iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:24

Huertecilla schreef:
chanel1985 schreef:
K vraag me dan altijd iets af als je zoiets verbied, jij vind roken gevaarlijk, maar als je vriend nu vind dat paardrijden gevaarlijk is en je dit verbied.

Je leest het.
Dat is helder en goed van hem dan.

Citaat:
Ga jij dan stoppen met paardrijden?

Natuurlijk want paardrijden is tenslotte zo gevaarlijk dat het met helm en lichaamspantser (liefst met klapzak) en dan nog dodelijk kan zijn tegen een strandpaal, bakrand of zo.

Goed recht van hem om dat te verbieden en nog goed onderbouwd ook.

Tja, als verbieden goed en helder is, geldt dat ook voor hem.
Ja, kap dan ook maar met autorijden, motorrijden en doe vooral geen sport meer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:26

Ik ben geestelijk niet helemaal oke, hoe meer iets mij verboden word hoe spannender het is en des te groter de kans dat ik zeker even die grens ga testen ;) .

En ik denk dat dat voor veel mensen zo is, sommige dingen zijn leuk om te doen juist omdat het fout is... En dus een stuk minder boeiend als het wel mag :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:30

Ik vind verbieden ook een beetje een raar woord om binnen de context van een relatie te gebruiken. Als het zo ver komt, heb je qua communicatie en rekening houden met elkaar toch al heel wat steken laten vallen vrees ik.
Mijn man vindt paardrijden gevaarlijk, ik vind motorrijden gevaarlijk. We zouden het allebei leuk vinden als de ander ermee zou stoppen, maar begrijpen dat de ander liever verder doet. De compromis is dat ik zo lang ik maar heel af en toe rijd, in de bak blijf met mijn pony (dus niet na 2 maanden niet rijden zo de weg op) en dat hij geen woon-werk verkeer doet met de motor in de spits. Voorlopig is dat prima, mocht een van ons een accident hebben, dan zal er wellicht nog eens grondig overlegd worden. Maar verbieden? Zo ver komt het volgens mij nooit :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:42

Ik denk dat verbieden niet helpt in een relatie. Vertellen dat je iets niet prettig vind wel. Communicatie is de sleutel in een relatie. En als je iets doet wat je partner niet prettig vind kunnen daar consequenties aan zitten.

Mijn vriendin verbied me niks maar ze geeft wel aan als ze iets niet prettig vind. Ik rook heel af en toe een sigaretje en dan kan ik verwachtten dat ik die avond geen kus krijg als mijn mond naar as smaakt. Dus doe ik dat wanneer ze er niet is. Wel vertel ik het netjes want ik ga het niet stiekem doen. Zelfs eten buiten de deur mag ik zelf weten maar dan word ik ook metteen buiten de deur gezet.
Zelf vind ik het niet fijn dat ze veel werkt(+ 50 uur in de week) Ik ga dat haar niet verbieden maar wel bepraten dat ze niet over haar gens gaat en dat ze wel de tijd voor zichzelf heeft.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:43

Ik verbied mijn man niks. Er zijn sommige dingen die ik liever niet zou hebben maar aan hem de keuze. Al zullen er misschien wel consequenties aanzitten zoals mocht hij vreemdgaan dan zal ik hem verlaten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:50

_San87_ schreef:
autorijden, motorrijden en doe vooral geen sport meer.

Je gaat volledig voorbij aan het principieel vrijheidsbeperkende van 'verbieden': Dat het niet gaat om wat er verboden wordt of waarom. Het punt is dat je dit niet kan opleggen.
Je dient dit VOORaf in goed overleg te bespreken.

Persoonlijk begrijp ik het hele punt roken niet want voor mij is hoe iemand ruikt een nogal belangrijk punt bij 'selectie'.
Er zijn ZOveel leuke, interessante vrouwen die heerlijk, aantrekkelijk ruiken.
Ik geef dus een rookster alleen een beleefdheidszoen bij begroeten/afscheid, verder helemaal niets.

Zo zijn er nog wel een paar meer ' details' waar ik op de-selecteer en dus helemaal niet hoef te bespreken :)*

Ok, hypothetisch iets wat je normaal gesproken niet vooraf bespreekt:
Je partner m/v wordt behoorlijk wat dikker en begint daardoor te snurken. Gaandeweg 20 kilo onaantrekkelijk te dik en zo hard snurken dat je niet goed slaapt.

