Lekker lunchen, maar waarom daar? Hotel/cafe/restaurant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Waar let jij als je buiten de deur gaat lunchen?

Uitstraling pand
54 (7%)
uitstraling binnen
102 (14%)
keuze menukaart
182 (26%)
bereikbaarheid
37 (5%)
reviews
44 (6%)
vriendelijk personeel
72 (10%)
drukte
46 (6%)
prijs
160 (22%)

Totaal aantal stemmen: 697

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:19

Bruin of wit brood van bakker Boersma. Kom uit een ander deel van Nederland en weet totaal niet wie bakker Boersma is. Vind het eigenlijk ook niet zo belangrijk. De van Dobben kroketten vind ik ook niet zo noodzakelijk. Ik doe tenslotte geen inkopen bij de supermarkt. Eigengemaakte of rundvlees/kip kroketten zegt me meer.
Ik hou van "gewoon". Eet geen vis, eend, garnalen. Uit reviews haal ik mijn informatie. Las ook nu dat iemand afhaakte door komkommerparels en dat iemand vroeg : wat is gem?" Dan weet ik genoeg.
Ik had de kaart toen niet gezien. Dat men persoonlijk aan tafel wil vertellen over de gerechten, zie ik als nadeel. Hebben ze zoveel tijd dan? Heb ik Alkmaar met 4 personen in een afgeladen lunchroom geluncht. Beregezellig, snelle bediening, maar amper tijd voor de bediening om iets te vertellen. Het pand vind ik prachtig. Voor de lunch zou ík hem overslaan.
Zelf gaan lunchen in de stad en kijken wat je prettig vind en wat niet, is dat een idee? Er is trouwens nog nooit een kok gevonden die kan koken naar alle monden...Dus de kok kan zich het best bij zijn eigen stijl houden, misschien hooguit een beetje aanpassing.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:23

Ersina schreef:
Bruin of wit brood van bakker Boersma. Kom uit een ander deel van Nederland en weet totaal niet wie bakker Boersma is. Vind het eigenlijk ook niet zo belangrijk. De van Dobben kroketten vind ik ook niet zo noodzakelijk. Ik doe tenslotte geen inkopen bij de supermarkt. Eigengemaakte of rundvlees/kip kroketten zegt me meer.
Ik hou van "gewoon". Eet geen vis, eend, garnalen. Uit reviews haal ik mijn informatie. Las ook nu dat iemand afhaakte door komkommerparels en dat iemand vroeg : wat is gem?" Dan weet ik genoeg.
Ik had de kaart toen niet gezien. Dat men persoonlijk aan tafel wil vertellen over de gerechten, zie ik als nadeel. Hebben ze zoveel tijd dan? Heb ik Alkmaar met 4 personen in een afgeladen lunchroom geluncht. Beregezellig, snelle bediening, maar amper tijd voor de bediening om iets te vertellen. Het pand vind ik prachtig. Voor de lunch zou ík hem overslaan.
Zelf gaan lunchen in de stad en kijken wat je prettig vind en wat niet, is dat een idee? Er is trouwens nog nooit een kok gevonden die kan koken naar alle monden...Dus de kok kan zich het best bij zijn eigen stijl houden, misschien hooguit een beetje aanpassing.

Van dobben kroketten hebben nu eenmaal enige bekendheid en het is vrij normaal te vermelden op de kaart dat het om Van Dobben kroketten gaat.
Bakkerij Boersma kent wellicht enige bekendheid in Amersfoort. En denk dat een bedrijf als dit het voornamelijk moet hebben van inwoners van de stad/omgeving.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:26

De kaart die op IENS staat is trouwens minder "gemaakt" chique als die je hier post :+ daar is hij een stuk beter te doen

Blijkbaar is hij sindsdien aangepast, want op de site van het restaurant staat wel die met die vage benamingen

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:07

Keet schreef:
Bakkerij Boersma kent wellicht enige bekendheid in Amersfoort. En denk dat een bedrijf als dit het voornamelijk moet hebben van inwoners van de stad/omgeving.

Hier iemand uit Amersfoort die nog nooit heeft gehoord van Bakkerij Boersma :') En ik moet zeggen dat ik best regelmatig lunch in de stad en de bakkerijen in het centrum ook ken (voor zover ik weet).

