Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:33

Voorzieningen laat mij niet lachen.

Ik ging erop vooruit toen ik vanuit de rook van Amsterdam wegtrok richting Leeuwarden..

Ik ben op minder dan 2 kilometer van de tv studio's opgegroeid, maar kabeltje trekken naar ons dorp/gehucht?
Nee hoor ho maar.. Ik ben dus opgegroeid met Nederland 1, 2 en 3.. Tot mijn vader eindelijk dan toch maar een schotel heeft gekocht na jaren wachten op de belofte van kabel..

Je raad het al, we hadden net een schotel en toen ging dus de hele nederlandse commerciele omroepbende snel achter een decoder zitten.

Op mijn 17e ging ik studeren in Leeuwarden.. Internet cafe (wat was daaaaaaaat?) bijna om de hoek en kabel tv!

en ik kwam dus midden uit de randstad op een bijna letterlijke steenworp van bijna alle voorzieningen waarbij onze lagere school het geijkte klapvee was bij allerlei tv opnames die ik vervolgens helemaal niet kon bijkijken in ons achterstand gebiedje.

ook in de randstad is er een groot verschil tussen verstedelijkt gebied en dat erbuiten.. En die grens kan zeer scherp getrokken zijn in sommige gevallen.. wij zaten er midden in, op een soort eilandje van antieke omstandigheden..

schoolbus was afgeschaft en als je de bus naar de lagere school wou nemen.. Dan kon je net zo goed doorlopen want dan was je al over de helft van de 2.5 kilometer langs zeer druk verkeer :')
openbaar verkeer verder? dat geen letterlijk met een grote boog om ons heen.. van alle kanten was het op meer dan een ruime kilomter afstand

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:34

roowsie schreef:
NZ92 schreef:
Goh, elke Fries kan Nederlands :Y) Dan ben ik in al die 13 jaren veel wereldwonders tegengekomen zeker?

Als je op iedereen zo reageert snap ik wel dat ze geen moeite meer doen...

Amen, dan was het bij mij ook zomaar klaar :wave:

NZ92

Re: Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:35

Gelukkig hoef ik het niet van 16 jarige meisjes te hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:40

Ik heb ook wel die types meegemaakt die weigerden Nederlands te spreken maar... Dat heb je in elke provincie wel natuurlijk. Heb Limburgers meegemaakt die ik echt nog kon verstaan omdat ze stug Limburgs bleven kletsen. Is niet typisch Fries om te eigen taal vast te blijven houden.

Al vind ik als 16+ jarig meisje :+ je wel erg neerbuigend doen over de Friezen nz92...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:46

Die Nz92 heeft een bord voor haar hoofd := , wat een typje zodeju

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:49

Zo, schaam me er bijna voor fries te zijn zoals hier word gesproken haha. Ook ik als "echte" fries ken de stugge friezen wel, maar volgens mij is dat maar zo'n klein deel wat stug is. Dat dat dan als "de fries" word gezien is jammer. Waar ik woon zijn de mensen heel behulpzaam en niks is te gek. De ene regio is de andere niet. Er zit namelijk wel verschil in de regio's qua stug doorpraten in fries enz. Maar ook ik als echte friezin heb daar een hekel aan. Is i.m.o. Gewoon asociaal.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:51

Ik vind je ook erg neerbuigens bz92. Opmerkingen ove iets nie aannemen van een 16 jarige schieten altijd in het verkeerde keelgat.

Maar ik snap je punt wel. In sommige dorpen is het niveau niet hoog en zijn he kliekjes. Kijken ze je vreemd aan als buitenstaander. Slimme mensen zijn daar al snel anders. Maar ja als je gaat studeren zit je al snel in groningen. Er is geen werk dus ga je niet terug maar friesland.

Dus ja snap de opmerkingsn van nz92 wel. Maar iedereen is anders en mag zijn mening geven. Ts kan dan een keuze maken.

Advies voor nz92. Ga verhuizn naar ergens waar je wel gelukkig wordt.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:53

NZ92 schreef:
Pfoe ik vraag me af waarom je dat zou willen.
Mijn ervaring van Brabant naar fries dorp verhuist.
De mensen zijn hier ontzettend stug en in zichzelf gekeerd. Iemand uit een andere provincie wordt een Hollander genoemd en vaak buiten gesloten.
De meeste friezen in een dorp zijn aardig bekrompen, veel kunnen geen of gebrekkig Nederlands en zijn echte dorpelingen (kerk, vroeg trouwen, vroeg kinderen etc.) daarnaast is het opleidingsniveau in Friesland ontzettend laag. De meeste mensen zijn niet eens MBO geschoold en dit merk je dan ook.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er ook veel leuke Friezen!!