Dan heb je het goed recht om te zeggen dat je het dik niet aantrekkelijk vindt, geen zin in sex hebt, niet slaapt door het snurken en dus niet in hetzelfde bed wil slapen. Dat kan niet.

Een bijkomende zaak is dat je helemaal niet alleen wil slapen en wel heel graag sex hebt. Alleen/geen wil je niet

Dat heb je uiteraard ruimschoots VOOR je het spuugzat bent aangegeven.
Je hoeft helemaal geen ultimatum met machtmiddel of verplichten in de mond te nemen. Geef je gewoon gaandeweg aan.
Het is de keuze van je partner om af te vallen zodat jij niet met een ander na lekkere sex lekker slaapt. Dat/wanneer je dat besluit te doen is verder helemaal geen punt meer, ook niet om te bespreken. Zou je kunnen zeggen, maar het zou evident moeten zijn.

Vrije keuzes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:54

Huertecilla schreef:
_San87_ schreef:
autorijden, motorrijden en doe vooral geen sport meer.

Je gaat volledig voorbij aan het principieel vrijheidsbeperkende van 'verbieden': Dat het niet gaat om wat er verboden wordt of waarom. Het punt is dat je dit niet kan opleggen.
Je dient dit VOORaf in goed overleg te bespreken.

Persoonlijk begrijp ik het hele punt roken niet want voor mij is hoe iemand ruikt een nogal belangrijk punt bij 'selectie'.
Er zijn ZOveel leuke, interessante vrouwen die heerlijk, aantrekkelijk ruiken.
Ik geef dus een rookster alleen een beleefdheidszoen bij begroeten/afscheid, verder helemaal niets.

Zo zijn er nog wel een paar meer ' details' waar ik op de-selecteer en dus helemaal niet hoef te bespreken :)*

Ok, hypothetisch iets wat je normaal gesproken niet vooraf bespreekt:
Je partner m/v wordt behoorlijk wat dikker en begint daardoor te snurken. Gaandeweg 20 kilo onaantrekkelijk te dik en zo hard snurken dat je niet goed slaapt.

Dan heb je het goed recht om te zeggen dat je het dik niet aantrekkelijk vindt, geen zin in sex hebt, niet slaapt door het snurken en dus niet in hetzelfde bed wil slapen. Dat kan niet.

Een bijkomende zaak is dat je helemaal niet alleen wil slapen en wel heel graag sex hebt. Alleen/geen wil je niet

Dat heb je uiteraard ruimschoots VOOR je het spuugzat bent aangegeven.
Je hoeft helemaal geen ultimatum met machtmiddel of verplichten in de mond te nemen. Geef je gewoon gaandeweg aan.
Het is de keuze van je partner om af te vallen zodat jij niet met een ander na lekkere sex lekker slaapt. Dat/wanneer je dat besluit te doen is verder helemaal geen punt meer, ook niet om te bespreken. Zou je kunnen zeggen, maar het zou evident moeten zijn.

Vrije keuzes.

Ik ga nergens aan voorbij. Ik verbied mijn vriend namelijk niks.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:57

Ik zie geen enkel nut in het hem iets verbieden. Net zoals hij mij niets verbied.

We hebben immers voor elkaar gekozen. Met onze goede en minder goede eigenschappen.

Wij zien geen heil in het elkaar proberen te veranderen naar een ideaalbeeld dat we niet zijn, dat is gedoemd te mislukken. We accepteren elkaar zoals we zijn. Verandert er iets is er altijd de mogelijkheid erover te praten, zonder dat de ander meteen met een wijzend vingertje, of een dreigement klaar staat. Levens veranderen immers, mensen veranderen in de loop der tijd. Dat moet je bespreekbaar houden.

Natuurlijk heeft hij dingen die ik minder vind, en ik heb dingen die hij minder vindt. Maar die dingen horen nou eenmaal bij ons. Een verbod op dingen zegt eigenlijk dat we elkaar niet accepteren zoals we zijn. En wat heeft een relatie dan nog voor basis? Wij verbieden elkaar dus niets en accepteren elkaar zoals we zijn. Verandert er iets is er ruimte om daarover te praten (liefst wel vooraf, maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen), en aan de hand van die gesprekken eventueel conclusies te trekken/ beslissingen te nemen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:58

