Vuurwerk, wat vind jij er van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:20

Ik vind vuurwerk wel oké, t hoort nou eenmaal bij oud en nieuw
Alleen jammer dat er nu al afgestoken word

Anoniem

Re: Vuurwerk, wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:23

Carbid schieten is bij ons echt traditie. Waar ik heen ga, doen ze het allemaal veilig.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:25

Ik vind het afschuwelijk. . Siervuurwerk vind ik prachtig maar die knallen.. bahbah.
ik vind dat ze het moeten afschaffen en alleen aan proffesioneels moeten laten...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:25

Ik vind het vooral zonde van m'n geld :+

Ik vind siervuurwerk wel mooi om naar te kijken,maar alles wat knalt (met name de halve bommen die ze tegenwoordig hebben) vind ik verschrikkelijk.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:50

Tivoli schreef:
Ik vind siervuurwerk wel mooi om naar te kijken,maar alles wat knalt (met name de halve bommen die ze tegenwoordig hebben) vind ik verschrikkelijk.

Ja, die knallen van al die ilegale 'bommen'. Die zijn zo hard dat al onze ramen er van trillen. -O-

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:55

Hikarii schreef:
Ik vind het geweldig, om naar te kijken en om af te steken.
Het enige wat ik niet vind kunnen is dat er vanalles vernield wordt, of dat er naar dieren gegooid word.
Vindh het wel onzin dat het pas vanaf 6 uur mag. Vroeger konden we uren over straat lopen, een fijne sociale bezigheid in de tijd van de smartphones. Als klein kind een rontje op de grond zetten, aandoen en wegrennen, maar dat kan moeilijk met een kind in het donker.

Ik steek dus, als ik niet paard ga rijden, gewoon vanaf tien uur af.

Ook vind ik het onzin dat veel mensen zeuren over dat hun honden oid bang zijn.. Katten snap ik, die van ons is er bang voor. Maar al onze honden zijn nooit bang geweest, het is maar hoe je er zelf mee omgaat en wat voor aandacht je er aan besteed.

Maar nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen :=

Dit, absoluut :Y)
Ik denk hier hetzelfde over :j

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 21:57

wel grappig, katten mogen bang zijn, honden niet :') lekker hypocriet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:58

Ik vind het best mooi als anderen siervuurwerk afsteken.
Maar ik zou er zelf geen euro aan besteden om het te kopen. :)
Verder heb ik geen last van vuurwerk.
We wonen buitenaf en horen vrijwel niets.
Sommige boerenjongens in de buurt steken carbid af, maar dat is ook niet erg.
De honden en paarden zijn daar niet bang van.

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:04

ik vind het prachtig haha ik ben een handelaar in legaal vuurwerk. het is dus mijn boterham met beleg. wat mijn alleen stoort is het iligale spul . het is niet alleen slecht voor de handel en de belasting betaler maar de decibelen gaat ook extreem. en dat zorgt ook zelsf bij mijn beesten voor stres . met andere worden vuurwerk ok maar houd rekening met onze dieren en houd je aan de tijden die afgesproken zijn . ben een handelaar maar zelfs ik heb posters hangen met voorlichting en dergelijken. omdat het gewoon leuk moet blijven !!!!!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:15

Ik ben af en toe best wel jaloers op mensen die wonen in landen waar particulier vuurwerk verboden is!

Wel eens meegemaakt dat jongelui vuurwerk naar een baby in een kinderwagen gooiden! WAAROM in Godsnaam?! :n
En dit soort dingen komt naar mijn mening net iets te vaak voor om het excessen te noemen. Het lijkt wel alsof heel veel jongeren opeens spontaan veranderen in losgeslagen idioten wanneer ze een stuk vuurwerk in handen krijgen. Kunnen ze opeens niet meer logisch nadenken ofzo... :roll:

Ook de combinatie aangeschoten/dronken mensen met vuurwerk op Oudjaarsavond vind ik absoluut geen fijn idee!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:25

Ik hou er wel van hoor. Het heeft iets. Wachten tot 12 uur en snel naar buiten om lekker knallend het nieuwe jaar in te gaan.
Ik zou een vuurwerkshow helemaal niks vinden. Veel te saai. Iedereen moet dan van huis met de kinderen om vuurwerk te zien. Terwijl ze nu lekker achter het glas naar vuurwerk kunnen kijken. Daarnaast krijg je alleen maar meer illegaal vuurwerk.
Je hoort ook zo vaak dat mensen erboven hangen of te lang in hun hand houden en dan denk ik ook wel tja...

Het is maar eens per jaar. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:37

Ik vind het maar gevaarlijk en irritant. Ik kan rond die dag niet buiten rijden van de knallen,het is gevaarlijk en geeft troep. Een vriend is vorig jaar door toedoen van een ander zijn oog verloren en sindsdien haat ik vuurwerk nog meer.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:42

bruintje123 schreef:
En dat kijkje neem ik beroepsmatig.
En dan zeg ik: Verbieden voor de particulier.
En elk stuk onbenul dat ook maar vuurwerk heeft 100€ per stuk als boete geven.
Dan is de lol er zo vanaf.