Zelf vind ik het altijd erg fijn als ik kan kiezen uit verschillende soorten brood. Dus ook een variant met stevig/volkoren brood.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:10

Maaike162 schreef:
Keet schreef:

Hier iemand uit Amersfoort die nog nooit heeft gehoord van Bakkerij Boersma :') En ik moet zeggen dat ik best regelmatig lunch in de stad en de bakkerijen in het centrum ook ken (voor zover ik weet).

Zelf vind ik het altijd erg fijn als ik kan kiezen uit verschillende soorten brood. Dus ook een variant met stevig/volkoren brood.

Vandaar mijn wellicht :+

Ik ben laatst in amersfoort geweest en kwam op (het?) Hof het Barista cafe tegen. Super goede koffie en heerlijke broodjes.
En ben nogal honkvast, als het ergens bevalt ga ik er weer heen :D Bedrijf van de TS kan met de kaart enzo mij niet verleiden om te switchen :D

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:13

Met de lunch kies ik vaak voor een gevulde soep, lekker broodje of goede salade. Zo'n +/- 15,- pp (inclusief drankje).

Niet teveel prietprut en amuse-achtige hapjes. Gezellig sfeertje (denk aan eetcafe).

Lunch (met uitzondering zakenlunch) is vaak een wat "snelle" hap. Heb geen tijd om twee uur te tafelen. Dat doe ik met het diner :)

Smudge

Re: Lekker lunchen, maar waarom daar? Hotel/cafe/restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:34

Ik lunch alleen bij zaken die er gezellig uitzien en iets apart hebben.

Zo zit er hier een high-tea zaak waar alles heel kitscherig en popperig ingericht is en alle kopjes super truttig zijn.

Een andere lunchroom waar ik graag heen ga daar krijg je een grote theepot op tafel en kun je in de vitrine versgebakken taartjes, broodjes of iets anders uitzoeken.

In Amsterdam ooit in een echt Jordaans cafe geluncht, hartstikke knus en gezellig.

Beide plekken geven me een welkom gevoel, dat heb ik bij de foto niet.
Vind het overkomen als een kille bedoeling met een oninteressante lunchkaart.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:38

Keet schreef:
Bij het pand uit jouw openingspost zou ik al niet naar binnen gaan :) te statig en toont te duur > dan zal het eten ook wel duur zijn :)

Precies! Leuk en mooi voor dineren, maar voor een lunch wil ik de kosten tussen de 10 en 15 euro houden en dit pand geeft de uitstraling van dat het te duur is.

Het is leuk voor een chique dinner waar men zich helemaal voor opdoft, mooie kleren aantrekt en een gevulde portemonnee meeneemt. Dat is wat het gebouw bij me oproept. Ik zou op zoek naar een restaurant voor het avondeten hier wel stoppen om de menukaart te bekijken. Dus voor een dinner beoordeel ik eerst het gebouw, dan wat er op de kaart staat, dan de prijs op de kaart, bevalt dat, ga ik naar binnen en is het uiterlijk binnen pas belangrijk. Meestal is uiterlijk bij zulke restaurants wel oké. Vaak wel generiek, zoals ook bij deze, afgaande op de foto. Maar als de kaart en de prijs bevalt dan vind ik dat niet erg. Het past bij wat ik dan zoek; luxe en bijzonder avondeten in een mooi chique restaurant.

Voor een lunch zoek ik totaal iets anders dan voor een dinner. Voor een lunch spreekt het gebouw me absoluut niet aan. Ik zou eigenlijk al niet eens naar de menukaart kijken als ik hier langsliep. Ik zou zo verder lopen.

Waarom? Omdat ik het liefst lunch in een soort gezelligheid die een eetcafé of een kleinere lunchroom kan bieden. Een plek die uitnodigend is aan de buitenkant, die al aan de buitenkant gezelligheid en knusheid uitstraalt in plaats van wat dit statische, afgesloten en wit besmettelijke gebouw uitstraalt.

Bij een lunchroom vind ik grote lage ramen leuk, dat je meteen naar binnen kan kijken en het gezellige interieur ziet, die jouw verder uitnodigt om naar binnen te stappen. Je ziet dan meteen de sfeer, proeft er al van als je alleen maar langsloopt. Als je dan zelf aan het lunchen bent kan je gezellig naar buiten kijken en het levendige van de stad blijven zien.

