KoudbloedKim schreef:Brainless schreef:Dit wordt ook gewoon in Groningen gezegd.Waar heb je dat weg?
Ik ga uit van huis
Ik kan er niet over
Dat is niet zo slim
Is niet echt alleen typisch Fries.
Dat zeggen de oudjes op oa de Veluwe ook en dat van zuiver koud zegt mijn moeder (Brabants) ook.
Is i.m.o niet typisch Fries.
Het een sluit het ander niet uit. Streektaalwoorden houden zelden of nooit bij de taalgrens op. Maar veel 'Friese' termen zijn wel typisch voor het noorden/noordoosten. En in het geval van "slim": in het Fries betekent dat 'erg', in het Nedersaksisch betekent dat 'erg', in het Duits betekent dat 'erg', maar in het westen betekent dat 'pienter'. Wie is hier nu raar?

Mensen mogen best horen waar je vandaan ('weg') komt er wat je wortels zijn, maar toch kun je die frisismen beter binnen de perken houden. Weet je hoe je dat het beste doet? Jezelf goed Fries leren en je kinderen ook! Gewoon van jongs af aan duidelijk maken: dit is Nederlands, dit is Fries (voor mensen van elders: vul hier om het even welke andere streektaal in), dan kennen ze het verschil. (Ja, dit is onderzocht.) En je behoudt er je eigen taal mee, dat is ook heel wat waard. Je kunt dat goed bereiken als bijvoorbeeld de ene ouder Hollands spreekt en de andere Fries.

Heerlijk al die dialecten en accenten! 
en denk ik "ja hoor, friesland staat weer op de kaart"
oooh je bent moe!
Gelukkig kon de politie ook lachen toen ik mijn lch niet meer in kon houden bij het duitse verhaal