Ja, dat ipv de auto als melkkoe of hondenbelasting. Dit is veel rechtvaardiger en het levert heel wat op! Als men verkeer op snelheid kan controleren, kan men het ook op vuurwerk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:56

Ipv kent onze staat niet.
Begrijpelijk met steeds meer mensen die hier nooit gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:58

Ik trilde laatst toen ik langs wat jongeren met vuurwerk liep , ben er als de dood voor maar het word al beter tegenwoordig . Siervuurwerk geen probleem

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:09

Hier waar wij wonen is het stil... heerlijk alleen totaal geen gevoel dat het oudejaar is.

Van mij hoeft het ook niet. Vind het doodzonde van al dat geld wat de lucht word ingeschoten er zijn zoveel mensen die het slecht hebben, dan slecht voor het milieu en inderdaad al die arme dieren. Tel daar nog eens de ongelukken en schade bij op dan snap ik niet waarom mensen dit leuk kunnen vinden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:12

Hikarii schreef:
Ik vind het geweldig, om naar te kijken en om af te steken.
Het enige wat ik niet vind kunnen is dat er vanalles vernield wordt, of dat er naar dieren gegooid word.
Vindh het wel onzin dat het pas vanaf 6 uur mag. Vroeger konden we uren over straat lopen, een fijne sociale bezigheid in de tijd van de smartphones. Als klein kind een rontje op de grond zetten, aandoen en wegrennen, maar dat kan moeilijk met een kind in het donker.

Ik steek dus, als ik niet paard ga rijden, gewoon vanaf tien uur af.

Ook vind ik het onzin dat veel mensen zeuren over dat hun honden oid bang zijn.. Katten snap ik, die van ons is er bang voor. Maar al onze honden zijn nooit bang geweest, het is maar hoe je er zelf mee omgaat en wat voor aandacht je er aan besteed.

Ben ik met je eens maar er zijn vele uitzonderingen zoals honden met een trauma door bv. vuurwerk dat naar ze gegooid word of een ander trauma of dementie, slecht zien enz waardoor ze doodsbang zijn. Onze oudste is bijna 12 en afgericht en ook schotvast, toch is ie nu erg bang voor knallen doordat hij blind is en dementeert en er niks van snapt. Dus onzin is het zeker niet.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:20

Nee maar op die manier is het begrijpelijk, en dan is het voor de baasjes veel begrijpelijker zegmaar, beetje lastig uit te leggen.

Maar gewoon gezonde honden zonder trauma, dat is onzin als ze bang zijn. Dan word er teveel aandacht aan besteed en gedaan alsof het iets speciaals is.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:25

Hikarii schreef:

Wat een onzinverhaal zeg, omdat jouw honden niet bang zijn, zal het wel zo zijn dat geen enkele hond bang is. Als de honden wel bang zijn zal het wel aan de baasjes liggen? Onzin!
Mijn hond is erg bang, durft niet naar buiten, is zelfs in huis heel bang als ze de knallen hoort.
Paarden zijn heel bang, na een brand van een aantal jaar geleden, dus ieder jaar weer een heel gedoe.
Van mij mag het afgeschaft worden.
Een mooie vuurwerkshow regelen vanuit gemeente of iets dergelijks lijkt me een mooi alternatief.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:32

Traditie is onbegrijpelijk. Mensen zuipen zich compleet lam in het bijzijn van jonge kinderen. Onder het mom van "feestje". Vervolgens gaan ze met een flinke slok op de straat op met vuurwerk.

Top *\o/*

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:32

Vuurwerk vind ik mooi en echt bij oud en nieuw horen.
Maar het mag wel anders geregeld worden.
Wat mij betreft verbieden ze met onmiddellijke ingang het particuliere vuurwerk en vooral die asociale oninteressante angsaanjagende knallers.
Mits daar per woonplaats een mooie georganiseerde professionele veilige gratis te bezoeken vuurwerkshow voor in de plaats komt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:33

Gemeentes moeten ook fors bezuinigen, dus of dat wat wordt is de vraag.

Enige goede, haalbare suggestie die hier langs kwam is het aanwijzen van stukken waar vuurwerk afgestoken mag worden. Zet je er meteen een ambulance naast. Dan is er een stuk meer toezicht, zat publiek (wat op veilige afstand kan staan kijken) en als er dan nog een paar mensen tussen lopen die advies kunnen geven over veiligheid qua afsteken ben je er ook.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:40

tamary schreef:
Gemeentes moeten ook fors bezuinigen, dus of dat wat wordt is de vraag.

Enige goede, haalbare suggestie die hier langs kwam is het aanwijzen van stukken waar vuurwerk afgestoken mag worden. Zet je er meteen een ambulance naast. Dan is er een stuk meer toezicht, zat publiek (wat op veilige afstand kan staan kijken) en als er dan nog een paar mensen tussen lopen die advies kunnen geven over veiligheid qua afsteken ben je er ook.

Oh dat had ik dan nog niet goed gelezen. Maar inderdaad, dat is ook een heel goed idee!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:42

Aan de andere kant zou de gemeente een heleboel extra schoonmaakwerkzaamheden uitsparen bij een verbod. Dus misschien kan dat geld dat toch naar een vuurwerkshow.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:46

MiReRe schreef:
Aan de andere kant zou de gemeente een heleboel extra schoonmaakwerkzaamheden uitsparen bij een verbod. Dus misschien kan dat geld dat toch naar een vuurwerkshow.

Met het aanwijzen van plaatsen om te mogen afsteken ook, stuk minder oppervlak dat schoongemaakt moet worden. Pak je het goed aan, dan doen de mensen het samen na afloop (of werkstraf/bureau halt) en hoef je enkel een stel grote containers te legen.