Mocht je gaan verhuizen wil ik je adviseren om na een stad te gaan zoals; Sneek, Joure, Leeuwarden.
Hier wonen ook vaak hogeropgeleiden en friezen die gewoon Nederlands praten.

Jeetje NZ92, heb je het zo slecht hier in Friesland? Heb niet het idee dat er bij ons in de buurt zoveel 'domme' mensen wonen. Iedereen die ik ken in onze buurt spreekt gewoon Nederlands, hetzij met een Fries accent...
Laatst bijgewerkt door Paisano op 20-01-16 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:55

Ik heb mijn woning ook via Thuswonen. Ik vind het heerlijk om in Friesland te wonen, maar ik zou niet graag in een dorpje voorbij Dokkum willen wonen zoals Moddergat of Holwerd. Voor mijn gevoel houdt daar de wereld op :') Zelf ben ik ook Fries en ja tuurlijk zijn er stugge types bij, die heb je toch overal? Al ken ik er maar heel weinig. Dus dat valt reuze mee :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:57

Peasens moddergat :+ , wel erg mooi daar hoog bovenin ! Auto is wel handig dan

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:58

Erg mooi wandelen daar, maar zo hoog zou ik ook niet willen wonen hoor! Onder de lijn Leeuwarden-Groningen graag :)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:00

_MelloW_ schreef:
Zo, schaam me er bijna voor fries te zijn zoals hier word gesproken haha. Ook ik als "echte" fries ken de stugge friezen wel, maar volgens mij is dat maar zo'n klein deel wat stug is. Dat dat dan als "de fries" word gezien is jammer. Waar ik woon zijn de mensen heel behulpzaam en niks is te gek. De ene regio is de andere niet. Er zit namelijk wel verschil in de regio's qua stug doorpraten in fries enz. Maar ook ik als echte friezin heb daar een hekel aan. Is i.m.o. Gewoon asociaal.

Dat vind ik dus ook irritant. Mijn vader gaat soms ook gewoon stug door in het Fries. En wanneer mijn vader en broer Nederlands beginnen te spreken klinkt het echt nergens naar. En dat hebben meerdere mensen. Deze mensen spreken alleen maar Fries.

Ik vind het altijd wel jammer dat Friesland en Friezen vaak niet gerespecteerd worden en als domme mensen worden gezien.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:09

Ik ben 5 jaar geleden bij mijn vriend ingetrokken vanuit Nieuwegein. Nu in zuid-oost Friesland.
Wij betalen voor ons 2 kamer appartement 250 hypotheek.
Ons dorp heeft 3(!) supermarkten, verschillende winkels en een busstation. Hebben we toch meer/iets anders nodig gaan we naar drachten (15min), wolvega (20min), assen 25min, Steenwijk (35/40min), leeuwarden 49min of Groningen 50min.

Hoe het wonen hier is? Heerlijk, ik zit idd in het gedeelte met veel bos(drentfriesewoud). Prachtige omgeving en als je in het weekend het bos in gaat heb je gewoon een vakantie gevoel. Het is hier niet zo gehaast als in de stad.
Ik heb het in het begin best lastig gehad om nieuwe mensen te leren kennen want ik had geen school of werk. Via de familie van men vriend en school e.d. Nieuwe vrienden gemaakt.
Hier praten ze niet alleen Fries maar ook stellingwerfs. Als je aangeeft dat je het niet verstaat praten ze Nederlands.
Ik heb dagelijks anderhalf uur gereisd naar school enkele reis. No problemo, hoort erbij.

Ik heb nu wel moeite met werk vinden, maar als je wil werken is er werk. Ik doe bijvoorbeeld nu productiewerk. Niet waar ik voor geleerd heb en zeker niet mijn eerste keuze, maar dat komt vanzelf.

Ik wil in ieder geval niet meer terug!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 23:12

Kunnen we het wel een beetje gezellig houden dames :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:16

Och, Groningers staan ook bekend om stug en afstandelijk. Ik vind ze heerlijk :D Friezen vind ik ook over het algemeen fijne mensen om mee om te gaan. Nou heb ik Fries bloed in mijn aderen stromen {:} maar het nuchtere, no nonsense spreekt mij wel aan.

