vriend presenteert rekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:33

er is niets echt afgesproken, daar gaat het mis. En dan houd ik idd de eer aan mezelf.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-12-15 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:33

Een verhaal als dit zal vast wel 2 kanten hebben ;)
Ik denk dat hij zich gebruikt voelt door haar

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:34

jorretje schreef:
Heb je een rechtsbijstand verzekering? Is wel fijn als je dat achter de hand hebt.
Hij heeft geen poot om op te staan, daar jullie geen schriftelijke overeenkomst hebben. Hij is / heeft geen bedrijf / professionele klusjesman? Incassobureaus etc zou ik me dan ook echt geen zorgen over maken.

Betalen hoef je niet, maar je moet even bij jezelf te rade gaan wat je wil doen.
1 Negeren en helemaal niets doen. (dat zou ik doen)
2 Actief in contact proberen te komen en dialoog aangaan (is de netste oplossing, maar dan geef je hem wel alle aandacht)
3 Of gewoon betalen om van het gezeik af te zijn.

Wat heeft rechtsbijstand hier mee te maken dan? Kom op zeg, is gewoon praten niet meer mogelijk tegenwoordig zonder allemaal toestanden erbij te halen?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:37

Shadow0 schreef:
Ik verbaas me ook over de vele 'oplossingen' die de sfeer alleen maar verder verstoren. Waarom zou je dat willen?

Ik ook. Het gaat toch niet om de rekening maar om de achterliggende reden? Boos worden lijkt me totaal niet de oplossing, als de vriendschap je wat waard is tenminste.

En stel dat hij zich echt als een kleuter gaat gedragen, dan zou ik betalen onder het mom van een wijze les over vriendschap. :)

KM_Ris

Re: vriend presenteert rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:43

Ik vind dat er inderdaad ook wel dat er erg kinderachtige ''oplossingen'' voorgesteld worden.. als ik jou was zou ik me niet verlagen tot dat niveau.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:50

vrouwke schreef:
In een bak beton doen en net voor die hard wordt voor 250 euro losgeld er in steken.
Heeft die wat te doen en hoeft die geen andere gekkigheid te bedenken.

Dan zou hij dus ook rechtmatig mogen komen slopen wat ie gemaakt heeft als TS niet betaald als je zo redeneerd? Of is dat dan ineens niet meer fair?
Wat een kleuters zitten hier.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:21

In welke hoedanigheid heeft hij geholpen? Gewoon als vriendendienst of vanuit zijn bedrijf etc? Zou toch van de zotte zijn als ik bij de buurman ga helpen enkele keren, steeds zeg dat ik er niks voor hoef en dan ineens 250 euro ga vragen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:21

Bijzondere reacties. Ik vind het belangrijk om te weten waarop hij dat bedrag heeft gebaseerd. Zijn het materiaalkosten? Dan sowieso betalen en afhankelijk van hoe belangrijk je de vriendschap vindt, proberen contact op te nemen of het alleen bij betalen laten. Heeft hij gewoon een bedrag uit z'n dikke duim gezogen, dan contact opnemen en een poging doen er fatsoenlijk over te praten en daarna beslissen of je betaalt of niet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:34

250 op zich is geen gigantisch bedrag. Ik zou het gewoon betalen en hierna het contact verbreken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:40

Ik vind het vaag en bijzonder dat deze vriend er nu ineens mee komt terwijl er diverse malen is aangeboden om te betalen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:43

Ik vind het vreemd dat TS niet gewoon betaald heeft ondanks dat die vriend zei dat het niet nodig was.
Als hij nu een rekening van 250 euro stuurt heeft hij waarschijnlijk wat langer gewerkt dan 2 uur op een vrij zaterdag.

Dus imo gewoon betalen, al dan niet ten koste van de vriendschap. Maar ik denk niet dat je daar nu nog op zit te wachten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:49

Ik heb alleen de eerste bladzijde gelezen, dus misschien is de vraag al gesteld: heb je hem al geprobeerd te bereiken via de mobiel van je moeder (zoals een andere bokker vroeg)? Of heb je hem via je eigen telefoon een sms gestuurd? Je zou hem kunnen uitleggen dat je helemaal niet beroerd bent om hem te betalen, omdat je dat tenslotte al vaker had voorgesteld, maar dat je de manier waarop niet kan plaatsen. Dat je hem dus best die 250 euro wilt betalen, maar dat je dan eerst persoonlijk contact met hem wilt hebben gehad. Tenslotte is hij telefonisch niet bereikbaar, dus wellicht zou hij bij jou langs kunnen komen?

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:11

Ik denk dat sommige oplossingen ook niet al te serieus moeten worden genomen, denk hierbij aan de beton oplossing.

