Plots heb je een klein kapitaal in handen dat je niet wilt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Plots heb je een klein kapitaal in handen dat je niet wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:00

Sterkte ts, wat naar om je moeder te verliezen.

Wbt dat geld, volgens mij zijn er meer dan genoeg dingen om ermee te doen. Alleen sparen heeft tegenwoordig weinig zin meer. Jouw deel van het huis afbetalen lijkt me een heel goed idee en of dat zielig is voor je vriend heeft er natuurlijk niets mee te maken. Misschien kun je een deel schenken aan een goed doel, dr is genoeg te vinden.
Persoonlijk, zou ik een deel investeren ergens in, maar daar moet je dan weer een beetje kijk op hebben. Misschien een leuke vakantie?

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand niet weet wat ermee moet gebeuren haha. Net gehoord dat er weer kosten gemaakt moeten worden voor de auto door de apk kan, dus als je 't echt niet weet mag je 't altijd hier nog brengen :P

Ik wens je veel wijsheid.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:15

TS hel veel sterkte met het verlies van je moeder.
Ik zou het een poosje wegzetten totdat het allemaal een beetje geland is.
Het is al verstandig dat je er zo over praat want je kan het maar een keer uitgeven.
Ik heb eens geld van mijn oma gekregen en heb daar een mooie ring van gekocht, misschien kan je zoiets doen en de rest even laten voor wat het is. Ik zeg altijd dat mocht ik een som geld krijgen dat ik een huis/appartement in Spanje koop, misschien is zoiets een optie.
Heel veel succes met beslissen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:46

Allereerst heel veel sterkte met je verlies, TS.

Vorig jaar heb ik een vergelijkbare situatie gehad, ik heb toen een behoorlijk bedrag geërfd en ondanks dat het huis waar wij wonen an sich niet van mij is, hebben ik een groot deel van het geld daarin gestoken.
Wij hadden wél een nieuwe auto nodig, dus die is er ook direct gekomen. Verder is er nog een appeltje voor de dorst achter de hand.

Zet het even op de bank, denk er eens een tijdje over na en dan komt het wel op zijn pootjes terecht. Ik weet niet of je een goede boekhouder/accountant hebt, maar die kun je ook met je mee laten kijken?
De optie van een mooie reis met je vader vind ik ook een prachtig idee.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:05

Heel veel sterkte TS!

Is het niet een mogelijkheid om de droom van je moeder op te bouwen? Dus investeren in een B&B in Frankrijk? Het dan door iemand anders laten runnen, maar op die manier laat je je moeders droom alsnog uitkomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:12

Veel stekte!

Je kunt ook een deel aan een goed doel schenken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:17

Waarom zou je het zuurverdiende geld van je moeder aan de baas van een goed doel geven. :+ Dan kun je beter een vakantie inlassen en in het buitenland zelf gaan helpen, daar zal TS toch het geld voor hebben.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 22:35

Iedereen bedankt voor zijn adviezen. Maandag heb ik een afspraak bij de boekhouder(voor de belastingen en dergelijke, ik wil echt niet dat mijn geld rechtstreeks naar de staat gaat)
En dan zie ik wel daarna wat er gebeurt. Investeren in grond lijkt het meest logische, dat is een markt die in België alleen maar groeit. Huis kopen en verhuren is dan weer moeilijker, geen enkele Belg wilt nog huren.
Belastingtechnisch is mijn eigen huis afbetalen niet zo interessant, als ik geen lening meer heb lopen,trek ik veel minder terug,en echt, niemand ziet zijn geld graag richting de belastingen gaan.