En ver van alles? Ach, dat zeggen ze van Groningen ook. Toch kan ik met dik anderhalf uur in Amsterdam zijn :) En deed ik laatst van Alkmaar naar Amstelveen ook anderhalf uur. Afstand is zó relatief hier in Nederland :D

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:20

Mijn ouders zijn vanuit het westen naar Friesland verhuist toen ik nog kind was.
Omdat hun mijn broertjes en mij in een rustige omgeving op wouden laten groeien.
En ze hebben geen spijt van hun keuze. We hebben hier nu veel meer als dat we in de stad zouden kunnen hebben, ruim huis, paard enz..

Ik woon in zuid-west Friesland, hier is juist veel bos, we zitten echt op de grens tussen bos en de open vlakte.
Verder is alles hier rustiger en de mensen vind ik wel vriendelijker :j
Niet echt stug ofzo.. Als je vriendelijk voor hun bent, zijn ze ook vriendelijk voor jou. Wel verschilt dit echt per gebied!

Wij praten net zoals Milo zij ook stellingwerfs. Een dialect wat lijkt op een combinatie tussen Fries, Drenths en Gronings. Ook heb ik het lastig met werk, basic zoals schoonmaak en productiewerk is altijd vraag naar. Maar toch vallen er veel ontslagen hier.

Ik hoop dat als mijn vriend ook klaar Is met school wij hier kunnen blijven, mijn hard ligt hier echt. Maar als er nog geen werk Is..
Laatst bijgewerkt door kevinsky op 19-01-16 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:21

PrizTwir schreef:
Ik vind het altijd wel jammer dat Friesland en Friezen vaak niet gerespecteerd worden en als domme mensen worden gezien.

Tweetalig opvoeden is juist erg goed voor de ontwikkeling van kinderen toch? :D

Ik woon in Friesland, in een dorp en ik vind het heerlijk. Ik studeer in Groningen en reis liever elke dag op en neer dan dat ik daar op een kamertje moet gaan zitten te koekeloeren :P

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:41

NZ92 schreef:
Gelukkig hoef ik het niet van 16 jarige meisjes te hebben.

Nou ja zeg. Ik ben 56 maar daar wil je het ook niet van horen. Dus nogmaals ga aub verhuizen, en neem jezelf mee.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:44

annetm schreef:
PrizTwir schreef:

Tweetalig opvoeden is juist erg goed voor de ontwikkeling van kinderen toch? :D

Ik woon in Friesland, in een dorp en ik vind het heerlijk. Ik studeer in Groningen en reis liever elke dag op en neer dan dat ik daar op een kamertje moet gaan zitten te koekeloeren :P

Eerlijk dan moet je wel goed tweetalig opvoeden :') In mijn geval is het inderdaad alleen maar beter gegaan, aangezien beide ouders nederlands zijn en vrienden wel eens fries spraken. Maar als je ouders beide fries zijn, grootouders ook en je op school ook alleen maar fries praat.. Tsja moest lachen toen een vriend van me voor de grap zei dat hij in groningen zou studeren. Is door en door fries (diepfries), nederlands praten is het probleem niet hij kan prima uit zn woorden komen, maar het klinkt een beetje alsof een limburger ineens fries gaat praten :')
Ben zelf trouwens nu wel opzoek naar een kamer in grunn :+ Ik vind het ook heerlijk hier maar het reizen vind ik iets minder en thuis is ook niet altijd even fijn. Had Hanze in leeuwarden gestaan was ik denk ik thuis blijven wonen. Heb alleen een opleiding gekozen die maar 3x in nederland te vinden is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:49

Wat me trouwens wel opvalt hier, is dat er in de grotere steden (Leeuwarden, Sneek etc) steeds meer Nederlands gesproken wordt. En dan kom je in 20 minuutjes rijden weer in de dorpen waar wel steevast het Fries gesproken wordt.

Het was niet de intentie van TS om over het werk te praten. Misschien als meer dat onderwerp interessant vinden (pb dan maar) dat ik daar een topic over open.

Terug over wonen in Friesland. Ik ben geboren in Friesland, en nog niet in andere provincies gewoont. Maar ik kan me enigzins voorstellen dat het gedrag van de mensen hier wat nuchterder is. En dit baseer ik dan ook echt alleen maar over verhalen die ik lees en hoor van mensen die meer richting de grote steden van NL wonen.

