_San87_ schreef:autorijden, motorrijden en doe vooral geen sport meer.
Je gaat volledig voorbij aan het principieel vrijheidsbeperkende van 'verbieden': Dat het niet gaat om wat er verboden wordt of waarom. Het punt is dat je dit niet kan opleggen.
Je dient dit VOORaf in goed overleg te bespreken.
Persoonlijk begrijp ik het hele punt roken niet want voor mij is hoe iemand ruikt een nogal belangrijk punt bij 'selectie'.
Er zijn ZOveel leuke, interessante vrouwen die heerlijk, aantrekkelijk ruiken.
Ik geef dus een rookster alleen een beleefdheidszoen bij begroeten/afscheid, verder helemaal niets.
Zo zijn er nog wel een paar meer ' details' waar ik op de-selecteer en dus helemaal niet hoef te bespreken
Ok, hypothetisch iets wat je normaal gesproken niet vooraf bespreekt:
Je partner m/v wordt behoorlijk wat dikker en begint daardoor te snurken. Gaandeweg 20 kilo onaantrekkelijk te dik en zo hard snurken dat je niet goed slaapt.
Dan heb je het goed recht om te zeggen dat je het dik niet aantrekkelijk vindt, geen zin in sex hebt, niet slaapt door het snurken en dus niet in hetzelfde bed wil slapen. Dat kan niet.
Een bijkomende zaak is dat je helemaal niet alleen wil slapen en wel heel graag sex hebt. Alleen/geen wil je niet
Dat heb je uiteraard ruimschoots VOOR je het spuugzat bent aangegeven.
Je hoeft helemaal geen ultimatum met machtmiddel of verplichten in de mond te nemen. Geef je gewoon gaandeweg aan.
Het is de keuze van je partner om af te vallen zodat jij niet met een ander na lekkere sex lekker slaapt. Dat/wanneer je dat besluit te doen is verder helemaal geen punt meer, ook niet om te bespreken. Zou je kunnen zeggen, maar het zou evident moeten zijn.
Vrije keuzes.