Frisisme - Het 'probleem' van de Friesen :P

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:27

KoudbloedKim schreef:
Brainless schreef:
Waar heb je dat weg?
Ik ga uit van huis
Ik kan er niet over
Dat is niet zo slim

Is niet echt alleen typisch Fries.
Dat zeggen de oudjes op oa de Veluwe ook en dat van zuiver koud zegt mijn moeder (Brabants) ook.
Dit wordt ook gewoon in Groningen gezegd. :j
Is i.m.o niet typisch Fries.

Het een sluit het ander niet uit. Streektaalwoorden houden zelden of nooit bij de taalgrens op. Maar veel 'Friese' termen zijn wel typisch voor het noorden/noordoosten. En in het geval van "slim": in het Fries betekent dat 'erg', in het Nedersaksisch betekent dat 'erg', in het Duits betekent dat 'erg', maar in het westen betekent dat 'pienter'. Wie is hier nu raar? ;)

Mensen mogen best horen waar je vandaan ('weg') komt er wat je wortels zijn, maar toch kun je die frisismen beter binnen de perken houden. Weet je hoe je dat het beste doet? Jezelf goed Fries leren en je kinderen ook! Gewoon van jongs af aan duidelijk maken: dit is Nederlands, dit is Fries (voor mensen van elders: vul hier om het even welke andere streektaal in), dan kennen ze het verschil. (Ja, dit is onderzocht.) En je behoudt er je eigen taal mee, dat is ook heel wat waard. Je kunt dat goed bereiken als bijvoorbeeld de ene ouder Hollands spreekt en de andere Fries.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:27

shilady schreef:
Haha is dit toevallig een beetje naar aanleiding van mijn topic over hoe het is als te wonen in Friesland? :P
Ik vind het wel mooi als friese mensen nederlands praten vind het meestal beschaafder klinken dan bv platte rotterdamse en haagse accenten!

Je past ertussen :j

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:30

F_Orumster schreef:
shilady schreef:
Haha is dit toevallig een beetje naar aanleiding van mijn topic over hoe het is als te wonen in Friesland? :P
Ik vind het wel mooi als friese mensen nederlands praten vind het meestal beschaafder klinken dan bv platte rotterdamse en haagse accenten!

Je past ertussen :j

Wat we 'mooi' of 'beschaafd' vinden aan taal, is bijna van a tot z het werk van culturele factoren. Een Fries accent vinden veel mensen boers omdat Fries al eeuwen de taal van het platteland is. Een Haags of Rotterdams accent vinden veel mensen plat omdat het de manier van spreken van de 'lagere' bevolkingsklasse is. Als hoogopgeleide, zeker in de Randstad, leer je dat van meet af aan af. De vraag is in zo'n geval: wat vinden we nou plat, de manier van praten of de mensen die zo praten....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:40

Binnen het fries zijn ook weer veel verschillen, van vrij netjes (midden) tot wat zeurderig (zuidwest) tot wat lomper/boeriger (walden regio). Deze laatsten dragen dat typische sterke accent ook wanneer ze nederlands spreken, waar de andere categorien zich beperken tot de typische foutjes (netjesser, arms, gongen/hongen).

Liezel1

Re: Frisisme - Het 'probleem' van de Friesen :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:48

Hihi... hier vriend en hele schoonfamilie út de walden...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:06

F_Orumster schreef:
Binnen het fries zijn ook weer veel verschillen, van vrij netjes (midden) tot wat zeurderig (zuidwest) tot wat lomper/boeriger (walden regio). Deze laatsten dragen dat typische sterke accent ook wanneer ze nederlands spreken, waar de andere categorien zich beperken tot de typische foutjes (netjesser, arms, gongen/hongen).

Je hoort het imo aan alle Friezen hoor. Misschien de een wat 'platter' dan de ander, maar je hoort altijd gelijk waar ze vandaan komen. Maar dat gaat natuurlijk op voor de meeste mensen, of je nou een Fries of een Brabander bent.

Overigens werkt het ook de andere kant op, ik ben door Friezen en Limburgers wel 'uitgelachen' (meer dat ze het grappig vonden) om mijn bekakte rrrrr. :D Heerlijk al die dialecten en accenten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:44

Ik vind het Friese accent echt een van de lelijkste in Nederland... woon in het noorden: hoor Gronings, Drents en Fries om me heen en m'n haren gaan echt recht overeind staan van een zwaar fries accent. Waarom het me zo stoort, geen idee, vind het gewoon echt lelijk. Hoor liever Drents, dat klinkt wat vriendelijker imo. Sorry (diep)friezen Y;(

Wat ik veel hoor wb uitspraken: ik ga 'op bed' ipv 'naar bed' .....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:48

Ik ha it ein yn e bek.

Dat je dus erg moe bent.zin echt vertaald is ik heb het einde in de bek/mond.

Een super goed friesisme vind ik..