Ik zie wel, bedelaars hoef ik niet aan mijn deur, zo slim ben ik wel.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:41

Ten eerste gecondoleerd..
Zet het geld vast voor tien jaar met een goed rendement. Dan kun je er niks mee doen de komende tijd en kun je er rustig over nadenken. Wie weet een stichting oprichtwn voor iets wat jij een goed doel vindt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:09

Setje dat mensen geen huis willen huren vergis je je in.Een huis verhuren loopt storm,er zijn in Belgie weinig huurhuizen te verkrijgen voor 1 huis heb je 10 tallen huurders staan.Zeker als je in een iets lagere prijsklasse tot 800 euro zit.Tegenwoordig krijg je veel moeilijker een lening je moet 10% eigen geld hebben en een vast contract wil je kunnen lenen voor een huis de regels zijn aangescherpt daarom is de vraag ook hier gestegen.Maar goed het heeft veel haken en ogen ook want je moet de juiste huurders kunnen vinden,maar financieel is het wel interessant.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:42

Gecondoleerd.. wat ontzettend verdrietig.
Wat betreft tips, wat je met je geld zou kunnen doen, heb ik niet. Ik denk ook dat niemand je die nu kan geven. Denk dat je het voorlopig even los moet laten, er komt vanzelf een moment dat je weet wat je er mee wil.
Sterkte!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 02:01

Shirley schreef:
Ik triest?
Waarom in vredesnaam??
Ben altijd de eerste die een ander zal bijstaan, maar ben daarbij al een paar keer flink de boot in gegaan...daarom vind ik het geen goed advies.

En bij jou op de koffie?
Ik heb totaal geen behoefte aan een inmenging in jouw privéleven, waarom denk je dat?
Heb ook niks hoeven "spitten", denk dat iedereen hier wel weet dat jij een pony hebt :?

Beetje rare/nare toevoeging van je verder ongetwijfeld goedbedoelde post :n

Weet je hoe rot het overkomt als je oprecht een goedbedoeld advies wil geven?
Om dan te horen dat ik mezelf aanbied als goed doel?! :?
Wat verwacht je dan voor reactie Geerke?
Een dankjewel omdat je zo over mij denkt?
Ja dat schiet mij in mijn verkeerde keelgat ja, en dat mag.

Dat jij het geen goed advies vind mag, en ik snap het kritische.
Ik zou ook niemand zomaar mijn geld geven, maar in de kring waar ik veel lees en zie zitten er zeker bij die ik ermee zou vertrouwen. :j
Dat liever als naar een stichting die al een vermogen binnen harkt ofzo.
Mag je naief vinden hoor, maar indirect iemand een bedelaar noemen vind ik nog veel erger eerlijk gezegd.
Want wat ik zeg zeg ik, ik doe het daarna toch nooit goed in de ogen van jou en ts.
Want ja ik stel mezelf voor als goed doel was je gedachte, volledig bullshit.
Voor mezelf zou het iets zijn waar ik persoonlijk voldoening uit zou halen, maar dat voelt voor anderen kennelijk anders.
Ik help om die reden regelmatig lotgenoten voor niks met een therapie.
Dat is onder het mom verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Maar ik ben het met je eens, de wereld is in dat opzicht enorm verkloot.
En wat jij vanmorgen deed was precies waar ik zo'n bloedhekel aan heb: oordelen voor je weet hoe het zit.
Het is zo onnodig, maar laten we het erop houden dat we elkaar niet goed begrepen hebben..

Nu ontopic.
Ik ben benieuwd naar de uitkomst, teveel spaargeld is vooral voor de belasting leuk zover ik weet.
Het blijft een vreselijke situatie, iets waar je gewoon niet aan wil denken.

Edit: stomme typo.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-01-16 02:16, in het totaal 2 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 02:05

Sterkte TS.. Verschrikkelijk om zo een moeder te moeten verliezen.

Ik zou een afspraak maken met de bank en een goede spaarrekening maken met een voordelige rente. Het geld daarop zetten en laten staan. Misschien zelfs een aantal jaar vastzetten, dat je er niet bij kan. Krijg je ook een hogere rente.

Je zal het ooit nodig hebben. Voor je oude dag, voor de studiekosten van je kind of kinderen (als je die gaat krijgen), voor als jij of je partner ooit ziek worden, gehandicapt of wat dan ook, dan heb je geld voor je eigen zorg.. Van alles nog wat, waarvoor een mooi bedrag geschikt is om je te helpen.

Geef het niet allemaal uit.. En zeker niet aan dingen als een andere auto, vrachtwagentje etc, als je dat allemaal niet nodig hebt.

