Wie spaart er?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:35

Neonlight schreef:
Wij sparen ook, maar niet heel bewust. Eens in de zoveel tijd sluizen we geld door naar onze spaarrekening. Gemiddeld denk ik dat het toch wel op ruim 2000 euro per maand uit komt. Op het einde van het jaar lossen we extra hypotheek af.
Verder hebben we sinds de aankoop van dit huis al plannen om een stuk schuur aan te bouwen, dat willen we ook van spaargeld doen.

:wow: 2000 per maand

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:00

Ik spaar ook! als klein meisje een spaarrekening geopend, en dan met je spaarpotje naar de bank met allemaal kleingeld, trots dat je 20 euro had gestort :D
Geen idee hoeveel er op die rekening staat, ben 17 dus wordt nog beheerd door mn ouders. En waarvoor? Geen idee.. er komen zoveel dingen in mn hoofd, op kamers, rijbewijs, studiegeld.. maar ik vind ze allemaal zonde want ik vind geen van allen waardig genoeg om 18 jaar voor te hebben gespaard :') dus hou het er tot nu toe maar op dat het voor mn toekomstige paard is. Heb ook al beslist dat als ik een paard koop ik er eerst een flinke pot naast moet hebben voor eventuele medische kosten, eerder geen paard.
Heb het wel wat links laten liggen afgelopen jaren, maar nu niet meer. Deze maand geen collegegeld, dus dat kan naar mn spaarrekening :D is inderdaad ook leengeld maar zonder lenen zou ik niet naar school kunnen.

Ineke2

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:08

Ik spaar elke maand wat ik kan missen... Sommige hier sparen wel erg veel. Dat komt hier per maand niet eens binnen haha.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:14

Ik spaar op dit moment niet heel veel. Ik denk 100 euro per maand. Ik studeer nog en heb geen stufi meer. Loop nu stage dus heb niet veel tijd voor een bijbaan (en krijg geen stagevergoeding).
Heb wel de hele zomer 60 uur per week gewerkt en vrijwel al dat geld ging naar mijn spaarrekening.

Wil misschien doorstuderen dus heb behoorlijk wat geld nodig. Zit nu boven de 10 duizend, maar probeer dat nog iets hoger te krijgen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:18

Ik spaar inderdaad ook wat ik kan missen. Ben 25 en heb afgelopen jaar in mijn eentje een huis gekocht. Had wat gespaard weer en toen ging de wasmachine stuk. Nieuwe gekocht. Weer sparen, stofzuiger naar de maan. En na nog wat sparen gauw dubbel glas laten zetten.

Volgende is het plafond in de woonkamer.
Maar hee daar is sparen voor toch?

Ik werk overigens 40u/week heb een paard, 3 katten een aquarium en een auto. Ik heb het goed

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:24

Ik spaar ook en altijd voor 3 dingen voor het huis, voor de auto en voor mn trouwdag (ben nog niet gevraagd :-p),die word ook gebruikt voor een vakantie.

Heb net een huis gekocht dus de huis rekening tja die begin ik nu weer aan te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:31

Met 3 stallen op pension spaar je niet veel :)) Al sta ik wel doe-het-zelf en na rekenwerk heb ik ontdekt dat ik per paard maandelijks toch goedkoper uit kom dan volpension te betalen. Werkuren aan uitmesten ed niet meegeteld.

Afgelopen 2 jaar is er 1x een groot bedrag op mijn rekening gekomen nav een erfenis, maar da's nu alweer flink gezakt. Vrachtwagentje gekocht om op verplaatsing te kunnen, 2 nieuwe zadels, castratie die fout liep met complicaties dus fikse rekening, aankopen van hooi voor paar maand ineens. Dan gaat het wel aardig. Nu komt er nog een "duur" jaar omdat mijn weiland wordt aangepakt/herzaaid en de paarden in pension zullen blijven ipv 24/7 buiten van maart tot september/oktober. Dat stalgeld kan ik betalen van mijn huidige inkomsten.
Naast mijn spaarrekening heb ik hier in huis zo'n metalen spaarblik. Daar kan wel geld in, maar niet uit, je kan 'm maar 1x openmaken namelijk. Die heb ik nu een aantal maanden en daar spaar ik briefgeld in. Vanaf januari wil ik een extra spaarblik halen voor munten vanaf 50 cent. Hoeveel briefgeld ik intussen gespaard heb weet ik niet. Het blik is niet doorzichtig, dus het wordt een verrassing :)) Dacht eerst om 'm met oudejaar open te maken, maar ik twijfel nu om verder te sparen tot ie gewoon barstensvol zit en er geen 5je meer in kan.

Mijn vriend en ik sparen ook samen. We zetten een maandelijks vast bedrag opzij voor de vaste lasten en wat daarvan overblijft is onze spaarcent voor reizen, uitstapjes, een gezamenlijke auto ooit...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:43

Leuk zo'n verrassingspotje straks Varekaj!