Verder om terug te komen op de situatie, het gaat er vooral om hoe. Als de vriend gewoon naar TS was gegaan en had gezegd: 'Hey, ik wil toch graag een vergoeding als je het niet erg vindt'. Had TS er waarschijnlijk ook gerust een vergoeding voor had willen geven, ze heeft het hem immers zelf aangeboden. Maar hij speelt het nu via TS haar moeder en reageert niet op haar berichten, dus misschien schiet dat ook een beetje in het verkeerde keelgat?

Als het mij zou overkomen zou ik namelijk vanuit bovenstaande redeneren. Prima als je achteraf bedenkt dat je een vergoeding wil, maar kom dan rechtstreeks naar mij en ga het niet via via regelen.

Ik zou contact blijven zoeken en totdat er daadwerkelijk contact heeft plaatsgevonden niet betalen. :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:17

Palmera schreef:
Hoe ziet die rekening eruit? "Pietje heeft werk verricht voor Gianti en dat kost 250 euro". Niet op ingaan dus. Vraag hem maar om een officiële factuur compleet met KVK-nummer.
Als hij die niet heeft ook niet betalen.

Je mag als particulier ook gewoon rekeningen (je mag het dan geen factuur noemen) sturen naar iemand waar je werk voor hebt verricht zonder kvk inschrijving. De particulier moet dan wel dat bedrag opgeven als extra verdiend bij de aangifte inkomstenbelasting.

Ik zou toch proberen contact te krijgen en vragen waarom hij ineens een rekening stuurt. En dan beoordelen/uitpraten of je wel of niet betaald en of je de vriendschap voortzet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:18

Ik zou een week blijven proberen zowel met eigen mobiel dan wel met mobiel van moeders. Daarna kan hij het schudden

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:41

betadine schreef:
250 op zich is geen gigantisch bedrag. Ik zou het gewoon betalen en hierna het contact verbreken.

Of 250 euro een groot bedrag is of niet is natuurlijk vooral afhankelijk van je perceptie. Ik zou iig niet zomaar 250 euro neertellen omdat iemand zijn vriendendienst ineens zomaar om besluit te zetten in een betaalde opdracht. Het is voor een boel mensen best veel geld en bovendien kan je er best leukere dingen mee doen :=

Ik zou niet betalen en hem gewoon een bericht sturen dat je de rekening niet betaald tenzij hij je gewoon persoonlijk komt uitleggen wat daar de bedoeling van is := .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:48

liedje89 schreef:
betadine schreef:

Of 250 euro een groot bedrag is of niet is natuurlijk vooral afhankelijk van je perceptie. Ik zou iig niet zomaar 250 euro neertellen omdat iemand zijn vriendendienst ineens zomaar om besluit te zetten in een betaalde opdracht. Het is voor een boel mensen best veel geld en bovendien kan je er best leukere dingen mee doen :=

Ik zou niet betalen en hem gewoon een bericht sturen dat je de rekening niet betaald tenzij hij je gewoon persoonlijk komt uitleggen wat daar de bedoeling van is := .

Ik vond sommige reacties hier idd ook wel erg makkelijk, gewoon betalen en klaar.. :n Is best veel geld om dat zonder enige uitleg of een normaal gesprek te betalen. Als het nou om 20 euro ging, ok..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:45

Ja hij heeft toch naar wat ik begreep best veel van zijn tijd voor ts al werkend doorgebracht en aangezien ts hem toch al geld had aangeboden. Netjes is het niet om hier pas achteraf geld voor te vragen, maar als het bedrag qua werkuren eerlijk lijkt zou ik zoals iemand anders hier al zei gewoon betalen in de zin van een weize les over vriendschap.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:59

Ik zou eerst wel contact met hem proberen te zoeken, voor je wat ook betaald.
Ben denk ik de enige hier die meteen dacht "als je maar braaf betaald zonder tegengas wordt het straks nóg een rekening, en nóg een en... -O-
Klinkt me nl. nogal als iemand die op z'n tenen is getrapt, deed het klussen waarschijnlijk omdat ie toen nog hoop had op een relatie met TS, en nou dat van de baan is wil ie z'n "inleg" ineens terug...
Even bellen/mailen whatever, en dan afspraken maken over het hoe en wat en dàn pas met geld gaan gooien.. :) Sterkte ermee iig, zulke vrienden kan je er maar beter niet teveel van hebben.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:04

Ik zou hem contacten en heel erg bedanken voor zijn hulp, en de rekening betalen. Je hebt toch niks aan kinderachtig gedoe, daarvoor moet je alsnog 250 euro betalen. Het enige wat er dan extra gebeurd is dat jullie vriendschap helemaal naar de knoppen gaat en dan mensen onthouden hoe kinderachtig je ermee om bent gegaan.