Mij is ooit in de relatie verboden om naar mijn ouders te gaan, dat zou niet goed voor mij zijn. Kwam er al met al op neer dat zij gewoonweg niet goed met mijn ouders door 1 deur kon, en dat zij daarom niet wilde dat ik bij mijn ouders was. Ik was te onzeker om er tegenin te gaan destijds.
Na een hevige break-up zijn we uiteindelijk toch weer samen gekomen, maar op enkele voorwaarden (met het oog op vrijheid om eigen keuzes te maken)

Ik ga dus mee met de opmerking van KBK. Ik verbied niks. De vrijheid is er. Echter zitten er bepaalde consequenties aan bepaalde keuzes :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:59

Oh en Huertecilla, mensen kunnen ook tijdens hun relatie beginnen met roken, alcoholist worden of gokverslaafd raken. Niet alles weet je van tevoren.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:00

Als je een relatie met een persoon begint, weet je ongeveer ook hoe ie is. Zijn er dingen die je niet aan staan (veel dingen of grote dingen) begin er dan niet aan vind ik, als het iets kleins is valt dat vast te overleggen.. Natuurlijk zijn er ook dingen die later kunnen gebeuren, maar zoals roken verbieden vind ik echt onzin. Maak dan goede afspraken.. Verbod op vreemdgaan vind ik wel weer normaal :D :')

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:06

KellyDV schreef:
Verbod op vreemdgaan vind ik wel weer normaal :D :')

Maar als dat wél zou mogen is het natuurlijk geen vreemdgaan meer :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:08

_San87_ schreef:
Oh en Huertecilla, mensen kunnen ook tijdens hun relatie beginnen met roken, alcoholist worden of gokverslaafd raken. Niet alles weet je van tevoren.

Dat schrijf ik net met als voorbeeld te dik worden :)*

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:10

Ik verbied mijn vriend het om mij te verlaten.

Nee, zonder gekheid. Een relatie is gebaseerd op vertrouwen en communicatie is de basis. Als je iets vervelend vindt hoor je dat te kunnen bespreken. Als mijn vriend ineens zou roken, zou ik aangeven dat dat voor mij lastig is en hebben we een gesprek waar we allebei onze punten uitleggen. Tot nu toe hebben we alles kunnen uitpraten dus zolang hij naar me toe komt en ik naar hem als er iets is, hoeft er niks verboden te worden. Wel vind ik dat je rekening met elkaar kunt houden, om even door te gaan op het roken-voorbeeld, ik kan gewoon extreem slecht tegen rook. Dus als hij dan in huis zou roken, vind ik dat niet netjes.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:12

bakkabouter schreef:
KellyDV schreef:

Maar als dat wél zou mogen is het natuurlijk geen vreemdgaan meer :+

Ik mag dat gerust doen hoor maar dan mag ik ook het huis meteen uit gaan

fiehie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 00:13

Al veel, leuke reacties gelezen +:)+

Wat ik vooral onthoud is dat de meeste mensen tegen het 'dingen verbieden' zijn in een relatie maar vooral hopen op een open communicatie binnen de relatie en mocht er toch een struikelblok zijn daar een compromis voor zoeken.

Dat is ook hoe ik het zie maar door meerdere incidenten onder invloed van alcohol bij mijn vriend heb ik besloten een verbod (al walg ik echt van het woord) of toch zeker ultime keuze (drank of mij) op te leggen. Dit is niet van de ene op de andere dag beslist. Ik heb eerder al geprobeerd compromissen te sluiten (enkel in het weekend, enkel thuis als je niet meer op de baan moet etc). Dit echter allemaal zonder resultaat. Komt er ook nog eens bij dat er met regelmaat gelogen word over het alcoholgebruik en dat niet alleen ik maar ook ons kind de dupe zijn van zijn gedrag. Ziet hij het niet zitten om alcohol op te geven ? Prima, maar het gevolg daarvan is ondertussen wel dat ik dan alleen voort ga.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:14

KellyDV schreef:

Als je sexclusiviteit afspreekt is het normaal dat beiden zich daaraan houden.

Maar nogmaals, met een 'verbod' en harde opstelling met machtsmiddel maak je de drempel om het voortijdg te bespreken maximaal hoog. Maar je de kans op bedrog maximaal. Ontzeg je jezelf potentieel keuzevrijheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:21

fiehie schreef:
Dat is ook hoe ik het zie maar door meerdere incidenten onder invloed van alcohol bij mijn vriend heb ik besloten een verbod (al walg ik echt van het woord) of toch zeker ultime keuze (drank of mij) op te leggen.
....
Komt er ook nog eens bij dat er met regelmaat gelogen word over het alcoholgebruik

Als de bereidheid er niet is, dan is bedrog het gevolg na een verbod.

