Een groep met 15 kinderen dat lijkt me ook wat te gortig, maar als het fijn georganiseerd is en een wat kleiner, liefdevol geleid groepje... om daar 's ochtends na je ontbijtje gebracht te worden om weer eens even in een interessantere omgeving te spelen, wat eten, een dutje te doen, nog even spelen en weer gehaald worden in de middag.... dat is in de juiste sfeer alleen maar heel leuk denk ik :)

Het zal er echt helemaal van af hangen hoe het precies "aanvoelt" denk ik :j
Ben wel benieuwd, als het fijn geregeld is dan zal hij het echt wel leuk vinden.

Sowieso pas van het voorjaar als hij 1 is hoor, ik wil hem niet door ijzige hagel en sneeuw orkanen weg hoeven brengen op de fiets :P

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:04

Zo was mijn dochter ook op die leeftijd. Maar al die prikkels waren gewoon teveel.

Nieuwe gezichten, nieuwe omgeving, nieuwe indrukken. Best veel voor zo'n kleintje. Maar je kan ook gewoon een dagje je handen vrij willen.

Merk echt niet aan mijn dochter dat zij tot zo oud thuis is gebleven. Ze kan beter tellen, tekenen, binnen de lijntjes kleuren en woorden en zinnen zeggen dan de kindjes uit haar groep. En zij is de laatste die straks naar de basisschool gaat.

Dus ik gok zomaar dat het echt niet uitmaakt of ze thuis blijven of al naar een dagverblijf gaan. Maar ik vond met 2 jaar eigenlijk vroeg zat. Wees blij dat je je kind zoveel kan leren doordat je thuis bent haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:08

Daar ben ik dus benieuwd naar, of het te veel voor hem zal zijn :j

Het kan echt 2 kanten op wat dat betreft en dat zal vooral liggen aan hoe de sfeer is.
Kan hij rustig een beetje spelen en rondkijken dan zal hij het wel super vinden, maar als er allerlei kinders aan hem gaan lopen trekken en er veel gegil en gedoe is dan zal het wel anders zijn....

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:13

Haha op de crèche van de sportschool was dat wel zo. En daar waren max 8 kinderen.

Bij de gastouder waren er max 5 kindjes en dat ging super.
Op Kdv van m'n nichtje was het een hele grote groep en ik vond het echt veel te druk haha. En zij zat nog op een particuliere ook. Maar je kreeg je kind nooit vies mee. Dat is ook weleens de vraag als ik sommige Kdv zie.

Je kan ook eens beginnen met een peuter ochtend bij een balorig of iets dergelijks. Dan merk je vanzelf hoe hij reageert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:17

Nou net afspraak gemaakt om volgende week even te komen kijken :j

Hele goede indruk, fijne meid aan de telefoon, werd na 3 keer overgaan opgenomen dus niet te snel en niet te langzaam :P En tevreden, gezellige speelse kindergeluiden op de achtergrond....geen druk gegil en geschreeuw ofzo waar je dan meteen op afknapt O:)

Ben echt zo benieuwd wat die dropveter er van zal vinden! :=
Of die er al iets leuks mee kan in zo'n groep op deze leeftijd.... :)

Wel knoop in mijn maag hoor maar dikke kans dat ik het enger vind dan hij :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:22

Een speeluurtje heeft bij ons een totaal andere werking.
Dan gaat ze helemaal los en in de hyper.
Bij het kdv heeft ze gewoon haar ritme en rust.
Het is dus maar net wat jij zoekt, hoe je kind reageerd en of het klikt.
Ik vind 2 ochtenden even efficient tijd hebben voor andere dingen ook gewoon een legitieme reden.
Maar als jij dan in die uren met pijn in je hart loopt schiet het ook niet op.

Ik vind niet echt een goed of fout in deze situatie. Proberen kan altijd en dan merk je vanzelf of het iets is voor jullie.
Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Bedenk wel dat als jouw hart: neeeeee schreeuwt bij het brengen dat je kind dat voelt. Sta dus zelfverzekerd en optimistisch in je keuze anders maak je het moeilijk voor je zoontje.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:24

Goed idee, alleen niet om er met 10 maanden mee te beginnen. Kindjes zijn dan vaak "eenkennig".
Daarbij is 1 ochtend in de week te weinig. Dat duurt voor zulke kleintjes te lang. Moeten ze elke week weer opnieuw wennen.

Mijn kinderen gingen destijds 3 hele dagen naar het kdv (vanaf 3 maanden). Dat is heel goed bevallen overigens, zouden we zo weer doen.

Ze gingen trouwens naar een babygroep (0-2 jaar). De groepsdynamiek is dan weer anders dan een 0-4 groep.

Maar vind het wel goed dat je je kindje de mogelijkheid biedt om andere kindjes te ontmoeten.

Wat ook leuk is trouwens zijn dingen als babyzwemmen, peutergym en "muziek op schoot".