Quera, het is inderdaad veel, maar wij hebben 2 goede salarissen en een hypotheek op een 55% van wat we maximaal aan kunnen. Daar zit nogal wat ruimte dus in.
Dankzij dit topic er wel weer aan gedacht om extra hypotheek af te lossen, zojuist ook gedaan. Dat levert meer op dan dat knullige rentepercentage op spaarrekeningen tegenwoordig.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:20

We sparen steeds wel wat, met name van vakantiegeld en dertiende maand, maar vervolgens geven we het in 1x weer uit :o De balans tussen leven en zekerheid is soms even zoek hier.

Edit: wij sparen wel elke maand door expres te veel voor stroom en gas te betalen (elk jaar overstappen via Easyswitch na de jaarrekening) en betalen ons eigen risico in termijnen vooruit, als je het niet gebruikt krijg je zo €700 in een keer terug.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:39

Ik spaar gemiddeld 300 tot 500 euro in de maand.

Ik ben student, werk daarnaast meer dan 40 uur, heb twee paarden en een auto. Ik betaal overigens mijn studies zelf. Omdat ik heel veel werk (soms tot 60 - 80 uur per week) lukt het me om veel te sparen, maar anders zou dat wel anders zijn. Daarnaast vind ik, zoals vele al zeiden, dat er voldoende geld moet zijn op het moment dat mijn paarden iets hebben.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:44

Ik spaar ook, de ene maand meer als de andere maand, maar probeer iedere maand iets opzij te leggen.
Inderdaad voor het geval dat, maar nu ook omdat ik graag een huis wil gaan kopen en alle beetjes extra(ook qua inrichting) is dan mooi meegenomen!

Oh :+ en ik wil mijn ogen laten laseren komend jaar, gaat ook nog wat spaargeld inzitten. Maar dat heb ik er meer dan graag voor over!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:45

Picassox schreef:
Ik spaar gemiddeld 300 tot 500 euro in de maand.

Ik ben student, werk daarnaast meer dan 40 uur, heb twee paarden en een auto. Ik betaal overigens mijn studies zelf. Omdat ik heel veel werk (soms tot 60 - 80 uur per week) lukt het me om veel te sparen, maar anders zou dat wel anders zijn. Daarnaast vind ik, zoals vele al zeiden, dat er voldoende geld moet zijn op het moment dat mijn paarden iets hebben.

Jij slaapt niet en zo?

Jeetje, hoe houd je het vol.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:56

Jawel hoor, maar ik combineer een fulltime baan met lesgeven bij rijvereniging/maneges en privélessen! :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:49

Picassox schreef:
Jawel hoor, maar ik combineer een fulltime baan met lesgeven bij rijvereniging/maneges en privélessen! :)

En wanneer studeer je dan ? :') geheel off-topic hoor, maar ik heb nog steeds maar 24 uur in een dag helaas :')

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:56

Ja, ik spaar. Of probeer, ik werk in het weekend en studeer ook nog eens dus mijn inkomen is heel klein. Daarnaast heb ik een vriend en die heeft ook een beperkt inkomen, maar woont alleen, waardoor ik meestal nog deeltjes bijbetaal. Helaas is mijn rekening deze week helemaal op en nu vervloek ik mezelf wel en zit ik in dikke stress 'als er iets gebeurd' :=

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:57

Ik spaar ook! (: elke maand gaat meer dan de helft van mijn loon opzij!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:32

Geen idee wat sparen is.
Iedere keer als er weer wat op de rekening staat krijgen we meteen verrassingen in de brievenbus.
Mijn man verdient alles alleen, wanneer ik in deze omstreken een baan zoek kost de opvang en reiskosten meer dan dat de baan opleverd.
(Ik doe onder schooltijd wel veel vrijwilligerswerk.) maar zou fijn zijn om een baan te vinden onder schooltijden zodat onze spaarrekening opgekrikt kan worden.

Lijkt me heerlijk om 1500 in de maand op zij te kunnen zetten..

Overigens sparen we wel maandelijks voor de kinderen en kunnen we 9 van de 10x rondkomen met het salaris. Behalve maand december is nu even knijpen

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:36

Gucci_ schreef:
Ik spaar jassen, tassen, schoenen, make up, parfums, dekjes, rijbroeken, dekens. Alles, maar geen geld :D Ik vind het niet echt nodig, huur nu een kamer, en koop daarnaast dus veel, dan blijft er niet veel over. Heb niet echt grote spaardoelen ook, ja een manege, maar dat is niet haalbaar in mijn leven.
Mocht ik echt ooit geen geld meer hebben, dan ben ik altijd welkom bij mijn familie. Als er iets kapot is, zoals een koelkast ofzo of iets met mijn paard, dan betaald mijn familie dat of grotere bedragen zoals laatst mijn rijbewijs.
Maar als ik later zelf ga werken ben ik wel van plan om te gaan sparen om uiteindelijk toch een pensionstal te kunnen beginnen misschien of voor een nieuwe auto.