Is ein, einde, dus als ein, eend vertalen.

En dan op zn nederlands zeggen, ik heb een eend in de bek!

En picasso dat kan als je er hekel aan hebt...maar hoop niet dat je er mensen op veroordeeld.
Kan op zich wel, maar moet je zelf ook accepteren dat je veroordeeld word als persoon om waar anderen zich aan ergeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:49

Nee hoor, veroordeel er niemand om! Vind het accent gewoon echt niet mooi dat is alles! :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:55

Picasso schreef:
Nee hoor, veroordeel er niemand om! Vind het accent gewoon echt niet mooi dat is alles! :)

Dat mag! En kan.

Iedereen heeft zn eigen voorkeur, gelukkig.

Anders waren we allemaal t zelfde.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:56

Accentjes van dichtbij vind je denk ik niet zo mooi. Ik vind fries/drents/gronings niet lelijk, wel het accent die deze categoriën dragen in hun nederlands. Maar accentjes van ver zie je wel charme van in. Nog een sterker voorbeeld is dat ieder het tenenkrommend vind als een taalgenoot een sterk accent in het engels heeft (denk aan politici) maar dat een ander dit charmant vindt. Zoals wij itsliaans-engels heel leuk vinden, slaat mijn italiaanse collega de handen voor de ogen. En ze vindt het nederlandse accent in het engels weer wat hebben, wat wij weer verschrikkelijk vinden.

Kortom, Wat van ver komt is lekker? ;)

Bij mijn woonplaats heb ik overigens een sterk friesisme beschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:01

F_Orumster schreef:
Accentjes van dichtbij vind je denk ik niet zo mooi. Ik vind fries/drents/gronings niet lelijk, wel het accent wanneer een fries nederlands spreekt. Maar accentjes van ver zie je wel charme in. Nog ee sterker voorbeeld is dat ieder het tenenkrommend vind as ee taalgenoot een sterk accent in het engels heeft (denk aan politici) maar dat een ander dit charmajt vind. Zoals wij itsliaans-engels heel leuk vinden, slaat mijn italiaanse collega de handen voor de ogen. En ze vindt het nederlandse accent in het engels weer wat hebben, wat wij weer verschrikkelijk vinden.

Kortom, Wat van ver komt is lekker? ;)

Nee dat is het voor mij niet in elk geval: alle drie de accenten (en dan bedoel ik inderdaad als er Nederlands gesproken wordt en niet in (streek)taal of dialect. Het is voor mij allemaal dichtbij, ik vind het Friese accent er gewoon uitspringen wb de 'harde' uitspraak van de woorden... Ik weet niet wat het precies is, het stoort me gewoon een beetje. En nogmaals: daarmee doet een persoon met dergelijk accent niet onder voor iemand zonder zwaar accent. Wat ik tevens een niet mooi accent vind is het accent in de kop van Noord-Holland, het West Fries. Ook zo 'dik' en zwaar imo.

Overigens vind ik het woord 'briek' echt een van de meest hilarische (Friese???) woorden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:05

Ik snap het wel hoor, ik trek het langzame accent vrij slecht (met name mensen uit de walden) als ik dat op tv hoor dan schaam ik me :+ en denk ik "ja hoor, friesland staat weer op de kaart"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:07

F_Orumster schreef:
Ik snap het wel hoor, ik trek het langzame accent vrij slecht (met name mensen uit de walden) als ik dat op tv hoor dan schaam ik me :+ en denk ik "ja hoor, friesland staat weer op de kaart"

Haha, ja dat bedoel ik! En die mensen kunnen er niks aan doen, maar het is wel zo typisch inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:10

Ik kan mij er niet aan storen als mensen het accent verschrikkelijk vinden, hebben ze zichzelf meer mee dan mij :) Ik heb dat weer met het Limburgs, maar ook daar heb ik mijzelf meer mee dan de Limbo's :P

Nog 1 - dat kan nog wel een schoft duren -> Dat gaat nog wel even een tijdje duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:16

Spruit schreef:
Ik kan mij er niet aan storen als mensen het accent verschrikkelijk vinden, hebben ze zichzelf meer mee dan mij :) Ik heb dat weer met het Limburgs, maar ook daar heb ik mijzelf meer mee dan de Limbo's :P

Nog 1 - dat kan nog wel een schoft duren -> Dat gaat nog wel even een tijdje duren.

Daar heb je weer helemaal gelijk in!
Heb ook geen idee waarom het me stoort.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:18

Ik wist eerst ook niet wat het Nederlandse woord voor pakjesdrager betekende :) is dus bagagedrager

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:21

Ik vind het wel storend als men beter fries spreken kan dan Nederlands of zelfs geen zin heeft om te schakelen omdat "het zo raar is om nl te spreken tegen iemand waarmee ze altijd fries spreken". Dat is een kwestie van niet willen ipv niet kunnen (ik spreek ook geregeld engels tegen mijn nlse collega's). Zo heb ik eens in de auto gezeten met 2 friese vriendinnen die weigerden te switchen, en er zat een meisje uit Enschede bij in...