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:25

Dat klinkt wel goed! Ik vind alle kinderen druk en irritant dus tja :') behalve die van mezelf dan natuurlijk :')

Mijn dochter heeft op d'r billen geschoven en liep pas met bijna 1,5 dus die deed ik geen plezier. Die kon dan niet wegkomen. Heeft nooit gekropen en ging schuiven toen ze een maand of 11 was.

Maar als jou kindje wel kruipt lijkt het mij niet heel erg vervelend. Anders zitten ze ook maar de hele dag een beetje in een stoel, box of op schoot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:31

Mijn kind liep ook pas met 1,5.
Toch vond ze het geweldig. Zat gewoon standaard op de bobby car of in de zandbak. Andere kinderen kwamen gewoon langs om speeltjes te brengen of helpen met putjes graven.
Ze hebben bij ons kdv geen box trouwens.
Thuis niet kunnen kruipen is wellicht nog saaier aangezien ze dan ook maar een beetje in de stilte op een kleedje liggen te liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 14:36

Hij is hier de hele dag aan het kruipen, heeft in kantoor een speelveldje van zachte puzzeltegels langs de kasten en in de woonkamer een grondbox van iets van 3 bij 3 meter ofzo, tussen de bankstellen en rondom de salontafel, en als hij het daar wel weer gezien heeft met zijn speelgoed, torentjes en ballenbaan-giraffe dan kruipt hij *splet-splet-splet* naar het hekje, gooit dat open en gaat in de rest van het huis op jacht naar interessante dingetjes :P

Maarja dat heb je op een gegeven moment ook wel gezien... steeds datzelfde huis, zelfde speelgoed en zelfde pappa en mamma die (natuurlijk naast met je spelen enzo ;) ) bezig zijn met huishouden of werken achter de laptop....

Hij heeft echt elke dag een uitje nodig maarja boodschappen doen / rondje fietsen is ook zo passief vervoerd worden voor een uk die nog niet loopt, je laat die ook niet door de winkel kruipen ofzo.

In zo'n KDV kan die dan veel beter zijn ei kwijt (dènk ik) in een andere omgeving en binnen een groep waar nog eens wat interactie plaatsvindt die hij sowieso al super interessant vindt :)

Niet weg kunnen komen is iets dat vooral bij de leiding zal liggen, nichtje van 2,5 dat hij af en toe een uurtje of wat ziet heeft ook erg de neiging om hem lukraak bij een arm, been of nek vast te pakken en ergens naartoe of vanaf te willen slepen, heel lief bedoeld maar dan zo onhandig uitgevoerd weet je wel :=

Dat is dan gewoon een kwestie van goede begeleiding en ervoor zorgen dat de kleintjes wel met respect behandeld worden en de ruimte moeten moeten krijgen om hun eigen ding op eigen initiatief te doen, dat er niet de hele tijd door grotere kinderen mee gesleept en gedaan wordt.

Dat vind ik erg belangrijk :j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:46

Ik heb niet alle reacties gelezen alleen van TS. Ik ben dus ook een thuiswerkende mama ivm onze eigen bedrijven. Onze dochter gaat 3 hele dagen naar het KDV en als we straks terugkomen uit Oostenrijk (waar ze 5!!! ochtenden meedoet met de kleinste in de ski=lesjes) gaat ze naar de PSZ.

Onze dochter was ietsje ouder toen ze naar het KDV ging. Ze was 13 maanden. Bij ons op het KDV hebben ze verschillende groepen, de baby groepen en peutergroepen met de daarbij horende activiteiten. De allerkleinsten speelden met knijpbeestjes, muziek speelgoed oid, en als ze al een potlood vast konden houden ook al kleuren. De peuters gingen weer verder met knutselen etc. Dus als je een fijne KDV hebt passen ze de activiteiten echt wel aan naar de leeftijd en de mogelijkheden van het kind.

Mijn dochter vindt het geweldig, als ik haar kom ophalen komt ze een kus brengen, maar ze vliegt meteen weer weg om verder te spelen. Ik heb eerder moeite om haar mee te krijgen dan dat ze aan mijn been hangt en om mama blijft brullen. Maargoed ieder kind is anders en jij als mama kan zelf het beste inschatten of jouw kind hier lekker op zijn plaats is. Sommigen hebben iets langer mama-tijd nodig om goed mee te kunnen op het KDV. Dat merk ik ook nu ik ski-les geef aan de allerkleinsten.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:52

Ondanks dat het geen noodzaak is, is het toch gewoon lekker? Jij kunt eens wat anders doen. Er vanuitgaand dat de kleine het leuk vind daar, kun je hem rustig 1 dag of 2 dagdelen laten gaan.
Onze meiden gingen vanaf 1 jaar naar de creche. Wel vaak maar 2 tot 4 dagdelen, afhankelijk van mijn werktijden. Ze vinden het geweldig. Leren veel. Ook maken ze muziek en eten ze soms hele andere dingen als wij thuis.

Vind er niets verkeerds aan. Heb het over de situatie van TS he, niet over kinderen die van 7/19 en dat 5/wk in een creche zitten.