Investeer ook niet. Je weet nu al niet wat je met dit geld wilt doen, wat als je er nog meer bij krijgt :D Of erger, je raakt alles kwijt door foute investeringen.

Pak een fijn bedrag voor een vakantie of iets anders om jezelf te verwennen. Pak een bedrag om iets voor je moeder te 'maken/kopen' en haar te herdenken. Dan heb je iets moois van haar geld gekocht, voor haar en voor jouw troost. Ik weet niet of je moeder van zulke dingen was, maar wilde het toch even als idee/tip zeggen. Je kan ook een dier of zelfs kind adopteren en maandelijks een bedrag geven. Dat kan je dan doen uit naam van je moeder en je helpt er een dier of een kind en familie mee.

Voor de rest, lekker laten staan.. Eerst maar dit verlies doorheen komen. Geld op de bankrekening voor nu en het is een zorg voor later. Je weet nu toch niet wat ermee wilt, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je hoeft er perse niet iets van te kopen meteen. Lekker eerst laten staan dus.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:35

moonfish13 schreef:
Weet je hoe rot het overkomt als je oprecht een goedbedoeld advies wil geven?
Om dan te horen dat ik mezelf aanbied als goed doel?! :?
Wat verwacht je dan voor reactie Geerke?
Een dankjewel omdat je zo over mij denkt?
Ja dat schiet mij in mijn verkeerde keelgat ja, en dat mag.

Dat jij het geen goed advies vind mag, en ik snap het kritische.
Ik zou ook niemand zomaar mijn geld geven, maar in de kring waar ik veel lees en zie zitten er zeker bij die ik ermee zou vertrouwen. :j
Dat liever als naar een stichting die al een vermogen binnen harkt ofzo.
Mag je naief vinden hoor, maar indirect iemand een bedelaar noemen vind ik nog veel erger eerlijk gezegd.
Want wat ik zeg zeg ik, ik doe het daarna toch nooit goed in de ogen van jou en ts.
Want ja ik stel mezelf voor als goed doel was je gedachte, volledig bullshit.
Voor mezelf zou het iets zijn waar ik persoonlijk voldoening uit zou halen, maar dat voelt voor anderen kennelijk anders.
Ik help om die reden regelmatig lotgenoten voor niks met een therapie.
Dat is onder het mom verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Maar ik ben het met je eens, de wereld is in dat opzicht enorm verkloot.
En wat jij vanmorgen deed was precies waar ik zo'n bloedhekel aan heb: oordelen voor je weet hoe het zit.
Het is zo onnodig, maar laten we het erop houden dat we elkaar niet goed begrepen hebben..

Nu ontopic.
Ik ben benieuwd naar de uitkomst, teveel spaargeld is vooral voor de belasting leuk zover ik weet.
Het blijft een vreselijke situatie, iets waar je gewoon niet aan wil denken.

Edit: stomme typo.

Anders lees je even de reactie van de mod in dit topic ;)

Ts
Ik denk dat investeren in grond het beste zou zijn. Het verliest in ieder geval zijn zijn waarde niet en is altijd wel gewilt. Een huis zou ik er niet van kopen, dat kan zijn waarde wel degelijk verliezen en goed ook.
Een goed doel zou ik helemaal niet doen, je weet niet waar het dan terecht komt..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:32

hog,veel hangt ook af van wat TS effectief wil gaan doen.
wil je actief aan de slag met wat je met het geld gaat doen?of wil je juist iets waar je het insteekt zodat het zijn waarde behoudt,maar waar je niets extra's voor moet gaan doen?

mijn ouders kochten op aanraden recent garage's.
aan een huis kunnen een boel kosten ontstaan,garage's zijn zodanig minimalistisch dat daar weinig kosten kunnen aan komen,en als je er koop die in goeie staat zijn,dan zit je wel goed voor x-aantal jaren.
als je er bv een 10-tal koopt en verhuurd aan(afhankelijk van de regio waar je zit) 20-30-40-50 euro/maand/garage,dan zit je toch aan een leuk bedrag elke maand,en de garage's blijven wel ongeveer hun waarde houden.
tuurlijk moet je dan wel iemand zijn die zich dan bezighoud met het opvolgen van betalingen,als iemand geen meer huurt,een nieuwe huurder zoeken,....