Grappige taferelen levert het ook op, als friezen net niet de hele zin vertalen en ook nog een ander fries accent aanhangen dan ik gewend ben.
Vriendin: ooh... ik ben zó warrig
Ik: hoezo, wat is er dan? (Ik interpreteerde dat ze in de war was)
V: nou, gewoon, ik ben warrig.
Ik: wat s er gebeurt dan?
V, ongeduldig: nou gewoon, ik ben warrig, dat kan toch.
Ik: :)* oooh je bent moe!

Lemsters fries is vreselijk zeurderig, anders zeurderig daj de waldpieken.
Ik gie mei de hôooooon te rinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:25

Hahahaha F_Orumster...; warrig is inderdaad ook zo'n woord dat verwarring oplevert :+

Ik vind het ook echt not done, dat er niet geschakeld wordt naar het Nederlands als er niet-Friestaligen in het gezelschap zijn. Maak het in winkels ook weleens mee. Gelukkig versta ik het prima, maar vind het wel onfatsoenlijk.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:32

Worden friezen dn ook angezien als duitsers :')
Ik was met mijn vriendinnen een keer in Utrecht en wij praten dn onder elkaar gewoon limburgs, en dan echt heel plat. Toen wij bij de kassa van een winkel stonden begon die vrouw achter de kassa duits te praten :') dit doen er trouwens best veel.... :Y)
En als je dan zegt dat je gewoon nederlands praat kijken ze je aan of dat je chinees sprekkt :') :j
Of laatste zochten ze een duitser toen ik mijn vriend op ging halen van schiphol ik was daar samen met zijn moeder, dus weer zo plat :Y) en toen moest ik mijn id-kaart laten zien, de politie praate een heel duits verhaal tegen mij tot ze mijn id zagen :')
Vond het wel best grappig :o Gelukkig kon de politie ook lachen toen ik mijn lch niet meer in kon houden bij het duitse verhaal ;)

Of als er duitsers bij de kassa staan en ze snappen er niks van, gewoon limburgs tegen ze praten :+ ze begrijpen het dan wel :j :')
Laatst bijgewerkt door Jelloy op 24-01-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:33

En als friezen onder elkaar, worden er ook wel "grapjes" gemaakt, onder de stadsfries, kleifries, waldfries...

Ik heb altijd de gek met de waldpieken.....die hebben alles te koop zeg ik altijd, zelfs hun moeder staat in de voortuin te koop!

https://youtu.be/ADl45A-4r0A

Dit vind ik friese foute humor! Echt hilarisch!

Johhny van der heide ut de pein.

Tis wel in t fries....en zo zijn dr nog meer filmpjes...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:33

Ik heb nu verscheidene keren meegemaakt dat we iets vrij persoonlijks aankopen (denk aan gordijnen op maat, aanschaf van míjn auto) maar de verkoper zich volledig richtte op mijn friessprekende vriend. Als ik dan een vraag stel (in het nederlands) dan moeten ze echt even schakelen en die gordijnenverkoper negeerde me zelfs. Ik kan daar erg dwars van worden en ben dan weer een maand anti-fries :+

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:44

F_Orumster schreef:
Ik heb nu verscheidene keren meegemaakt dat we iets vrij persoonlijks aankopen (denk aan gordijnen op maat, aanschaf van míjn auto) maar de verkoper zich volledig richtte op mijn friessprekende vriend. Als ik dan een vraag stel (in het nederlands) dan moeten ze echt even schakelen en die gordijnenverkoper negeerde me zelfs. Ik kan daar erg dwars van worden en ben dan weer een maand anti-fries :+

En dat vind ik ook enorm storend! Snap het wel, want het zal gemakkelijker gaan voor de verkoper om in het Fries te spreken, maar onfatsoenlijk is het zeker.

Ik had trouwens vroeger een collega die altijd zo laaaaaang sprak: gjist moooooaaaaaaaiiiii? Geen idee waar het accent vandaan komt, maar ik gok van de kloooooaaaaaaiiiii? :+

En tot waar loopt het gebied "De Walden"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:46

Ik heb klasgenoten uit de Wâlden, grappig volk :P Ik vind het ook zeker onfatsoenlijk als je als Fries niet overschakelen wil naar het Nederlands, al is het oprecht lastig Nederlands te spreken tegen mensen met wie je vaak in het Fries spreekt. Dus als ik met een groep mensen ben en iemand spreekt mij in het Fries aan, dan zal ik niet overschakelen naar het Nederlands als het voor mij bedoelt is als er Nederlands sprekenden bij zijn. Is het op de groep gericht, ga ik makkelijk over in het Nederlands :)

MissToseland, die zijn geweldig :))

Afbeelding