Wat je in je OP ook zegt: hou de eer aan jezelf. Verlaag je niet tot zo'n niveau. Waarschijnlijk is de beste man gewoon een beetje emotioneel en teleurgesteld dat het nu écht niks meer wordt. Een gesprekje kan ook wonderen doen! :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:12

betadine schreef:
Ja hij heeft toch naar wat ik begreep best veel van zijn tijd voor ts al werkend doorgebracht en aangezien ts hem toch al geld had aangeboden. Netjes is het niet om hier pas achteraf geld voor te vragen, maar als het bedrag qua werkuren eerlijk lijkt zou ik zoals iemand anders hier al zei gewoon betalen in de zin van een weize les over vriendschap.

TS heeft wel aangeboden om hem iets te betalen maar dat betekend natuurlijk niet perce dat je dan gewoon achteraf wel iedere willekeurige prijs wil betalen? Als die jongen van te voren dat bedrag had genoemd had TS deze vriendendienst misschien wel niet aangenomen, als je afspraken maakt kan je daar toch niet zomaar op terug komen >;) . Laat het maar een wijze les voor die jongen zijn over zaken doen :$

Als je vrienden je ooit op een etentje trakteren en je aanbied de rekening te delen dan hoeft je die ook niet maanden later te betalen als ze zich ineens bedenken. Of als ze je een cadeau geven en je zegt dat ze dat niet hadden hoeven doen later betaling komen eisen. Die jongen houd de eer niet aan zichzelf zou ik zeggen, gewoon negeren dat soort kinderachtig gedoe, het ineens via je moeder regelen en dan een rekening op de post doen :? . Dat soort gedrag moet je niet belonen door er nog serieus op in te gaan ook :roll: .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:18

1 eerst gaan ze als relatiemateriaal met elkaar om.
2 ze besluiten om geen relatiemateriaal meer te zijn maar als vrienden door het leven te gaan
3 goede vriend bied uit zichzelf aan te klussen en wil daar niets voor betaald hebben
4 ts krijgt nieuwe relatie
5 in één keer moet er wel betaald worden en is er geen contact te krijgen met jongeman

Conclusie, jaloerse jongeman die het klussen aangreep om in de nabijheid te blijven en ondanks afspraak tussen hen hoopte op meer.

Hij had de keus, heeft die gemaakt en moet nu zich niet als een verliefd puberjochie of gekwetste minnaar opstellen want dat is hij geen van beide.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:20

liedje89 schreef:
Dat soort gedrag moet je niet belonen door er nog serieus op in te gaan ook :roll: .

Dit vooral. Tuurlijk, hij heeft (veel) werk verzet, en een vergoeding zou op zijn plaats zijn geweest. Maar dit is (diverse malen zelfs) aangeboden en schijnbaar afgewezen.
Nu naderhand wil hij er toch een vergoeding voor, en speelt dit via haar moeder: mij een teken dat ie dondersgoed weet dat dit niet de manier is en ook weet dat ie fout bezig is.

Ts vond een vergoeding op zijn plaats, anders bood ze dit ook niet aan. Maar om het dan achteraf (om welke reden dan ook) via iemand anders te gaan eisen? Nee, dan zou je bij mij ook verkeerd zijn.

Netjes om alsnog contact te zoeken en het te willen oplossen. Maar wil hij geen contact, kan ie sowieso fluiten naar geld, zo werkt het toch niet?

Dat de vriendschap over is, zou van mijn kant overduidelijk zijn. Dit zijn geen vrienden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:31

bigone schreef:
1 eerst gaan ze als relatiemateriaal met elkaar om.
2 ze besluiten om geen relatiemateriaal meer te zijn maar als vrienden door het leven te gaan
3 goede vriend bied uit zichzelf aan te klussen en wil daar niets voor betaald hebben
4 ts krijgt nieuwe relatie
5 in één keer moet er wel betaald worden en is er geen contact te krijgen met jongeman

Conclusie, jaloerse jongeman die het klussen aangreep om in de nabijheid te blijven en ondanks afspraak tussen hen hoopte op meer.

Hij had de keus, heeft die gemaakt en moet nu zich niet als een verliefd puberjochie of gekwetste minnaar opstellen want dat is hij geen van beide.

Je weet toch helemaal niet of het zo is gelopen?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:35

Jeetje, sommige kunnen echt niet tegen een geintje.
Hij wilde eerst er niets voor hebben, en nu TS een vriend heeft komt die muts met een rekening.
En ook niet tegen TS maar tegen de moeder.
Is dat dan geen geintje waard?