Ik gok, aangezien de TS een frisse start wil maken dat Friesland echt wel een fijne optie kan zijn. Natuurlijk zijn er ook minder toffe Friezen in Friesland. Maar zo zijn er ook vervelende rasechte Amsterdammers ;)
Het is maar net hoe je het treft.
Ik gok wel dat het fijn kan zijn als je in Friesland komt wonen dat je wat in de buurt van een grotere stad gaat wonen. Dan zijn veel voorzieningen toch dichtbij genoeg ;)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:59

NZ92 schreef:
De mensen zijn hier ontzettend stug en in zichzelf gekeerd. Iemand uit een andere provincie wordt een Hollander genoemd en vaak buiten gesloten.
De meeste friezen in een dorp zijn aardig bekrompen, veel kunnen geen of gebrekkig Nederlands en zijn echte dorpelingen (kerk, vroeg trouwen, vroeg kinderen etc.) daarnaast is het opleidingsniveau in Friesland ontzettend laag. De meeste mensen zijn niet eens MBO geschoold en dit merk je dan ook.

Mocht je gaan verhuizen wil ik je adviseren om na een stad te gaan zoals; Sneek, Joure, Leeuwarden.

Hallo zeg, wie is hier nu bekrompen... Jij bent echt erg zeg. Dikke flauwekul wat je zegt. Opleidingsniveau is absoluut niet laag, we spreken hier prima Nederlands, we zijn beslist niet bekrompen, stug al helemaal niet en buitensluiten doen we niet, tenzij je daar zelf reden toe geeft door je hooghartig te gedragen. En zoals jij schrijft... Denk dat je dat aan jezelf te danken hebt. Ben zelf geboren in Leeuwarden, heb in verschillende dorpen gewoond en werd gewoon geaccepteerd, stadse of niet. O en HBO opgeleid.

Enne, als mensen merken dat je geen Fries spreekt, spreken ze gewoon Nederlands tegen je hoor... Tenzij je bent zoals jij, dan zul je het merken ook, je voelt je kennelijk ver verheven boven het Friese volk.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:18

NZ92 schreef:
Ik zou inderdaad ook kijken naar een andere provincie ;) Friesland is ook een uithoek.. je zit overal ver vanaf en de voorzieningen zijn echt een stuk minder.

Waarom ga je niet gezellig terug naar Brabant ? Hier in deze uithoek (waar vandaan je overigens in nog geen 3 uur in Belgie bent) kunnen we je missen als kiespijn... Weet niet wat je gemist hebt, maar de voorzieningen hier zijn net zo goed als waar dan ook, we hebben alleen geen files en dat soort ongein...

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:21

NZ92 schreef:

Poe volgens mij ben jij in het verkeerde dorp gaan wonen :=

Friesland is heel leuk hoor!! En als je je nu inschrijft kun je met een paar maanden zelfs al een leuk appartementje vinden in een dorp, voor Leeuwarden zou je langer ingeschreven moeten zijn.
Daarnaast valt het wel wat mee met voorzieningen hoor :+ De meeste dorpen(Burgum/Hardegarijp/Veenwouden e.d.) hebben wel een supermarkt en kledingwinkels. Voor de echte grote dingen moet je wel naar de stad maar die is prima te bereiken :j

Leuk dat je hier over na denk!

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:38

Ik woon inmiddels al heel wat jaartjes in Friesland, ik ben persoonlijk meer een stads meisje maar het is hier altijd wel gezellig. De mensen zijn meestal super vriendelijk zolang je zelf ook beleeft bent, het is alleen wel echt kat uit de boom kijk volk. Tuurlijk heb je wel de echte stugge Friezen maar die kom je alleen tegen in de echte kleine boeren dorpjes. In winkels etc weet ik niet echt hoe het zit aangezien ik altijd naar Heerenveen en Leeuwarden ga waar bijna geen echte Friezen meer werken. Veder is het landschap natuurlijk super mooi en alles is eigenlijk op fiets afstand aangezien je in elk groter dorp wel een supermarkt, een kapper en een huisarts hebt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:17

Weet je wat ik het leukste van de supermarktjes in de dorpen vind, is dat er zoveel te proeven staat :9 Het is gewoon een AH maar zo veel fijner dan de XL :)