grond kan ook,maar zeker nooit aan een boer verhuren,want dan kan je er nooit meer aan en in waarde zal het allesinds niet stijgen dan,eens een boer erop zit....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:04

Zolang het geen pacht-contract is kan je'm er prima af gooien.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:17

Ik zou het huis afbetalen en ook vast laten leggen dat jij het betaald hebt,Je kan een eigen weiland kopen grond behoudt zijn waarde!
En wat denk je van geld gewoon op een rekening zetten voor later, je pensioen, de studie van je kinderen.
beleggen in aandelen en in de crowdfundingsakties.
Het is jou geld je mag er mee doen wat je wilt en dat is niet zielig voor je vriend...pas op dat je het niet uitgeeft aan onnodige uitgaven, ook veel geld kan gewoon op!. Als je auto nog goed is waarom zou je hem vervangen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:25

Voel je niet verplicht nu je geld hebt anderen te helpen....geen morele verplichtingen, schuldgevoelens, gewetenswroegingen...

Mijn ervaring is dat de mensen die het hards roepen het minst nodig hebben...natuurlijk kan je tijdens een inzameling best 25 e doneren, net als een ander als je dat graag doet, maar blijf reëel..

Bedelaars ga je krijgen ,hele zielige brieven, zielige foto's .

Als je moeder wilde dat je aan giede doelen geeft, had ze dat al voor je gedaan..

Succes met je bestemming en investeren in grond en onroerend goed is de beste investering, de rest is speculatief en een ander rijk maken..trap dus niet in mooie investeringen, mooie spaartroepzooi en andere mooie doelen/groen/wereldhelp-investeringen...daar wordt he uiteindelijk niet wijzer van, de verkoper wel..ook als ze ineens zo transparante financiele mannetjes zijn met mooie rendementspraatjes..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:33

Aller eerst sterkte TS !

Ik zou zelf kijken of er mogelijkheden zijn in een soort stichting te zetten.Dan kan je per maand een bedrag laten uit betalen. Dan heb(ben) jij (en je vriend) maandelijks een extratje om bv te zeggen we betalen daarvan het huis af, of gaan daarvan op vakantie etc?

Een kennis van ons heeft dit ook gedaan. Ze had alles al, en was alleen met haar hond. Ze heeft haar keuken vernieuwd en wat dingen in huis. Verder wist ze het ook niet meer. Toen heeft ze het in een soort stichting gezet die haar maandelijks een deel van het geld uit betalen over zoveel jaar. Per jaar moest ze wel wat uitgeven ivm belasting begreep ik. Hiervan ging ze dus op vakantie of iets.

Ik zou zeker geen dingen vervangen die niet nodig zijn, waarom zou je? En ik weet niet hoe je vriend erover denkt, maar je bent samen dus misschien dat jullie misschien samen naar ideeen kunnen kijken en bespreken?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:48

Waarom beleg je het niet in vakantiehuisjes of iets dergelijks?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:00

Hoop dat TS inmiddels via PB niet al allerlei mensen heeft gehad die aangeboden hebben om financieel advies te geven. Kijk uit want je bent vogelvrij als "financieel deskundigen" zich op jou storten. Je kunt met een topic als dit even totaal de verkeerder mensen aantrekken. Sorry dat ik het zo zeg maar wil je wel waarschuwen. Je kunt via internet heel goed zelf zoeken naar de hoogste rente. Maar realiseer dat je dan rente blijft betalen over geleend geld met je hypotheek terwijl je helemaal niet hoeft te lenen. Alleen even uitzoeken of de bank onder de Nederlandse bankgarantie valt (waar je zou willen sparen )en daarvoor mag er maar een bepaald max bedrag op je rekening staan zodat je je geld niet kwijt kunt raken bij een crash. Financieel deskundigen rekenen vaak erg veel kosten, dat moet je ook willen. Zou zeker niet naar de eerste de beste bank stappen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:00