De hoge ramen van dit restaurant sluiten mij uit van 'inkijk' maar ook 'uitkijk' als je binnen zit. Het gebouw lijkt zich af te schermen voor alles wat niet binnen het straatje past van net geklede mensen met een gevulde portemonnee die op zoek zijn naar een luxe avondje uit. Het is geen gebouw voor de 'gewone burger' die er toevallig in de middag langsloopt. Het is meer een plek waar je dagen van te voren al besluit om heen te gaan. Het is geen plek voor een gewone lunch als je in de stad bent aan het shoppen en spontaan besluit om ergens wat te gaan lunchen. Daar ziet het er gewoon te duur voor uit.

Ik zou niet binnenstappen in mijn All Stars met volle tassen aan mijn armen van het shoppen, een ijsvlek op mijn jas van het ijs eten in het park, en wilde haren van al het aan en uit doen van shirts en truien in het pashok. Dan zou ik me totaal ongemakkelijk en opgelaten voelen.

Ik mis ook het gezellige aan een terrasplek voor de deur, wat ik met goed weer, graag zie in mijn lunchplek.

Dus voor de lunch is de volgorde van wat ik belangrijk vind anders dan voor een dinner. Het uiterlijk van het gebouw is het eerste, net zoals met dineren, maar daarna is de binnenkant van het gebouw belangrijk, die je het liefst meteen kan zien door de ramen heen. Dan de prijs, en dan pas de kaart. Dit omdat een lunch meestal uit dezelfde dingen bestaat; dezelfde soort belegde broodjes, soep, salades etc. Omdat ik toch al weet wat ik ongeveer wil en wat ongeveer het aanbod is, ga ik al snel prijzen vergelijken. "Broodje gezond is hier 7,- maar eergister in die andere lunchplek was het 5,- dus dan ga ik daar wel heen." Omdat lunch menukaarten ongeveer hetzelfde aanbod hebben zoek ik mijn lunchplek dus uit op mate van uiterlijk (gezellig en knus) maar ook of ze naast de gewone broodjes iets bijzonders hebben, zoals de dingen die Smudge in haar post noemt (grote theepot op tafel, kitscherige high-tea plek) om als voorbeeld te nemen.

Dit restaurant geeft voor een lunch dus de verkeerde sfeer af. Het lijkt afgesloten, kil, besmettelijk wit en duur. Voor een dinner echter, lijkt het niet kil, maar chique. Dan past het witte en het nette. Mits je voor zo'n dinner gaat natuurlijk. Ik ga ook vaak genoeg naar restaurants die meer op een eetcafé lijken, maar daar is de prijs ook naar. Het is maar net wat je zoekt op dat moment. In ieder geval spreekt het gebouw vast een groot deel van de mensen aan die op zoek zijn naar een mooie, nette en statige plek om uit eten te gaan.

Maar ik denk dat een groot deel van de lunch mensen niet op zoek zijn naar de chique en verschrikkelijk nette bedoening die het gebouw uitstraalt, maar naar gezelligheid, iets unieks hebben en de prijs.

Ik ben het trouwens met iedereen bijna eens over wat ze over de menukaart zeggen. Normale gerechten chique aan laten doen met termen als komkommerparels, chique opmaak van borden, en daar de hoofdprijs voor betalen. Ik zou dus ook door het geringe luxe aren klinkende aanbod en de hoge prijzen van het aanbod, hier niet willen eten.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:45

Ik heb een gluten- en caseïne (melkeiwit)-allergie en let er dus vooral op dat er wat lekkers voor mij is. Ik hoef niet per sé uit 10 dingen te kunnen kiezen, ook al is er maar één ding dat ik mag, zo lang dat ene maar lekker is. :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:05

Ik snap niet dat een aantal vallen over die hamburger. :') Black Angus is een exclusiever rundsoort en het vlees ervan is echt heerlijk. Een hamburger van dit vlees is ab-so-luut niet te vergelijken met de bagger in de gemiddelde snackbar of macdonalds.
Vind het nog goedkoop eigenlijk. :)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:25

Palmera schreef:
Ik snap niet dat een aantal vallen over die hamburger. :') Black Angus is een exclusiever rundsoort en het vlees ervan is echt heerlijk. Een hamburger van dit vlees is ab-so-luut niet te vergelijken met de bagger in de gemiddelde snackbar of macdonalds.
Vind het nog goedkoop eigenlijk. :)

Mijn idee :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:59

Sowieso vind ik veel mensen hier erg 'angstig' voor wat onbekendere dingen. Lunch is een broodje kaas en spannender moet het niet worden. En zeker geen dingen eten met woorden die je niet kent (little Gem, komkommer-gel). Come on, een beetje risico nemen kan echt geen kwaad hoor. Misschien is het wel heel lekker. Natuurlijk niet als je ergens echt allergisch voor bent.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:37

Keet schreef:
Ersina schreef:

Van dobben kroketten hebben nu eenmaal enige bekendheid en het is vrij normaal te vermelden op de kaart dat het om Van Dobben kroketten gaat.

