Nies_ schreef:Nee, omdat dat zo is. We hebben het zo geleerd omdat het zo hoort. Dat mensen daar een alternatief op bedenken moeten ze zelf weten, maar dat maakt het nog niet correct.
incorrect,
beiden mogen.
het kan ook op beide manieren aangeleerd worden.
8.07 uur: zeven over acht;
8.13 uur: dertien over acht;
8.17 uur: dertien voor halfnegen / zeventien over acht;
8.20 uur: tien voor halfnegen / twintig over acht;
8.38 uur: acht over halfnegen / tweeëntwintig voor negen;
8.40 uur: tien over halfnegen / twintig voor negen;
8.49 uur: elf voor negen;
8.52 uur: acht voor negen.
mijn vermoeden is dat de voorkeur al heel vroeg gemaakt is in de tijden van de scheepsvaart zoals ik dat op de vorige pagina al uitlegde.. Regio's die nauwer verbonden zijn met scheepsvaart (holland en rondom de grote rivieren?) hebben een tijdsweergave die zijn logica vind in de scheepsvaart, dus na kwart over, richt je je op het halve uur, tussen kwart voor en kwart over richt je je op het hele uur
provincies die minder aan de scheepsvaart te relateren zijn, gaan uit van het hele uur en hoe ver je daarvan af zit.. Dus 20 na 5 en 20 voor zes, immers daar slaat de klok alleen het uur. in plaats van de scheepsvaart waar geen klok sloeg maar een zandloper op ieder half uur gedraaid werd.
Dat er op het nieuws geproken wordt van 5 voor half zes, betekent niet dat 5 uur 25 fout is, maar dat men gekozen heeft voor een consequente tijdsaanduiding en niet de ene presentator zus en de ander zo.
De enige variant die alleen in bepaalde contexten voor komt is acht uur dertien (dus digitale vermelding).
----
ik kom uit het westen en heb op de lagere school ook geleerd dat beiden gebruikt kon worden.. maar omdat mijn ouders en mijn docenten zelf persoonlijk de hollandse manier gebruikten, is die voor mij persoonlijk degene die mijn voorkeur heeft..
In mijn ogen is het not done om zomaar bepaalde mensen als dom te noemen, of van een taalgebrek te betichten, zeker niet als beiden correct zijn.. in mijn ogen is dat eerder een gebrek van de lagere school van diegene zelf als een waarheid voor de ander