Wauw geef mij ook zo'n familie.
Mijn ouders zeiden mooi op mijn 12de dat ik moest gaan werken en vanaf toen ook alles wat ik buiten de basisbehoeften om nodig had zelf betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:49

Neonlight schreef:
Leuk zo'n verrassingspotje straks Varekaj!

Yep :D
Ik twijfel alleen of ik deze nu openmaak en het geld op mijn spaarrekening zet, of gewoon blijf doorsparen tot ie vol zit en dan pas openmaken.
Behalve briefjes van 5 heb ik er ook al regelmatig briefjes van 10 en 20 in gestopt, en aantal keer ook van 50. Ik vind het makkelijker om X bedrag van mijn rekening te halen en dan bewust in die pot te stoppen dan elke keer dat gedoe met overboeken via online bankieren.

ijssnuiver schreef:
ik wil mijn ogen laten laseren komend jaar, gaat ook nog wat spaargeld inzitten. Maar dat heb ik er meer dan graag voor over!

Heb ik ook gedaan paar jaar terug. Ik droeg daglenzen en dat kostte me jaarlijks zo'n €800 + bril met glazen aan -7 en -8. Ik moest regelmatig afwisselen, want sporten met bril vond ik horror maar alle dagen lenzen ging ook niet, ik kreeg soort contactallergie na een bepaalde tijd.
De ingreep kostte €2000, incl. voormetingen en nametingen/nacontrole. We zijn nu ruim 3 jaar verder, en als ik nog steeds lenzen zou dragen, dan was ik nu dus al €2100 kwijt geweest... maw, op 3 jaar heb ik die investering terug verdiend. En ik heb er absoluut nog geen seconde spijt van gehad!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:01

Wij hebben een belachelijk laag inkomen en ik spaar alleen voor onze dochter. Met heel veel hangen en wurgen krijg ik 1000 euro gespaard per jaar. Het komt vrij op d'r 17de, dus dan is er een leuk bedrag.
Ik ga haar alleen niet vertellen dat het er is totdat ze met een goed doel komt, want ik ga dus niet 17 jaar hangen en wurgen op laten maken aan feestjes _O-

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:07

Varekaj:
Inderdaad, het is even een investering. Maar je hebt dat bedrag er relatief snel weer uit. Ik draag nu ook lenzen(en een bril), maar vind het gewoon bloed irritant allemaal.
Dus hoe eerder, hoe beter!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:10

Ik heb gespaard van de zomer, ik heb veel gewerkt en dit allemaal apart gezet. Nu, tijdens school, kan ik niet werken, het is veels te zwaar en ben altijd moe, maar ik kan nu toch alles betalen doordat ik in de zomer heb gespaard. Ook heb ik een rekening van mijn opa waar hij elke maand geld opzet. Ook heb ik een spaarpot staan waar ik af en toe klein geld in gooi, dit tikt ook lekker aan *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:12

Mijn moeder heeft zo ooit, in een ver verleden, geld geïnvesteerd in kasbons, voor mijn broer en mij. Wij weten dat die er zijn, maar we weten niet waar, hoeveel ze waard zijn, niks. Dat komt pas vrij als zij er niet meer is. Zoiets kan je dus doen, een rekening openen waar ze pas aan kan op het moment dat jou wat overkomt. Wanneer die rekening op haar naam staat, dan hoeft zij daar ook geen erfenisrechten op te betalen. Je kan het wel vast zo regelen met de bank, dat zij géén geld kan afhalen zonder dat jij mee je toestemming geeft of je zegt gewoon niks.

Je kan ook een rekening openen waar je wel nog steeds volmacht over houdt, ook al is ze dan al 18 bijvoorbeeld. Dan kan ze geen geld eraf halen zonder jouw akkoord.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:55

Wat een leuk topic, interessant om te lezen hoe iedereen met z'n (spaar)geld omgaat...ik spaar nu maandelijks zoveel als ik denk dat een paard per maand kosten volpensension. Met als doel ooit een eigen paard te kopen. Hiervoor spaarde ik voor een lange reis, die hebben we ook gemaakt.... Daarnaast maken we wat overblijft op de betaalrekening over naar onze gezamenlijke spaarrekening en daarnaast losten we maandelijks extra af op de hypotheek, maar daar zijn we door wisseling van banen even mee gestopt, eerst maar even kijken of op werkgebied alles weer stabiel wordt, dan pakken we dat ook weer op...
Mijn vriend is veel meer van het geld laten rollen, ik verdien minder dan hij, maar kan beter sparen... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:52

Mijn vriend spaart veel meer, maar zijn loon is dan ook lang het dubbele geweest van het mijne. Daarnaast zit hij gemiddeld 6 maanden/jaar in het buitenland waar kost en inwoon door zijn werkgever betaald worden. Is hij thuis, dan rijdt hij in een bedrijfswagen rond. Dat scheelt sowieso al een fikse hoop tov iemand die een eigen auto rijdt en zelf boodschappen moet bekostigen etc.
En mijn hobby is een stukje duurder :+