Er wordt een mening gevraagd en die geef ik. Wat er mee gedaan wordt vind ik minder belangrijk. Misschien is het normaal om een merk te vermelden, maar wat als iemand een negatieve ervaring heeft met dat merk? Ik vind het prettig als er staat dat het eigengemaakt is,... dus niet! Het reclame maken voor de plaatselijke bakker is aardig. Maar zoals ik schreef, ik kom niet uit Amersfoort. Lijkt mij niet dat het de bedoeling is, alleen mensen uit Amersfoort te trekken?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:44

Ik heb gekozen voor de menukaart.
Als vegetariër spreekt dat denk ik voor zich. Ik ga dan gewoon graag ergens heen, waar je ook zonder vlees genoeg keus hebt.
Als deze keus er is, heb ik geen verdere voorkeur over hoe het pand oid er uit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:50

Zo'n ding als met het brood kan je natuurlijk vrij simpel oplossen door een klein kopje aan de menukaart toe te voegen waar je uitleg geeft. Zo kwam ik vroeger regelmatig bij een strandtent waar ze "Jutter"-brood verkochten. Had echt bij god geen idee wat het was, maar ze hadden een kopje in de kaart waarbij stond dat het van een lokale, ambachtelijke bakker was. Dat trekt juist weer aan voor een klant, maar wel als je erbij vermeld wat het is.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:55

Ik weet niet waar je op school zit en wat voor eisen er aan je onderzoek gesteld worden.
Maar op deze manier gegevens verzamelen is bij de meeste opleidingen niet helemaal de bedoeling en je bereikt er niet zoveel mee.

Wat je misschien beter kan doen is een enquette maken en deze in laten vullen door zo veel mogelijk mensen dan krijg je een goed idee wat mensen verwachten als ze gaan lunchen.

Als je er dan nog vragen in stopt die vragen naar persoonlijke gegevens van mensen(leeftijd, opleidingsniveau, werkniveau, thuissituati)
dan kun je het afzetten tegen wat voor mensen welke wensen hebben.
op die manier kun je wensen koppelen aan doelgroepen.
Een 65+er heeft andere wensen als een student of een werkende

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:06

Anoeska schreef:
Sowieso vind ik veel mensen hier erg 'angstig' voor wat onbekendere dingen. Lunch is een broodje kaas en spannender moet het niet worden. En zeker geen dingen eten met woorden die je niet kent (little Gem, komkommer-gel). Come on, een beetje risico nemen kan echt geen kwaad hoor. Misschien is het wel heel lekker. Natuurlijk niet als je ergens echt allergisch voor bent.

Het gaat niet om 'angst' voor onbekenden dingen, het gaat erom dat dit soort woorden doen overkomen alsof het een dure en chique tent is terwijl ze in feite gewoon komkommer toevoegen aan je broodje. Noem het dan ook zo, een kaart met dure woorden sla ik (voor een lunch althans wel, simpelweg over. Dan wil ik gewoon lekker en simpel lunchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:08

Maar daarin is de doelgroep dus weer heel erg belangrijk. Ik zou wel snel aanschuiven bij een restaurant met dit soort benamingen op de kaart, voornamelijk omdat ik nogal een snob ben als het op eten aankomt :+ Dus ja, ik eet liever komkommergel of komkommerpareltjes dan een plakje kleffe komkommer.

Wat dan wel weer zo is, als je die groep gaat aanspreken, dan moet je de kaart daar ook meer naar maken.

Ik ben het ermee eens dat een Black Angus hamburger trouwens prima op zo'n menu kan, maar ik vind persoonlijk een hamburger, en dan al helemaal een Black Angus hamburger die doorgaans best groot is, niet helemaal passen in een lunchkaart. Vind dat eerder iets voor een diner. Maar aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat er ook mensen zijn die gaan lunchen en dan gewoon een volledige maaltijd willen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:34

De hamburger is natuurlijk zo groot als de kok hem maakt hè. :) Dat kan 100 gram vlees zijn met de rest of een kilo vleez met de rest ;)