Citaat:
Ziet hij het niet zitten om alcohol op te geven ? Prima, maar het gevolg daarvan is ondertussen wel dat ik dan alleen voort ga.

Inderdaad.

Mijn medeleven trouwens. Pfffff. Zwaar.
Jou en jouw kind veel sterkte en veel geluk toegewenst in jullie toekomst.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:21

Ik had hem een keuze, of hij stopte met roken of ik vertrok. Hij vond paarden in het begin vieze stinkdieren, ik heb hem toen gevraagd of hij ervoor open stond om ze te leren begrijpen en waarderen, zijn antwoord was ja. Had hij dat niet gedaan had ik waarschijnlijk gekozen voor mijn paarden. Waarom? Het zijn levende wezens waar ik jaren de zorg voor draag en qua liefde op hetzelfde niveau zitten als kinderen, die zet ik dus niet zomaar aan de kant als een pakje sigaretten. Overigens verbied ik iederen die in mijn huis komt te roken, als ze die paar uurtjes niet zonder sigaret kunnen blijven ze maar thuis of gaan gezellig buiten staan.

Als hij bepaalde dingen ècht niet zou kunnen hebben, ik ga nu even een voorbeeld wat helemaal niet van toepassing is noemen. Stel, ik zou maandelijks €50,- aan cosmetica uitgeven en hij vind dat belachelijk dan kan daarover gesproken worden, op zijn beurt zou hij kunnen zeggen 'Ik wil dat niet meer hebben.' Dat is zijn goed recht, dan zou ik me bij die keuze neer kunnen leggen of mijn koffers pakken en gaan.

Maar ik vind eigenlijk vrij weinig te vergelijken met roken, of drugs of dergelijke. Want dat heeft een bepaalde invloed op je dagelijkse leven wat toch 24/7 aanwezig is en waarmee je 24/7 geconfronteerd word. Wellicht had ik er niet eens bij stil gestaan als mijn ouders niet hadden gerookt, maar doordat hun beide roken ben ik me daar wel bewust van geworden.

Motorrijden valt er trouwens ook onder, hij is nooit daadwerkelijk aan lessen begonnen maar heeft het wel altijd fascinerend gevonden. Ik heb eerlijk gezegd dat ik niet met een gerust hart op weg ga, of ga slapen als hij met een motor onderweg zou zijn. Daar heeft hij begrip voor en ziet het zelf ook in.

Overigens vind ik niet dat je het verbieden kunt noemen, in een relatie moet je alles open en eerlijk kunnen communiceren. Waar een probleem is moet een passende oplossing worden gezocht of een compromis kunnen worden gesloten.

De passende oplossing met het roken was voor mijn kant een duidelijke harde grens, stoppen.

Zo wil ik graag nog een (aantal) honden, hij momenteel niet. Compromis, als we ons eigen huis hebben en meer plek komen er honden. Hij 'verbied' nu honden aan te schaffen.

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:27

Selina schreef:

Nee, zonder gekheid. Een relatie is gebaseerd op vertrouwen en communicatie is de basis. Als je iets vervelend vindt hoor je dat te kunnen bespreken. Als mijn vriend ineens zou roken, zou ik aangeven dat dat voor mij lastig is en hebben we een gesprek waar we allebei onze punten uitleggen. Tot nu toe hebben we alles kunnen uitpraten dus zolang hij naar me toe komt en ik naar hem als er iets is, hoeft er niks verboden te worden. Wel vind ik dat je rekening met elkaar kunt houden, om even door te gaan op het roken-voorbeeld, ik kan gewoon extreem slecht tegen rook. Dus als hij dan in huis zou roken, vind ik dat niet netjes.

Ja dat vind ik nou ook! Als je dingen in een relatie moet gaan verbieden lijkt het mij dat er ook geen mogelijkheid is om er over te kunnen communiceren? Mijn vriend heb ik van te voren laten weten dat ik er persoonlijk gewoon niet mee kan leven als hij zou gaan roken. Waarop hij zei dat hij mij nooit zou willen verliezen aan het roken, dat dat het simpel weg gewoon niet waard is. Van tevoren heeft hij er dus vrijwillig mee ingestemd. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:43

Selina schreef:

Nee, zonder gekheid.

