Ergeren aan scholieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:55

eclair98 schreef:
Hier zo'n irritante fietser :# Ik ben dan geen scholier meer, maar ik fiets naar mijn stage lekker midden op de weg, en ga ik ook aan de kant ook niet :x Ik moet altijd via landwegen fietsen en daar scheuren mensen toch ongelofelijk hard, anders zien ze me niet O:)

Jij bent gewoon verplicht kant te fietsen hoor!
Echt vreselijk zulke mensen...

Ik ging ook met de fiets naar school toen ik nog op de middelbare zat, maar ik hield me aan de regels, maar dan heb je mensen waarvoor je je schaamt ook een scholier te zijn.
Laatst nog bijna een gastje van ongeveer 16 aangereden met mijn auto. 100 meter verder was een oversteekpad waar veel mensen oversteken. Ik dus al aan het opletten of daar iemand stond. Komt dat gastje zo tussen 2 geparkeerde auto's uit gevlogen... En dan nog mopperen dat ik hem bijna raakte...

Steeph

Re: Ergeren aan scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:58

Zoe, helaas zijn er ook een hoop automobilisten die niet op een normaal tempo passeren met gepaste afstand ondanks dat je je licht en alles aan hebt. Ik snap dat Eclair dan midden op de weg gaat fietsen voor die eikels zodat ze niet met 120 km/u, 20 cm van je af langs kunnen scheuren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:01

Steeph schreef:
Zoe, helaas zijn er ook een hoop automobilisten die niet op een normaal tempo passeren met gepaste afstand ondanks dat je je licht en alles aan hebt. Ik snap dat Eclair dan midden op de weg gaat fietsen voor die eikels zodat ze niet met 120 km/u, 20 cm van je af langs kunnen scheuren.

Dat kan goed zijn. Maar dan nog niet aan de kant gaan(en je als auto dus moet aanhobbelen achter zo'n fietser) is gewoon asociaal...

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:03

Zoe_97 schreef:
Steeph schreef:

Dat kan goed zijn. Maar dan nog niet aan de kant gaan(en je als auto dus moet aanhobbelen achter zo'n fietser) is gewoon asociaal...

Jij woont vast niet op het platteland.
Met weinig verlichting langs de wegen maar wel wegen zonder drempels waar je met de auto lekker hard kunt gaan, heb je bijna geen keus. Je MOET asociaal zijn.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:05

Ik ben trouwens zelf wel een 'brave' fietser, zo af en toe op mijn telefoon, maar dat is niet voor lang, meestal om even iets terug te app'en uit verveling.

Verder ligt het ook aan het tijdstip.
Als we met de vriendengroep naar een feestje gaan kan je beter een andere route nemen, hoppaaa midden in de nacht met z'n 10en naast elkaar fietsen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:13

Scholieren denken god te zijn ofzo :') , ik woon aan de route van hun school naar het centrum . Blijft me verwonderen soms :') , is gewoon een woonwijk waar ik woon

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:25

Afbeelding

Fietsfile in Wageningen :')

Ik ben zowel fietser als automobilist tegenwoordig en ik moet zeggen dat het autorijden mijn kijk op fietsen wel veranderd heeft.
Rotondes waar je met de auto voorrang hebt? Vergeet het maar, de helft van de fietsers komt in zo'n enorme vaart aan dat ze amper meer kunnen stoppen.
Als je dan flink op de toeter gaat staan krijg je toch een verontwaardigde kop...

En mensen die naast elkaar fietsen, 3 is natuurlijk helemaal erg maar 2 is ook al verschrikkelijk op sommige wegen.
Dan kun je soms eindeloos achter een aantal fietsers blijven hangen omdat inhalen niet gaat.

En ik moet zeggen dat ik naast scholieren nog een andere groep fietsers heb die levensgevaarlijk zijn. Ouders met kleine kinderen...
Hier in de wijk kun je de autowegen precies vermijden. Er zijn losse fietspaden aangelegd die de hele wijk doorkruisen.
Maar dan hobbelen met zo'n kind over de drukste weg van de wijk met een kindje die alle kanten op schiet. Ik zou het zelf niet aandurven...