Als ik je verhaal lees, begrijp ik wel één ding heel goed. Neem de tijd nu om er van te genieten.
Voor je het weet is het voorbij.
Heb je geen mogelijkheid om minder te gaan werken. je hebt een paard zeg je (dat is dus iets waar je interesse ligt) maar geen tijd. Je moeder heeft de tijd niet meer gekregen.
Ik zou zeggen, kijk of je een maandelijkse toelage kan regelen, naast eventuele inversteringen, en ga iets minder werken en geniet !
Ga met je paard hobbyen en neem wat meer tijd voor je vriend, je huis en natuurlijk je vader.
Een leuke, goed betaalde baan is tof, maar aan het einde stelt dat ook niks voor als je niet de tijd hebt gehad om van je leven te genieten.

En inderdaad : wees super zorgvuldig.... Je hebt zoveel goed bedoelde adviezen en zoveel mensen die je een poot willen uitdraaien om er zelf beter van te worden.
Google namen en ga voor garantie fondsen. Niet op advies van de buurvrouw, die nog wel een mannetje kent die wel weet...... enz. enz.
Het lijkt mij dood eng !

Ik weet niet hoe jong je bent, maar je weet nooit hoe je leven loopt. Je kan het nu niet nodig hebben maar in deze maatschappij weet je nooit hoe je leven loopt. Je kunt je baan kwijt raken, je huis je vriend..... Wees er in ieder geval voorzichtig en verstandig mee.
Laatst bijgewerkt door WendyLotte op 03-02-16 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:02

Seltje schreef:
Iedereen bedankt voor zijn adviezen. Maandag heb ik een afspraak bij de boekhouder(voor de belastingen en dergelijke, ik wil echt niet dat mijn geld rechtstreeks naar de staat gaat)
En dan zie ik wel daarna wat er gebeurt. Investeren in grond lijkt het meest logische, dat is een markt die in België alleen maar groeit. Huis kopen en verhuren is dan weer moeilijker, geen enkele Belg wilt nog huren.
Belastingtechnisch is mijn eigen huis afbetalen niet zo interessant, als ik geen lening meer heb lopen,trek ik veel minder terug,en echt, niemand ziet zijn geld graag richting de belastingen gaan.

Heel veel sterkte met het verlies van je moeder. Wat betreft hypotheek aflossen en belastingen, ik weet niet hoe de regels in Belgie zijn maar je kunt beter wat belastingen betalen dan schulden(hypotheek) hebben. Veel mensen lossen een hypotheek niet af omdat ze dan de aftrek kwijt zijn maar wonen zonder maandelijkse afbetalingen en rente is nog altijd goedkoper.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:07

Je moet je geld natuurlijk laten staan. Er komt ooit een moment dat je het nodig hebt. En misschien kun je je vader ergens nog mee helpen.

Heel veel sterkte met je verdriet. Natuurlijk is je moeder onmisbaar en jij moet daar nu eerst mee zien te leven. Besteed het geld ooit goed. Dat ben je aan haar verplicht.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:12

bigone schreef:
Seltje schreef:

Heel veel sterkte met het verlies van je moeder. Wat betreft hypotheek aflossen en belastingen, ik weet niet hoe de regels in Belgie zijn maar je kunt beter wat belastingen betalen dan schulden(hypotheek) hebben. Veel mensen lossen een hypotheek niet af omdat ze dan de aftrek kwijt zijn maar wonen zonder maandelijkse afbetalingen en rente is nog altijd goedkoper.

Als het echt zo zou zijn dat je meer geld terug kreeg als dat je betaald als je hypotheek aflost dan zou echt niemand meer aflossen maar weet natuurlijk niet hoe het in belgie precies zit.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:23

Allereerst gecondoleerd met dit zware verlies.

Niet gaan beleggen op de aandelenmarkt, dit brengt zoveel risico's met zich mee.
Zou het een idee zijn om je geld offshore te parkeren? Een bank in Zwitserland bijvoorbeeld, dit ivm de belastingdienst.