Wel een goede :j

De moeder van mijn zoon en ik hebben een aantal afspraken gemaak in dienst van de duurzaamheid van onze relatie in dienst van duurzaam stabiel goed ouderschap, van een stabiel thuis.
In de loop der tijd is de concrete inhoud van de afspraken flexibel bij veranderingen aangepast.

Roken overigens is wel bespreekbaar want vrij keuze doch sex en bij elkaar slapen tja, dat zit er dan niet in en ik heb wel sex en slaap niet alleen.
Uiteraard andersom ook.
Vrije keuze.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 07:43

Urielle schreef:
Als reactie op Dreamy vraag ik me bijvoorbeeld af wat zij doet als haar vriend/man iets doet waar ze absoluut niet mee kan leven. Ik vind het namelijk ook weer onredelijk naar je partner om dan ineens je relatie op te blazen, maar ja, als het iets is wat echt onoverkomelijk is voor jezelf... lastige situatie!

Natuurlijk maak ik wel bespreekbaar waar ik me niet prettig bij zou voelen, dat uiteraard wel! Aan hem de keuze wat hij daarmee doet, want de consequenties zijn inderdaad niet duidelijk. Ik ben bijvoorbeeld zelf wel van het monogame, maar krijgt hij gevoelens of verlangens naar een ander dan kan hij dat altijd eerlijk zeggen en praten we erover (ook als er al iets is gebeurd).
Kan ik ergens echt niet mee dealen dan houdt het gewoon op. Maar goed praten gebeurd eerst, niet elke situatie is zoals het lijkt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:00

Guinevere schreef:
Grappig om te zien dat zoveel mensen zeggen dat je niks mag verbieden, want "dat mag niet," maar dat de relatie bij x wel over is. Dat komt toch op hetzelfde neer?

nee dat vind ik niet.
Als iemand iets doet waar jij niet mee kunt leven kies je voor je zelf hoe moeilijk dat soms ook kan zijn.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:30

friesiszwart schreef:
Guinevere schreef:
Grappig om te zien dat zoveel mensen zeggen dat je niks mag verbieden, want "dat mag niet," maar dat de relatie bij x wel over is. Dat komt toch op hetzelfde neer?

nee dat vind ik niet.
Als iemand iets doet waar jij niet mee kunt leven kies je voor je zelf hoe moeilijk dat soms ook kan zijn.

Daar wil ik ook op inhaken. Stel je kiest samen voor monogamie. Je maakt alles bespreekbaar. En je partner vertelt dat hij of zij behoefde heeft aan een ander. Sommige mensen kunnen daar niet mee leven en kiezen dan om hun weg alleen verder te gaan. Jijzelf opzoek naar een monogame partner en jouw expartner naar een polygaam persoon.
In deze situatie kun je het wel verbieden maar dan kun je donder op zeggen dat de partner dan vreemd gaat. Het hoeft niet maar de kans is heel groot. Jij bent dan ontzettend gekwetst in het eind.Tevens door de relatie in stand te houden onderdruk je een behoefte van de partner die heel groot kan zijn waarvan je partner ongelukkig kan worden. Dan is het voor beide beter om de relatie af te kappen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:13

Huertecilla schreef:
chanel1985 schreef:
K vraag me dan altijd iets af als je zoiets verbied, jij vind roken gevaarlijk, maar als je vriend nu vind dat paardrijden gevaarlijk is en je dit verbied.

Je leest het.
Dat is helder en goed van hem dan.

Citaat:
Ga jij dan stoppen met paardrijden?

Natuurlijk want paardrijden is tenslotte zo gevaarlijk dat het met helm en lichaamspantser (liefst met klapzak) en dan nog dodelijk kan zijn tegen een strandpaal, bakrand of zo.

Goed recht van hem om dat te verbieden en nog goed onderbouwd ook.

Tja, als verbieden goed en helder is, geldt dat ook voor hem.

Ik heb een vriend gehad die dat effectief deed :j
Niet vanwege het gevaar maar omdat er zoveel tijd in ging. Hij was gewoon jaloers :(:)
Uiteindelijk bleef dat echt niet duren. De paarden zijn er nog en hij niet meer.
Dus wmb kan dat verbod ook prima gesteld worden, alleen weet ik inmiddels dat dat voor mij het punt is om op te stappen. Als dat voor de imaginaire roker ook zo geldt, dan moet hij dat maar doen dus.