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:28

xSannee schreef:
[ Afbeelding ]

Ik ben zowel fietser als automobilist tegenwoordig en ik moet zeggen dat het autorijden mijn kijk op fietsen wel veranderd heeft.
Rotondes waar je met de auto voorrang hebt? Vergeet het maar, de helft van de fietsers komt in zo'n enorme vaart aan dat ze amper meer kunnen stoppen.
Als je dan flink op de toeter gaat staan krijg je toch een verontwaardigde kop...

En mensen die naast elkaar fietsen, 3 is natuurlijk helemaal erg maar 2 is ook al verschrikkelijk op sommige wegen.
Dan kun je soms eindeloos achter een aantal fietsers blijven hangen omdat inhalen niet gaat.

En ik moet zeggen dat ik naast scholieren nog een andere groep fietsers heb die levensgevaarlijk zijn. Ouders met kleine kinderen...
Hier in de wijk kun je de autowegen precies vermijden. Er zijn losse fietspaden aangelegd die de hele wijk doorkruisen.
Maar dan hobbelen met zo'n kind over de drukste weg van de wijk met een kindje die alle kanten op schiet. Ik zou het zelf niet aandurven...

Met zn 2en fietsen mag. Ik walg er nu echt van dat jullie ons (scholieren) maar in een hokje stoppen. Ja veel scheuren zo over een rotonde maar veel ook niet. Sorry als dit heel bot over komt maar het moest er even uit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:30

Yenni schreef:
xSannee schreef:
[ Afbeelding ]

Met zn 2en fietsen mag. Ik walg er nu echt van dat jullie ons (scholieren) maar in een hokje stoppen. Ja veel scheuren zo over een rotonde maar veel ook niet. Sorry als dit heel bot over komt maar het moest er even uit....

_/-\o_

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:32

Ik zeg nergens dat mijn ergernissen alleen over scholieren gaan he! Als je mijn bericht helemaal leest noem ik ook nog een andere groep, en verder gaat dit over iedereen die dit soort dingen doet.
"De helft van de fietsers" betekend dus ook alle fietsers, niet alleen scholieren.

Ik fiets zelf ook dagelijks en op de plekken waar ik zelf irritaties heb met de auto fiets ik ook niet met zijn tweeën naast elkaar.

Dat het mag betekend niet dat het altijd veilig is...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:34

Yenni schreef:
xSannee schreef:
[ Afbeelding ]

En welke groep mensen heeft daarvoor gezorgd? Juist ja de scholieren. Ik ben zelf 18 en ondertussen student. Maar ik walg van hoe scholieren rondrijden alsof de baan van hun is. En dan heb ik het niet over enkelingen, nee gewoon 95% van die oelewappers die ze beter ook maar eens zouden beboeten. Daar gaan alle tekorten in de begroting van de staat.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:36

xSannee schreef:

Rotonde's waar auto's voorrang hebben ben ik volgens mij nog nooit tegen gekomen.
Ik heb wel even dit plaatje opgeduikeld van dit forum en ik denk dat je dit bedoelt. Het was netjes geweest van de fietsers als ze even hadden gewacht, maar op dit moment hebben ze gewoon voorrang.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:38

Zoe_97 schreef:
Steeph schreef:

Dan mag de automobilist eerst, die zijn in de regel ouder en mogen dan van mij het goede voorbeeld gaan geven :j :P Hoe hard ze bij ons in de omgeving gaan is echt niet normaal. Ik snap dat je moe bent en geirriteert als je de laatste werkzaamheden moet afronden, maar ik wil ook nog heel beginnen. (En ik blijf heus geen kilometer voor ze uit fietsen, maar als ze er aan komen en nog iets van 50 meter van me af zijn en de vaart is geminderd, ga ik keurig braaf in de berm en zwaai ik even lief :o? )

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:40

eclair98 schreef:
Zoe_97 schreef:

Dan mag de automobilist eerst, die zijn in de regel ouder en mogen dan van mij het goede voorbeeld gaan geven :j :P Hoe hard ze bij ons in de omgeving gaan is echt niet normaal. Ik snap dat je moe bent en geirriteert als je de laatste werkzaamheden moet afronden, maar ik wil ook nog heel beginnen. (En ik blijf heus geen kilometer voor ze uit fietsen, maar als ze er aan komen en nog iets van 50 meter van me af zijn en de vaart is geminderd, ga ik keurig braaf in de berm en zwaai ik even lief :o? )

Wacht maar tot je zelf met de auto rijd. Dan merk je dat fietsers veel asocialer/gevaarlijker bezig zijn dan het gros van de automobilisten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:40

Hier wordt inderdaad een algmene fietsergernis genoemd en geen specifieke scholieren ergernis. Als je een rijbewijs hebt dan snap je het wel. Ik weet nog goed toen ik nog geen rijbewijs had dat ik er heel anders tegen aan keek, tegen het fietsen, het viel allemaal wel mee. Maar sinds ik zelf veelvuldig in de auto zit valt het allemaal helemaal niet zo mee. Als automobilist moet je heel goed alle mogelijke scenario's bedenken die kunnen gebeuren als je fietsende scholieren inhaalt. Want inderdaad, ineens een zwieperd op de fiets is heel gewoon, op die mobieltjes kijken ook.
Nog zoiets leuks, al die bromfietsers die de snelste route kiezen tussen fietspad en weg. 8)7 Schieten zo van het fietspad de weg weer op als het daar ineens weer 50 rijdt, gooien hun brommer zo voor de auto. Of buiten de bebouwde kom niet het fietspad gebruiken, waardoor je een ooit een eeuwigheid erachter hangt omdat je ze niet in kan halen vanwege tegenliggers. Op het moment dat ik ze inhaal en wijs naar het fietspad omdat ze daar thuis horen en gewoon een file veroorzaken krijg je een middelvinger terug. :+

Steeph, op rotondes buiten de bebouwde kom hebben auto's voorrang. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:41

Als je irritante scholieren gaat beboeten, moet je irritante auto's ook beboeten. Ze komen zonder te kijken met hun neus op het fietspad staan, waardoor er een fietser overheenklapt! :Y) Net zo gevaarlijk als fietsers die over de weg slingeren.

Daarbij zijn er veel automobilisten die zich gewoon helemaal niet aan de regels houden. Vorig jaar is onze kat voor onze deur op een verkeersdrempel overreden door een auto die (niet overdreven) met 60 door een straat kwam waar ook kinderen spelen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:42

Een hele tijd geleden sjeest een rugzak met scholier ervoor op z'n fiets ineens de straat over. Ik vol op de rem, mijn bumper was 3 cm van zijn achterwiel af. Schrok me het apenlazarus. Gaat 'ie mij ook nog eens verrot schelden! (ook geschrokken, mag ook wel)

Heel aso en lévensgevaarlijk.

Gelukkig was de bevriende rugzak+scholier een stuk slimmer, trok met wit gezicht zijn vriend aan de kant, vroeg of hij helemaal besodemieterd was, en bood zijn excuses aan voor zijn vriend.

Toppunt van aso en wél sociaal bij elkaar.

Niet alleen scholieren- laatst aan het wandelen, dubbel fietspad, breed zat. Drie oudere vrouwen fietsen over de hele breedte. Ik zat dan wel op mijn mountainbike, maar die modderpoel waar ik maar doorheen gedwongen werd vond ik minder. Ik kwam ze tegemoet, ze hadden me zeker gezien.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:46

Resistance schreef:
Als je irritante scholieren gaat beboeten, moet je irritante auto's ook beboeten. Ze komen zonder te kijken met hun neus op het fietspad staan, waardoor er een fietser overheenklapt! :Y) Net zo gevaarlijk als fietsers die over de weg slingeren.

Daarbij zijn er veel automobilisten die zich gewoon helemaal niet aan de regels houden. Vorig jaar is onze kat voor onze deur op een verkeersdrempel overreden door een auto die (niet overdreven) met 60 door een straat kwam waar ook kinderen spelen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Als je iets van de verkeerscode kende wist je dat auto's actief beboet worden ;)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:46

Nee hoor Steeph, die rotonde bedoel ik niet.
Vaak (Let op, niet altijd!) zie je bij rotondes buiten de bebouwde kom dat auto's voorrang hebben.
Zo bijvoorbeeld.
Afbeelding

Hier moet je als fietser dus écht stoppen voor een auto. En nee, dat gebeurd regelmatig niet. En dat zijn scholieren, studenten, volwassenen, kinderen, alles en iedereen.

Natuurlijk houden auto's zich ook niet altijd aan de verkeersregels, ik denk dat niemand dat hier wilt beweren.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:47

eclair98 schreef:
Zoe_97 schreef:

Wacht maar tot je zelf met de auto rijd. Dan merk je dat fietsers veel asocialer/gevaarlijker bezig zijn dan het gros van de automobilisten.[/quote]
Dan rijdt dat ene gros bij ons rond :j

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:53

Automobilisten kunnen er ook wat van hoor ;) Ik word regelmatig afgesneden op rotondes en als auto's zijstraten in willen terwijl ik gewoon voorrang heb. Ik vraag me altijd af of die mensen me echt niet zien, niet opletten, of dat het ze gewoon niks uitmaakt.

Wat betreft mobiel op de fiets: dat mogen ze van mij verboden maken er ook actief op bekeuren. Levensgevaarlijk, zelfs die ene seconde dat je niet oplet is al genoeg om bij een (ernstig) ongeluk betrokken te raken.

Maar die fietsenslingers (vooral basisschool leerlingen die een uitje hebben) zijn ook wel knap irritant hoor. Fietsen heel langzaam en onmogelijk om in te halen. Maar ja, dat kan ook eigenlijk niet op een andere manier. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:53

Zoe_97 schreef:
Resistance schreef:

Als je iets van de verkeerscode kende wist je dat auto's actief beboet worden ;)

Ik word regelmatig half overreden als ik netjes in mijn eentje over het fietspad rijd, en er opeens een auto uit de parkeerplek komt rijden. Of wanneer er inderdaad opeens een auto vol op het fietspad komt staan waardoor je er vol tegenaan klapt. :D :Y)

Worden die beboet? Nee hoor. ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:03

Ik denk dat dit een nutteloze disscusie word. Ik ben het eens met Resistance.

:) :evaw:

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:05

pff, ik maak me er niet zo druk om. Ik weet dat ik onderweg in de auto naar mijn werk langs een drukke schoolroute kom en dat ik dan te maken kan krijgen met scholieren die links en rechts langs me heen vliegen en die met zijn 3tjes naast elkaar naar hun telefoontjes aan het staren zijn. Tja, dan vertrek ik 10minuten eerder en let ik die paar straten extra goed op, probleem opgelost.

Het zijn scholieren, kinderen tussen de 12 en 18. Die letten nu eenmaal niet op, die kijken nu eenmaal niet uit en die zijn al helemaal niet bezig met wat ik in die auto van hen vind.

Andersom gebeurd het mij ook wel eens dat ik in de ochtendmist een fietser met licht die net wel zijn hand netjes uitstak bijna over het hoofd zie, ik schrik me dan kapot, schaam me al even erg en zwaai vriendelijk.

leven en laten leven toch?

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:14

Ik was vroeger net zo'n scholier. Met zn drieën naast elkaar? Geen probleem toch? Auto past er makkelijk langs?
Hand uitsteken? Gewoon meteen oversteken, is sneller!

Tot ik zelf auto ging rijden, wat heb ik me rot geërgerd aan dat straatje bij mijn middelbare school waar ze in rijen naast elkaar fietsen.
Ook al een keer bijna een jongetje omver gereden die zonder waarschuwing aan naar links fietste. Gelukkig werken mijn remmen goed!

Sindsdien heb ik ook mijn fiets gedrag aangepast. Komt er een auto aan? Ik ga wel even voor of achter fietsen ookal zijn we maar met zijn tweeën en hand uitsteken? Áltijd.

Als je jong bent, denk je soms dat de wereld rekening met jou moet houden. Dat blijft vrees ik altijd wel zo. Als autobestuurder moet je ook heel alert zijn, vooral bij jongeren en kinderen die zelf de gevaren van het verkeer niet zo inzien.